تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836121662
چرا نمیتوانیم «به زبانِ آدمیزاد» بنویسیم؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
اگر نگاهتان به متن یک نامه اداری بیفتد، با چنان جملهها و عبارتهای کلیشهای مواجه میشوید که برای فهمیدن مقصود نگارنده آن نامه مجبورید چندین بار نوشته را از سر بخوانید تا شاید موفق به درک موضوع اصلی و جانِ کلام بشوید. اما چه چیزی ادارات ما را به این تکلفها و کلیشهها واداشته است؟ به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مطلبی است که محمدرضا بهاری در کتاب «به زبان آدمیزاد» (یادداشتهایی در ستایش پاکیزهنویسی و نکوهش شلختهنگاری در متون اداری و رسانهای) نوشته است. در بخش «نظریات» کتاب، مبحثی با عنوان «قدری تاریخچه» آمده که نویسنده در آن با لحنی طنزآمیز به بررسی ماجرای تطورِ نثر اجتماعی – اداریِ فارسی پرداخته و علت بروز آنچه را از آن با عنوان «شلختهنگاری» بحث میکند تشریح کرده است: «قدیمیها میگفتند حرف بادِ هواست؛ یعنی هم گوینده میتواند مسؤولیت گفتههایش را نپذیرد و هم شنونده بهتر است که به آن گفتهها اعتماد نکند. اما حرفِ مکتوب فرق میکرد. حرف وقتی نوشته میشد سندیت پیدا میکرد، مخاطبان بالقوه بیشماری پیدا میکرد، و خلاصه اهمیت پیدا میکرد. حرفِ مکتوب را، بهخصوص اگر مُهر و امضا یا اثر انگشتی زیرش بود، به این راحتیها نمیشد انکار کرد. شاید به همین علت بود که آدمیزاد وقتی قلم به دست گرفت تا قراردادی با همسایه، شهادتنامهای برای خویشاوند، تظلمی برای کدخدا، یا عریضهای به عدلیه بنویسد، ناگهان ترمزِ احساسات طبیعیاش را کشید و در انتخابِ کلمات و عبارات احتیاط کرد تا دستهگلی به آب ندهد. در دنباله همین احتیاط صرفه را در آن دید که گاهی دوپهلو هم بنویسد، و چون از صراحت خیری ندیده بود کم کم به مبهمنویسی رو آورد، و بعد – بهخصوص اگر از مخاطبانش تمنایی داشت - شرط ادب در آن دید که از عرضِ ارادت و احوالپرسی کوتاهی نکند. تا اینجا تحولاتِ نثرِ مکاتباتی چندان رَوِشمند نبود، تا آنکه با جا افتادنِ نهادهای دیوانیِ جدید در اوایل دوران قاجار، بهتدریج صنف کاتب هم وارد میدان شد و اعضایش برای رسیدن به مقام کاتبِ دربار، یا دست کم کاتبِ دیوانی، از هیچ هنرنماییای دریغ نکردند. کاتبان پس از سالها ممارست سرانجام توانستند مهملنویسیهای پراکنده گذشتگان را در قالب کلیشههایی جمع وجور کنند. در ادامه این موفقیتها بود که انواع تکنیکهای شکستهنفسی و ابراز مراتبِ عبودیت و جاننثاری را هم ابداع کردند و در نوشتههاشان به کار گرفتند. به مخدههاشان تکیه دادند و با هزار کرشمه قلم تا میتوانستند «صنعت» به کار بردند و با الفاظِ ثقیل عبارتپردازی کردند. اینها تکلف و مطنطننویسی را به اوجِ کمال رساندند. در واقع مهمترین دستاوردِ این گروه در سیر تکامل نثر فارسیِ دیوانی این بود که توانستند به زبانِ فاخر، و با خط شکستهنستعلیق، همچنان مُهمل بنویسند. پس از انقلاب مشروطه و چند سالی پس از تأسیس کلاسهای سوادآموزی به اکابر، نوشتن از انحصار خواص بیرون آمد و نسل کاتبانِ حرفهیی هم، خود به خود، خوشبختانه منقرض شد. اما ماجرای تطورِ نثر اجتماعی – اداریِ فارسی هنوز به پایان نرسیده است. میراثِ ادبیاتی کاتبان قاجار را دو گروه اهل قلم در دست گرفتند: یکی گروهی که افرادش به طرف مطبعه و مطبوعات رفتند و کتاب و روزنامه منتشر کردند، و چون عموما آدمهای بافرهنگ و خوشذوقی بودند سرانجام خودشان را، اگرچه در درازمدت، از چنگال نثرِ بیمار و مُهملِ کاتبان رهاندند و بسیار متحول شدند. گروه دوم عریضهنویسان بودند که نثر اداری امروز ما در واقع دنباله آثارِ مشعشعِ آنهاست. به لطفِ مشروطیت، مقوله عدل و داد – که از زمان انوشیروان دادگر تا عصر عدلِ مظفر به کلی فراموش شده بود – دوباره مورد توجه قرار گرفت و نهادی به نام عدلیه تأسیس شد. عریضهنویسان آدمهای فرصتطلبی بودند که بلافاصله به صورت خودجوش در مقابلِ عمارتهای عدلیه و بعدا در جلوی ساختمانهای دادگستری بساط پهن کردند. مردم که حدود هزار سالِ تمام گله و شکایتهاشان از حکام و از یکدیگر را ته دلشان مدفون کرده بودند ناگهان به عدلیه و دادگستری هجوم آوردند، و چون خط و ربطی نداشتند درد دلهاشان را روی بساط عریضهنویسان ریختند. اما این عریضهنویسان اگرچه صاحب مال و منال و سرمایهای نبودند که بتوانند به کسب و کارِ آبرومندانهتری بپردازند، در عوض سوادِ درست و حسابی هم نداشتند! شبها کلیشههای فاخرِ کاتبان قاجاری را «ازبر» میکردند و روزها آنها را با شِکوههای کوچه و بازاری مردم میآمیختند و عریضههایی انشاء (با همین همزه غلیظ) میکردند که اغلب به غلطهای املایی هم آراسته بودند. اینها وقتی حالشان خوش بود حتی مرتکبِ صنایع ادبیِ نیمبند هم میشدند. خلاصه کلام، کار اصلی عریضهنویسان تا چند دهه پس از ظهورشان نوشتن مهملات بود، اما بعدها، پس از ورود ماشینِ تحریر به صحنه، تبدیل به تایپ کردنِ مهملات شد. عریضهنویسان سرانجام ماحصل تجربههاشان را صحیح و سالم به اخلافِ ادارهجاتیشان واگذار کردند اما خودشان، بر خلاف کاتبان، به کلی منقرض نشدند. (باقیمانده نسلهای بعدی آنها ظاهرا از جلوی دادگستری به جلوی اداره گذرنامه و کنسولگریهای سفارتخانهها نقل مکان کردهاند.) اختراع خودکار نقطه عطفی در تاریخ تکامل نثر فارسیِ ادارهجاتی است. قبل از ظهور این وسیله، ادارهجاتیهای اولیه قلمشان را در لیقه دوات فرو میکردند و بسیار با طمأنینه، و اغلب به خط شکسته نستعلیق، مُهمل مینوشتند، اما خودکار سرعت مهملنویسی را به چندین برابر افزایش داد و بیگمان در تحولات بعدی و در تکامل آشفتهنویسی و شلختهنگاری نقش بسیار بااهمیتی ایفا کرد...(این تاریخچه طولانی را همین جا درز میگیریم.) و حالا ما جماعتِ کارمند، میراثِ یکونیم قرن شلختهنگاری را در دست گرفتهایم و گویا به هیچ وجه نمیخواهیم آن را از دست بدهیم. یعنی در اواخر قرن چهاردهم هجری شمسی، مقارن با اوایل قرن بیستویکم میلادی، هنوز دوست داریم از بدترین نمونههای نثرِ اواسط قرن سیزدهم هجری قمریِ تقلید کنیم. آنچه در بالا آمد چکیده بخشهایی است از رساله مفصلی با عنوان «یکصد و پنجاه سال شلختهنگاری در ایران - یک بررسی تاریخی» که به دست محققی ناشناس، که گویا کمی هم قصد شوخی داشته، تألیف شده است. جدیاش این است که لابد عوامل متعدد و قابل مطالعهای در تکوینِ این نثر شلخته اداری سهم داشتهاند. (چه خوب است دانشجویان رشتههایی مثل جامعهشناسی، مردمشناسی، روانشناسی،... و حتی ادبیات، در این بارهها تحقیق کنند و مقالههای جدی بنویسند.) نثری که در نتیجه سالها همدستی این عوامل به ما رسیده - یعنی نثر اداری یا دست کم نثر غالب در ادارات - عموما آنقدر گرفتار شلختگی، زواید، و کلیشهزدگی است که مخاطبان حرفهای یاد گرفتهاند بخشهای بزرگی از نامهای را که دریافت میکنند نخوانند و فقط در اواسط یا اواخر آن دنبال دو کلمه لُبِ مطلب بگردند؛ که البته پیدا کردنش گاهی چندان هم ساده نیست. به عبارت دیگر در نوشتههای اداری متعارفِ امروز آنقدر تعارف و تکلف و جملهها و عبارات کلیشهایِ بیخاصیت هست که حرمت حرفِ مکتوب هم از میان رفته است. حرفِ مکتوب، که روزگاری سَنَد بود، حالا بادِ هوا شده است.»
به زبان آدمیزاد
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
نمیتوانیم نفس بکشیم، چرا کسی به فکرما نیست؟
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ غلظت و پراکندگی گرد و غبار معلق در آسمان منطقه سیستان در اکثر روزها به اندازهای است که آسمان منطقه به طورکلی مملو از گرد و غبار شده و این موضوع نگرانیهای زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه سیستان و بلوچسچرا از کامپیوتر استفاده نمیکنم
دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۴۸ فریدون جنیدی درباره اینکه چرا از کامپیوتر استفاده نمیکند گفت و البته اظهار کرد کارکرد آن را نفی نمیکند این شاهنامهپژوه و استاد زبانهای باستانی در گفتوگو با خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره تغییر موقعیت و جایگاه کتاب با رشد رچرا حمید جبلی فیلم نمیسازد؟
چرا حمید جبلی فیلم نمیسازد حمید جبلی گفت بازیگران زودتر از دیگران مشهور میشوند به همین دلیل است که من را بیشتر با نام بازیگر میشناسند در حالیکه من کارهای دیگری هم انجام دادهام و انجام خواهم داد به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا این هنرمند سخنانش را اینگونه ادامه داد چونپاسخ عرفانی به چرایی روزه
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۲ ضیافت الله مهمانی خدا چیست مراتبش کدام است و آفات و آسیب های سرراه چه میباشد به گزارش ایسنا جماران در ادامه نوشت متن زیر پاسخی است انتخاب شده از سخنرانی حضرت امام س مورخه 1366 3 8 در جمع مسؤلان کشور و در باب ضیافت الله در عوالم ماده و مثالچرا در این شرایط، کشور فوتبالیست؟
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۲ روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با نگاهی به اوضاع منطقه به خصوص جنایات اسراییل و داعش در غزه و عراق از این که چرا جامعه در این شرایط فوتبال زده است انتقاد کرد به گزارش ایسنا در سرمقاله امروز این روزنامه میخوانید هفته گذشته همزمان با اوجچرا «نویسنده مرده است» دیشب به صحنه نرفت؟
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ نمایش نویسنده مرده است نوشته و کار آرش عباسی که در تالار شمس روی صحنه است شامگاه 9 تیر ماه به صحنه نرفت آرش عباسی درباره دلیل لغو اجرای شب گذشتهاش به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت شب گذشته 9 تیرماه اجرا نرفتیم زیرا تهویک مصوبه و دو شیوه اجرا! چرا پردیسهای شهرداری از 12 شب بلیت نیمبهاء ارائه میکنند؟
یک مصوبه و دو شیوه اجرا چرا پردیسهای شهرداری از 12 شب بلیت نیمبهاء ارائه میکنند در حالیکه از سوی شورای صنفی نمایش مصوب شده است سینماها پس از افطار به ارائه بلیت نیمبهاء بپردازند اما پردیسهای شهرداری از ساعت 12 شب به بعد این کار را انجام خواهند داد که به گفته سخنگوی این شوراچرا صداوسیما راستش را به مردم نمی گوید؟
چرا صداوسیما راستش را به مردم نمی گوید فرهنگ > تلویزیون - روزنامه شهروند نوشت صداوسیما متاسفانه جسارتش را به هر دلیلی از دست داده است و در این میانه میخواهد بازی برد بردی را طراحی و اجرا کند که توان آن را ندارد بنابراین مسیرش جز به قلب واقعیت به مقصد دیگری نچرا«پریناز» معتمد آریا توقیف بود؟!
چرا پریناز معتمد آریا توقیف بود پروانه نمایش فیلم پریناز با بازی فاطمه معتمد آریا بعد از ۴ سال و پس از رفع ممیزیهای فیلم منتشر شد عبدالمحمد نجیبی تهیهکننده فیلم سینمایی پریناز گفت فیلم پریناز در دوره قبلی مدیریت سازمان سینمایی به دلیل یک سری از ایرادهای غیرمنطقی که توسآغاز بلیتفروشی کنسرت «چرا رفتی» شجریان
آغاز بلیتفروشی کنسرت چرا رفتی شجریان پیش فروش بلیت کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری از فردا 19تیرماه ساعت 10 شب آغاز خواهد شد به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا توتونچیان تهیهکننده کنسرت در این باره گفت این کنسرت که اجرای زنده قطعات آلبوعروسک چرا در برنامه به من بگو چرا
عروسک چرا در برنامه به من بگو چرا مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه تهران از نمایش برنامه زنده ترکیبی به من بگو چرا در فصل تابستان خبرداد و گفت این برنامه از 14 تیرماه هر روز صبح ساعت 9 30 ویژه خردسالان و کودکان بر روی آنتن میرود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگارانچراغانی مساجد و خیابانها در ترکیه در ماه رمضان
چراغانی مساجد و خیابانها در ترکیه در ماه رمضان ماه رمضان در کشور ترکیه اهمیت و جایگاه خاصی دارد هر سال برای فرا رسیدن رمضان در این کشور خیابانها و مساجد را تزئین و چراغانی میکنند به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران شاخص بودن مراسم ماه رمضان در میان غیر مسلمانان کچرا صداوسیما راستش را نمیگوید؟
چرا صداوسیما راستش را نمیگوید طبق تصاویر منتشر شده لهستان در این زمینه سنگتمام گذاشته و رقصندههای رنگارنگی را نیز راهی زمین کرده بود تا کار سختتر از آنچه شود که بوده و بود کد خبر ۴۱۳۶۹۹ تاریخ انتشار ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۵ - 06 July 2014 شهروند در سرمقاله امروز نوشت داستان یچرا عنایت بخشی دیگر فیلم بازی نمی کند؟
چرا عنایت بخشی دیگر فیلم بازی نمی کند مصاحبه ای با عنایت بخشی با توجه به اینكه در دهههای شصت و هفتاد از جمله بازیگران مطرح سینمای ایران بودید اما در ده سال اخیر فعالیت سینماییتان كمرنگ شده است اصلیترین دلیل این مسئله چه بوده است سینما از ابتدای دهه هشتاد شراپروانه معصومی: چرا اصرار داریم سریال مناسبتی بسازیم؟!
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ پروانه معصومی که نسبت به ساخت سریالهای مناسبتی تلویزیون انتقاد دارد میگوید مهمترین حرفم دربارهی ساخت سریالهای مناسبتی همچون رمضان این است که اصلا چه لزومی دارد سریال مناسبتی بسازیم وقتی خوب هم از آب درنمیآیند این بازیگر سینما و تلویزیون در گفتچرا برنامه «بر آستان جانان» متوقف شد؟/ اعلام هزینه «شبی در کهکشانها» شاید وقتی دیگر!
فرهنگ و ادب ادیبات ایران میرحسینی و گلشناس به مهر پاسخ دادند چرا برنامه بر آستان جانان متوقف شد اعلام هزینه شبی در کهکشانها شاید وقتی دیگر معاونان فرهنگی و برنامهریزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره دلایل توقف اجرای برنامههای موسوم به بر آستان جانان را کهآغاز بلیتفروشی کنسرت همایون شجریان/آواز «چرا رفتی» شجریان مردادماه در تهران میپیچد
آغاز بلیتفروشی کنسرت همایون شجریان آواز چرا رفتی شجریان مردادماه در تهران میپیچد فرهنگ > موسیقی - از فردا ۱۹ تیر ساعت ۱۰ شب پیشفروش بلیت کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان در سایت ایران کنسرت آغاز میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین همایون شجریان در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها