تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 12 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809207151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف آب و برق را مديريت کنيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ تير ۱۳۹۳ (۱۶:۴۸ب.ظ)
درخواست دوباره وزير نيرو از مردم: مصرف آب و برق را مديريت کنيد وزير نيرو بار ديگر از مردم درخواست کرد: با پرهيز از اسراف در استفاده از آب و برق، در مصرف اين دو کالاي ارزشمند مديريت کنند.
به‌گزارش خبرگزاري موج، حميد چيت‌چيان امروز پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه، در جمع نمازگزاران روزه‌دار تهراني، با بيان اينکه در بخش برق بيش از 200 هزار ميليارد تومان و در بخش آب و تاسيسات آن بيش از 100 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده است، گفت: در بيشتر کشورهاي جهان، کشاورزي براساس کشت ديم بوده و کشت آبي محدود است و جمهوري اسلامي ايران در کشاورزي براساس کشت آبي با 8.2 ميليون هکتار زمين زيرکشت، رتبه چهارم را پس از چين، هند و آمريکا داراست.
وي ادامه داد: کشور ما از نظر منابع انرژي فسيلي و تجديدشونده بسيار غني بوده و سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي هم در اين زمينه صورت گرفته است اما از نظر منابع آبي فقير هستيم.
وي در ادامه با بيان اينکه نحوه مصرف ما از اين دو منبع گران‌قدر يعني آب و برق صحيح نيست و آن را هدر مي‌دهيم، گفت: طبق تحقيقات دانشمندان، ثابت شده است که اگر کشوري 40 درصد آب تجديدشونده خود را مصرف کند، آن کشور در حالت پايدار از نظر منابع آبي قرار دارد اما با کمال تاسف ما از اين حد گذر کرده و در حال مصرف 80 درصد منابع آبي هستيم و اين امر موجب ايجاد مشکلات حاد براي کشور خواهد شد.
وزير نيرو افزود: بيشتر تالاب‌هاي کشور و همچنين درياچه بزرگ اروميه خشک شده و يکي از دلايل اين خشک‌شدن‌ها، به‌خاطر مصرف بيش از حد آب است.
وزير نيرو با بيان اينکه سطح سفره‌هاي زيرزميني آب روزبه‌روز پايين‌تر مي‌رود، گفت: در گذشته در عمق 20 متري به آب مي‌رسيديم اما در زمان حاضر در برخي مناطق با 500 متر حفاري به آب دسترسي پيدا مي‌کنيم و اين درحالي است که 298 دشت کشور داراي بيلان منفي هستند.
وي ادامه داد: درمقايسه جريان آب سطحي رودخانه‌ها در چند سال اخير با 46 سال گذشته ملاحظه مي‌شود که ميزان جريان آب رودخانه‌ها به نصف کاهش يافته و برخي از رودها نيز خشک شده است به‌طوري که در شهرهايي مانند اصفهان به‌ويژه شرق اصفهان آبي در رودخانه جريان ندارد و اين درحالي است که مرتب با تقاضاهاي جديد و افزايش مصرف نيز مواجه هستيم.
وي مصرف آب کشور را بسيار بالا دانست و افزود: درمقايسه با کشور آلمان ما 1.5 برابر آلمان‌ها آب مصرف مي‌کنيم و به‌طور معمول مصرف آب شهري ما به‌ازاي هر نفر 250 ليتر است درحالي که در کشوري مانند آلمان که ازنظر اقتصادي و بهداشت و رفاه داراي رتبه بالايي است، هر فرد آلماني 159 ليتر آب مصرف مي‌کند.
چيت‌چيان با بيان اينکه 92 درصد کل آب کشور در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود، گفت: در يک مقايسه بين کشورهاي منطقه که از نظر اقليمي مشابه ما هستند، مشخص شد بازده آب در کشور لببي 60 درصد، در هند 54 درصد، مصر 53 درصد، سوريه 45 درصد و ايران 33 درصد است که پايين‌ترين بازده است.
وي ادامه داد: در جهان مصرف سالانه آب به‌ازاي هر هکتار برنج‌کاري 15 هزار مترمکعب است اما در ايران مصرف سالانه آب براي هر هکتار برنج‌کاري 25 هزار مترمکعب است و اين مقايسه در مورد کشت‌هاي ديگري چون چغندر، غلات و غيره نيز با اختلاف فاحشي با کشت‌هاي ساير کشورها روبرو است.
وي سپس گفت: به‌جز موضوع کميت آب، با کمال تاسف در حفاظت کيفيت آب نيز توجه کافي نداريم و ورود فاضلاب‌هاي صنعتي و سموم نباتي و کودهاي شيميايي و ورود پساب‌هاي کشاورزي به منابع آبي موجب شده است تا شاهد آلودگي اين منابع باشيم و اين آلودگي دايم در حال افزايش است و اين زنگ خطري براي حيات کشور خواهد بود.
وزير نيرو افزايش سالانه هشت درصدي مصرف برق کشور را نيز در جهان بي‌سابقه خواند و از مردم درخواست کرد: در ساعت‌هاي پيک مصرف (11 صبح تا 15 و 20 تا 23 شب) که اوج مصرف برق کشور است، از استفاده از لوازم پرمصرف پرهيز کنند و لامپ‌هاي اضافي را خاموش کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن