تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798269002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشنال اینترست:‌ صحبت از گریز هسته‌ای برای توافق با ایران صرفا توهم و فانتزی ترسناک است /ایتارتاس: هیچ توافق مهمی در مذاکرات هسته‌ای رخ نداده است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نشنال اینترست:‌ صحبت از گریز هسته‌ای برای توافق با ایران صرفا توهم و فانتزی ترسناک است /ایتارتاس: هیچ توافق مهمی در مذاکرات هسته‌ای رخ نداده است

نشنال اینترست:‌ صحبت از گریز هسته‌ای برای توافق با ایران صرفا توهم و فانتزی ترسناک است /ایتارتاس: هیچ توافق مهمی در مذاکرات هسته‌ای رخ نداده است
صحبت از گریز هسته‌ای صرفا یک توهم و فانتزی ترسناک است؛ تکیه بر گریز هسته‌ای و لزوم طولانی کردن آن تکیه‌گاه بسیار نامناسبی برای پیشبرد مذاکرات با ایران و دستیابی به توافق است.
به گزارش نامه نیوز مجله نشنال اینترست در یادداشتی با عنوان «گریز هسته‌ای: مسیری اشتباه برای توافق با ایران» به قلم «پاول پیلار» به بررسی دلایلی می‌پردازد که ثابت می‌کند استفاده از استدلال گسترش گریز هسته‌ای برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران اشتباه است.

پیلار در یادداشت خود ابتدا به بیان مفهوم مذاکره و توافق می‌پردازد. رسیدن به توافق از طریق مذاکره، به معنی تاکید مشترک بر پذیرش یک سلسله قواعد رفتاری است که می‌تواند منافع دوطرف را تامین کند. بنابراین در چنین توافقی سخن از آنچه هر کدام از طرفین قادر به انجام آن می‌باشند، نیست؛ موضع توافقنامه‌های بین‌المللی بیش از آن‌که در مورد توانمندی کشورها باشد، در مورد اهداف و انگیزه‌ها و منافع آنهاست.

پیلار در این یادداشت مدعی شده است که ناتوانی در درک این نکته می‌تواند بر موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و جایگاه آمریکا در این مذاکرات تاثیرگذار باشد. در کاربرد کلمه «گریز هسته‌ای» یک پیش فرض نهفته است. بعبارتی فرض بر این گرفته شده که ایران به‌طور ناگهانی از توافق صورت پذیرفته تخطی خواهد کرد و اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای می‌کند. راهکاری که در مقابل این سناریو پیش‌بینی شده است کاهش توانمندی‌های هسته‌ای ایران و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های آنست تا بدین ترتیب مدت زمان لازم برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای افزایش پیدا کند. استفاده از این استدلال و کاربرد مکرر لزوم افزایش گریز هسته‌ای برای مهار توانمندی هسته‌ای ایران به دلایل مختلف اشتباه بنظر میرسد.

- دستیابی به هرگونه توافقی نسبت به شکست مذاکرات بهتر است و بیشتر می‌تواند به کنترل برنامه هسته‌ای ایران کمک کند. گریز هسته‌ای ایران با توجه به مفاد توافقنامه موقتی که شش ماه پیش با ایران به امضا رسید، به اندازه قابل توجهی کوتاه شده است. ایران به موجب توافقنامه موقت ژنو پذیرفت که ذخایر اورانیوم نیمه غنی‌شده خود را ازبین ببرد و ذخایر اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را نیز به اکسید تبدیل کند.

- با مطرح شدن شرط بازرسی‌های گسترده و بی‌سابقه از تجهیزات هسته‌ای ایران، صحبت از گریز هسته‌ای محلی از اعراب ندارد، زیرا هرگونه انحراف به سرعت توسط ماموران آژانس انرژی اتمی تشخیص داده خواهد شد. از سوی دیگر وقتی آمریکا می‌تواند صحبت از پاسخگویی به انحراف هسته‌ای ایران در عرض چند هفته به میان بیاورد- از جمله استفاده از گزینه نظامی- اینکه طول مدت گریز هسته‌ای ایران دو ماه، شش ماه یا یک‌سال باشد تفاوت چندانی ندارد. اگر ایران بدنبال تولید سلاح هسته‌ای بود، این کار را بدون توافق و بدون گسترش بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی بهتر راحت‌تر می‌توانست انجام دهد.

- مهم‌ترین دلیلی که می‌توانیم برای اشتباه بودن تاکید بر گریز هسته‌ای بدان اشاره کنیم، نادیده انگاشتن منافع ایران است. یک توافق خوب، توافقیست که منافع مشترکی را با ایران به عنوان یک عضو عادی جامعه بین‌الملل مطرح کند، نه توافقی که به تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران توجه داشته باشد؛ تحریم‌هایی که واجد هزینه‌های نظامی و سیاسی برای خو آمریکا نیز بوده است. توافق خوب باید واجد شرایطی باشد که طرفین، از جمله ایران را ترغیب به پایبندی به توافق کند و در سایه توافقنامه منافع آنها را تامین نماید.

- بحث مهم دیگری که در صحبت از لزوم گسترش گریز هسته‌ای ایران مطرح است، بی توجهی به این سوال که آیا ایران انگیزه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای دارد؟ پاسخ به این سوال منفی است. زیرا برخورداری از این سلاح نه تنها مزیت استراتژیک خاصی برای ایران ندارد، بلکه مضرات آن بیشتر است. هنگامی‌که داشتن سلاح هسته‌ای و یا حتی ادعای آن می‌تواند ایران را با قدرت‌های بزرگ هسته‌ای مواجه کند،انگیزه‌ای برای دستیابی به آن باقی نمی‌ماند.

- هر گونه تخطی از توافقنامه ایران را با هزینه‌هایی گزافی از جمله تخریب وجه آن در عرصه بین‌المللی و اعمال تحریم‌های بسیار شدید رو‌به‌رو خواهد کرد. مسلم است که ایران به دنبال چنین وضعیتی نمی‌باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت صحبت از گریز هسته‌ای صرفا یک توهم و فانتزی ترسناک است. تکیه بر گریز هسته‌ای و لزوم طولانی کردن آن تکیه گاه بسیار نامناسبی برای پیشبرد مذاکرات با ایران و دستیابی به توافق می‌باشد.

اگر مذاکرات به خاطر تاکید بیش از اندازه بر جزئیاتی مثل تعداد سانتریفیوژها، مدت زمان لازم برای افزایش درصد غنی سازی ایران( بحث گریز هسته‌ای) و یا کارشکنی‌های کنگره آمریکا به شکست منجر شود، فرصتی طلایی از دست رفته است. شکست در مذاکرات می‌تواند پایانی بر هدف حفظ برنامه هسته‌ای ایران در مسیر صلح‌آمیز و بیانگر ضعف آمریکا در کاربرد دیپلماسی برای حصول به منافع ملی خود باشد.

ایتارتاس گزارش داد: هیچ توافق مهمی در مذاکرات هسته‌ای رخ نداده است
همچنین به گزارش فارس به نقل از «ایتار تاس»، بعد از نزدیک به 2 هفته از مذاکرات هنوز هیچ توافقی در زمینه موضوعات مهم در زمینه برنامه های هسته‌ای ایران اتخاذ نشده است.


بر اساس این گزارش، دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان اصلی عنوان می‌کنند که طرف‌های درگیر احتمالا وقت آن را ندارند تا پایان 20 جولای (29 تیر) به توافق نهایی دست یابند.


به‌گزارش این منبع خبری، حتی وزرای خارجه حاضر در مذاکرات پیش‌بینی درباره آینده مذاکرات را قطع کرده‌اند. لحن سخنان کری و ظریف نیز حکایت از عدم پیشرفت جدی در این زمینه می‌باشد.








1393/4/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن