تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830310576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابن تیمیه و ادعای بیعت نکردن مردم با حضرت علی(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



ابن تیمیه و ادعای بیعت نکردن مردم با حضرت علی(ع)
چه کسى غیر از ابن تیمیه ادّعا کرده که بیشتر مردم با حضرت على(علیه السلام) بیعت نکردند؟ این ادّعا تنها از ابن تیمیه است.



به این مطلب امتیاز دهید


 سرویس دینی جام نیوز؛ شبهه: آیا ادعای ابن تیمه مبنی بر بیعت نکردن مردم با حضرت علی(علیه السلام) صحیح است؟
ابن تیمیه مى گوید: « و نصف الامة أو اقل أو اکثر لم یبایعوه بل کثیرٌ منهم قاتلوه... »؛
و نصف امّت و یا کمتر و یا بیشتر با او بیعت نکردند بلکه بیشتر مردم با او جنگیدند.(1)
پاسخ این است که: اوّل: مستفاد از حکم عقل و نصوصات و ظواهر آیات قرآن کریم و سنّت نبوى آن است که امامت منصبى الهى است و هر امامى باید از جانب خداوند منصوب و منصوص باشد، و خلیفه بعد از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) که از جانب خدا منصوب به امامت شد امام امیرالمؤمنین على بن ابى طالب (علیه السلام) بود. با وجود این نصّ، خلافت و امامت الهى او تمام شد، و در مشروعیّت پیدا کردن آن احتیاج به بیعت مردمى نیست؛ گرچه بیعت مردم در حقیقت التزام عملى از ناحیه آنان در عمل به دستورات خلیفه به حق است. و نفع این عمل به خود مردم باز مى گردد که از امام به حق اطاعت کرده و سلطه او را پذیرفته اند.
دوم : آیا عموم مردم با ابوبکر از روى رغبت بیعت کردند یا این که جماعت بسیارى از عموم مسلمانان از روى اکراه و تهدید سلطه او را پذیرفتند؟
مگر در سقیفه بر سر خلافت و تعیین جانشینى پیامبر(صلى الله علیه وآله) غوغا و کشمکش عظیمى پدید نیامد؟ مگر گروهى از صحابه از بیعت با ابوبکر سرباز نزدند و به خانه حضرت زهرا(علیها السلام) پناه نبردند؟(2)
مگر عمر بن خطّاب به جهت بیعت گرفتن اکراهى با گروهى، به خانه حضرت على(علیه السلام) هجوم نبردند؟(3)  
سوم : چه کسى غیر از ابن تیمیه ادّعا کرده که بیشتر مردم با حضرت على(علیه السلام) بیعت نکردند؟ این ادّعا تنها از ابن تیمیه است.
حسن بن فرحان مالکى مى گوید: «امامت على و خلافت او به نص و واقع و اجماع به اثبات رسید، و بزرگان صحابه و مهاجرین و انصار بر بیعت با او اجماع کرده اند، و بر خلافت او تمام بلاد اسلام؛ همچون حجاز، یمن، فارس، خراسان، مصر، آفریقا، جزیره، آذربایجان، هند، سند و نوبه، خاضع شدند. و به جز اهل شام کسى با بیعت او معارضه نکردند، و آنان نصف امت و حتى ربع امت بلکه به یک دهم امت هم نمى رسیدند. بلکه در شام برخى از صحابه و تابعین نیز وجود داشتند که بر خلافت على(علیه السلام) اقرار داشتند و از معاویه کناره گیرى مى کردند؛ مثل شدّاد بن اوس و عبدالرحمن بن غنم اشعرى بزرگ تابعین اهل شام. و همراه با معاویه جز تعداد کمى از صحابه آن هم از مسلمانان فتح مکه و مسلمانان حنین و برخى که در صحابى بودن آن ها اختلاف است وجود نداشتند...(4).
و در رابطه با تعداد کسانى که از بدرى ها همراه با حضرت على(علیه السلام) بودند اختلاف است، برخى مى گویند: 130 نفر از بدرى ها همراه با حضرت على(علیه السلام) بودند(5).
تمام اصحاب بیعت رضوان که تا آن زمان زنده بودند همراه با على(علیه السلام) بودند.
خلیفة بن خیاط (شیخ بخارى) به سند خود از عبدالرحمن أبزى نقل کرده است که گفت: از کسانى که در بیعت رضوان با رسول خدا(صلى الله علیه وآله)بیعت نمودیم هشتصد نفر با على(علیه السلام) بودیم که شصت و سه نفر از آنان از جمله عمار بن یاسر کشته شدند».(6)
این حدیث بنابر تصریح بزرگان اهل سنّت صحیح است و رجال آن بین ثقه و صدوق نزد آنان مى باشند(7).
اعمش مى گوید: «به خدا سوگند! من به جهت على و اصحابش تعجّب نمودم؛ زیرا همراه با او اصحاب پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودند...».(8)  
چهارم : علما و محدّثان اهل سنّت، اجماع بر بیعت عمومى با حضرت دارند، اینک به عبارات برخى از آن ها اشاره مى کنیم:
1 ـ سلیمان بن طرخان تیمى (143 ه .ق) مى گوید: «اهل حرمین با على(علیه السلام) بیعت نموده و بیعت براى اهل حرمین است».(9)
2ـ ابوعبدالله بن بطّه (387 ه .ق) مى گوید: «بیعت على رضى الله عنه ـ بیعت اجتماع و رحمت بود، و هرگز مردم را به خود دعوت نکرد و نیز بر بیعت خود با شمشیر، مردم را مجبور نساخت و با عشیره خود بر مردم غالب نشد. او با این عمل خود به خلافت شرف و بها داد و با عدالت خود به قامت خلافت، زیور بها و عظمت و ارزش آویخت...».(10)
3ـ ابن ابى العزّ حنفى شارح (792) مى گوید: «خلافت براى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب بعد از عثمان، با بیعت صحابه، به جز معاویه از اهل شام ثابت شد».(11)
4ـ ابن حجر عسقلانى (852 ه .ق) مى نویسد: «بیعت على بر خلافت، بعد از قتل عثمان در اوائل ذى الحجة سال 35 بود. مهاجرین و انصار و تمام کسانى که حاضر بودند، با او بیعت کردند. بیعت او را به تمام مناطق اسلامى مکتوب نمودند، تمام اهالى آن ممالک به بیعت با او اذعان پیدا کردند به جز معاویه و اهل شام که بین آن ها بعداً اتّفاقاتى افتاد» (12).     پی نوشت:
1. منهاج السنة، ج 4، ص 105.
2.تاریخ الخمیس، ج 1، ص 188؛ عقد الفرید، ج 3، ص 64.
3. تاریخ طبرى، ج 3، ص 198 و 199؛ شرح ابن ابى الحدید، ج 2، ص 130 ـ 134.
4. بیعة على بن ابى طالب فی ضوء الروایات الصحیحة، ص 193.
5. امام على(علیه السلام) از تاریخ الاسلام، ص 484.
6. تاریخ خلیفه، ص 196.
7. بیعة على بن ابى طالب، ص 196.
8. التاریخ الصغیر، بخارى، ص 125.
9. انساب الاشراف، ج 2، ص 208.
10. منهاج القاصدین، ابن قدامه، ص 77.
11. شرح العقیدة الطحاویة، ص 722.
12. فتح البارى، ج 7، ص 72.     سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ پنجم، ص 102- 107.




۲۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن