تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798370405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رنج شیروانی ها از تداوم خشکسالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob رنج شیروانی ها از تداوم خشکسالی بجنورد - ایرنا - کاهش بارندگی در سال جاری زمینه بروز خشکسالی و بحران شدید بی آبی را برای شیروان، دومین شهرستان خراسان شمالی، رقم زده و مردم این شهرستان را رنج می دهد.


به گزارش ایرنا اکنون تشدید خشکسالی و کم آبی در شهرستان شیروان، شهر ˈلوجلیˈ را که در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی شیروان قرار دارد با بحران بی آبی مواجه کرده به طوری که ساکنان این شهر و 12 روستای اطراف آن با تانکر آبرسانی می شوند.
یکی از ساکنان لوجلی در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی می گوید: اکنون سه ماه است که مردم این شهر و روستاهای تابعه آن با مشکل کمبود آب در محل سکونت خود مواجه هستند.
ˈرضا غلامی پورˈ می افزاید: علاوه بر این برخی از روستاییان همجوار شهر لوجلی نیز به علت نبود آب در محل سکونت خود مجبور به مهاجرت به شهر شده اند.
وی دلیل اصلی بروز این مشکل را کاهش شدید آب پشت سد ˈبارزوˈ شیروان عنوان کرد و گفت: هم اکنون ساکنان این روستا از تانکر استفاده می کنند که آب تانکر جوابگوی نیاز آنان نیست.
یکی دیگر از روستاییان بخش سرحد با اشاره به این که اکنون آب موردنیاز با تراکتور از دیگر روستاها تامین می شود، گفت: شغل اصلی اهالی منطقه کشاورزی و دامداری است و با توجه به بحران بی آبی، بنیه بسیاری از دام های ضعیف شده و اگر مسوولان برای حل معضل آن تاخیر کنند شاهد بروز تلفات دام ها خواهیم بود.
ˈیوسف الله وردیˈ افزود: همچنین تداوم خشکسالی و کم آبی موجب کاهش تولید محصولات زراعی و باغی و وارد شدن خسارت به کشاورزان شده است.
بخشدار سرحد شیروان ضمن تایید مشکل کمبود آب در منطقه، گفت: اکنون سد بارزوی شیروان به دلیل کاهش شدید حجم آب، تنها آبی همراه با گل و لای دارد که از کیفیت لازم برای استفاده شرب برخوردار نیست.
ˈعلی ارجمندˈ با بیان این که یک ماه است آب شهر لوجلی و 12 روستای بخش سرحد قطع شده است، افزود: ساکنان این شهر و روستاها برای تامین آب شرب از قنات ˈکلاته جعفریˈ استفاده می کنند که میزان تولید آب آن فقط جوابگوی نیاز سه روستا است و بقیه روستاها از طریق تانکر سیار آبرسانی می شوند.
وی گفت: تامین آب شهر لوجلی توسط آب و فاضلاب شهری شیروان از طریق دو دستگاه تانکر آبرسانی 14 هزار لیتری صورت می گیرد.
بخشدار سرحد همچنین با بیان اینکه خشکسالی تامین آب برای دام های منطقه را دچار مشکل کرده، افزود: پیش بینی می شود در صورت تداوم مشکل بی آبی، تلفات و امراض دام ها را تهدید کند.
وی با بیان این که تعداد تانکر آبرسانی برای تامین آب آشامیدنی شهر لوجلی و روستاهای بخش سرحد اندک است، گفت: خدمات آبرسانی به ساکنان آن مطلوب نیست و این امر اعتراض آنان را در پی داشته است.
ارجمند خواستار تعجیل مسوولان ادارات در خصوص اجرای پروژه های آبرسانی برای رفع مشکلات موجود شد و افزود: به دلیل کمبود اعتبار امسال بهسازی چشمه ها میسر نیست و حال آنکه بسیاری از ساکنان با توجه به این که تانکر جوابگوی نیاز آنان نیست و از چشمه روستای ˈقورانلوی سفلیˈ و ˈعلی خان قلعهˈ برداشت و با وسایل نقلیه اقدام به حمل آب می کنند.
عضو شورای شهر لوجلی شیروان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود خواهان توجه جدی مسوولان و ایجاد منابع جدید آبی برای رفع بحران آب آشامیدنی شد و گفت: اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان باید به منظور حل مشکل مردم به فکر تامین منابع آبی از دیگر نقاط باشد.
ˈکامران بیچرانلوˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان این که بسیاری از ساکنان این شهر و روستاهای بخش سرحد برای تامین آب دام خود از آب چشمه استفاده می کنند، اظهار کرد: چشمه ها و قنات های این بخش دارای مالک و برای زراعت و باغبانی استفاده می شود و مناسب آشامیدن نیست.
وی با بیان این که با وضعیت جمعیت دامی ضعیف و تولید و درآمد روستاییان نیز کاهش یافته است، گفت: اکنون یحران بی آبی در بخش سرحد به طور چشمگیری خود را نشان می داد که این موضوع به بزرگترین دغدغه اهالی تبدیل شده است و با آن دست و پنجه نرم می کنند.
بیچرانلو با بیان این که خشکسالی خسارت فراوان به کشاورزان وارد کرده است، افزود: تولیدات باغی در بخش سرحد در مقایسه با سال گذشته بسیار کاهش یافته است.
رییس اداره آب و فاضلاب شهری شیروان با توجه به بحران کم آبی شهر لوجلی گفت: روزانه در چهار نوبت از طریق تانکر سیار با ظرفیت های 16 و هشت هزار لیتر به اهالی شهر لوجلی آبرسانی می شود.
ˈسید ابراهیم حسینیˈ در گفت و گو با ایرنا با بیان این که تامین آب 12 روستا بخش سرحد نیزبر عهده شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان است، اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی و قطعی آب در شهر لوجلی ساکنان آن باید در آب مصرفی صرفه جویی های لازم را رعایت و همکاری های لازم را با نهادهای مربوطه داشته باشند.
رییس اداره عشایر شیروان در خصوص تامین آب دام های منطقه، گفت: عشایر این منطقه 30 هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند.
علی ابراهیمی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات دام عشایر دراین منطقه نداشته ایم، اظهار کرد: چهار تانکر سیار هر کدام با ظرفیت 12 هزار لیتر آب مورد نیاز عشایر و دام های آن ها را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه 90 درصد عشایر منطقه با مشکل کمبود آب مواجه هستند، گفت: تاکنون اعتباری برای حل این معضل تخصیص نیافته است و براساس درخواست های انجام شده قرار است در حد امکانات از محل ستاد حوادث اعتباری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.
فرماندار شیروان با بیان این که امسال شیروان دومین شهر بحرانی از لحاظ حشکسالی و کمبود آب به شمار می رود، گفت: اکنون آبرسانی با تانکر در شرایط بحران و به صورت موقت برای شهر لوجلی و روستاهای اطراف در دست اجراست.
ˈعباسعلی صفاییˈ در گفت و گو با ایرنا از طرح انتقال آب پروژه ˈچهل کانیˈ در بخش سرحد خبر داد و اظهار کرد: پروژه آبرسانی ˈچهل کانیˈ از محل اعتبارات سفر رهبری در دست اجرا است و تا دو هفته آینده به بهره برداری می رسد.
وی با بیان این که با اتمام آن تمام شهر لوجلی و روستاهای اطراف از مزایای آب آشامیدنی برخوردار می شوند گفت: شرایط موجود خسارت سنگین به بخش کشاورزی وارد کرده که به علت تبخیر بالا، کمبود بارندگی و نبود منبع آبی بسیاری از باغ های منطقه در حال خشک شدن هستند.
صفایی افزود: با توجه به وضعیت موجود مردم کمبود آب و خشکسالی را درک کرده و با تبلیغات و فرهنگ سازی باید در مصرف آب صرفه جویی های لازم را داشته باشند.
فرماندار شیروان گفت:سد بارزو شیروان به عنوان بزرگترین سد بتنی دو قوسی استان با حجم مخزن 90 میلیون متر مکعب به دلیل کاهش نزولات جوی و خشکسالی در معرض خشکیدن است.
به گفته وی بخش عمده آب آشامیدنی شهر شیروان و آب موردنیاز 5713 پنج هزار و 713 هکتار از اراضی زراعی و باغات پائین دست سد بارزو از این سد تامین می شد که اکنون براثر خشکسالی و کاهش آب پشت سد افزون بر دو هزار از باغ های انگور شهرستان را خطر خشکیدگی تهدید می کند.
صفایی صرفه جویی را تنها راهکار مقابله با خشکسالی دانست و از مردم خواست تا در مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی کنند.
در شهر لوجلی و 12 روستای تابعه آن هزار و 500 خانوار مشتمل بر شش هزار و 500 نفر جمعیت سکونت دارند. ک/4
7186/623/626

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





31/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن