تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804652458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر به دو نوع روشنفکری و آزاد تقسیم شده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تئاتر به دو نوع روشنفکری و آزاد تقسیم شده است
خبرگزاری تسنیم: بهزادپور، کارگردان برنامه «شبی در کهکشان‌ها» گفت: تئاتر ما تقسیم شده است بین تئاتر آزاد و تئاتر روشنفکری، دو شیوه‌ای که مردم به هیچ وجه نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. متاسفانه گویش نمایش‌های ما مردمی نیست. نسخه قابل چاپ
  بهزاد بهزادپور، کارگردان برنامه «شبی در کهکشان‌ها» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره سبک اجرایی برنامه «شبی‌ در کهکشان‌ها» و «شب آفتابی» گفت: سبک این نوع کار، سبکی نیست که فی‌البداهه و یا با جرقه‌ای در ذهن من شکل گرفته باشد. این پروژه در یک زمان بندی خاص که من در تئاتر کار صحنه کردم و پتانسیل‌ها و بضاعت‌های بازی را بررسی کردم و پس از آن دکور و نمایش‌نامه را طی طریق و تجربه کردم و سپس در سینما مونتاژ، دکوپاژ، بازی‌های کلوز، ریتم و... را تجربه کردم، به وجود آمد. وی افزود: ریتم در سینما خیلی مهم است. در تئاتر ریتم آنچنانی نداریم، اما در سینما با همه چیز ریتم درست می‌شود. تجربیاتی که در سینما کسب کردم و طی طریقی که در آنجا کردم بخش دیگری از شکل گیری سبک «شب آفتابی» و «شبی در کهکشان‌ها» بود. در کنار تئاتر و سینما، موسیقی و آهنگسازی را خیلی تجربه کردم. در آهنگسازی یک دریچه دیگری برایم باز شد؛ در آنجا صداگذاری را تجربه کردم. چون در تئاتر و سینما بازی هم کرده بودم و تقریبا در ناحیه مونتاژ، سناریو نویسی، نمایش‌نامه نویسی، کارگردانی، آهنگسازی و... طی طریق کردم، معجونی آرام آرام در ذهن من شکل گرفت که در نتیجه «شب آفتابی» را متولد کرد. کسی که بخواهد با سبک «شب آفتابی» اجرا برود،‌ باید راه تئاتر و سینما را رفته باشد وی تصریح کرد: ما از بضاعت‌های سینما در این برنامه استفاده کردیم، وقتی «شب آفتابی» را می‌بینید، حس می‌کنید صحنه است و واقعا همین طور است. از ابتدا تا پایان، این برنامه ریتم سینمایی دارد.کات‌هایی که از فضاهای مختلف زده می‌شود، همه انرژی سینما است. ما انرژی سینما را در نهایت با انرژی تئاتر تلفیق کردیم. حاکمیت کامل موسیقی و صدا در این برنامه نقش مهمی دارد. بهزادپور در مورد کارهایی که به سبک «شب آفتابی» اجرا شده است،گفت: کسی می‌آید «شب آفتابی» را نگاه می‌کند و با خودش می‌گوید این کار را من هم انجام می‌دهم. نمی‌تواند این کار را کند چون یا باید کپی کند که همان «شب آفتابی» می‌شود، یا اینکه اگر بخواهد به این سبک و فرم کاری را ارائه دهد که صحنه برای مخاطب محیط باشد و حرف دیگری بزند باید جاده تئاتر و سینما را رفته باشد و درام و بازی را بشناسد. کارگردان فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» افزود: گرفتاری و غصه من سر این است که یک سری افراد که اصلا هیچ کدام از این مرزها و راه‌ها را رد نکرده‌اند، می‌روند یک نور ‌می‌اندازند، دود راه ‌می‌اندازند و بعد می‌گویند این سبک «شب آفتابی» است. در حالی که کار این افراد اصلا آن چیزی نیست که ما انجام می‌دهیم. چراکه تمام دانستنی‌های تئاتر، سینما و موسیقی را آن فرد طی نکرده است و کاری سخیف، کوچک و خراب کننده سبک را ارائه می‌دهد. «شب آفتابی» را با خط فاصله‌هایی که درباره امام زمان(عج) است، ادامه می‌دهیم وی با بیان‌ اینکه از انتشار این سبک نمایشی استقبال می‌کند، گفت: دوست دارم و خوشحال می‌شوم که همه این کار را انجام دهند تا فردا اگر ما به رحمت خدا رفتیم این سبک ادامه پیدا کند. اما اگر قرار باشد این سبک سخیف و کوچک شود، خوب نیست. مانند سینما که مثلا فیلمی ساخته می‌شود به نام «امام علی(ع)»، «آژانس شیشه‌ای» و... از طرف دیگر هم فیلم‌هایی هم ساخته می شوند که اصلا رویمان نمی‌شود نامشان را ببریم و باعث آبرو ریزی سینما است. چطور برای چنین اتفاقی غصه می‌خوریم، برای سبک «شب آفتابی» هم همین حس را دارم. امیدورام بچه‌های قوی بیایند این مسیر را طی کنند، انرژی‌ها را بفهمند، دانستنی‌های خود را کامل کنند و پا روی دوش «شب آفتابی» بگذارند. اما متاسفانه برخی تنها هیجان زده‌ی ادا در آوردن هستند. مردم هم چون «شب آفتابی» را ندیده‌اند تا می‌بینند چند نور می‌آید، می‌گویند چه کار عجیبی است و من از این بسیار ناراحت هستم. بهزادپور در مورد تفاوت «شبی در کهکشان‌ها» و «شب آفتابی» گفت: این برنامه کاملا متفاوت است، ما از ویدئو مپینگ برای باورپذیر کردن صحنه کمک گرفته‌ایم. در این برنامه تکنیک به یاری ما آمده است تا صحنه‌ها با نفوذتر شود. آیتم‌هایی را بین صحنه‌ غدیر تا خرابه‌های شام اضافه‌ کرده‌ایم.  میان پرد‌ه‌هایی که داشتیم را به جای دیالوگ‌‌گویی، از خواننده استفاده کرده‌ایم. در صحنه خروج آدم از بهشت، بلافاصله صحنه شهر را داریم که نیمه شعبان است و خواننده‌ای در مورد حضرت صاحب الزمان(عج) می‌خواند، انگار که از همان زمان خلقت آدم، انتظار فرج وجود داشته است. تقریبا خیال من دارد راحت‌تر می‌شود که «شب آفتابی» را با خط فاصله‌هایی که در مورد امام زمان(عج) است، ادامه می‌دهیم. این یعنی اینکه یادت باشد این هایی که الان می‌بینی، یک نفری از همین جنس انبیا و ائمه در کنار تو هست و یادت باشد، فکر نکنی این‌ها داستان بود،‌ الان هم داستان امام زمان(عج) است و این خیلی خیالم را راحت می‌کند که حضرت مهدی (عج) را در فاصله‌های کار می‌بینیم. تئاتر از دل مردم کنار رفته است کارگردان نمایش «گندم‌های خونین» در پاسخ به اینکه فضای تئاتر کشور را چطور می‌بینید و آیا انگیزه‌ای برای بازگشت به آن دارد یا نه، گفت: فضای تئاتر کشور دچار یک سری گرفتاری‌ها و مصیبت‌هایی شده‌ است که وقتی آن‌ها را ورق بزنید، معلوم می‌شود چرا افرادی مانند من در صحنه تئاتر حضور ندارند یا نمی‌توانند حضور پیدا کنند. مشکلاتی از مدیریت و نوع نگاهی که نسبت به تئاتر است تا نوع گرایشی که در تئاتر مد شده است. نمایش‌های مدرنی که از مردم فاصله گرفته، تنها به یک سری مخاطب خاص اکتفا کرده است.  تئاتر از دل مردم کنار رفته است و سبک نخبه‌گرا و خاص‌گرا را در پیش گرفته است و نمی‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند. تنها قشر هنرمند هستند که تئاتر می‌بینند. همه مردم باید بتوانند با نمایش ارتباط برقرار کنند بهزادپور تصریح کرد: من با فضایی که بر تئاتر حاکم است مشکل دارم و احساس می‌کنم اگر بخواهم در تئاتر کار کنم،‌ باید خلاف جریان آب حرکت کنم. متاسفانه مردم به تئاتر‌های الان بد گمان هستند. باید اول این ذهنیت را پاک کنیم که این تئاتر با تئاترهای آوانگارد خیلی روشنفکری متفاوت است. مثلا در تئاتر امروز  پنجره می‌گذارند یک انار از آن آویزان می‌کنند، مخاطب اصلا نمی‌فهمد این یعنی چی؟ برخی برای خودشان سنبل گویی می‌کنند. مردم عادی نمی‌توانند برخی مسائل را درک کنند. حرف من این است که باید گویش یک نمایش طوری باشد که همه مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در عین حال مبتذل هم نشود و یک جوری باشد که مردم احساس کنند که شخصیت برای آن‌ها قائل شده‌ایم. به فهم‌ مردم نباید توهین کنیم. زبان تئاتر مردمی نیست وی با بیان اینکه زبان تئاتر مردمی نیست،‌ گفت: به دلیل نگرش هایی که برای مردم نسبت به تئاتر ایجاد کرده‌اند، هیچگاه انگیزه پیدا نکردم تا به سمت اجرای دوباره تئاتر بروم. فکر می‌کنم باید سه تا چهار اجرای تئاتر داشته باشیم و در این راه کشته بدهیم تا تازه تماشاگر به سمتمان بیاید. متاسفانه تئاتر‌های آزاد که اصلا اسمش را نبریم بهتر است و مایه آبروریزی است، بسیار فراگیر شده است. تئاتر ما تقسیم شده است بین تئاتر آزاد و تئاتر روشنفکری، دو شیوه‌ای که مردم به هیچ وجه نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل من در این فضای تئاتر جایی برای خودم نمی‌بینم. انتهای پیام/




تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن