تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798513614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی جدید عربستان در منطقه/ نگرانی سعودی ها از ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



بازی جدید عربستان در منطقه/ نگرانی سعودی ها از ایران
پاکستان سعی می کند نظر ایران را هم جلب کند و متوجه است که اگر ایران بخواهد می‌تواند مشکلات زیادی را برای این کشور ایجاد کند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، وب‌سایت نشریه "نشنال اینتریست" (Nationalinterest) نوشت: نگرانی‌های امنیتی عربستان که بالاتر از همه آن‌ها نفوذ ایران است، باعث شده این کشور بازی جدیدی را در جنوب آسیا آغاز کند.   به همین دلیل سعودی ها در تلاشند با ایجاد روابط گرم و صمیمانه با هندوستان، از نزدیکی این کشور با ایران بکاهند و از طرف دیگر با نزدیکی به پاکستان سعی می‌کنند با خواسته های هسته‌ای ایران مقابله کنند.»     نشنال اینتریست افزود: «از نگاه تحلیلگران غربی، بازی عربستان در جنوب آسیا، راه انداختن یک بازی شطرنج پرمخاطره با ایران بر سر توسعه برنامه هسته‌ای این کشور، جنگ سوریه، ثبات فلسطین و صلح بین پاکستان و هند است.   عربستان در طول تاریخ مدرن خود با نگرانی‌های امنیتی داخلی و منطقه‌ای و هزینه‌های نظامی فوق‌العاده، دست‌وپنجه نرم کرده است.   در داخل کشور، حمایت از مدارس و مکاتب اسلامی تندرو باعث شده است تا مشکلات خاصی با اقلیت شیعه از یک‌سو و اجاد شود و از سال 2011 و با شروع بهار عربی باعث ایجاد ترسی جدید از لحاظ داخلی و منطقه‌ای برای این کشور صورت گیرد و رهبران این کشور این‌گونه تحولات سیاسی اخیر را در چهارچوب رقابت‌های فرقه‌ای و استراتژیک گسترده‌تر با ایران تفسیر کرده‌اند.»     این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: « عربستان نیز مانند اسرائیل، از این وحشت دارد که ایران از مذاکرات برای خارج شدن از تحریم‌های فلج کننده بین‌المللی استفاده کند و با توان هسته‌ای خود نفوذش را در منطقه افزایش دهد، بدون این‌که به سلاح‌های هسته‌ای خود علناً اذعان کند و جاه‌طلبی‌هایش در خصوص توسعه موشک‌های بالستیک را ادامه دهد.»    

    نشنال اینتریست با اشاره به روابط ایران با کشورهایی مانند هند و پاکستان آورده است: «از سال 2000 که روابط ایران و هند رو به رشد بود، به نگرانی‌های عربستان افزوده شد. در آن سال ایران و هند توافق کردند که بر روی یک مسیر ترابری و حمل‌ونقل جدید سرمایه‌گذاری کنند که باعث می‌شد ایران از دریا تا آسیای مرکزی مسیر ترابری خود را گسترده‌تر کند و در سال 2001 نخست‌وزیر هند به ایران سفر کرد و در سال 2003 محمد خاتمی رئیس‌جمهور ایران برای جشن سالانه روز جمهوری به هند دعوت شد.   در سال 2003 اعلامیه دهلی‌نو شامل توافق دو طرف برای گسترش همکاری در زمینهٔ انرژی، همکاری در زمینهٔ دفاعی و تجاری در سطح همکاری‌های استراتژیک گردید.   این روابط باعث شد که عربستان وارد عمل شود و سعی کرد با داشتن دیپلماسی فعال روابط تجاری خود را با هند افزایش دهد. در سال 2006 ملک عبدالله از دهلی‌نو دیدن کرد و هر دو طرف متعهد شدند که روابط تجاری خود را افزایش دهند و در سال 2010 نخست‌وزیر هند به عربستان سفر کرد و هر دو طرف همدیگر را شرکای استراتژیک نامیدند. در کنار این‌ها باید این را هم اضافه نمود که عربستان بزرگ‌ترین صادر کنند نفت به هندوستان است، مخصوصاً بعد از سال 2009 و فشارهای آمریکا به هند برای کاهش خرید نفت از ایران، این کشور نفت بیشتری را از عربستان وارد کرد و از آن زمان عربستان سعی کرده است تا آنجایی که امکان دارد وابستگی هندوستان به ایران را به حداقل ممکن برساند.     البته باید توجه داشت که هندوستان به خاطر حمایت عربستان از مسلمانان افراطی، علاقه دارد بیشتر با ایران همکاری کند چراکه در هندوستان مسلمانان افراطی می‌توانند به امنیت این کشور آسیب وارد کنند و همچنین مسلمانان افراطی در پاکستان و افغانستان نگرانی هندوستان را افزایش داده است و علاوه بر این هندوستان و ایران در افغانستان منافع مشترکی را دنبال می‌کنند.»     نشنال اینترست اضافه کرد: «البته همکاری‌های عربستان و پاکستان بسیار بیشتر از همکاری عربستان با هندوستان است، به‌طوری‌که عربستان از سال 1980 هرسال به پاکستان یک میلیارد دلار کمک می‌کند و پس از 1998 عربستان برای کاهش فشار تحریم‌ها علیه پاکستان هر روز 50 هزار بشکه نفت رایگان اعطا می‌کرد و به خاطر همین روابط خوب دو طرف بود که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ریاض همیشه مانع کشیده شدن خط لوله گاز از ایران به پاکستان و از آنجا به هندوستان شده است.   حتی نزدیک روابط بین عربستان و پاکستان باعث شد که در جنگ سوریه، پاکستان به نیروهای ضد دولت سوریه آموزش دهد و به آن‌ها اسلحه بفروشد که البته پاکستان این ادعاها را انکار می‌کند و می‌گوید که سلاح‌ها را به عربستان فروخته است.»     این نشریه آمریکایی در پایان اضافه کرد: «در پایان باید خاطرنشان کرد که به دلیل روابط نزدیک عربستان و پاکستان، ایران در حال فشار آوردن به پاکستان است و این کار را با افزایش همکاری با هندوستان و حمایت از نیروهای افغانی مخالف پاکستان و اجازه استفاده از بندر چابهار به هندوستان انجام می‌دهد که این کارها باعث شده است پاکستان سعی کند نظر ایران را هم جلب کند و متوجه باشد که اگر ایران بخواهد می‌تواند مشکلات زیادی را برای این کشور ایجاد کند.»    

  .503  




۰۵/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن