تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802721167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استراتژي دفاعي جديد ژاپن، ابزاري براي تبديل شدن به قدرت طراز اول جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۳ (۰:۴۵ق.ظ)
استراتژي دفاعي جديد ژاپن، ابزاري براي تبديل شدن به قدرت طراز اول جهان به گزارش گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، هفدهم سپتامبر 2010 بود که ژاپن با انتشار استراتژي جديد نظامي خود نخستين نشانه هاي جدي براي خروج از «انزواي نظامي» را نشان داد. ژاپن براي اين استراتژي نظامي، رقمي بالغ بر 280 ميليارد دلار براي پنج سال2010 تا 2014 اختصاص داده و اعلام کرد قصد دارد در اين سال ها مواضع دفاعي خود در جنوب و غرب اين کشور (مناطق مرزي چين) را تقويت کرده، روي پروژه هاي موشکي بالستيک سرمايه گذاري کند.
در اين استراتژي همچنين بر گسترش روابط با همپيمانان کليدي از جمله آمريکا و افزايش شمار زير دريايي‌ها و .... تاکيد شده است. اکنون در سال 2014 هستيم و ژاپن براي نخستين بار پس از جنگ جهاني دوم اعلام مي کند ضمن شرکت در عمليات نظامي برون‌مرزي، به دنبال فروش تجهيزات نظامي در بازارهاي بين المللي است.
حضور ارتش ژاپن در عمليات جنگي برون مرزي نيز به رغم مخالفت‌هاي گسترده مردمي و محدوديت هاي قانوني گويا در حال عملياتي شدن است. شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، بدنبال تغيير سياست دفاعي و تعبير نويي از بند نهم قانون اساسي کشورش است، تغييري که وي آن را با توجه به دگرگوني هاي امنيتي در پيرامون ژاپن در آسيا و اقيانوسيه، ضروري مي داند. شاهد اين ادعا اظهارات اخير شينزو آبه، است که اخيرا از داشتن يک «ارتش قدرتمند» سخن رانده و گفته اين ارتش حق دارد در جنگ هاي بين المللي حضور داشته باشد.
اگر قانون اساسي ژاپن تغيير يابد، راهکاري که مشاوران شينزو آبه آن را لازم دانسته اند، توکيو براي جنگ در وراي مرزهاي ژاپن مانع قانوني نخواهد داشت. با اين وجود آقاي آبه مي گويد: ژاپن همانگونه که قانون اساسي آن تصريح مي کند سياست احتراز از جنگ را حفظ خواهد کرد.
قانون اساسي ژاپن اين کشور را از استفاده از جنگ به عنوان قوه قهريه و حربه اي براي تهديد جهت فرو نشاندن مناقشه هاي بين المللي منع مي کند و از جنگ بر حذر مي دارد مگر در دفاع از خود. قانون اساسي ژاپن در سال 1947 نوشته و با فشار نظاميان آمريکايي‌ها به اين کشور تحميل شده است. طبق اين قانون، ژاپن اجازه داشتن ارتش به معني مصطلح آن را ندارد و در مقابل مي تواند نيروهاي محدود نظامي موسوم به "نيروهاي دفاع از خود" داشته باشد. البته بخشي از اين محدوديت ها در ماه آوريل سال 2014 ( اواخر فروردين) برداشته شد.
دولت توكيو در پي لغو ممنوعيت دفاع جمعي و همزمان با تلاش براي تقويت حضور اقتصادي و نظامي خود در جهان، سعي دارد صادرات تسليحاتي را نيز آغاز کند. ژاپن کشوري است که در حوزه اقتصادي جايگاه ويژه اي دارد. توليد ناخالص ملي ژاپن نزديک به 6 تريليون دلار و جمعيت اين کشور نيز حدود 128 ميليون نفر است. دو فاکتوري كه شرايط را براي اعلام موجوديت در محيط بين الملل به عنوان يك قدرت طراز اول فراهم كرده است.
بر اين اساس طبق اعلام مقامات ژاپني، اين کشور در تلاش است محدوديت‌هاي قانوني در زمينه صادرات سلاح را نيز برداشته و به بهانه هاي مختلف از جمله گسترش فعاليت هاي اقتصادي، به جرگه صادرکنندگان تجهيزات جنگي بپيوندد و از قرار معلوم، آمريکا نخستين بازار ژاپن در اين عرصه خواهد بود. در صورت انجام صادرات به آمريكا، سياست جديد ژاپن جايگزين ممنوعيت حمل و نقل سلاح مصوب سال 1967 اين كشور مي شود. اگرچه بر اساس قوانين جديد، خريد و فروش سلاح هنوز هم در كشورهاي گرفتار جنگ و يا ملت هايي كه ممكن است صلح و امنيت بين المللي را تضعيف كنند، ممنوع است.
در اولين اقدام کارخانه ماشين آلات سنگين ميتسوبيشي قصد دارد تا يک سنسور با عملکرد بالا را به آمريکا صادر کند و واشنگتن نيز از آن در سيستم دفاع موشکي پاتريوت "PAC-2" که قرار است به قطر ارسال شود، استفاده خواهد کرد. اين تصميم توکيو که احتمالا اواخر ماه جاري ميلادي تصويب مي‌شود پس از آن مطرح شد که ژاپن در آوريل سال جاري ميلادي ممنوعيت‌هاي جدي را در زمينه صادرات تسليحات به ويژه در مواردي که محصولات ممکن است به کشورهاي درگير جنگ صادر شود، لغو کرد.
همچنين توكيو از همكاري با بريتانيا در زمينه توسعه فن آوري موشكي براي جت هاي جنگنده خبر داد. تحقيقات مشترك با بريتانيا بر روي يك پروژه مشوكي اروپا با نام Meteor يا شهاب انجام خواهد گرفت. اين پروژه براي هواپيماهاي يورو فايتر است كه توسط فرانسه و بريتانيا ساخته مي شوند.
در همين راستا، وزارت دفاع ژاپن و استراليا موافقت نامه اي دوجانبه در راستاي تقويت روابط دفاعي و تجاري امضا كردند. اين قرارداد دفاعي شامل انتقال تجهيزات نظامي و فن آوري مي شود.
البته واکنش غرب به ويژه آمريکا نيز در اين عرصه مهم خواهد بود. ايالات متحده به عنوان شريك و متحد ژاپن در شرق آسيا، از اين رويكرد استقبال مي كند. زيرا طبق استراتژي جديد آمريكا با عنوان " تمركز بر شرق" ژاپن و كره جنوبي دو ستون مهم براي اجراي اين استراتژي خواهند بود و هرگونه از بين رفتن محدوديت عملكرد نظامي به واشنگتن در اجراي نياتش در اين منطقه از جهان كمك مي كند. علاوه بر اين سياست جديد توكيو نوعي فشار بر چين خواهد بود. كشوري كه در حال تبديل شدن به بزرگترين تهديد ابرقدرتي آمريكا است.
چين به عنوان يکي از قدرت هاي بزرگ اقتصادي و نظامي امروز جهان، از چنين تحرکات نظامي استقبال نکرده است که اين مساله نيز کاملا طبيعي است، چرا که اين کشور هرگز حاضر نخواهد پذيرفت، ژاپن در عرصه نظامي تقويت شود. به نظر مي رسد، همين يک مسئله (ايجاد تضاد منافع و تنش بين دو کشور چين و ژاپن) کافي است که از هم اکنون واکنش غرب به اين مسئله را پيش بيني کرد.
با توجه به وابستگي سياسي که در بالا به آن اشاره شد، به نظر مي‌رسد، غربي ها در تنش هاي تازه به وجود آمده بين توکيو - پکن نيز همچون هميشه جانب ژاپن را خواهد گرفت. شروط تعيين شده نيز به شکلي خواهد بود که در نهايت منافع آمريکا و غرب تامين شود. به عنوان مثال در تفسير جديدي از اين موضوع که برخي رسانه هاي آمريکايي نيز به آن اشاراتي کرده اند آمده، ژاپن احتمالا همچنان با محدوديت هاي نظامي که از سال 1947 از سوي ارتش آمريکا و به شکل قانون اساسي به اين کشور تحميل شده، مواجه خواهد بود اما زماني که مثلا کشتي ها يا موشک هاي کره شمالي متحدين آمريکا در منطقه را مورد حمله قرار دهند، مي تواند وارد ميدان شده و از آن محدوديت هاي تحميلي خارج شود!
شايان ذكر است، پس از موضع گيري غافلگير کننده اخير شينزو آبه، خبرهاي زيادي نيز از برگزاري اعتراض ها و تجمعات خياباني در شهرهاي مختلف ژاپن منتشر شده است. حتي رسانه هاي ژاپني از خودسوزي عده اي از شهروندان ژاپني به نشانه اعتراض به اين رويکرد دولت خبر داده اند. اما به نظر مي رسد دولت ژاپن تصميم خود را براي حضور فعال در نظامي بين الملل گرفته باشد.
زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن