تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816685478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک ماه بندگی داغ در دنیای ساده نوجوانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک ماه بندگی داغ در دنیای ساده نوجوانی سمنان - ایرنا - چهره کمی به زردی گرائیده بود و لب ها هم به خشکی، ولی آنچنان با طراوت تلاوت می کرد که گویی در فهم معانی بسیار توانا و از لذت قرائت مسرور است. نوجوانی شاداب و قاری قرآن ...


نوبت قرائت که به آخر رسید و کلام الله با ذکر دعا ختم شد، کمی نزدیک تر رفتم و سر صحبت را با جمعی که در حال مرتب کردن رحل ها و قرآن ها بودند، شروع کردم، پرسیدم ؛ روزه ای ؟!
با تعجب همراه با تاکید جواب داد: پس چی!! ماه مبارک است دیگر، البته از امسال مکلفم، ولی سالهای پیش هم کما بیش می گرفتم، یعنی امروز اذان بشه، می شه 12 روز مستمر، خدا توفیق داده ـ خدا رو شکر ـ
بر اساس فرامین دین مبین اسلام، مسلمان موظف به ادای فریضه صیام در ماه مبارک رمضان است و مطلع این عبادت خاص مانند نماز در اولین سال رسیدن به سن تکلیف یعنی 9 سالگی برای دختران و 15 سالگی برای پسران تعیین شده است.
حجت الاسلام ˈمحمود رضویˈ، کارشناس امور دینی معتقد است؛ در دوره زمانی معاصر و بخاطر برخی بی تفاوتی ها به مواهب دستورات دینی، برخی خانواده ها از همان ابتدای ورود نونهالان به دنیای الزامات دینی، به نحوی برخورد می کنند که بی توجهی به مسائل مذهبی در ناخوادآگاه فرزندانشان شکل می گیرد و یکی از این گلوگاه های مهم، روزه است، در حالی که شایسته است والدین با ترغیب نوجوانان به روزه داری و فراهم آوردن شرایط تغذیه مناسب، این واجب دینی را به نوجوانان خود تکلیف کنند.
وی افزود: برخی بدنبال انواع روش ها، توجیه ها و اجازه های دینی و پزشکی برای سرباز زدن به سن تکلیف رسیده ها از این فریضه هستند، که این رویکرد در آینده اعتقادی کودکان تاثیر منفی داشته و بتدریج آنان را از تمکین ضرورتهای دینی دور خواهد کرد.
یک کارشناس فرهنگی هم با تحلیل رفتارشناسی خانواده ها در ایام خاص دینی و مذهبی نظیر رمضان تاکید می کند: همانطور که عشق و ارادات به امام حسین (ع) با رفتار مطلوب مذهبی پدر و مادرها در ماه محرم بصورت نسل به نسل منتقل شده، باید بسترهای لازم برای بروز این سیر طبیعی در خصوص نماز و روزه و واجبات دینی افراد هم از دل خانواده ها شروع شود.
ˈابوالقاسم صمیمیˈ افزود: در این رابطه هماهنگی بین خانواده و دوستان بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات دیده می شود با اینکه خانواده نوجوان اهل روزه داری هستند، اما ترغیب و تشویق نادرست برخی اقوام و آشنایان سبب سستی در روزه داری نوجوانان شده است.
خانم ناصری، مادر سمیرا است که سالهای تکلیف او به روزه داری تابستانی منطبق شده و می گوید: با اینکه دخترم خیلی خودش دوست دارد و ما هم خانواده مذهبی هستیم، اما بعلت ضعف جسمی و ترس از غالب شدن یک مریضی زمینه ای، دستور غذایی ویژه ای از پزشک برای سمیرا گرفتیم تا روزه گرفتن باعث بیماری وی نشود.
دکتر ˈالهیˈ کارشناس تغذیه هم با تشریح آنالیز میزان ذخیره کالری در بدن و مدت زمان روزه داری، گفت: حتی انسانهای بالغ هم با هرگونه رژیم و زمان بندی مصرف، نمی توانند بیشتر از 12 ساعت بعد از هضم، کالری جذب شده را برای بازتوانی ذخیره نگه دارند و این طبیعت بدن هست که احساس گرسنگی و تشنگی رو پدید بیاورد، اما چون این عملکرد، ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت روزانه بدن دارد، می توان با به حداقل رساندن کارهای غیرضروری و پرهیز از انجام این کارها در فضای روباز و آفتابی، سه ساعت دیگر هم به آستانه تحمل افراد اضافه کرد.
ˈمحمودˈ پدر ˈوحیدˈ 15 ساله شده است و می گوید: پسر من به لطف خدا از جثه مناسبی برخوردار است و بیماری خاصی هم ندارد ولی چون تا پارسال هیچ تجربه روزه گرفتن نداشت و ما هم نسبت به این موضوع کم توجه بودیم، روز سوم ماه مبارک کارش به ضعف شدید و سِرُم غذایی رسید، اما با مشورت پزشک و تغییر عادت غذایی وحید، الان مشکلی برای روزه داری ندارد.
ˈملیحه ساجدیˈ کارشناس روانشناسی و مدرس دانشگاه، از دریچه نو به این موضوع نگاه کرده و اعتقاد دارد: کم توانی جسمی بسیاری از کودکان در طول یک یا دوسال قبل از تکلیف باید جبران بشود و خانواده ها باید از دو رمضان پیش از سن تکلیف، عادت دهی معده و سیستم گوارش به نخوردن و نیاشامیدن را به کودکان خود یاد بدهند، تا مثل جلسه امتحان، فرزندان آنان برای آزمون رمضان سن تکلیف آمادگی داشته باشند، نه اینکه صبر کنند تا سال مکلف شدن فرزندان، به فکر چاره باشند.
ˈمعصومه خرمˈ کارشناس مذهبی هم تاکید دارد: تفهیم این موضوع که شأن روزه داری در تحمل سختی جسمی است که موجبات رستگاری را فراهم می کند هم برای روزه اولی بسیار مهم است.
وی افزود: فهماندن این مسئله مهم و تبیین این خواسته خداوند در خصوص پرهیز از اعمال زمینی برای تعالی روح و جسم نیز باید بصورت مطلوب برای کودکان در آستانه سال اول روزه داری بیان بشود.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیق میدانی سال های 90 و 91 یک مرکز مذهبی در قم، بدلیل تبلیغات موثر رسانه ای و محیطی و شکل گیری یک حال و هوای خاص در جامعه، هنگام ماه مبارک رمضان، علاقه و اراده اولیه در نوجوانان بدو ورود به سن تکلیف برای انجام روزه داری وجود دارد و این شرایط اجتماعی و فرهنگی هست که باید به کمک این تقویت اراده ها و تثبیت علاقه ها بیاید تا نوجوان برای انجام واجبات متکی به توان موجود خودش بشود و خود او طبق مزاج و وضعیت جسمی اش بهترین راهکار برای توان افزایی تغذیه ای در ماه مبارک را ترسیم کند، درست مثل ما بزرگترها که هر کدام یک سبک خاص خودمان برای سحر و افطاری خوردن داریم و گاهی اوقات هم تجربه دیگران را درباره خودمان به آزمون می گذاریم.
عطیه 11 ساله، به جوانب مذهبی و اثرات روحی روزه داری خودش اشاره دارد و می گوید: صبر برای تشنگی و گرسنگی مرا مقاوم تر کرده، به طور مثال من پارسال تقریبا 20 روز روزه رمضانی داشتم و بعدش در فصل زمستان هم یک 15 روز دیگه هم با همراهی مادرم روزه گرفتم، در بهار امسال یک اردو داشتیم به مناطق کویری که بعلت خراب شدن ماشین، 10 ساعت بیشتر در مسیر معطل شدیم و اونجا اثرات تحمل جسمی خودم رو مقابل دوستان دیگه دیدم و خیلی خدا رو شکر کردم که به جسم من این نیرو رو اعطا کرده است.
بچه های جلسه جزء خوانی بیرون مسجد در حال خداحافظی بودند تا به افطار برسند.
وقتی با آنها در باره حال و هوای روزه داری حرف می زدم، جملات آنچنانی نمی گفتند، بحث کارشناسی نمی کردند و من جمعی را دیدم که با سادگی روزه داران کوچک، شیرینی بندگی را در تابستانی گرم می چشیدند.ک/4
7340/599/506

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن