تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820243236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناظران اتحادیه اروپا: نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان نیازمند بررسی جامع است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ناظران اتحادیه اروپا: نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان نیازمند بررسی جامع است کابل – ایرنا – ناظران اتحادیه اروپا بر انتخابات افغانستان به ریاست ˈتییس برمنˈ از اعضای پارلمان اروپا، در بیانیه ای نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را نیازمند بررسی همه جانبه دانستند.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا ˈتییس برمنˈ عضو پارلمان اروپا و رئیس هیات ۱۶ نفره این اتحادیه برای نظارت بر انتخابات افغانستان در بیانیه ای با تاکید به اینکه نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ˈنیاز به بررسی همه جانبهˈ دارد، گفت: افغان ها حق دارند رای شان مورد احترام قرار گیرد و نامزدان ریاست جمهوری حق پیگیری و بررسی تمام اتهامات مطرح شده در مورد تقلب را دارند.
بر اساس این گزارش برمن گفت: ˈدر این مرحله با اطلاعاتی که از نتایج ابتدایی، آنهم بدون بررسی دقیق به دست می آید، نتایج نهایی مشخص نیستˈ و امکان ندارد که با در نظر داشت آرای چشمگیری که احتمال دارد باطل اعلام شود، کسی را برنده اعلام کرد.
بر اساس این گزارش این ناظر ارشد اتحادیه اروپا می گوید که داده های مراکز انتخاباتی که از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده، ˈناهمخوانی های گسترده ایˈ را نشان می دهد.
ناظران اتحادیه اروپا می گویند مراکزی که یک نامزد به صورت چشمگیر، به طور مثال 90 درصد و بیشتر رای آورده، هنوز بررسی نشده اند؛ و این نکته که یک سوم تمام مراکز رای دهی و مجموعا چهار ممیز دو میلیون رای را شامل می شود که از دید ناظران اتحادیه اروپا ˈ جدا نگران کننده است.ˈ
ناظران اتحادیه اروپا در بیانیه خود همچنین گفته اند که آمار منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات نشان می دهد که 2 تا 4 میلیون رای باید بررسی شود.
بر اساس این گزارش این ناظران معتقدند که با وجود 17درصد افزایش در میزان مشارکت در دور دوم نسبت به دور اول، کمیسیون انتخابات 90 درصد مراکزی را که در مقایسه با دور اول کمتر مشکل داشته اند، باطل اعلام کرده است.
در بیانیه گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه اروپا آمده است: ˈتعداد مراکزی که از سوی کمیسیون بررسی شده، به ویژه آنهایی که میزان مشارکت در آنها بیش از 599 رای در یک صندوق بوده، با تحلیل هایی که ناظران این اتحادیه از نتایج ابتدایی داشته اند، همخوانی ندارد.ˈ
بر اساس این گزارش این ناظران معتقدند که مکانیسم موجود بررسی انتخاباتی برای شناسایی مواردی چون رای دادن کسی به جای کسی دیگر، پرکردن غیرقانونی صندوق ها، کمبود برگه های رای دهی در ساعات اولیه و همچنین موارد غیر قانونی و رخدادهای غیر معمول دیگر، ناکافی است.
بر اساس این گزارش ناظران اتحادیه اروپا گفته اند که از میان 2 هزار و 229 مرکز رای گیری که در آنها مشکلاتی گزارش شده بود، فقط 135 مرکز آنهم بصورت ˈغیر قابل قبول و شتاب زدهˈ در ولایات بررسی شده است.
برمن که پیش از این گفته بود 6 هزار محل رای گیری باید مورد بازرسی قرار گیرد در این بیانیه گفته است ˈگروه ارزیابی انتخابات اتحادیه اروپا از مسئولان انتخاباتی می خواهند تا یک بررسی جامع و شفاف را در کابل در یک محیط بی طرفانه و با همکاری نزدیک با تمام طرف های انجام دهند و افزون بر این باید مراکزی با میزان مشارکت بالا هم بررسی شوند. مخصوصا مراکزی که تمام آرا به نفع یک نامزد به صندوق ریخته شده است.ˈ
بر اساس این گزارش این ناظران می گویند که آرای محلات رای دهی زنانه نیز باید مورد بررسی قرار گیرند، به ویژه مراکزی زنانه که مدیریت روز انتخابات و شمارش آرای آن به عهده مردان بوده است.
در این بیانیه افزوده شده است که گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه اروپا یک نهاد مستقل است که از 15 مارچ سال 2014 در افغانستان فعالیت داشته و تا پایان کامل روند انتخابات در افغانستان باقی خواهند ماند.
ادعای تقلب در انتخابات دور دوم افغانستان که در 24 خرداد برگزار شد، از فردای روز انتخابات از سوی هردو نامزد مطرح شد.
ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، مدعی شد که ضیاءالحق امرخیل دبیر کمیسیون انتخابات در آنچه که ˈسازماندهی تقلب گستردهˈ خوانده شده ، دست داشته است. این ستاد نوارهای صوتی منتسب به امیرخیل را منتشر کردند که تقلب را سازماندهی می کرد.
امرخیل به دنبال طرح این ادعاها استعفا کرد اما اتهامات مطرح شده علیه خود را نپذیرفت و خواهان تحقیق و بررسی در زمینه شد.
به دنبال اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از سوی کمیسیون برگزاری انتخابات در 16 تیرماه ، عبدالله نتایج اعلام شده را رد کرد.
براساس نتایج اعلام شده، اشرف غنی احمدزی با کسب بیش از 56 درصد آراء پیشتاز انتخابات اعلام شد.
یافته های گروه ارزیابی اتحادیه اروپا در حالی منتشر شد که بامداد امروز ˈجان کریˈ وزیرخارجه امریکا برای مذاکره با مقام های افغان و نامزدان ریاست جمهوری وارد کابل شد.
آساق/1501

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن