تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819061489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاصله سياسي بودن تا سياست‌زدگي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فاصله سياسي بودن تا سياست‌زدگي
ايجاد و صدور تمدن اسلامي، آرمان و غايت انقلاب اسلامي مي‌باشد. اين مهم توسط نظام جمهوري اسلامي با به كارگيري مهم‌ترين بازوان انقلاب در عرصه‌هاي مختلف درصدد وصول به آن مي‌باشد. عرصه دانشگاه و دانشجو نيز نه تنها مستثني از اين موضوع نيست بلكه خود به عنوان بستر انسان‌سازي و پرورش نسل آينده كشور، مسئوليت خطيري را با خود يدك مي‌كشد.
در طول سال‌هاي پس از انقلاب، نگاه‌هاي مديريتي به دانشگاه و جنبش دانشجويي از فراز و نشيب‌هاي زيادي برخوردار بوده است و گاهي فاصله اين عرصه تا اصول و اهداف انقلاب زياد گشته و انحراف وافري محسوس مي‌گردد. در اين ميان نقش احزاب سياسي در منحرف كردن جنبش دانشجويي و به تبع آن تشكل‌هاي دانشجويي مستقر در دانشگاه بسيار محسوس بوده است.
اين موضوع كه در سال‌هاي استقرار دولت تجديدنظرطلبان بسيار به چشم مي‌خورد، از تحرك شديد احزاب به عرصه دانشجويي حاصل شده بود. اين تحرك و نگاه منفعت‌طلبانه، برآيندهاي زيادي را در عمل به‌وجود آورده و به گونه‌اي درصدد قرار دادن دانشگاه در مقابل حاكميت بوده است. فتنه سال 78 و حوادث كوي دانشگاه نه از براي سوء مديريت در عرصه دانشگاه حاصل شد بلكه اين به خطر افتادن مواضع و منافع و بقاي برخي احزاب راديكال در نظام بود كه حاصلش تحرك در عرصه دانشگاه براي شكل دادن و پيش بردن سياست فشار از پايين و چانه زني از بالاي تجديدنظرطلبان بوده است.
دانشجويي كه پس از سال‌ها تحصيل در عرصه‌اي متفاوت به دانشگاه ورود مي‌يابد با القائات و تعاريف تحميلي‌اي از سوي برخي متحزبين مواجه مي‌شود كه دانشگاه را عرصه جولان و انتقادهاي كوبنده به حاكميت تفسير كرده و دانشجو را در رأس چنين اقداماتي مي‌داند. همين تفاسير باعث ايجاد يك هويت كاذب در درون دانشجو مي‌شود و دانشجوي جوان خام را به تريبون احزاب تبديل كرده و از مجراي اين تريبون آزاد، مهم‌ترين مطالبات حزب متبوع را به حاكميت تحميل مي‌كند.
كشاندن جنبش دانشجويي به ورطه سياست زدگي همان موضوعي است كه مي‌تواند بخش عمده‌اي از پازل طراحي شده توسط دشمنان نظام را كامل كند و دانشگاه كه به عنوان مبدأ تحولات محسوب مي‌گردد و مي‌تواند به يك بازوي قوي براي تحقق تمدن اسلامي تبديل شود از مسير اصيل خود دور و دچار حواشي هويت زا كند.
آن فاصله‌اي كه ميان يك دانشجوي سياست زده و يك دانشجوي سياسي هويداست چيزي جز استقلال از تفكرات احزاب سياسي نيست. آنجا كه دانشجو مطالبه گر و آرمانخواه به اركان نظام مقدس جمهوري اسلامي بنگرد و با بصيرتي افزون، نگاهي مستفسرانه به عرصه تحولات جامعه داشته باشد مي‌توان دانشجو را سياسي ملقب كرد و الا تحرك احزاب در دانشجو براي تحقق اهداف حزب، دانشجو را سياست‌زده و بي‌هويت و از اهداف اصلي و مهم دانشگاه دور مي‌كند.
هر چند در سال‌هاي اخير وجهه سياسي بودن دانشجو بارزتر از سياست‌زدگي بود ولي حضور دولت يازدهم تشديدي بر نفوذ تحزب‌گرايي در جنبش دانشجويي را به همراه داشته است. هر چند به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور از ايجاد تنش و جنجال به دور است ولي حضور عناصر تحزبي در رأس وزارت علوم مي‌تواند مزيدي بر اين علت شود و دانشگاه را از اهداف اوليه و اساسي خود دور كند.
در آستانه رمضانيه دانشجويان با رهبر معظم انقلاب هستيم. لازم است با تأكيد فراوان رهبر معظم انقلاب بر دوري از تبديل دانشگاه به حياط خلوت سياسي در ديدار با دانشگاهيان در رمضان امسال، اين موضوع بايد بار ديگر به عنوان مطالبه دانشجويان از رهبر معظم انقلاب در ديدار آتي مطرح و بيش از پيش بر اين خطر نفوذ تحزب گرايي در جنبش دانشجويي تأكيد شود.

نویسنده : فرهاد نظريان‌ساماني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن