تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798634950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو قلعه تاریخی در درمیان خراسان جنوبی مرمت و بهسازی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دو قلعه تاریخی در درمیان خراسان جنوبی مرمت و بهسازی شد بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: دو قلعه تاریخی در درمیان و یک خانه تاریخی در خوسف این استان مرمت و بهسازی شد.


به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبیˈ حسن رمضانیˈ افزود: قلعه درخش با 120 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی سال قبل مرمت و بهسازی شد.
وی، تیرریزی سقف اتاقهای ضلع شمالی و جنوبی، تخته کوبی روی تیرهای چوبی، عایق بندی سقف های چوبی، اجرای غوره گل بام، کرم بندی و شیب بندی سقف های اجرا شده، اجرای کاهگل در دو لایه بام و اجرای سقف چهار طرفه اتاق جنوب شرقی را از جمله اقدامات مرمتی انجام شده ذکر کرد.
رمضانی با بیان اینکه درمیان یکی از شهرستان های مرزی استان بوده و به دلیل وجود 22 قلعه تاریخی در این شهرستان به دیار قلعه های کهن معروف است افزود: قلعه درخش یکی از این قلعه ها است که داخل شهر قهستان از توابع این شهرستان قرار دارد.
وی ادامه داد: نقشه قلعه تقریبا مستطیل شکل است و اجزای معماری آن عبارتند از ورودی، هشتی، دالان، حصار، برجها و اتاقهای متعدد که در اطراف دو حیاط بنا واقع شده اند.
رمضانی گفت: از مجموع برجهای این قلعه در حال حاضر چها برج باقی مانده و عمده ترین مصالح بکاررفته در بنای قلعه خشت و گل می باشد و نوع پوشش سقف ها گنبدی بوده که اکثر آنها فرو ریخته است.
وی یادآور شد: قدمت این بنا به اواخر قاجار و اوایل پهلوی برمی گردد و به شماره 15284 در سال 84 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی با اشاره به مرمت قلعه اسدیه درمیان از محل اعتبارات استانی سال گذشته افزود: لایه برداری و اجرای سنگ فرش و بندکشی پیاده رو ضلع غربی، اجرای هره باغچه پیاده رو ضلع غربی، استحکام بخشی جرزها و دیوار ها با سنگ قلوه و آجر و بندکشی سنگ های پیاده رو ضلع غربی، استحکام بخشی و مرمت برج شمال غربی و اجرای اندود کاهکل نما برج شمال غربی در دو لایه از جمله اقداماتی مرمتی انجام شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: این قلعه تاریخی علاوه بر کاربری مسکونی، عملکرد دفاعی نیز داشته و از لحاظ معماری از دو ایوان و چهار برج که در چهار طرف قلعه بنا شده ساخته شده است.
وی ادامه داد: ضلع جنوبی بنا دارای یک طبقه و ضلع شمالی دارای دو طبقه بوده که طبقه فوقانی با معماری اشرافی محل سکونت حاکم و طبقه پایین بعنوان انبار و محل سکونت خدمه بوده است.
رمضانی گفت: طبقه فوقانی مشرف به باغ دارای ایوانی است با پوشش مسطح و چوبی که دو ستون چهارضلعی با سرستونهای تزئینی طاق ایوان را حمل می کند.
وی افزود: در ضلع شمالی بنا باغی قرار داشته که یادآور باغهای ایرانی است در حال حاضر این باغ به پارک تبدیل شده است.
رمضانی اظهار داشت: در این بنا تزئینات خاصی وجود ندارد و تنها در سرستونهای موجود در ایوان جبهه شمالی بنا تزییناتی را شاهد هستیم.
وی یادآور شد: این بنا در اواخر قاجاریه احدث شده و به شماره 8278 در سال 82 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی گفت: همچنین مرمت خانه تاریخی مالکی خوسف با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال آغاز و عمده عملیات مرمتی در حال انجام است.
وی افزود: جمع آوری آجر سفال ازاره حیاط و سپس اجرای هره آجری، اجرای اندود سیمگل نمای حیاط با نبش گچی، لایه برداری آسفالت و خاک فرسوده ورودی و اجرای آجرفرش پیاده رو، جمع آوری اندود گچ کف اتاق و اجرای آجرفرش، اجرای اندود گچ اتاق شاهنشین از جمله اقداماتی مرمتی است.
رمضانی افزود: تاریخ ساخت خانه مالکی بر اساس عقدنامه ای احتمالا سال 1277 هجری قمری می باشد و این خانه به رغم غنای فرهنگی و اجتماعی در ایجاد خانه های اعیانی تنها بنای مسکونی و اعیانی است که تاریخ بنیان آن حدودا از ستون قدیمی موجود اکتساب می گردد.
وی گفت: با توجه به مساحت محدود زمین، این خانه با طرح و نقشه ای متناسب و هماهنگ با فضای کاربری احداث شده است.665



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن