تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798399821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادعای عجیب یک نماینده درباره سهم ایران از دریای خزر!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ادعای عجیب یک نماینده درباره سهم ایران از دریای خزر!
مدت اعتبار عهدنامه ترکمنچای به اتمام رسیده است و همه دولت های منطقه نیز از این موضوع آگاه هستند، دولت ایران نیز برای اینکه از حق ایران و تمامیت ارزی کشور دفاع کند باید، حقی که از ایران ضایع می شود را به ایران برگرداند، ما باید خود را به سهمیه 50 درصدی دریای خزر نزدیک کنیم.
کد خبر: ۴۲۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳ - 27 July 2014



جزئیات بودجه‌ای
بعد از فروپاشی شوروی سابق بار دیگر بحث ها بر سر رژیم حقوقی خزر آغاز شد، تعریف جدیدی از رژیم حقوقی دریای خزر همواره مورد چالش کشورهای ساحلی بوده است، برخی از کشور های حاشیه این دریاچه  برای این عقیده هستند که مالکیت این دریا باید به صورت مشا باشد و تمام کشورهای اطراف در صورتی که بخواهند از آن بهره برداری کنند باید از سهم برابری داشت باشند.

به گزارش «تابناک»، اما برخی  دیگر از کشورها سهم بیشتری از این دریا را می خواهند، سهم ایران نیز از این دریا تا چند سال پیش حدود 50 درصد بود که رفته رفته این سهم کاهش پیدا کرده است و گفته می شود سهم ایران تا 20 درصد پایین آمده است. برخی از مسئولین بر این باور هستند که کوتاهی دولت های قبلی باعث این کاهش سهم شده است.

برخی از  نمایندگان مجلس نیز بر این عقیده هستند که دولت قبل باعث شده و کوتاهی های که مسئولان آن دوره انجام داده اند باعث شده تا سهم ایران از دریای خزر کاهش پیداکند.

سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت و گو با تابناک، گفت: دریای خزر ظرفیتهای بسیاربالایی از نظر تجاری و همچنین برخی محصولات دریایی از جمله ماهی و خاویار و حتی نفت دارد،  به تازگی نیز در این دریا سفره های نفتی بزرگی کشف شده است اما متاسفانه دولت به آن توجه چندانی ندارد و استخراج آنرا به کشورهای دیگر منطقه واگذار کرده است که از این بابت نگران هستیم و یاید هرچه سریع تر اقدامات درخوری در خصوص این موضوع صورت گیرد.

وی گفت: در حال حاضرسهم بندی از دریای مازندران سال به سال در حال کاهش است و به نظر می رسد عهد نامه ترکمانچای همچنان ادامه پیدا می کند، دولت برای افزایش سهم ایران از دریاچه مازندران باید اقدام کند اما این کار را نمی کند دلیل این کار هم هنوز مشخص نیست و معلوم نیست دولت ر چه فکری است که نسبت به این موضوع تا کنون اقدامی انجام نداده است.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سهم دریاچه مازندران سهم ایران اسلامی است گفت: باید با افزایش سهم دریاچه مازندران، از کیان کشور دفاع شود.

شجاعی کیاسری با تاکید بر اینکه دولت برای ساماندهی دریای مازندران بی برنامه است گفت: در بحث رژیم حقوقی دریای خزر کم کاری شد و متاسفانه بخش اعظم آنرا واگذار کردند در حالی که این دریا متعلق به ایران بوده و باید بیشترین سهم بهره برداری از آن به ایران داده شود.

این نماینده مجلس گفت: مدت اعتبار عهدنامه ترکمنچای به اتمام رسیده است و همه دولت های منطقه نیز از این موضوع آگاه هستند، دولت ایران نیز برای اینکه از حق ایران و تمامیت ارزی کشور دفاع کند باید، حقی که از ایران ضایع می شود را به ایران برگرداند، ما باید خود را به سهمیه 50 درصدی دریای خزر نزدیک کنیم.

نماینده ساری با یادآوری اینکه در گذشته سهم ایران از دریای خزر 50 درصد بود و در اثر ضعف دیپلماسی در دولت گذشته، این سهم به زیر 20 درصد کاهش پیدا کرده است گفت: این کاهش سهمیه توجیه ندارد و بر اساس مستنداتی که در دست داریم ، از این حق بهره برداری از دریای مازندران دفاع کنیم.

این نماینده همچنین در باره ظرفیتهای گردشگری این دریا نیز گفت: این دریاچه با اینکه می توانست محل خوبی برای جذب توریست و توسعه گردشگری در منطقه باشد اما به دلیل بی اعتنایی دولت مغفول مانده است و از این ظرفیتها استفاده نمی شود، تمام طرح هایی هم که در این ارتباط بوده به صورت نا تمام رها گشته اند.

البته در اینجه برخی بر این اعتقاد هستند که جغرافیا به ضرر ایران سرنوشت سهم ایران را رقم زده است. اما به نظر میرسد جغرافیا نامهربان نیست، این تاریخ است که بیشتر برای ایران مشکل ایجاد کرده است. مثلا جنگ‌های بین ایران و روس‌ها و موافقت‌نامه‌هایی که خیلی چیز‌ها را تغیر داد. اگر بدون در نظر گرفتن این شرایط تاریخی فقط مسأله تقسیم دریا را در چهارچوب آنچه در دنیا در مورد دریا‌ها معمول است، سهم ایران کاهش می‌یابد.

سهم ایران با توجه به اینکه سواحل ما طولش بزرگ نیست و وضعیت سواحل مقعر سهم کشور ما کم می‌شود. در جغرافیا مشکلاتی وجود دارد، ولی به هرحال مدل‌هایی دیگری برای انتخاب خط مبدا نیز وجود دارد و اگر این مدل‌ها انتخاب شود سهم ایران بیشتر می‌شود. در بحث سهم ایران نباید فقط به جغرافیا بسنده کنیم بلکه باید به ملاحظات تاریخی نیز استناد کنیم.

از سوی دیگر در حاشیه دریای خزر بجز ایران پنج کشور دیگر نیز اکنون سهام دار هستند و بخشی از این دریا از سواحل این کشور به حساب می آید بنابراین به نظر می رسد که کاهش سهم ایران در چنین شرایطی منطقی به نظر می رسد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن