تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833065668
تضعیف کارکرد آیینهای مذهبی با یکسانسازی ذائقه آئینی مردم از طریق رسانه
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: رسانهیی شدن آیینها، اتفاق مهمی است که اگر به طور دقیق و برنامهریزی شده با آن مواجه نشویم، فرمالیسم برنامههای مذهبی صدا و سیما به سنتهای محلی مذهبی مردم، به شدت ضربه خواهند زد و در نتیجه آیینهای موجود نخواهند توانست کارکردهای لازم خود را برای جامعه انجام دهند. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر جبار رحمانی در پژوهشی انسانشناختی در باب شبهای احیاء آورده است: «شبهای احیاء یکی از مهمترین مناسک مذهبی شیعیان است. برای فهم این منسک، لازم است نگاهی فرهنگی نسبت به آیینها داشته باشیم. از منظر جامعه شناسی و انسانشناسی، آیین های مذهبی علاوه بر ابعاد دینی، دلالت های فرهنگی و اجتماعی خاصی دارند. فهم و تحلیل فرهنگی و اجتماعی یک آیین و منسک دینی، مستلزم در نظر گرفتن آن مناسک در بستر حیات اجتماعی مومنان است. آیینها معمولا سطوح مختلفی از زندگی درونی و فردی را با سطح کلان و جمعی به هم پیوند می دهند و از خلال این آیینهاست که حیات فرهنگی و اجتماعی مومنان برساخته میشوند. نمی توان یک آیین خاص را عامل اصلی برساخت همه زندگی دانست، بلکه در هر جامعه دینی، به فراخور میراث مذهبی آنان، نظامی از مناسک و آیین های مذهبی وجود دارد که هر منسک یا هر گروه از مناسک، کارکرد خاصی برای ساماندهی حیات مومنان دارد؛ از این منظر فهم شبهای احیاء نیز مستلزم فهم جایگاه آن در نظام مناسکی شیعی و اسلامی است. آیین های مذهبی مستلزم بزرگداشت یک مکان، یک شخصیت یا یک واقعه کلیدی هستند که نقشی حیاتی در برساخت و بازتولید نظامهای معنایی و جهانبینی آن مذهب دارند. این آیینها، بخشی معطوف به گذشته و بخشی معطوف به حال و بخشی نیز معطوف به آینده هستند. در سنت اسلامی - شیعی، میتوان بر اساس طیف زمانی، سه دسته از مناسک را بازشناسی کرد؛ دسته اول مناسکی هستند که منشاء جامعه دینی را تبیین و تعریف می کنند؛ مانند مراسم مربوط به شهادت حضرت علی (ع) که بیانگر نقطه عطف تفکر شیعی در حیات تاریخی و سیاسی آن است، همچنین مناسک حج که نمادی از مامن اصلی نزول وحی محسوب می شود. دسته دوم آیینهایی هستند که هرچند ارجاع اولیه آنها به گذشته است، اما در اصل بیانگر نوعی تلاش آیینی و منسکی برای معنادار کردن زمان حال هستند که در فضای شیعی مهمترین این آیینها، مناسک عزاداری محرم است. شاید بسیاری با این ایده اولیه مخالف باشند و در نقد این ادعا بگویند که مناسک عزاداری برای بزرگداشت واقعه عاشوراست، اما در اصل میتوان گفت که واقعه عاشورا فلسفه حیات اجتماعی شیعی طی تاریخ محسوب میشود، مناسکی که از خلال آن حیات فرهنگی و اجتماعی شیعی در زمان حال خودش، معنادار شده و نظام معنایی شیعی وارد زندگی بدنه جامعه میشود. به همین سبب مناسک عزاداری محرم، بیش از هرچیز در جهت معنادار سازی زندگی حال و زمان حال جامعه شیعی است. در این میان برخی از آیینها و مناسک هستند که معطوف به آینده بوده و حیات جامعه شیعی را در مسیر روبه جلو معنادار می کنند که مهمترین این آیین ها، نیمه شعبان و شبهای احیاء هستند. این دو آیین را می توان آیینهای امید دانست، آیین هایی که امید به آینده و انرژی لازم برای تحمل حال و گذار از آن به سمت آینده را در روان فردی و جمعی مومنان شیعی ایجاد می کنند. در این میان شبهای احیاء، بیانگر آیینی است که در آن تطهیر فرد و جامعه مذهبی صورت می گیرد، تطهیری که نه تنها معطوف پاک شدن گناهان و تقصیرهای مومنان است، بلکه مهمتر از همه در دل آن باوری مبنی بر رقم زدن تقدیر مطلوب و رهایی از رنجها نیز وجود دارد. به عبارت دیگر این دو آیین، نوید بخش آینده هستند؛ آینده ای بدون رنجها، بدون سرکوبها و محرومیتها. باید در نظر داشت که این طیف بندی آیینها، لزوما قطعی و نهایی نیست، بلکه هر کدام از این آیینها می توانند کارکردی در سایر جهات زمانی نیز داشته باشند، اما آنچه که در بالا آمد، وجه غالب این آیینها، دلالتهای آنهاست. از این منظر می توان در دین شناسی تطبیقی نیز وارد شد. تمام ادیان، متضمن این گونه شناسی اولیه آیینی هستند، لذا در همه ادیان، شبهای رقم خوردن تقدیر وجود دارد و همیشه نیز آیینهایی برای بزرگداشت این مقاطع زمانی و تلاش برای تقدیری ناب وجود دارد. به همین سبب شبهای احیاء را باید در این ساختار آیینی فهمید. از سوی دیگر، گاه آیینها به طور دقیق از یکدیگر منفک نمی شوند وعملا مرزهای آیینی تداخلها و توازیهایی با هم دارند. مثال این تداخلها و توازیها را می توان در شبهای احیاء شیعی دید، این شبها عملا از یکسو آیین عزاداری شهادت امام علی (ع) هستند و از سوی دیگر شبهای احیا (شبی برای تطهیر و تقدیر) هستند و همچنین در خلال این آیینها، عزاداری امام حسین (ع) و اصحابشان در کربلا انجام میشود و در نهایت متوسل به ائمه (ع) و بالاخص امام زمان (عج) نیز میشوند. به عبارت دیگر شبهای احیاء از این جهت نقطه عطف آیینهای شیعی است که تمام دسته بندی سه گانه فوق در آن متجلی است و گذشته و حال و آینده تاریخ قدسی شیعی به همدیگر پیوند خورده و حیات شیعی در منطق زمان قدسی و اساطیری اش معنادار میشوند. به عبارت دیگر چگالی آیینی این شبها در حداکثر خودش قرار دارد و استقبال جامعه شیعی به این آیینها نیز ناشی از همین مساله است که هر کس می تواند درد و درمان خودش را در آن بجوید. از لحاظ فرهنگی طی چند دهه اخیر به واسطه رسانهیی شدن آیینها و سیطره تلویزیون بر این ایام آیینی، چند تغییر مهم و شاید نامناسب رخ داده است، که مهمترین آنها، نوعی تلاش ضمنی رسانهیی برای یکسان سازی آیینهای شیعی در ایران به واسطه رسانه ملی است. پخش مراسم خاص و برنامهها و مجالس مذهبی خاص، حداقل منجر به نوعی یکسان سازی و تحمیل الگوی آیینی واحد در سراسر کشور خواهند شد، الگویی که امکانات رسانهیی آن سبب شده برخی از مردم به جای رفتن به مسجد و حسینیه و ...، در منزل و پای تلویزیون به مراسم عزاداری یا احیاء بپردازند. سبک آیینیای که متناسب با زندگی قشری خاص از تهران است، بر سبک زندگی مردم بسیار متنوعی از سراسر ایران تحمیل میشود که عملا به تخریب و تضعیف سنتهای محلی و بومی آیینهای مذهبی منجر شده است. تقلیل و تضعیف سنتهای آیینی محلی، شاید زمینه ساز همان چیزی باشد که مسؤولان فرهنگی آن را تهاجم فرهنگی یا دین گریزی نام نهادهاند، دریغ از آنکه یکی از زمینه سازان اصلی این مشکل، رسانه ملی است. زمانی که رسانه ملی با تحمیل الگوی خودش از آیینها، منجر به تغییر ذائقه آیینی مردم میشود، به تدریج سبب کاهش نفوذ سایر آیینهای مذهبی در محیط زندگی آن مردم بر آنها میشود. به عبارت دیگر رسانه ملی سبب اختلال ارتباطات آیینی مردم با سنتهای مذهبی در محیط خودشان میشود. به همین دلیل باید اجازه داد شبهای احیاء در هر منطقه به سنت همان منطقه به ذائقه آیینی مردم همان منطقه و رنگ و لعاب فرهنگ همان مردم برگزار شود، تا بتواند کارکردهای مذهبی و فرهنگی خودش را به نحو مطلوب انجام دهد.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
یکسانسازی ذایقه آیینی مردم از طریق رسانه، کارکرد آیینهای مذهبی را تضعیف می کند
پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد رسانهیی شدن آیینها اتفاق مهمی است که اگر به طور دقیق و برنامه ریزی شده با آن مواجه نشویم فرمالیسم برنامه های مذهبی صدا و سیما به سنت های محلی مذهبی مردم به شدت ضربه خواهند زد و در نتیجه آنماینده مجلس: انتظارات مردم از بیشتر از سایر رسانه هاست
فیسبوک تویتر Google Cloob نماینده مجلس انتظارات مردم از ایرنا بیشتر از سایر رسانه هاست زاهدان- ایرنا- نماینده مردم سراوان سیب سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی گفت خبرگزاری جمهوری اسلامی به سبب جایگاه رسمی و فعالیت های صادقانه اطلاع رسانی همواره مورد توجه و انتظار مردم استبسیج رسانه بوشهر: قلمبدستان بیدارگر تودههای مردم هستند
بسیج رسانه بوشهر قلمبدستان بیدارگر تودههای مردم هستندبسیج رسانه بوشهر در بیانیهای اعلام کرد امروز قلم ویژگی خاص خود را دارد و قلمبدستان صالح و فاضل بیدارگر تودههای مردم هستند به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر به نقل از روابط عمومی بسیج رسانه استان بوشهر در بیانیه بسیج رساننوشادی مشاور رسانهای شورای هیئات مذهبی کشور شد
نوشادی مشاور رسانهای شورای هیئات مذهبی کشور شدنوشاد نوشادی فعال رسانهای و مذهبی استان بوشهر به عنوان مشاور رسانهای و صفحات مجازی شورای هیئات مذهبی کشور منصوب شد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر از سوی روحالله دریکوند رئیس شورای هیئتهای مذهبی کشور نوشاد نوشادی از چهرههای فدر همدان از مطرح ترین رسانه هاست/مطالبات مردم در رسانه ها مطرح شود
استانها غرب همدان خجسته در بازديد از مهر مطرح كرد خبرگزاری مهر در همدان از مطرح ترین رسانه هاست مطالبات مردم در رسانه ها مطرح شود همدان- خبرگزاري مهر نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با بیان اینکه مردم در مظلوميت واقع شده اند و زماني كه مطالبات مردم در رسانهرئیس پلیس فتای آذربایجانشرقی: مردم مراقب کلاهبرداری از طریق فیشینگ تلفنی باشند
رئیس پلیس فتای آذربایجانشرقی مردم مراقب کلاهبرداری از طریق فیشینگ تلفنی باشندرئیس پلیس فتا آذربایجانشرقی گفت شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق فیشینگ تلفنی با به کارگیری روشهای مهندسی اجتماعی که از کاربران اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی را میخواهد باشند به گزارمشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد: بايد از طريق گفتگوی داخلی به بحران در سوريه پايان داد
مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد بايد از طريق گفتگوی داخلی به بحران در سوريه پايان داد بثنیه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام کرد بايد از طريق گفتگوی داخلی به بحران در سوريه پايان داد به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از&nbsامام جمعه نهبندان: رسانهای مورد اقبال مردم است
امام جمعه نهبندان خبرگزاری فارس رسانهای مورد اقبال مردم استامام جمعه نهبندان گفت سرعت پوشش و انعکاس اخبار در خبرگزاری فارس سبب شده تا این خبرگزاری جزء رسانههای به روز و مورد اقبال مردم باشد ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- حجتالاسلام والمسلمین عباسعلرسانه ها حرفه وکالت را به مردم بشناسانند
رییس کانون وکلای دادگستری مرکز رسانه ها حرفه وکالت را به مردم بشناسانند تهران - ایرنا - رییس کانون وکلای دادگستری مرکز نسبت به هجمه های بسیار به کانون وکلا انتقاد کرد و از رسانه ها خواست تا حرفه وکالت را به مردم بشناسانند به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا علی نجفی توانا روز شنبهساماندهی تشکلهای مذهبی و مردمی، اولویت جدی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران
ساماندهی تشکلهای مذهبی و مردمی اولویت جدی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران از ساماندهی تشکلهای مذهبی و مردمی به عنوان نهادی که بیشترین فعالیت فرهنگی را به دوش میکشد خبر داد حجتالاسلام والمسلمین نصیر نیک نژاد مدیرکل سازمان تبلیغات اهمراه با روحانی مستقر در روستا/ از اقامه نماز تا رسیدگی به مشکلات مذهبی و معیشتی مردم
استانها جنوب بوشهر گزارش خبری همراه با روحانی مستقر در روستا از اقامه نماز تا رسیدگی به مشکلات مذهبی و معیشتی مردم دشتی-خبرگزاری مهر ماه مبارک رمضان است و شاهد برگزاری مراسمات متعدد در این ایام به ویژه در شب های قدر هستیم که روحانیون نقش بسیار مهمی در برگزاری این برنامههادستور دولت چین: مردم در ماه رمضان نباید روزه بگیرند!/ هیچ آموزگاری نمیتواند اندیشههای مذهبی به دانشآموزان ت
دستور دولت چین مردم در ماه رمضان نباید روزه بگیرند هیچ آموزگاری نمیتواند اندیشههای مذهبی به دانشآموزان تلقین کند رویترز نوشت دولت چین به دانش آموزان و کارمندان دولت در منطقه شمال غرب این کشور دستور داده که از روزه گرفتن در ماه رمضان خودداری کنند به گزارش نامه نیوز به نقعربپور: 2700 هیئت مذهبی در کرمان فعال است/ رزم حسینی: فرهنگ آبادگری را از طریق امامان جمعه ترویج دهیم
استانها شرق کرمان در دیدار کارکنان سازمان تبلیغات با استاندار کرمان مطرح شد عربپور 2700 هیئت مذهبی در کرمان فعال است رزم حسینی فرهنگ آبادگری را از طریق امامان جمعه ترویج دهیم کرمان – خبرگزاری مهر استاندار کرمان خواستار توسعه فعالیتهای دینی در جامعه شد و گفت باید از پتانمسئول سازمان بسیج رسانه استان بوشهر فعالیت رسانهها باعث بالا رفتن سطح آگاهی مردم میشود
مسئول سازمان بسیج رسانه استان بوشهرفعالیت رسانهها باعث بالا رفتن سطح آگاهی مردم میشودمسئول سازمان بسیج رسانه استان بوشهرگفت فعالیت اصحاب جراید و رسانهها باعث توسعه و بالا رفتن سطح آگاهی مردم در استان میشود به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی عبدالله نجفی ظهر امروز در نشقرآنی کردن ذائقه مردم نیاز به کار جهادی دارد
قرآنی کردن ذائقه مردم نیاز به کار جهادی دارد شهرری - ایرنا - معاون شهردار تهران گفت قرآنی کردن ذائقه مردم نیاز به کار جهادی دارد به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید میثم امرودی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآنی منطقه 20 اظهار داشت هدایت نحوه خدمات رسانی بهتربرخی رسانهها بر ایجاد فتنه مذهبی متمرکز شدهاند
نماینده آیت الله سیستانی برخی رسانهها بر ایجاد فتنه مذهبی متمرکز شدهاند خبرگزاری رسا ـ نماینده حضرت آیت الله سیستانی در شهر مقدس کربلا نسبت به فعالیت فتنه انگیزانه برخی شبکههای ماهوارهای برای بروز فتنه مذهبی هشدار داد به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کنقش رسانه ها در جلب مشارکت های مردمی عتبات عالیات محوری است
نقش رسانه ها در جلب مشارکت های مردمی عتبات عالیات محوری است شیراز- ایرنا- رییس ستاد عتبات عالیات استان فارس گفت با اشاره به مساعدت های خوب مردمی به ستاد عتبات عالیات برای بازسازی حرم های مطهر گفت بی تردید نقش رسانه ها در این مشارکت ها محوری بی بدیل و بسیار اثر گذار است به گز-
علم و فناوری
پربازدیدترینها