تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798363160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشگیری از بیماریهای کلیه با فعالیت بدنی و تغییر رژیم غذایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افزایش بیماران کلیوی در یزد، پیشگیری از بیماریهای کلیه با فعالیت بدنی و تغییر رژیم غذایی یزد - ایرنا - بنابر اعلام مراجع ذیربط تعداد بیماران کلیوی در استان یزد به علت کاهش فعالیت های بدنی، توسعه زندگی شهرنشینی ، مصرف غذاهای آماده، تغییر سبک زندگی، وجود دیابت و فشار خون بالا رو به افزایش است.


به گزارش ایرنا، شمار افراد تحت پوشش انجمن بیماران کلیوی یزد در پایان سال 1391یکهزار و 10نفر بود و در سال گذشته از 151بیمار و در سه ماهه نخست امسال 73 بیمار جدید در استان یزد پذیرش شده اند.
براساس اعلام انجمن حمایت از بیماران کلیوی شمار بیماران دیالیزی استان 584 نفر است که از این تعداد 350 نفر مرد، 230 نفر زن و چهار نفر کودکانی هستند که بعد از 1380 متولد شده اند.
گزارش های رسمی حاکی است، شمار افراد در انتظار پیوند کلیه در استان 110 نفر است که هزینه پیوند کلیه به طرق مختلف تامین می شود.
انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سال 1368تاسیس شد و هم اکنون از 10 شهرستان این استان تنها در شهرستان ابرکوه نمایندگی دارد.
مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی استان یزد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دلیل ابتلای افراد به بیماری کلیوی علاوه بر دیابت (بیش از 60درصد)، فشار خون، آنژین چرکی ، کلیه پلی کیستیک و سندروم نفروتیک است.
خانم ˈعزت یادگارˈ مهمترین علائم اولیه دیابت را افزایش عطش و تکرر ادرار، گرسنگی شدید، کاهش وزن ناگهانی، خستگی مفرط و تاری دید عنوان کرد.
به باور این عضو انجمن بیماران کلیوی ایران، فشار خون می تواند سالها بدون علامت باشد یا ممکن است با علائم درد ناحیه پس سر، بویژه صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب، سرگیجه، وزوز گوش، خستگی، تپش قلب و تنگی نفس همراه باشد.
این فعال اجتماعی، تاکید کرد: برای پیشگیری از بیماری کلیوی علاوه بر افزایش فعالیت بدنی، مصرف فراوان فیبر غذایی، ارتقای مصرف غلات کامل، کاهش وزن اضافی، رعایت رژیم غذایی، اصلاح الگوی غذایی و مصرف غذاهای سالم نیاز است.
یادگار، با بیان این که فیبر در میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات، مغزها و بذرها یافت می شود، گفت: هنوز روشن نشده است که چه عواملی علاوه بر فیبر غلات کامل در کاهش خطر دیابت و تثبیت سطح قند خون موثرند.
وی اضافه کرد: برای پیشگیری از دیابت، کاهش وزن و چربی مورد نظر است، طوری که نیم کیلو کاهش وزن مازاد در ارتقای سلامت موثر است.
به گفته یادگار، افرادی که کاهش وزن معتادل و نیز فعالیت های بدنی منظمی دارند خطر توسعه دیابت در آن ها طی سه سال حدود 60 درصد کاهش می یابد.
مدیر عامل انجمن بیماران کلیوی استان توصیه کرد: مردم به جای تکیه بر رژیم غذایی محدود و زودگذر به سمت الگوی زندگی سالم سوق داده شوند و با کنترل حجم غذای مصرفی، از غذا های سالم، بهره مند شوند و رژیم غذایی خود را برای همیشه اصلاح کنند.
یادگار، خواستار کاهش مصرف چربی، نمک طعام و افزایش مصرف حبوبات و سبزی شد.
وی تصریح کرد: مصرف مواد قندی یا هر ماده غذایی که در تهیه آن شکر به کار رفته باشد و مصرف مواد نشاسته ای کاهش یابد زیرا بسیاری آنها در بدن به چربی تبدیل می شوند.
یادگار، فعالیت های بدنی و ورزش مستمر را در پیشگیری از دیابت موثر خواند و تصریح کرد که ساده ترین راه ورزش، 30دقیقه پیاده روی در روز است.
به گفته وی افراد دارای فشار خون بالا زیر نظر پزشک معالج، به طور منظم فشار خون خود را اندازه گیری کنند و هر 6 ماه یکبار آزمایش چربی، قند، اوره، اسید اوریک خون و آزمایش کامل ادرار را انجام دهند.
این فعال اجتماعی یادآو رشد: در بیماری های کلیوی گروه خونی و سن مطرح نیست، اما نکته مهم این است شخص در طول زندگی خود تا چه اندازه از ابتلا به دیابت و فشار خون پیشگیری کرده است .
یادگار خاطر نشان کرد: در ابتلای افراد به بیماری کلیوی، مسایل ارثی هم مطرح است مانند بیماری کلیه ˈپلی کیستیک ˈ که در استان یزد آمار بالایی دارد.
به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه درمان ، اعتبار مورد نیاز از طریق منابع مالی دولتی با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق کمک های خیری، تامین می شود.
یادگار گفت: بیماری های کلیوی متفاوت است و متناسب با هر نوع بیماری، رژیم غذایی خاصی باید در نظر گرفت و افراد برای داشتن، کلیه سالم با رعایت رژیم غذایی، ورزش، و به نوشیدن آب کافی و مصرف متعادل همه گروه های غذایی نیاز دارند.
وی یادآور شد: وزن هر شخص متناسب با قد، جنس، استخوان بندی و فعالیت های او است، و داشتن وزن مناسب را یکی از بهترین روش های پیشگیری از بیماری های مزمن دانست.
یادگار با بیان اینکه فعالیت ورزشی سبب دفع سموم بدن و بهبود عملکرد کلیه ها می شود، خاطرنشان کرد: مصرف کم نمک طعام به داشتن بدن سالم و تضمین کلیه های سالم کمک می کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: مصرف متعادل آب با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و فعالیت روزمره اشخاص مهم است ، اما در برخی بیماری های کلیوی از جمله نارسایی مزمن کلیه و آلبومینوری (نفریت)، مصرف آب نباید زیاد باشد، مصرف آب زیاد سبب ورم بدن شود.
یادگار گفت: بی توجهی به هشدارهای بهداشتی ، غذایی و ورزشی ممکن است سبب آسیب جدی به کلیه ها شود.
وی کنترل فشار خون را در پیشگیری به بیماری کلیوی مهم خواند و اظهار داشت: فشار خون بالا و کنترل نشده آسیب جدی به کلیه وارد می سازد.
این عضو انجمن بیماران کلیوی ایران خبر داد که در بیمارستان شهید صدوقی یزد امکان پیوند کلیه فراهم شده و در انتظار عمل پیوند هستیم.
وی همچنین تعداد دستگاه های دیالیز استان را ناکافی دانست و گفت: از 88 دستگاه دیالیز، تعداد 10 دستگاه غیر قابل استفاده است و استان نیاز به 10 تا 15 دستگاه دیالیز دیگر دارد.
همچنین ˈسمیه دست آموزˈ سر پرستار بخش دیالیز بیمارستان شهید رهنمون یزد که 12سال سابقه فعالیت به بیماران دیالیزی دارد، در مورد علت دیالیزی شدن افراد گفت: دیابت، فشار خون بالا و نارسایی مزمن کلیوی منجر به دیالیزی شدن افراد می شود.
وی بر رعایت رژیم غذایی، داشتن فعالیت های ورزشی ، گنجاندن مصرف سبزی، میوه و پرهیز ار مصرف دخانیات و کاهش مصرف چربی تاکید کرد.
به گفته این کارشناس هم اکنون در بخش دیالیز بیمارستان شهید رهنمون یزد20 دستگاه دیالیز موجود است که بدلیل مراجعه زیاد بیماران، تعدادی از دستگاه ها فرسوده است و باید در اسرع وقت جایگزین شود.
وی مدت زمان دیالیز هر بیمار را در هر نوبت چهار ساعت ذکر کرد .
ˈاصغر زارع سرویˈ از بیماران دیالیزی که پنج فرزند و 47 سال سن دارد، از 10سال قبل در مسیر دیالیز قرار گرفت و در حال حاضر هفته ای سه مرتبه و هر بار چهار ساعت در بیمارستان دیالیز می شود.
زارع سروی در حالی بغض گلویش را گرفته بود، درگفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: قبل از بیماری به کشاورزی اشتغال داشت، بدلیل داشتن قند خون و رعایت نکردن اصول تغذیه امروز به این وضع افتاده است.
وی توجه بیشتر تشکل های مردم نهاد از جمله انجمن بیماران کلیوی و افراد خیر به افراد دیالیزی را خواستار شد و گفت: یک پایش متورم شده و با مشکل راه رفتن رو برو است. ک 4
2047/616

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن