تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820319982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج جدید رویارویی غرب و روسیه بر سر سانحه ام اچ 17


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob موج جدید رویارویی غرب و روسیه بر سر سانحه ام اچ 17 مسکو- ایرنا- همزمان با تشدید تنش در روابط روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین درهفت ماه اخیر، سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی موسوم به پرواز ام اچ 17 زمینه ساز موج جدیدی از رویارویی دو طرف و شکل گیری جبهه تازه ای در غرب برای افزایش فشارها بر مسکو شده است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، کشورهای غربی با محوریت آمریکا در هفته جاری موج رسانه ای و دیپلماتیک جدیدی را با رویکرد افزایش فشارهای بین المللی بر مسکو به خاطر حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب شرق اوکراین به راه انداخته اند.
در حالی که هنوز عوامل اصلی سرنگونی پرواز ام اچ 17 در60 کیلومتری مرز روسیه در داخل خاک اوکراین شناسایی و معرفی نشده اند، شکل گیری جریان رسانه ای - تبلیغاتی ضدروسی از سوی کشورهای غربی، نشانه تعمیق شکاف میان مسکو و پایتخت های غربی بر سر بحران اوکراین و گشوده شدن جبهه جنگ دیپلماتیک جدید میان دو طرف است.
تحلیلگران مسایل سیاسی با اشاره به جریحه دار شدن افکار عمومی جهان از سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین می گویند که غرب تلاش دارد از این حادثه برای پیشبرد سیاست ضدروسی خود در معادلات جاری منطقه ای در شرق اروپا بر محور جدایی اوکراین از روسیه و زمینه سازی برای تحقق سیاست ˈتوسعه به شرقˈ ناتو نهایت استفاده را ببرد.
با این رویکرد بود که باراک اوباما دو روز قبل اعلام کرد هواپیمای مسافربری مالزیایی با موشک های شبه نظامیان جدایی طلب شرق اوکراین سرنگونی شده است و مسکو باید به دلیل حمایت از آنان در این خصوص پاسخگو باشد.
در راستای هم افزایی دیپلماتیک و رسانه ای غرب برای تنگ تر کردن حلقه محاصره مسکو، فرانسه نیز دیروز یکشنبه هشدار داد که اگر مسکو به شبه نظامیان جدایی طلب در شرق اوکراین فشار نیاورد تا دسترسی به محل هواپیمای سرنگون شده خطوط هوایی مالزی ایجاد کنند، باید منتظر پیامدهایی باشد.
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای که پس از ویدئو کنفرانس رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس منتشر شد، اعلام کرد: اگر روسیه فورا تدابیری در این جهت اتخاذ نکند، پیامدهایی متوجه این کشور از سوی اتحادیه اروپا که قرار است اعضایش روز سه شنبه در نشستی حاضر شوند، خواهد شد.
در این بیانیه آمده است : روسیه باید این مساله را درک کند که پس از تراژدی سرنگونی هواپیمای مالزی حل و فصل بحران اوکراین بیشتر از هر زمان دیگری در این برهه ضروری است.
همزمان ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد لندن فردا سه شنبه از سران اروپایی می خواهد تا تحریم های بیشتری را علیه روسیه به دلیل ماجرای سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی اعمال کنند.
هاموند پیش از نشست روز سه شنبه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت : ˈ ما از متحدان اروپایی خود می خواهیم در مورد تشدید تحریم ها موافقت کنند؛ اگر روسیه به شکل علنی موضع خود را تا آن زمان تغییر نداده باشد.ˈ
هاموند گفت: ما به دنبال رایزنی با شرکای اروپایی خود برای جلب موافقت آنها به منظور تشدید تحریم ها علیه روسیه هستیم، مگر اینکه روسیه موضع خود را تا آن زمان به شدت تغییر دهد.
تهدید به اعمال تحریم های جدید ضدروسی از سوی رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس در شرایطی صورت می گیرد که سران اتحادیه اروپا هفته گذشته در مورد تحریم شرکت های اروپایی و توقیف وام های جدید برای روسیه توسط وام دهندگان بین المللی موافقت کردند، اما این تدابیر از تحریم های آمریکا علیه روسیه کم هزینه تر است.
همسویی آشکار کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا با واشنگتن در تهدیدهای تحریمی علیه روسیه حاکی از این واقعیت است که رویارویی روسیه و غرب به عنوان آتش زیر خاکستر جنگ سرد در هزاره سوم وارد مرحله جدیدی شده است که پیش بینی نمی شود شعله های آن در آینده نزدیک فروکش کند.
البته غرب در مواجهه دیپلماتیک و تبلیغاتی جاری خود با روسیه بیشتر بر حمایت این کشور از شبه نظامیان جدایی طلب روس در شرق اوکراین تاکید دارد و در راستای حمایت بی چون چرای خود از روی کار آمدن پترو پوروشنکو به عنوان یک چهره غربگرا، خواستار عقب نشینی مسکو از مواضع خود در این خصوص و به رسمیت شناختن بی چون و چرای یکپارچگی اوکراین به شکل قطع حمایت خود از گروه های شبه نظامی دونتسک و لوهانسک می باشد.
به عبارت دیگر تشدید تنش در مناسبات شکننده روسیه و غرب بر سر سرنگونی پرواز ام اچ 17 تنها یک حلقه از هزار توی رقابت تاریخی غربی- شرقی در چارچوب هایی مانند پیمان فروریخته ˈورشوˈ و رقیبا ان ˈناتوˈ می باشد که امروزه به شکل جنگ لفظی بر سر یک حادثه اجتماعی سر بر آورده است.
می توان نشانه های جنگ جدید مسکو و غرب را در اظهارات روز گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دید که اعلام کرد ˈسیستم موشکی مورد استفاده در اوکراین برای سرنگون کردن هواپیمای مالزی توسط مسکو به جدایی طلبان هوادار روسیه تحویل داده شده است.ˈ
کری با بیان اینکه از سامانه موشکی پیچیده اس ای - 11 برای سرنگون کردن پرواز ام اچ 17 استفاده شده است، گفت: تقریبا واضح است که این سیستمی بوده که از روسیه منتقل شده و به جدایی طلبان رسیده است. با اطمینان می دانیم که اوکراینی ها چنین سامانه ای را هیچ کجا در مجاورت مکان سانحه نداشته اند، از این رو این مساله انگشت اتهام را به طرف جدایی طلبان نشانه می گیرد.
البته رویکرد تحریمی غرب علیه روسیه با وجود تاثیر شوک گونه ابتدایی بر بازار سهام این کشور از سوی مقام های روس با خونسردی مواجه شده است و آنان اعلام کرده اند که واهمه ای از این گونه اقدامات ندارند و معتقدند عصر تحریم های یکجانبه در مناسبات به هم پیچیده اقتصادی و سیاسی بین المللی به سر آمده است.
برآیند موضع گیری های غرب علیه روسیه با سر خط حمایت مسکو از شبه نظامیان جدایی طلب شرق اوکراین و تلقی شدن شریک جرم آنان در اتهام سرنگونی پرواز ام اچ 17 دال بر تشدید بحران جاری در روابط مسکو و پایتخت های غربی در هفته های آینده می باشد.
ناظران آگاه می گویند با توجه به سیاسی شدن حادثه سرنگونی پرواز ام اچ 17 و گره خوردن آن به معادلات جاری در مناسبات پرتنش روسیه و غرب، حل این معما زمان بر و به احتمال زیاد نامشخص خواهد بود.
در نهایت می توان گفت که سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی که به کشته شدن تمامی 298 سرنشین و خدمه آن در مناطق مورد مناقشه دولت اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب در شرق این کشور و در مجاورت مرزهای روسیه منجر شد، موج جدیدی از تنش در مناسبات روی لبه تیغ مسکو و پایتخت های غربی را دامن زده است.
اروپام/518 ** 1064

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن