تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816492869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراز و نشیب های «دماسنج» اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بازار سرمایه در انتظار اعتمادسازی فراز و نشیب های «دماسنج» اقتصاد تهران-ایرنا- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ماه ها و هفته های اخیر شاهد تلاطم های بسیاری بود و بین کانال 72 هزار تا 74 هزار واحد صعود و سقوط داشت.


تلاطم های اخیر بازار بورس در حالی است که سال گذشته شاخص کل عدد رویایی بیش از 90 هزار را تجربه کرد و این تجربه ی شیرین برای سهام داران چند ماهی ادامه داشت. اما هر چه ارتفاع شاخص افزایش می یافت نگرانی ها هم بیشتر می شد؛ چرا که بسیاری معتقد بودند صعودی شدن شاخص تا کانال بالای 90 هزار بیشتر غیرواقعی و دستوری است و باید باید به صورت تدریجی پایین بیاید.
سقوط بی سابقه ی بیش از 20 هزار واحدی بورس از زمان تدوین و ارایه ی لایحه ی بودجه 93 کلید خورد و پیش بینی کارشناسانی که این سقوط را در طالع بورس دیده بودند به واقعیت پیوست. افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و وضع عوارض صادراتی سنگ آهن در لایحه ی بودجه ی 93 باعث ریزش شاخص شد. در آن زمان امید بورسی ها به تصویب نشدن لایحه و توافق فوری هسته یی میان ایران و گروه 1+5 بود که از هیچ کدام آن ها آبی برای بورسی ها گرم نشد.
کلیات لایحه پس از تقدیم به مجلس تصویب شد و گفت و گوهای هسته یی هم تا به امروز ادامه دارد. بنابراین شاخص کل به یکباره از کانال بالای 90 هزار به کانال 70 هزار سقوط کرد. از آن جایی که 40 درصد حجم مالی بازار سرمایه، متعلق به شرکت ها و گروه پتروشیمی بود، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها تاثیر قبل توجهی بر روند فعالیت سهام داران حقیقی و حقوقی گذاشت.
از طرف دیگر دولت معتقد بود وقتی پتروشیمی ها از سوده ترین گروه های بازار سرمایه هستند نباید وابسته به دولت باشند و یارانه ی دولتی بگیرند و باید قیمت خوراک پتروشیمی ها واقعی شود.
با ادامه ی این شرایط و کاهش قابل توجه سود هر سهم (EPS) شرکت های پتروشیمی، دولت نبود مدیریت صحیح این شرکت ها را نشانه گرفت و مجلسی ها هم با واکنش نسبت به درخواست بورسی ها برای افزایش نیافتن خوراک پتروشیمی اعلام کردند، پتروشیمی ها از هزینه های جاری خود کم کنند، از فناوری روز استفاده کنند و روش های افزایش بهره وری را الگو قرار دهند و از این طریق سود سهام داران را بپردازند؛ نه اینکه با یارانه، ارزش سهام خود را افزایش دهند.
در این بین که مدتی هم نماد شرکت های بورسی مسدود شده بود، پیش بینی بسیاری از کارشناسان بورسی و اقتصادی این بود که بورس با ورود به سال جدید به روال پیشین خود بر می گردد و شاخص صعودی می شود اما با وجود گذشت حدود چهار ماه از سال جدید هنوز شاخص کل در کانال 72 هزار درجا می زند.
با ادامه ی روند نزولی شاخص در سال 93، «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی در راستای حمایت از بورس، به سهام داران حقیقی و حقوقی و سهام داران خرد و کلان بازار سرمایه، وعده ی تزریق 5 هزار میلیارد تومانی از طریق صندوق توسعه ی مشترک را داد. انتشار خبر هر چند تکانی به بازار داد و شاخص را چند واحدی ارتقا داد اما در نهایت موجب صعود شاخص نشد.
یکی دیگر از سیاست های حمایتی دولت در بحران بورسی ها کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در سال 93 بود. کاهش نرخ سود سپرده های بانکی هر چند اعتراض بانکی ها را به همراه داشت و تا به مرحله ی اجرا رسیدن حاشیه ی زیادی را همراه خود به بازارهای پولی وارد کرد اما باز هم در نهایت راهکار موثری برای نجات بورس نبود. در این میان بسیاری از کارشناسان این حمایت های دولت را به ضرر بازار سرمایه دانستند و نسبت به این اقدام دولت واکنش نشان دادند. البته در این مدت نرخ خوراک پتروشیمی ها از 13 سِنت به 10 سنت هم کاهش یافت اما باز هم شاخص زیر تاثیر قرار نگرفت و پس از سیر صعودی ملایم به جای خود بازگشت.
در این مدت که به گفته ی شرکت های بورسی بیشترین زیان متوجه سهام داران خرد بود، مهم ترین اتفاقی که افتاد اطمینان نداشتن سهام داران به مستقل ترین بازار یعنی بورس بود. پس از اینکه بسته ها و سیاست های حمایتی دولت نتوانست بورس را نجات دهد، عملکرد بورس زیر ذره بین مجلسی ها قرار گرفت و وزیر اقتصاد برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس دعوت شد اما این جلسه و بررسی مشکلات بازار سرمایه از سوی نمایندگان مجلس هم شاخص را بالا نیاورد.

***دولت و مجلس متهم ردیف اول
هر چند گفته می شود بازار سرمایه مستقل ترین بازار نسبت به سایر بازارهای پولی و سرمایه یی است اما از طرف دیگر بورس را حساس ترین بازار نسبت به سیاست های اقتصادی یک کشور می دانند. عده یی از کارشناس علت بحران کنونی بازار سرمایه را دخالت دولت و تصمیم گیری های آن در چند سال گذشته می دانند.
«امید قائمی» کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با بیان اینکه اگر به گذشته نگاه کنیم سهم دولت و تصمیماتی که در بخش های پولی و اقتصادی گرفته در بحران امروز بورس مشخص می شود، تصریح کرد: وضعیت کنونی بورس عوامل مختلفی دارد که معتقدم اصلی ترین عامل آن رفتار دولت در چند سال اخیر با این بازار و به دست گرفتن اهرم کنترل سود سهام شرکت ها است.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر دولت تصمیماتی را گرفت که به طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر گذار بود. در مقطعی سهام بیمه ها مورد استقبال قرار گرفت اما بعد از آن نیروی انتظامی عوارضی را برای این صنعت وضع کرد. سهام بانک ها در مقطعی مورد توجه قرار گرفت و ارزش پیدا کرد که بعد از آن دولت نرخ حق الوکاله را تا 30 درصد کاهش داد که باعث کاهش ارزش سهام بانک ها شد.
قائمی افزود: در مقطعی گروه های پتروشیمی در بازار طرفدار پیدا کرد که با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ارزش سهام شرکت های پتروشیمی هم با کاهش و ایجاد صف فروش رو به رو شد. در مورد دیگر سهام پالایشگاه ها مورد استقبال قرار گرفت و صف خرید برای سهام این گروه ایجاد شد که دولت بحث کیفی کردن را مطرح کرد و این مساله باعث کاهش ارزش سهام پالایشگاه ها شد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ردپای دولت را می توان در کاهش ارزش سهام دید تصریح کرد: اگر به چند سال گذشته برگردیم می بینیم که دولت هم در این بحران بورس سهم قابل توجهی داشته است. دولت و مجلسی ها در مقاطع مختلف با سهامی که قیمت شان سیر صعودی داشته برخورد کرده اند و به سرعت اهرم کنترلی خود را برای سود سهام آن شرکت یا گروه در دست گرفتند.
انتظار آن وجود داشت که با دخالت دولت و در نظر گرفتن بسته ی حمایتی برای بورس، شاخص کل سیر صعودی در پیش گیرد اما تنها انتشار خبر حمایت دولت باعث افزایش چند واحدی شد اما یخ بازار را آب نکرد.
قائمی با بیان اینکه حمایت های دولت هم نتوانست بورس را نجات دهد، گفت: موضوع شاخص نیست و در زمان حاضر افت و خیز شاخص مهم نیست. چیزی که در بازار مهم و حیاتی است، جنبه ی نقد شوندگی سهام است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر تلاش بر این است که بتوان نقد شوندگی سهام را حفظ کرد و دولت اگر حمایتی قرار است بکند باید در این راستا باشد. البته حمایت دولت قرار نبود باعث افزایش شاخص کل شود؛ برنامه ریزی دولتی ها و حمایت هایشان برای حفظ نقد شوندگی سهام بود نه بالا رفتن شاخص کل.

***حمایت دولت به موقع بود
در حالی که عده یی از کارشناسان معتقدند حمایت های دولت نتوانست در این حوزه نتیجه ی قابل توجهی داشته باشد، نمایندگان مجلس و دولتی ها نظر دیگری دارند.
«ایرج ندیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با بیان اینکه دولت در وقت مناسبی از بازار سرمایه حمایت کرد، گفت: اگر برخی ها معتقد هستند که وضعیت کنونی بورس نتیجه ی تصمیمات و سیاست دولت است باید بگویم که دولت پس از اینکه شرایط بازار سرمایه در فرصت مشخص شده و در بازه ی زمانی نرمالی که تعریف شده است به ثبات نرسید، با تزریق سرمایه ی 5000 میلیارد تومانی و کاهش سود سپرده های بانکی به داد بورس رسید.
وی ادامه داد: کاهش سود سپرده های بانکی که در مدت زمان کوتاهی هم به تصویب رسید با تمام حواشی که داشت در نهایت به نفع بازار سرمایه و سهام داران بورسی تمام شد.
افت بی سابقه ی شاخص کل از زمان تدوین لایحه ی بودجه سال 93 شروع شد اما عده یی معتقدند علت رکود و افت در بازار سرمایه نمی تواند تنها به تصمیمات دولت برگردد و این بحران با ارایه ی لایحه ی بودجه همزمان شد.
ایرج ندیمی در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با بیان اینکه وضعیت به وجود آمده در بورس دلایل مختلفی دارد، تصریح کرد: رونق سایر بازارها می تواند یکی از دلایل رکود بازار باشد؛ در سایر بازارهای مالی و پولی فعالیت های اقتصادی مختلفی در حال پیگیری است که می تواند تاثیر مستقیمی بر بازار موازی مانند بورس بگذارد.
وی ادامه داد: برخی از اتفاقات و فراز و نشیب های بورس و بازار سرمایه به سیاست خارجی برمی گردد که نمونه ی واقعی آن تاثیر روند توافق هسته یی بر بازار است. از طرف دیگر عرضه ی سهام و زمان عرضه می تواند باعث فراز و فرود شاخص شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ایجاد حباب در بازار از دیگر دلایل بحران است؛ چرا که در زمان ایجاد حباب شاخص بالا می رود اما زمانی که قیمت ها واقعی می شود شاخص به سرعت سیر نزولی به خود می گیرد و در نهایت تصمیم گیری دولت در قالب بودجه هم در روند و فعالیت های بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود که می تواند به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی در لایحه ی بودجه ی 93 و تاثیرات آن بر روی بازار و رفتار سهام داران اشاره کرد اما این مورد نمی تواند تنها عامل ایجاد بحران و افت شاخص بورس باشد.
در حالی برخی از کارشناسان اقتصادی و بورسی ها در دفاع از حقوق سهام داران خرد نسبت به تصمیمات و سیاست های دولت ایراد گرفتند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بورس و بازار سرمایه در کشور ما بعد ملی ندارد، تصریح کرد: برخلاف چیزی که گفته می شود سهام داران خرد جمعیت بسیار کمی را تشکیل می دهند و حجم مالی عمده یی از بازار سرمایه در دست شبه دولتی ها است.
وی ادامه داد: در حالی گفته می شود دولت در بحران بورس مقصر است که بخش عمده یی از بورس متعلق به شبه دولتی ها است و شبه دولتی ها هستند که بازار را اداره می کنند و اگر بخواهیم این جمعیت را از بورس خارج کنیم اصلا بورس و بازار سرمایه یی باقی نمی ماند و حتی پتروشیمی ها هم که از قوی ترین گروه های بورسی محسوب می شوند متعلق به شبه دولتی ها هستند.
ندیمی همچنین با طبیعی دانستن افت و خیزهای بازار سرمایه گفت: برای اولین بار نیست که سقوط شاخص را تجربه می کنیم و همواره شاهد کاهش و رشد شاخص به دلایل مختلف بوده ایم برای این دوره هم راهکارهایی وجود دارد که به تدریج شاخص را صعودی می کند

***اولویت با اعتمادسازی است
در زمان حاضر موضوعی که باعث نگرانی شده خروج سرمایه از بازار سرمایه است. هرچند گفته می شود باطراحی بازار ابزار نوین مالی نقدینگی از بازار سرمایه خارج نمی شود و بالغ بر 90 درصد سرمایه بازار جذب بازار مکمل یا همان بازار ابزارنوین مالی می شود و در نهایت سهامداران وسرمایه گذاران سهام خود را به اوراق مشارکت تبدیل می کنند اما بسیاری بر این نظرند که با رکود در بازار سرمایه و ادامه ی درجا زدن شاخص در کانال 70 هزار، خروج سرمایه ها از این بازار مالی طبیعی است.
قائمی با تاکید براینکه باید در شرایط موجود اعتمادسازی کرد، گفت: بازار زمانی به روند سابق برمی گردد که سرمایه گذاری زنده شود و به سرمایه گذاران انگیزه ی سرمایه گذاری داده شود؛ این در حالی است که این روزها اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صنعت نساجی در حالی به نابودی کشیده شد که هیچ واکنشی از دولت برای حمایت از این صنعت ندیدیم. صنعت خودرو هم این روزها درگیر مشکلات زیادی شده است که بازتاب این اتفاق ها را می توان در بازار سرمایه دید.
وی با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی در بورس اظهار داشت: در هیچ بازاری رکود یک شبه اتفاق نمی افتد و این افت و خیزها هم در بازار وجود دارد اما در این بین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به اعتماد سرمایه گذاران لطمه یی وارد نشود.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**ن.م**2054

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن