تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803567414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاندار فارس:تلاش بهمن بیگی معضل بی سوادی را از جامعه عشایری زدود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاندار فارس:تلاش بهمن بیگی معضل بی سوادی را از جامعه عشایری زدود شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت : همانگونه که در سایه تلاش شبانه روزی محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران، معضل بزرگ بی سوادی از جامعه عشایری زدوده شد، سایر مشکلات عشایر را با ادامه راه این انسان خستگی ناپذیر می توان برطرف کرد.


به گزارش ایرنا، سید محمد احمدی عصر یکشنبه در نشست شورای عشایر استان فارس تصریح کرد : الگوگیری از بهمن بیگی و ادامه راه وی برای از بین بردن دیگر مشکلات عشایر فارس لازم است.
وی گفت : همانگونه که مهمترین معضل جامعه عشایری ، آموزش و بی سوادی بود که با عزم جهادی و تلاش بی وفقه بهمن بیگی و همراهانش این مشکل بزرگ از بین رفت، در سایه این فرهنگ تلاش می توان دیگر مشکلات جامعه عشایری که به اندازه بزرگی مشکل سواد نبوده را نیز برطرف کرد.
احمدی اظهارداشت : امروز شاهدیم که از میان همین عشایری که بوسیله بهمن بیگی آموزش دیده اند خیل تحصیلکرده هایی با مدارک بالای علمی تحصیلی و جایگاه بالای اجتماعی وجود دارند که ثمرات ان نیز به قاطبه جامعه نیز برگشته است .
وی با اشاره به اینکه مشکلات جامعه عشایری امروز به بزرگی عدم آموزش آنها نیست، تصریح کرد: مشکل بهداشت و درمان عشایر به بزرگی سواد آنها نیست که قابل حل نباشد بنابراین از همان مسیری که بهمن بیگی رفت استفاده کنیم تا دیگر مشکلات نیز از این جامعه رخت بربندد .
وی با بیان این مطلب که باید موضوع اسکان عشایر همراه با برنامه ریزی اصولی باشد افزود: آنچه که مهم است باید به توانمند سازی عشایر اسکان یافته توجه جدی تری داشته باشیم.
احمدی با اشاره به اینکه نباید عشایری که کوچ آنها نوعی اشتغال را به همراه داشت یکجا نشین کرده و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار نداد تصریح کرد: زمانی بحث آب شرب عشایر مطرح بود اما اینک موضوع تامین آب برای دام های عشایر مد نظر می باشد که باید با دقت لازم به اینگونه موارد توجه جدی داشته باشیم .
وی عشایر را در نقاط مختلف کشور از جمله فارس عامل ثبات و امنیت برشمرد و افزود: هر سیاه چادر هر عشایری بمنزله یک کارگاه تولیدی و مظهر آفرینش امنیت کشورمحسوب می شود ولی با این وجود مظلومیت در جامعه عشایر هنوز موج می زند.
وی گفت : همانگونه که امام راحل (ره) و رهبر فرزانه انقلاب از عشایر تمجید کرده دولت تدبیر و امید نگاه ویژه و مثبتی به عشایر دارد و معتقد است جامعه عشایری می تواند با وجود مظلومیت های فراوان در عرصه اقتصاد و امنیت تحول ایجاد کند.
استاندار فارس توجه به نقش عشایر در تولیدات دامی را ضروری خواند و افزود: چرا که این قشر سهم چشمگیری در تولیدات دامی و چرخه این نوع محصولات دارند وماندگاری و توسعه آن، نیازمند نگاه های ویژه و راهبردی است.
وی تصریح کرد : داوم نقش آفرینی عشایر در عرصه تولید ملی مستلزم نگاه ویژه و منطبق با واقعیت به این قشر تولید کننده است.
استاندار فارس گفت: از همه مدیران می خواهیم که هم به عنوان یک وظیفه انسانی و اداری به نیازها و خواسته های عشایر توجه ویژه داشته باشند.
احمدی اظهار داشت : باید تلاش کنیم که شیوه زندگی سنتی عشایر و شیوه های مختلف معیشتی آنها که به عنوان یک فرهنگ و یک سیستم در تاریخ کشورمان پایدار مانده، حفظ شود.
نماینده عالی دولت یازدهم در فارس ، خدمات ارائه شده به عشایر از سوی دولت جمهوری اسلامی را قابل توجه دانست و عنوان کرد : به رغم این خدمات عشایر هنوز با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند و هنوز جا برای خدمت به آنها وجود دارد.
زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود، کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد.
وی موسسات مختلف مانند دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران، موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.
وی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند. از او پنج اثر با عناوین «بخارای من، ایل من»، «اگره قره قاج نبود»، «به اجاقت قسم»، «طلای شهامت» و «عرف و عادت در عشایر فارس» منتشر شده است.
شاگردان و علاقمندان به محمد بهمن بیگی بیش از دهها کتاب ، مستند و فیلم از ایشان نوشته و یا تهیه کرده اند که در بازار نشر انتشار یافته و یا از طریق سیمای جمهوری اسلامی در چندین نوبت پخش شده است .
محمد بهمن بیگی یازدهم اردیبهشت سال 1389 در شیراز درگذشت.ک/2
667/1859

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن