تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820392634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حشره کش روغن نارگیل بهترین روش مقابله با آفت پسیل پسته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob حشره کش روغن نارگیل بهترین روش مقابله با آفت پسیل پسته است تهران - ایرنا - محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اعلام کردند استفاده از ترکیب حشره کش روغن نارگیل به همراه عصاره اکالیپتوس بهترین روش مقابله بیولوژیک با آفت پسیل پسته است.


حسین فرازمند عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: پسیل پسته از مهمترین آفت باغ های پسته است که از اردیبهشت ماه آغاز و تا زمان برداشت و حتی بعد از برداشت به محصول و درختان پسته آسیب وارد می کند.
وی افزود: اگر با این آفت مقابله نشود موجب ریزش برگ درختان پسته، میوه و پوکی پسته می شود و اگر بعد از برداشت هم این آفت وجود داشته باشد اما از بین نرود، موجب ریزش جوانه های درخت پسته در سال بعد و کاهش چشمگیر محصول خواهد شد.
مجری پروژه ˈمطالعه تاثیر صابون حشره کش پالیزین برای کنترل پسیل پستهˈ ادامه داد: از بین بردن آفت پسیل پسته به سموم شیمیایی در حجم زیادی احتیاج دارد و گاهی تا بیش از 5 مرتبه نیز عملیات سمپاشی انجام می شود و از آنجا که اکنون بحث محصول سالم و ارگانیک مطرح است، استفاده از این مقدار سم مقارن با این برنامه است.
وی افزود: از این رو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی پروژه ˈ مطالعه تاثیر صابون حشره کش پالیزین برای کنترل پسیل پسته ˈ را تعریف کرد تا روش جایگزین برای مقابله شیمیایی با این آفت را ارایه کند.
فرازمند ادامه داد: دو ترکیب بیولوژیک یکی با منشاء گیاهی و دیگری معدنی برای مقابله با پسیل پسته وجود دارد که در این پروژه تاثیر ترکیب با منشا گیاهی بر این آفت مورد بررسی قرار گرفت. ماده موثره این ترکیب، روغن نارگیل است که با عصاره اکالیپتوس مخلوط شده و با نام تجاری پالیزین مصرف می شود.
وی با بیان اینکه تاثیر این ترکیب بر روی آفت پسیل پسته مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج مثبتی به همراه داشت گفت: از آنجا که آفت پسیل پسته برای مقابله به چندین بار سمپاشی نیاز دارد از این رو باقیمانده سموم در این محصول همواره مورد بحث بوده، هم اینکه به محیط زیست آسیب وارد می کند اما ترکیب صابون گیاهی روغن نارگیل کاملا طبیعی و بیولوژیک است و هیچ گونه تخریب محیط زیست یا باقیمانده سموم در محصول را به همراه ندارد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی افزود: ترکیب صابون گیاهی روغن نارگیل توان مقابله با آفت پسیل پسته را دارد و در صورت بالا بودن جمعیت آفت باید در دفعات بیشتری مورد استفاده قرار گیرد، در واقع ماندگاری اثر این ترکیب نسبت به سموم شیمیایی کمتر است و با برآورد انجام شده مدت زمان ماندگاری تاثیر آن حدود دو هفته است که در صورت شیوع جمعیت آفت باید در چندین نوبت استفاده شود.
فرازمند درباره میزان استفاده از این ترکیب برای پاشش بر روی آفت اظهار کرد: با مطالعات انجام شده مشخص شد بهترین اندازه برای استفاده از این ترکیب غلظت 1.5 سی سی محلول در یک لیتر آب است، در واقع تعداد درختان یا وسعت باغ مد نظر نیست بلکه مهم غلظت محلول است.
پسته یکی از مهمترین محصولا ت باغی کشور است، اکنون بیش از 400 هزار هکتار باغ پسته با تولید سالا نه حدود 250 هزار تن در کشور وجود دارد.
ایران بزرگترین کشور تولید کننده پسته در دنیاست، پس از ایران، آمریکا که به تازگی به جمع کشورهای تولید کننده پیوسته، در ردیف دوم قرار دارد. کشورهای ترکیه، سوریه، چین، یونان، ایتالیا و تونس از دیگر تولید کنندگان این محصول هستند.
متنوع ترین و مرغوب ترین نوع پسته در ایران به دست می آید و کشورهای دیگر به طور معمول یک نوع پسته دارند که از نظر کیفیت به سطح پسته ایران نمی رسد.
درخت پسته حدود سه هزار سال پیش در ایران مورد کشت و کار قرار گرفت و پس از ایران به سایر نقاط جهان به خصوص کشورهای اطراف دریای مدیترانه انتقال یافت، بر اساس مدارک تاریخی از قدیمی ترین نقاط پسته خیز ایران می توان به مناطق سرخس، گرگان، قم و فردوس اشاره کرد.
از 1500 سال پیش در قزوین، سمنان، جیرفت و دامغان کشت این محصول رواج داشته است در حالی که قدمت کشت در رفسنجان، کرمان، یزد، سیرجان و اصفهان 100 تا 250 سال است. در حال حاضر استان کرمان و منطقه رفسنجان به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و جهان محسوب می شود. البته شرایط اقلیمی برای پرورش درختان پسته در بسیاری از نقاط ایران فراهم است.
علمی ( 4 ) **9014**1599

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





31/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن