محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844287101
انقلاب امام در مقابل مقدسین حوزه علمیه قم بزرگتر از انقلاب اسلامی بود
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
انقلاب امام در مقابل مقدسین حوزه علمیه قم بزرگتر از انقلاب اسلامی بود تهران - ایرنا - آنچه که در پی می آید گزیده ای از خاطرات مرحوم آیت الله محمدی گیلانی درباره امام خمینی است که در پرتال امام خمینی منتشر شده است. آیت الله گیلانی از شاگردان امام خمینی در این بخش از خاطرات خود نمونه هایی از رویکردهای فلسفی و عرفانی امام خمینی را در حوزه علمیه قم و در دوره ای که مقدسین به تکفیر بزرگان این دو دانش می پرداختند توضیح می دهد.
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روایت آیت الله گیلانی را از «ستیز امام با مقدسینی که ملاصدرا را تکفیر می کردند» منعکس کرده و در ادامه آورده است : در حوزۀ مقدسۀ قم افراد خوش نیت ساده فکری بودند که هیچ گونه حسن ظنی نسبت به فلسفه، حکمت و عرفان نداشتند.
مخالفت آنها و جوّی که ایجاد می کردند کافی بود که انسانی را که قائم به امر فلسفه و استدلال بود واقعاً ساقط کند، اما امام با کمال شجاعت با اینگونه تفکر حاکم به نبرد پرداختند، و از جمله دربارۀ ملاصدرا که او را تکفیر کرده بودند ـ تا جایی که کتاب های این مرد بزرگ را در سردابها و دور از انظار بحث می کردند ـ می فرمودند: «ملاصدرا ما الملاصدرا و ما ادریک ملاصدرا»، و علوم مورد بحث او را که سالها مورد اعتراض مقدسین بود ـ از جمله معاد جسمانی را ـ مورد تأیید قرار دادند و در جواب مقدسین می فرمودند که معاد ملاصدرا همان معادی است که یک پیرزن قائل است؛ و بنظر من انقلابی که امام در دفاع از این حجتهای الهی کرد، از انقلاب اسلامی بزرگتر است. امام با مخالفت افراد خواص و ظاهرالصلاح که مبارزه با آنها کار مشکلی است، به سیصد سال توطئه علیه امثال ملاصدرا خاتمه داد. (برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج5؛ ص 7 و 8)
حاشیه امام خمینی بر اسفار را عمال شاه ربودند
یک وقت از امام سؤال کردم که آیا شما حاشیه ای بر اسفار دارید و ما از کجا پیدا کنیم؟ فرمودند: «من حاشیه ای بر اسفار نوشته بودم.» معلوم شد عمال شاه پس از اینکه ایشان را تبعید کردند، کتابخانه امام را هم غارت کرده بودند و حتی مکتوبات ایشان از جمله حاشیه بر اسفار را برده بودند. (همان، ص72)
از امام شنیدم مرحوم قاضی سعید در شیعه مثل محیی الدین عربی در اهل سنت است
یک روز از امام شنیدم که فرمودند مرحوم قاضی سعید قمی در شیعه همانند محیی الدین عربی در میان اهل سنت است. عرفا با فلاسفه بر سر مسأله استدلال بر وجود حضرت باری تعالی نزاع و مخالفتی دارند.
فلاسفه از موجودات عالم به وجود حضرت حق استدلال می کنند؛ اما عرفا آنها را ملامت می کنند که شما می گویید عالم ظاهر و روشن است و خداوند غایب و پنهان است اما محیی الدین عربی می گفت: الله تعالی ظاهراً ما غاب قطّ و العالم غائب ماظهر قطّ (خدا ظاهری است که هرگز غایب نبوده و علم «هستی» غایبی است که هرگز ظاهر نبوده است) که درست مقابل افکار فلاسفه است.
مرحوم قاضی سعید قمی شرحی بر حدیث رأس الجالوت دارد که در این شرح عبارت محیی الدین عربی را می آورد و می گوید که ایشان در این عبارت غفلتی کرده و مبتلا به شرک شده است زیرا عالم را غایب و در مقابل، خداوند تبارک و تعالی را ظاهر دانسته؛ بنابراین مقابل خدا شی ای را آورده که عالم نام دارد. بعد می گوید بل حق الایمان الاعتقاد بان الله تعالی هو الظاهر الباطن و الشاهد الغائب (مقتضای ایمان این است که مؤمن معتقد باشد که خدای تبارک و تعالی هم ظاهر است و هم باطن و هم شاهد است و هم غایب) بعد می گوید العالم ظاهراً بالله و خفی بذاته؛ یعنی عالم اگر ظهوری دارد به طفیل انوار الهی است چون الله نور السموات و الارض؛ اما امام در شرح حدیث رأس الجالوت، هم نظر محیی الدین و هم نظر قاضی سعید قمی را مورد سؤال قرار می دهد و می فرماید: ما به آقای قاضی سعید می گوییم خود جنابعالی هم مبتلا به همان شرک شده اید که به محیی الدین نسبت می دهید زیرا شما هم خداوند را توصیف می کنید به عنوان توحید کامل که ظاهر است و باطن و شاهد است و غایب و حال آنکه حق معرفت، کمال التصدیق و مخ الحقیقه ان لایتصف بالظهور و البطون (همان گونه که حضرت علی ـ علیه السلام ـ می فرماید کمال الاخلاص نفی الصفات عنه) حیث لم یکن فی الدار غیره دیار فلمن ظهر و عمن غائب؟ و این اولیه و این آخریه غیر از او کسی نیست پس برای که ظاهر شود و از که غایب باشد و اصلاً اول و آخر کجاست؟ امام به قاضی سعید می فرماید: تو هم مبتلا به همان ملامت شده ای که از محیی الدین کرده ای چون تو هم خدا را به ظهور و بطون توصیف کرده ای بلکه حق الایمان ان یعترف الموحد بالعجز و القصور من الادراک کما قال سید الآدم ما عرفناک حق معرفتک لا احصی ثناء علیک کما اثنیت انت علی نفسک (بلکه حق ایمان آن است که موحّد به عجز و ناتوانی ادراک خود از شناخت خدا اعتراف کند همچنان که معصوم ـ علیه السلام ـ فرموده است که خدایا هیچ کس تو را آنچنان که شایسته معرفت توست نشناخته است و نمی شود ثنای تو را مگر آنگونه که تو ثنای خود کرده ای. (همان، ص 77 و 78)
امام راضی به ارائه رساله و پرداخت شهریه نبودند
بگذارید یک مدرس باشم
پس از فوت مرحوم آقای بروجردی تا مدتها امام راضی نبودند رساله بدهند با اینکه ما بارها از ایشان خواهش می کردیم و می گفتیم آقا زن و بچه های ما مقلد شما هستند و شما رساله ندارید آنها رساله می خواهند.
می فرمود: «بگذارید در حوزه، من یک مدرس باشم. امام تا مدتها با اینکه شهریه ای که بایستی به طلاب دهند حاضر و مهیا بود اما حاضر نبودند مانند مراجع دیگر شهریه بدهند. می فرمودند: «هر کس می خواهد به درس بیاید، بیاید.» بعد با اصرار و تمنا و خواهش قبول کردند که شهریه بدهند. (همان، ص151)
به من فشار آورده اند شهریه بدهم
یک روز یکی از خدمتکاران منزل امام به منزل من مراجعه کرد و گفت: امام با شما کار دارند. وقتی وارد اطاق ایشان شدم، دیدم یکی از ملازمین بیتِ یکی از مراجع در خدمت ایشان است.
تا من وارد شدم او خداحافظی کرد و رفت. نگاه کردم، دیدم دو دفتر که در آن موقع اسامی طلاب را برای شهریه در آنها می نوشتند خدمت امام است. امام مرا دید. فرمود: «فلانی، به من فشار آورده اند که باید شهریه بدهم؛ شما نامهایی را که توی این دفتر (یکی از آن دو دفتر قدیمیتر می نمود) که مال بیت فلانی است (معلوم شد آن فرد که در خدمت امام آمده، این دفتر را از طرف یکی از مراجع به امام داده بود) در این دفترچه بنویسید و خط کشی کنید.» گفتم: اطاعت. من هم که طلبه بودم دفتر را بردم که بنویسم. امام مواظب بودند که وقت طلبگی ما صرف این امور نشود. لذا فرمودند: «هر وقت فرصت پیدا کردی، مشغول شو.» شبها مشغول نوشتن بودم. شب سوم همان خدمتکار دوباره آمد و گفت: امام فرموده بیا. رفتم. قدری از شب گذشته بود. امام فرمودند: «دفتر را به کجا رساندی؟» گفتم: آقا به حرف «ی» رسیده ام. فرمودند: «پس دیگر تمام است.» گفتم: بله. فرمودند: «می خواستم از شما بخواهم که شما قبول کنید شهریه طلاب را تقسیم کنید.» عرض کردم اگر امر است من اطاعت می کنم، ولی اگر به اختیار من باشد، من عرض می کنم عرضه پرداختن شهریه را ندارم. امام فرمودند: «می دانم شأن شما بالاتر است، ولی با دوستان که مشورت کردم که چه کسی از طرف من شهریه بدهد، همه گفتند: محمدی شهریه بدهد. آقای صانعی که دم در اطاق سرپا ایستاده بود، خطاب به من گفت: فلانی، آقا فرموده. تا این را گفت، امام با تندی به او گفتند: «نخیر، ایشان خودشان مختار هستند؛ الزامی در کار نیست.» بعد فرمودند: «یک ماه اگر شما شهریه می دادید تا فکری بکنم، خوب بود.» عرض کردم: آقا! تمرد نمی کنم. این کار از طاقت من بیرون است. فرمودند: «چه کسی را پیشنهاد می کنی؟» نام یکی از آقایان را بردم؛ امام با فراست خاصی که داشتند تا نام او را شنیدند، فرمودند: «او آدم تندی است. شهریه را باید کسی بدهد که خیلی ملایم باشد». (همان، ص 127 128)
برای پول خضوع نکنند
امام سعی می کردند وجوهی را که بین طلبه ها تقسیم می کنند، روح توقع در آن ها پدید نیاورد و آن ها مناعت نفسشان را از دست ندهند و برای پول خضوع و خشوع نکنند. (همان، ص 131)
آیا مستحق است؟
یک روز مرحوم حاج آقا مصطفی به منزل من تلفن زد و گفت: یکی از طلاب مازندرانی که همدرس شماست نامه ای به من داده که من به او گفتم به شما بدهد، او در نامه ای که به آقا مصطفی نوشته و آن را به من داد، اظهار کرده بود که من پس از مدتی می خواهم به مازندران بروم ولی بنیه مالی رفتن در من نیست و از جمله عبایی مناسب ندارم برای من عبایی تهیه کنید.
صبح من نامه ایشان را به منزل امام بردم، آقا مصطفی منتظر من بود تا مرا دید گفت: فلانی شما آقا را می شناسید برای ایشان پنج ریال هم پنج ریال است و امام بدون حجّت و دلیل حتی پنج ریال به کسی نمی دهند، لذا علّت اینکه من نامه این طلبه را برای شما فرستادم این بود که امام نسبت به شما حسن نظری دارند. من هم گفتم: در خدمت شما هستم. آن روز امام قدری کسالت داشتند و به بیرونی نیامده بودند لذا آقا مصطفی گفت اول من به اندرونی می روم و بعد برمی گردم با هم پیش امام می رویم وقتی وارد اطاق شدیم امام به دلیل اینکه هنوز هوا سرد بود زیر کرسی بودند. امام از ما احوالپرسی کردند، ولی صلابت و مهابت ایشان به من اجازه صحبت نمی داد آقا مصطفی به من با اشاره چشم گفت مطلب درخواست آن طلبه را بگو. من هم با اشاره به او گفتم خوب خودت چرا نمی گویی آقا مصطفی یک جمله بیشتر نگفت که آقا یک کسی از دوستان است که آقای گیلانی می شناسد.
من بقیه صحبت را ادامه دادم که بله آقا ایشان طلبه فاضلی است و پای درس شما هم می آید و از آقازاده شما تقاضای کوچکی کرده و یک عبا می خواهد، بعد گفتم خوب است آدم وقتی تقاضا می کند چیز قابلی تقاضا کند امام لبخندی زد و گفت: «مستحق است؟» گفتم آقا اگر مستحق نبود، نامه نمی نوشت.
امام دست به جیبشان بردند و پنجاه تومان درآورد و به آقا مصطفی داد، آقا مصطفی پول را گرفت امام نگاهی به من کرد که یعنی با این پول نمی شود عبای خوبی خرید و این پول که هم با شأن آن طلبه فاضل مطابقت ندارد. لذا من خدمت امام عرض کردم آقا این آقای متقاضی، ملایی سنگین است و از بیت محترمی هم هست و از آقازاده شما هم تقاضای، یک عبا کرده شما با این وضعیت نباید اقلاً به اندازه قیمت یک عبا پول به او بدهید، امام باز تبسمی کرده و گفتند: «مستحق است؟» گفتم: بله باز آقا دست در جیبشان کردند و یک پنجاه تومانی دیگر بیرون آورده به ما دادند و ما دیگر جرأت نمی کردیم که بحث را ادامه بدهیم. (همان، ص136 و 137)
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
21/04/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
امام جمعه بشرویه: عدالتگستری نقطه تقابل استکبار با انقلاب اسلامی است
امام جمعه بشرویه عدالتگستری نقطه تقابل استکبار با انقلاب اسلامی استامام جمعه بشرویه گفت عدالتگستری و حمایت از مظلومان جهان نقطه تقابل و اختلاف استکبار جهانی با نظام انقلاب اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه حجتالاسلام محمد شمسالدین ظهر امروز در جمع مسئولان این شهرتحلیل کلیدواژههای مورد تأکید رهبر انقلاب/۳ راهکار موفقیت نهضتهای بیداری اسلامی چیست/ غرب بزرگترین فرعون جهان
تحلیل کلیدواژههای مورد تأکید رهبر انقلاب ۳راهکار موفقیت نهضتهای بیداری اسلامی چیست غرب بزرگترین فرعون جهان اسلام استرییس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب گفت به تعبیر رهبر انقلاب مهمترین عوامل بازدارنده بیداری اسلامی تسلط فرعونهاست فرعونها هم طبق گفته قرآن به دنبال این هستامام جمعه پلدختر: شهید بهشتی یکی از نوابغ انقلاب اسلامی ایران بود
امام جمعه پلدختر شهید بهشتی یکی از نوابغ انقلاب اسلامی ایران بود خرم آباد - ایرنا - امام جمعه پلدختر گفت شهید بهشتی مغز متفکر و ستون نظام اسلامی تئوریسین انقلاب و یک نابغه بود که نقش مهم و موثری در پیروزی انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت به گزارش خبرنگار ایرنافرمانده ناحیه امام صادق (ع) سپاه آبیک: نشر گفتمان انقلاب اسلامی از وظایف مدیران بسیج است
فرمانده ناحیه امام صادق ع سپاه آبیک نشر گفتمان انقلاب اسلامی از وظایف مدیران بسیج استفرمانده ناحیه امام صادق ع سپاه آبیک وظیفه مدیران فرهنگی بسیج را جریانسازی در راستای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت جریانی فکری مدیران فرهنگی بسیج باید مبتنی بر تفکر و همسو با رهنموامام جمعه ساری:استکبار ستیزی ماهیت و هویت نظام و انقلاب اسلامی ایران است
امام جمعه ساری استکبار ستیزی ماهیت و هویت نظام و انقلاب اسلامی ایران است ساری - ایرنا - نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با اشاره به اینکه استکبار ستیزی ماهیت و هویت نظام و انقلاب اسلامی ایران است گفت همه مخالفت و عداوت نظام های سلطه بویژه آمریکا با ایران اسلامی ریامام جمعه گیلانغرب: شهید بهشتی نماد و نمونه بارز جریان شناسی انقلاب اسلامی است
امام جمعه گیلانغرب شهید بهشتی نماد و نمونه بارز جریان شناسی انقلاب اسلامی است قصرشیرین - ایرنا - امام جمعه گیلانغرب با تجلیل از شخصیت علمی بصیرت و تفکر شهید دکتر محمدحسین بهشتی از ایشان بعنوان نماد و نمونه بارز جریان شناسی انقلاب اسلامی نام برد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الخانواده های شهدا بزرگترین سرمایه های انقلاب اسلامی هستند
استانها شمال گیلان علی اکبر پراوزان خانواده های شهدا بزرگترین سرمایه های انقلاب اسلامی هستند رشت - خبرگزاری مهر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه یاد شهدا اشاعه ارزش های ایثار و پایداری درجامعه است گفت خانواده های شهدا ایثارگران و جانبازان بزرگتریپرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب(۲) تعبیر رهبری از انقلاب اسلامی به «شجره طیبه»/ امامخمین
پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب ۲ تعبیر رهبری از انقلاب اسلامی به شجره طیبه امامخمینی ره ریشه شجره طیبه انقلابمقام معظم رهبری در سخنان خود در ۲۵ سال اخیر ۴۴ بار از واژه شجره طیبه استفاده کردند که معظمله اغلب از انقلاب اسلامی به عنوان شجره طیبه یاد کردهاند به گزارتببین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید دانشگاهها/9 مرندی: برگ برنده جمهوری اسلامی در مقابل تحریمها، پ
تببین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید دانشگاهها 9مرندی برگ برنده جمهوری اسلامی در مقابل تحریمها پیشرفت علمی استعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه وضعیت تاریک دانشگاهها در دوران اصلاحات پیشرفت علمی کشور را متوقف کرده بود گفت برگ برنده جمهوری اسلامی در مقبرنامه جدید استکبار جهانی برای مقابله با امواج طوفانی انقلاب اسلامی
مدیر حوزه های علمیه خوزستان تبیین کرد برنامه جدید استکبار جهانی برای مقابله با امواج طوفانی انقلاب اسلامی خبرگزاری رساـ مدیر حوزه های علمیه خوزستان با اشاره به حرکت گروه های تکفیری به سوی کشور های اسلامی و شیعی گفت داعش و گروه های تکفیری جزئی از برنامه ریزی جدید استکبار جهانی بمساجد و محافل مذهبی نقش محوری در مقابله با جنگ نرم دارند/ قرآن و عترت سلاح پیروزی انقلاب اسلامی
استانها شمال آذربایجان شرقی حجت الاسلام حاجی زاده مساجد و محافل مذهبی نقش محوری در مقابله با جنگ نرم دارند قرآن و عترت سلاح پیروزی انقلاب اسلامی تبریز - خبرگزاری مهر امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اهر گفت نقش مساجد و محافل مذهبی محوریت مقابله با جنگ نرم هستنامام جمعه تاکستان: خدمت به انقلاب هدف تأسیس شورای نگهبان بود
امام جمعه تاکستان خدمت به انقلاب هدف تأسیس شورای نگهبان بودامام جمعه تاکستان گفت متولیان شورای نگهبان تا به امروز هدفی جز خدمت همه جانبه به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نداشته و از هیچ کوششی کوتاهی نکردهاند به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان آیتالله علی اسلامی در خطبهمعرفی زنان شهيد انقلاب اسلامی در «سی ماه»
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون معرفی زنان شهيد انقلاب اسلامی در سی ماه برنامه سی ماه كه به معرفی و زندگينامه 24 بانوی شهيده انقلاب اسلامی میپردازد از سه شنبه 17 تيرماه روی آنتن شبكه 2 رفت محمد رفعتی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت این مستند نمایشی به زندگی 24 بانوی شهآیت الله محمدی گیلانی فضل ودانش خود را درراه بالندگی انقلاب اسلامی به کار برد
سخنگوی دولت آیت الله محمدی گیلانی فضل ودانش خود را درراه بالندگی انقلاب اسلامی به کار برد تهران - ایرنا- سخنگوی دولت با اشاره به ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله محمد محمدی گیلانی گفت ایشان تمام فضل و دانش خود را در راه اعتلا و بالندگی انقلاب اسلامی به کار برد به گزارش خبرنگار«مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی» منتشر می شود
مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی منتشر می شود خبرگزاری رسا ـ کتاب مبانی راهبردی در شکل گیری انقلاب اسلامی با موضوع دیدگاههای اندیشمندان و سیاستمداران مشهور دنیا در مورد انقلاب اسلامی منتشر میشود به گزارش خبرگزاری رسا گروه انتشاراتی الهدی کتاب «مبانی راهطلبکارنبودن ویژگی خادمان واقعی انقلاب اسلامی است
حجتالاسلام فرحزاد طلبکارنبودن ویژگی خادمان واقعی انقلاب اسلامی است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت برخی برای انقلاب شهید داده و جانباز شدهاند ولی از اسلام طلب ندارند در حالی که برخی برای اسلام هیچ کاری نکرده اند ولی طلبکار هستند سلمان فارسی چون خواستههای خود را کناررهبر معظم انقلاب : اسلام امریکایی با پوشش اسلامی در خدمت اهداف امریکا و صهیونیسم است
رهبر معظم انقلاب اسلام امریکایی با پوشش اسلامی در خدمت اهداف امریکا و صهیونیسم است سیاست > رهبری - در اولین روز از ماه مبارک رمضان ماه رحمت و ضیافت الهی و بهار قرآن حسینیه امام خمینی ره عطرآگین از رایحه آیات نورانی قرآن شد به گزارش پایگاه اطلاعرسان-
گوناگون
پربازدیدترینها