محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831181305
عوامل صلح امام حسن با معاویه
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
استاد درس خارج حوزه علمه قم تشریح کرد؛
عوامل صلح امام حسن با معاویه خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمه قم با اشاره به این که امامان معصوم(ع) متناسب با شرایط و اوضاع حاکم بر عصر خویش و بنابر وظیفه اى که خداوند متعال بر عهده آنان گذاشته بود، اقدام و به آن پاى بند بودند، گفت: اوضاع عصر امام حسن(ع) و شرایط آن زمان، اقتضا مى کرد که آن حضرت، برخلاف میل باطنى اش، صلح با معاویه را بپذیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ظهر امروز، در جمع نمازگزاران مصلی امام حسین(ع) شهر فارسان، با تبریک میلاد فرخنده و مسعود امام حسن مجتبی(ع)، به عوامل صلح امام حسن(ع) با معاویه پرداخت و گفت: هر یک از پیشوایان و امامان معصوم(ع) به یک فضیلت و برجستگى ویژه اى مشهور و معروف شده اند، در حالى که همه آنان، از عصمت و طهارت بهره مند و داراى اخلاق و صفات کامل انسانى بودند و در هیچ کدامشان نقص و ضعفى عارض نشده و همگى در قله شایستگى و برترى قرار داشتند. وی با بیان این که امام حسن مجتبى(ع) به ویژگى بردبارى و صلح خواهى معروف شده است، تصریح کرد: ایشان نه تنها پس از پذیرش صلح، بلکه پیش از آغاز امامت و بر عهده گرفتن امر خلافت، در دوران کودکى، به این صفت کامل انسانى متّصف بودند؛ رسول خدا(ص) در حالى که امام حسن مجتبى(ع) کودکى خردسال بود، درباره اش فرمودند که «این پسرم همانا شخصیت و سیّد بزرگوارى است که خداوند سبحان به وسیله او، میان دو گروه بزرگ، صلح و آرامش برقرار مى کند.» آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به این که امامان معصوم(ع) متناسب با شرایط و اوضاع حاکم بر عصر خویش و بنابر وظیفه اى که خداوند متعال بر عهده آنان گذاشته بود، اقدام و به آن پاى بند بودند، خاطرنشان کرد: اوضاع عصر امام حسن مجتبى(ع) و شرایط آن زمان، اقتضا مى کرد که آن حضرت، برخلاف میل باطنى اش، صلح با معاویه را بپذیرد و حکومت را به وى واگذارد و این، وظیفه اى بود که از سوى پروردگار متعال بر عهده وى گذاشته شده بود. استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که درباره صلح امام حسن مجتبى(ع) نیز علل و فلسفه هایى بیان شده است که برخى از آن ها منطقى و قانع کننده است، اما ممکن است در وراى آن ها، راز بزرگترى وجود داشته که غیر از خود آن حضرت و امامام معصوم(ع) کسى از آن اطلاعى نداشته باشد، ابراز داشت: دانش و اطلاعات امامان معصوم(ع) به مراتب بالاتر و عالى تر از اطلاعات و دانش دیگران است و آن چه که آن بزرگواران از طریق الهام آسمانى به آن دست یافته و عمل کرده اند، عقل سایر دانشمندان و پژوهندگان عالم در دست یابى به آن ها ناتوان است. این مقام مسؤول با اشاره به این که در دین مبین اسلام، جهاد و جنگ با دشمنان و بدخواهان، داراى ارج و مقام ویژه اى است و از عبادت هاى بزرگ خدا شمرده مى شود، اما باید دانست که جهاد، ذاتاً مطلوب اسلام نیست، بلکه به دلیل ضرورت هایى که اجتناب از آن ها غیر ممکن است، واجب و مهم شمرده مى شود، خاطرنشان کرد: دعوت اصلى اسلام، همزیستى مسالمت آمیز و صلح و آرامش بین مردم، به ویژه میان مسلمانان است. وی با بیان این که امام حسن مجتبى(ع) که راز دار و سنگربان مقام نبوت و امامت است، بیش از همه انسان ها به پاسدارى از تلاش هاى جدش محمد مصطفى(ص) و عدالت پرورى پدرش على مرتضى(ع) مى اندیشید، اذعان داشت: ایشان خود را در برابر آن ها مسؤول مى بیند و احساس مى کند که با ادامه نبرد و خون ریزى به چنین مقصودى دست نخواهد یافت و راه آسان تر و کم خطرترى نیز وجود دارد که آن، صلح است؛ بنابراین، پذیرش صلح و آرامش، نه تنها منافاتى با مبانى فکرى و عقیدتى مکتب اهل بیت(ع) ندارد، بلکه خواسته اصلى آن است. آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به این که صلح امام حسن مجتبى(ع) از انقراض شیعه و نابودى محبان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) به دست سپاهیان معاویه پیش گیرى کرده است، افزود: معاویه به دلیل کینه هاى عصر جاهلیت و نبردهاى خونین قریش بر ضد رسول خدا(ص) که بسیارى از آن ها با آتش افروزى و فرماندهى پدرش ابوسفیان شعله ور مى شود و از این سو با رهبرى پیامبر اکرم(ص) و مجاهدت هاى امیرمؤمنان(ع) به پیروزى سپاه اسلام مى انجامید، قلبى آکنده از عداوت و دشمنى نسبت به خاندان پیامبر(ص)و فرزندان امیرمؤمنان(ع) و یاران و شیعیانش در خود احساس مى کرد؛ خلافت امام على(ع) و جنگ صفین، آتش کینه نهفته وى را شعله ور و او را به تلاش آشکار و پنهان در نابودى مکتب اهل بیت(ع) واداشت. مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: ادامه نبرد امام حسن(ع) با معاویه و احتمال پیروزى سپاهیان شام بر سپاهیان عراق، آرزوى دیرینه معاویه را برآورده مى کرد و او با این بهانه شیطانى، ریشه اسلام ناب محمدى را مى خشکانید و به جاى آن، اسلام تحریف و تفسیر شده امویان را ترویج مى نمود. این مقام مسؤول، صلح امام حسن(ع) را عمل به تقیه دانست و اذعان داشت: مفهوم تقیه این است که انسان در مواردى از روى ناچارى و ضرورت، خود را مخالف عامه مردم و یا حکومت غاصب و ستم کار نشان ندهد و به منظور حفظ اسلام یا جان و ناموس خود و یا مسلمانى از ابراز و اظهار برخى از معتقدات و یا کردار و رفتار خود چشم پوشى و وضعیت موجود را تحمل کند که صلح امام حسن(ع) نیز این چنین بود. وی مهم ترین و اصلى ترین علت صلح امام حسن مجتبى(ع) را یارى نکردن فرماندهان و همراهى نکردن سپاهیان با آن حضرت بیان کرد و گفت: برخلاف سپاه امام حسن(ع)، معاویه داراى سپاهى یک دست بود که از آغاز ورود اسلام به منطقه شام و پذیرش اسلام توسط اهالى این منطقه، سایه شوم وى را بر بالاى سرشان احساس کرده و او را امیر فاتح مسلمانان و میزان اسلام و کفر مى خواندند و مخالفان و دشمنانش را مخالف اسلام و قرآن مى دانستند. آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان این که یاران امام حسن(ع) داراى مرام واحد و اتحاد کلمه نبودند، اظهار داشت: گرچه آنان به ظاهر در سپاه امام حسن(ع) حضور داشتند و از امکانات و تجهیزات آن برخوردار بودند، اما در مواقع خطیر و حساس، به فکر و سلیقه خودشان عمل مى کردند و از فرماندهى کل قوا، پیروى نمى کردند؛ همان طورى که در عصر امام على(ع) نیز چنین مى کردند و آن حضرت را در لحظات حساس و سرنوشت ساز تنها مى گذاشتند و به طرق مختلف، وسیله آزار و رنجش وى را فراهم مى نمودند. وی، احساس خستگى مردم از جنگ را از دیگر عوامل پذیرش صلح از سوى امام حسن مجتبى(ع) عنوان کرد و ادامه داد: گرچه برخى از بیعت کنندگان با امام حسن مجتبى(ع) در کوفه انتظار داشتند که آن حضرت، جنگ با معاویه را ادامه دهد تا او را از حکومت خودخوانده سرنگون سازد و شام را از سیطره اش بیرون آورد، امّا توده مردم به دلیل پشت سرگذاشتن چند جنگ داخلى و دادن کشته هاى زیاد و خسارت هاى قابل توجه، رغبت چندانى در ادامه نبرد با شامیان نشان نمى دادند. این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که اضمحلال و از هم پاشیدگى کشورهاى اسلامى، خطر دیگرى بود که جامعه مسلمانان را تهدید مى کرد، افزود: مسلمانان آن عصر، چه آنانى که در ظل حکومت عدالت جویانه امام حسن مجتبى(ع) زندگى مى کردند و چه در سیطره حکومت غاصبانه معاویه به سر مى بردند، با دشمنان مشترکى رو به رو بودند که از هر سو آماده هجوم به مناطق اسلامى و باز پس گیرى سرزمین هاى آزاد شده بودند؛ آنان گرچه داراى ملیت، قومیت و دین هاى متعدد و مختلف بودند، اما در یک چیز اتفاق و اتحاد داشتند و آن نابودى اسلام و کشتار بى رحمانه مسلمانان و غارت سرزمین هاى اسلامى بود./9457/پ202/ب2
۱۳۹۳/۴/۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
نگاهی کامل به زندگی امام حسن (ع)/ تاملی دقیق در کم و کیف صلح امام مجتبی(ع) با معاویه
دین و اندیشه نگاهی کامل به زندگی امام حسن ع تاملی دقیق در کم و کیف صلح امام مجتبی ع با معاویه خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه امام حسن مجتبی ع هرگاه از مرگ ياد مي كرد مي گريست و هر گاه از قبر ياد مي كرد مي گريست چون وضو مي ساخت و به نماز مي ايستاد بدنش به لرزه مي افتاد و رصلح امام حسن علیه السلام؛ درس مبارزه یا عافیتطلبی؟
صلح امام حسن علیه السلام درس مبارزه یا عافیتطلبی عاشورا به این دلیل در مرتبهای نخست حسنی بود و سپس حسینی که امام حسن ع شالوده آن را ریختند و حقیقت را بیپرده آشکار کردند و در پرتو این روشنی امام حسین ع توانست به آن پیروزی پر شکوه ابدی نائل آید به این مطلب امتیاز دهیدصلح امام حسن درس مبارزه یا عافیت طلبی؟
صلح امام حسن درس مبارزه یا عافیت طلبی خبرگزاری رسا ـ پایان راه صلح امام حسن ع آشتی با معاویه نیست بلکه قیام امام حسین ع است و به یک معنی عاشورا را می توان بیش از آنکه حسینی دانست حسنی شمرد شهادت عاشورا به این دلیل در مرتبه نخست حسنی بود و سپس حسینی که امام حسن ع شالودهبرخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد/ شباهت صلح امام حسن(ع) به اعمال خضر نبی
برخورد کریم ترین مرد روزگار با مردی که به او دشنام داد شباهت صلح امام حسن ع به اعمال خضر نبی فرهنگ > دین و اندیشه - فرزندی که ثمره ازدواج بهترین زوج عالم بود و در کانون گرم پاک ترین انسان های عالم پرورش یافت خوی و خصلتی یافت که او را به کریم خاندانش می شناسیم امازمینهسازی برای قیام امام حسین بهترین دستاورد صلح امام حسن بود
استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری زمینهسازی برای قیام امام حسین بهترین دستاورد صلح امام حسن بود خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که با توجه به شرایط حاکم آن روز مهمترین اقدام سیاسی آن حضرت بیعت با معاویه بود گفت زمینهسازی برای قیام امامصلح امام حسن مقدمه واقعه عاشورا بود
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه اردبیل صلح امام حسن مقدمه واقعه عاشورا بود خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس ع استان اردبیل صلح امام حسن با معاویه را در راستای حفظ اساس اسلام دانست و گفت صلح امام حسن ع مقدمه و زمینهساز واقعه عاشورا بود به گزارش خبرنعضو هیئت علمی جامعةالزهرا(س): صلح امام حسن(ع) پایه قیام کربلا بود
عضو هیئت علمی جامعةالزهرا س صلح امام حسن ع پایه قیام کربلا بودعضو هیئت علمی جامعةالزهرا س گفت صلح امام حسن ع اساس قیام کربلا بود و با رسوایی دستگاه خلافت بنی امیه مردم آگاه شدند معصومه ظهیری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی عرئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم: امام حسن(ع) بر اساس شرایط دوران صلح را پذیرفت
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم امام حسن ع بر اساس شرایط دوران صلح را پذیرفترئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت هر امامی به جای امام حسن ع بود اقدام به پذیرش صلح میکرد زیرا اگر نبرد و برخورد با تعداد کمی از شیعیان صورت میگرفت جز اینکه بقیه شیعیان از بین میرفتندصلح امام حسن اراضی مسلمانان را از حمله روم در امان داشت
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه صلح امام حسن اراضی مسلمانان را از حمله روم در امان داشت خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی با تبیین ابعاد صلح امام حسن گفت مترصدبودن روم شرقی و غربی برای حمله به اراضی مسلمین و جبران از دست دادن شامات از دلایل مهم امام حسن ع برصلح امام حسن(ع) درس مبارزه بود نه عافيتطلبي
صلح امام حسن ع درس مبارزه بود نه عافيتطلبي صحبتهاي كوتاه رئيسجمهور در روز مبعث و تأكيد بر صلح حديبيه بهعنوان فرصت طلايي براي اسلام و حضور در همايش سبطالنبي و بحث در مورد صلح امام مجتبي ع در دوراني كه كشور در اوج مبارزه و مذاكره مستقيم با قدرتهاي جهاني قرار دارد اين گمارئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن: صلح امام حسن(ع) دستگاه بنیامیه را رسوا کرد
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن صلح امام حسن ع دستگاه بنیامیه را رسوا کردرئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت اگر صلح امام حسن ع نبود قیام امام حسین ع نتیجه نمیداد این صلح سبب رسوایی دستگاه بنیامیه شد که در برابر تعهدها و قراردادها ایستاده بودند حجتالاسلام صادق یوسفیمقدم امرصلح امام حسن(ع) نمونه بارز تدبیر در مقابل مخالفان بود
استانها جنوب بوشهر سروستانی صلح امام حسن ع نمونه بارز تدبیر در مقابل مخالفان بود بوشهر - خبرگزاری مهر مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت صلح امام حسن ع نمونه بارز تدبیر در مقابل مخالفان بود به گزارش خبرنگار مهر حجتالاسلام عبدالرضا سروستانی بعد از ظهر یکشنبه درصلح امام حسن نمونه بارز نرمش قهرمانانه در برابر دشمنان اسلام بود
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران صلح امام حسن نمونه بارز نرمش قهرمانانه در برابر دشمنان اسلام بود خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران صلح امام حسن ع در برابر معاویه را نمونه ای بارز از نرمش قهرمانانه در جهت حفظ منافع جامعه اسلامی یاد کرد حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرمدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر: صلح امام حسن(ع) موجب احیای سنت احترام به قرآن کریم شد
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر صلح امام حسن ع موجب احیای سنت احترام به قرآن کریم شدمدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت صلح امام حسن ع موجب احیای سنت احترام به قرآن کریم و گسترش مفاهیم قرآنی و دینی در جامعه شد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حجتالاسلام عبدالرضا سروستانی صبح امروز دصلح امام حسن به دلیل پیمان شکنی یاران بود /کار اصلی دانشگاه باید دانش افزایی باشد
آیتالله سبحانی صلح امام حسن به دلیل پیمان شکنی یاران بود کار اصلی دانشگاه باید دانش افزایی باشد خبرگزاری رسا ـ این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه اساس کار دانشگاهها باید بالا بردن علم باشد گفت مملکتی که بخواهد آباد شود آبادی آن در سایه علم است دانشگاه باید واقعا دانشگاه بودیادداشت/ محمد جواد خضرایی صلح امام حسن علیه السلام؛ درس مبارزه یا عافیتطلبی؟
یادداشت محمد جواد خضراییصلح امام حسن علیه السلام درس مبارزه یا عافیتطلبی عاشورا به این دلیل در مرتبهای نخست حسنی بود و سپس حسینی که امام حسن ع شالوده آن را ریختند و حقیقت را بیپرده آشکار کردند و در پرتو این روشنی امام حسین ع توانست به آن پیروزی پر شکوه ابدی نائل آید بصلح امام حسن ماهیت دستگاه ظلم را افشا کرد
معاون امور خانواده جامعة المصطفی صلح امام حسن ماهیت دستگاه ظلم را افشا کرد خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با تشریح ابعاد شخصیتی امام حسن ع گفت پیامبران و امامان برای بصیرت بخشی به مردم قدم برمی دارند و در آن شرایط اگر امام صلح را نمی پذیرفتند و شهید می شدند ماهیت معاویه نما-
گوناگون
پربازدیدترینها