تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين قلب‏ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب‏ها، قلبى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799025361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین نشست پارلمان عراق زیر سایه جنگ و اختلافات سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اولین نشست پارلمان عراق زیر سایه جنگ و اختلافات سیاسی بغداد-ایرنا- 328 چهره سیاسی عراق که در جریان انتخابات اردیبهشت ماه به پارلمان این کشور راه یافته اند، قرار است امروز یکشنبه اولین نشست خود را با دستور کار مشخص برگزار کنند،اما اختلافات به حدی بر فضای سیاسی کشور سایه انداخته که هنوز جریان های سیاسی برای آغاز تشکیل نشست خود به توافق نرسیده اند.


اولین گام این منتخبان مردم عراق، حدود 15 روز پیش بعد از آنکه نمایندگان کرد و متحدون، پیش از آغاز جلسه، سالن پارلمان را ترک کردند، به مقصد نرسید. آنها قرار بود در اولین گام رییس پارلمان و رییس جمهوری را انتخاب کنند و گزینه های پست نخست وزیری را مورد بررسی قرار دهند. آنها امروز نیز با شرط و شروط وارد ساختمان پارلمان شده اند، اما هنوز به صحن علنی نرفته اند.
کشمکش های سیاسی احزاب و گروههای عراقی، در حالی کار تشکیل دولت و تعیین تکلیف پست های حکومتی را به تعویق انداخته که ارتش و نیروهای مردمی این کشور در حال نبردی سخت با گروههای تروریستی در استان های شمالی و غربی عراق هستند.
جریان های وابسته به احزاب کرد و متحدون اهل سنت، خواستار آن هستند که مالکی از قدرت کنار برود و نیز یک دولت فراگیر تشکیل شود. آنان آنگونه که مشخص است سهم بیشتری از قدرت، بیش از آنچه قانون اساسی و عرف برایشان در نظر گرفته، طلب می کنند.
شرایطی که این گروهها گذاشته اند، در حالی است که فهرست نوری المالکی با بیش از 90 کرسی، بزرگترین جریان پارلمانی را تشکیل می دهد، ضمن آنکه ائتلاف ملی شامل جریان های مجلس اعلا، صدر و ائتلاف دولت قانون و نیز حزب الدعوه نیز با کسب نزدیک به 175 کرسی ، بزرگترین ائتلاف پارلمانی را شکل داده اند.
از همین رو نسبت به دستیابی جریان های سیاسی به یک توافق جدی در زمانی کوتاه و حتی تشکیل نشست روز یکشنبه، خوش بینی ها چندان نیست.
علاوه بر این ، مجادلات لفظی یک ماه اخیر میان مسعود بارزانی رییس منطقه اقلیم کردستان و نوری المالکی نخست وزیر عراق در روز جمعه، به جایی رسید که بارزانی به وزیران کرد کابینه دستور داد ضمن استعفا بغداد را ترک کنند.
مجادلات تند این دو از زمانی تشدید شد که مالکی هفته گذشته در سخنان هفتگی اش با مردم عراق، کردها را در بحران اخیر سه استان شمالی و غربی مقصر قلمداد کرد و از مسعود بارزانی خواست فرماندهان داعش و سیاسیون همراه این گروه تروریستی را از اربیل طرد کند.
اگرچه کردها اتهامات بغداد مبنی بر همکاری با داعش و یا اقامت رهبران این گروه در هتل های اربیل را رد می کنند، اما گزارش های زیادی به رسانه ها درز کرده که ادعاهای مالکی را تایید می کند، به ویژه آنکه مسعود بارزانی که از ماهها قبل زمزمه جدایی کردستان را از بغداد سر داده بود، به دنبال این اظهارات مالکی، لحن خود را در خصوص جدایی تندتر کرد.
در این میان، آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان که در جریان نبرد با تروریسم درعراق با استفاده از نفوذ خود توانست مردم را در کمک به ارتش و دولت بسیج کند، باردیگر برای گشودن گره های سیاسی وارد عمل شد.
او از همه جریان های سیاسی خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات، دولتی ملی را هرچه سریعتر تشکیل دهند و تا روز یکشنبه (امروز) به آنان مهلت داد با تشکیل اولین نشست، زمینه تشکیل دولت جدید را فراهم کنند.
روز شنبه در آخرین ساعات مهلت مرجع شیعه به جریان های سیاسی ، یک هیات از سوی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی به نجف رفت تا با علما از جمله آیت الله سیستانی دیدار کند.
در همین حال، به رغم زمزمه های تند مخالفان، نشانه هایی مثبت در روز شنبه از اربیل دریافت شد که اگر جدی باشد، امیدها به دستیابی به یک توافق را دو چندان می کند.
ائتلاف کردستانی، روز شنبه اعلام کرد که در صورتی که جریان های سیاسی در خصوص پست های حکومتی توافق داشته باشند، نمایندگان کرد در نشست حاضر خواهند شد. این درحالی است که خبرهایی از شمال عراق می رسد مبنی بر اینکه داعش سرگرم آماده شدن برای یک عملیات بزرگ در منطقه اقلیم کردستان است. طی دو روز گذشته نیز نیروهای مسلح پیشمرگه نبردهای سنگینی در استان های دیالی و کرکوک با عناصر تروریستی داعش داشته اند.
کارشناسان معتقدند که تشدید تهدیدهای داعش در رویکرد های رهبران کرد نسبت به یکپارچگی عراق تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد گذاشت که باید منتظر روزهای آینده بود.
همچنین ، فضای نشست امروز در صورتی که به حد نصاب برسد و برگزار شود، زیر سایه جنگ قرار خواهد داشت.
نیروهای داعش بعد از چند روزی که در وضعیت تدافعی قرار گرفته و بصورت همه جانبه ای تحت فشار قرار داشتند، روز شنبه دست به عملیات تهاجمی زده و در استان دیالی موفقیت هایی کسب کردند.
آنها پس از ساعت ها نبرد با ارتش و نیروهای مردمی، چند روستا از جمله دو روستای شیعه را تصرف و ساکنان آن را از خانه ها یشان آواره کردند.
واحدهای دیگری از داعش نیز مقر تیپ 20 ارتش عراق را در استان دیالی به تصرف در آورد و گزارش هایی نیز حکایت از آن دارد که قصد دارند به سمت نفت خانه ، منطقه نفتی در نزدیکی مرز، حرکت کنند.
به هرحال، نشست امروز پارلمان، تاثیر زیادی در سرنوشت این کشور، به ویژه در مسیر یکپارچگی و روند جنگ با جریان های تکفیری و تروریستی خواهد داشت و باید به انتظار نشت و مشاهده کرد که جریان های سیاسی عراق بلوغ خود را به نمایش خواهند گذاشت، یا با لج بازی کشور را در آستانه پرتگاه خواهند برد.
خاورم**1770**7074**1446

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن