تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819970970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کدام کشور‌ها از آمریکا متنفرند؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ورلد سوسیالیست گزارش داد:
کدام کشور‌ها از آمریکا متنفرند؟
پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی با عنوان" قطب بندی جهانی مخالف و موافق با آمریکا" نوشت: تازه ترین نظرسنجی "پیو" با اشاره به تلاش آمریکا برای چند قطبی کردن کشورها در جهان از افزایش موج ضد آمریکایی در کشورهای مختلف بویژه در خاورمیانه خبر می دهد.


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، اکنون نگاهی بیندازیم به پنج کشوری که از آمریکا متنفر و پنج کشوری که این کشور را دوست دارند.


*** کشورهای متنفر از آمریکا:
 
   1.   مصر با 85 درصد تنفر
اگرچه مناسبات قاهره و واشنگتن در دههای گذشته با نوعی آشفتگی و بی ثباتی روبرو بود اما پس از انقلاب 2011 اوضاع روابط این دو کشور به وخامت گرایید.
برغم حمایت های مالی آمریکا در طول سه دهه گذشته از رژیم حسنی مبارک اما رهبران واشنگتن نتوانستند با نظامیانی که دولت اخوان المسلمین را سرنگون کردند و جانشین آن شدند مخالفت کنند.
در پی توقف کمک های نظامی آمریکا به مصر در اواخر سال گذشته، وزیر امور خارجه مصر مناسبات قاهره و واشنگتن را "آشفته" توصیف کرد.


   2.     اردن 85 درصد تنفر
اردن که ظاهرا متحد آمریکا در منطقه است اما پیامدها و مشکلات اقدام نظامی آمریکا علیه عراق سبب شد مناسبات امان و واشنگتن تحت تاثیر قرار بگیرد.
با توجه به افزایش تنش ها و درگیری ها در خاورمیانه، 99 درصد از مردم این کشور درسال 2003 از سیاست های کاخ سفید و اقدامات این کشور در خاورمیانه متنفر و نگران بودند.
اگر چه از آن به بعد اوضاع و مناسبات اردن و آمریکا تاحدودی بهبود یافت اما روابط دو کشور همچنان با مشکلات و بن بست هایی زیادی روبروست.


   3.     ترکیه با 73 درصد تنفر 
بروز جنگ در عراق صدمات فراوانی به مناسبات آنکارا و واشنگتن وارد کرد و موضوع فساد مالی گروهی از نزدیکان رجب طیب اردوغان در سال گذشته سبب بروز نوعی بی اعتمادی بین مردم آمریکا و ترکیه شد.
در حالی که رهبران واشنگتن در محافل خصوصی اقدام رهبران آنکارا در سرکوب تظاهرکنندگان در میدان تقسیم استانبول را زیر سوال می بردند اما از هرگونه انتقاد مستقیم علیه سیاست های اردوغان خودداری می کنند.
این در حالی است که در اوج مخالفت ها دولت اوباما تلاش می کرد رهبران آنکارا را به خویشتنداری دعوت کند.


   4.    روسیه با 71 درصد تنفر
تقریبا در حدود کمتر از یک چهارم مردم روسیه نگرش مثبتی به آمریکا دارند.مخالفت آمریکا با دخالت روسیه در موضوع اوکراین در سال گذشته سبب شد چهره عموسام  تنها نظر 28 درصد از شهروندان روسیه را به خود جلب کند.
در واکنش به اقدامات مداخله گرانه روسیه در امور اوکراین اوباما شماری از تحریم ها را علیه مسکو اعمال کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اقدام کاخ سفید در اعمال تحریم های ضد روسی را " گردن کشی" مقامات آمریکایی توصیف کرد.و متعاقبا،ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحریم های ضدروسی را عامل " انزوای مناسبات دو کشور" خواند.


   5.     فلسطین با 66 درصد تنفر
اگرچه از سال های دور مناسبات آمریکا و فلسطین بسیار دشوار بوده است اما پس از انتخاب باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اوضاع دو کشور تا حدودی رو به بهبودی گذاشته اشت.
براساس نتایج نظر سنجی "پیو" 30 درصد از مردم فلسطین طرفدار آمریکا هستند .
اگرچه اوباما در دیدار خود از خاورمیانه در سال 2013 با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفتگو کرد اما کاخ سفید در درگیریها و مناقشات اخیر غزه صرفا نقش ناظر و تماشاچی دارد.


واکنون بزرگترین طرفداران آمریکا شامل:
    1.     فیلیپین با 92درصد طرفداری
فیلیپین بعنوان بزرگترین طرفدار آمریکا در نظرسنجی موسسه پیو است. عمو سام در سال های اخیر توانسته است چهره بهتری از خود در مانیل ارائه دهد.این درحالی است که برای اولین مرتبه در بیش از یک دهه گذشته، گروهی از شهروندان فیلیپین علیه بازگشت نظامیان آمریکایی به پایگاه نظامیان این کشوردر خلیج سوبیک اعتراض و راهپیمایی کردند.


   2.   اسرائیل با 84 درصد طرفداری 
آمریکا اولین کشوری بود که در سال 1984 دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و از متحدان اصلی آن به شمار می رود.از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون آمریکا 115 میلیارد دلار کمک های خارجی به تل آویو ارسال کرده است.
این در حالی است که ائتلاف آمریکا و اسرائیل هر از گاهی سبب افزایش خشم و تنفر کشورهای مختلف خاورمیانه از آمریکا شده است.


  3.   کره جنوبی با 82 درصد طرفداری
پس از کمک های فراوان آمریکا به نوسازی کره جنوبی و حمایت از سئول در زمان جنگ در شبه جزیره کره، مناسبات کره جنوبی و آمریکا وارد مرحله جدیدی شد که امروزه این دو کشور از مناسبات بسیار قوی و استواری برخوردارند.
افزون برآن، مناسبات سئول و واشنگتن پس از روی کار آمدن لی میونگ پارک رئیس جمهور سابق کره جنوبی رونق فراوانی گرفت. وی نیز از طرفداران آمریکا محسوب می شد.


   4.   کنیا با 80 درصد طرفداری 
اگر چه کنیا و آمریکا متحدان نزدیکی هستند اما  مناسبات این دوکشور پس از انتخابات باراک اوباما بیشتر تقویت شد. از اینرو می توان گفت اصالت پدر باراک که به روستایی در مناطق غرب کنیا بازمی گردد دلیل مناسبی برای افزایش مناسبات نایروبی و واشنگتن خواهد بود.
مقامات کنیا روز پس از انتخابات ریاست جمهوری باراک اوباما را در سال 2008 در این کشور تعطیلی ملی اعلام کردند.


  5.    السالوادر با 80 درصد طرفداری 
مقامات دولت های کارتر و ریگان، روسای جمهور پیشین آمریکا کمک های نظامی فراوانی به دولت نظامی السالوادر کردند تا مقامات این کشور بتوانند در جنگ های داخلی 13 ساله علیه گروههای چریکی چپگرای السالوادر پیروز شوند.
در حدود 19 هزار شهروند آمریکایی در السالوادر کار و زندگی می کنند.این کشور نیز در عملیات نظامی آمریکا در عراق بطور چرخشی ده مرتبه نیروهای نظامی به رهبری آمریکا در جنگ عراق اعزام کرد.






انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن