تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821148892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایتگری بنایی تاریخی از فرهنگ غنی لَک‌ها/ قلعه مظفری چشم به راه مرمت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان گزارش تصویری - تشریحی/
روایتگری بنایی تاریخی از فرهنگ غنی لَک‌ها/ قلعه مظفری چشم به راه مرمت
الشتر - خبرگزاري مهر: قلعه مظفری بنایی تاریخی در شهرستان سلسله بوده که روایتگر فرهنگ و تاریخ کهن این دیار از آئین های بومی تا سنت های ملی است، بنایی که احیا و تبدیل آن به موزه فرهنگ قوم لک نیازمند توجه ویزه مسئولان است.



به گزارش خبرنگار مهر، در 48 كيلومتري شمال غربي استان لرستان اثري تاريخي به نام قلعه ي مظفري قرار دارد كه بيانگر قدمت و تمدن قوم لک و به ويژه مردمان مهمان نواز سلسله است. اين اثر ارزشمند تاريخي كه در حال حاضر به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري و فرهنگي شهرستان سلسله به شمار مي رود در اواخر دوران قاجاريه توسط سيد مهدي خان امير منظم و بعدها توسط مهر علي خان امير منظم(حسنوند) بنا شده است.

معماري اين اثر تاريخي مربوط به پهلوي اول بوده كه مصالح به كار برده در اين اثر از چوب و آجر و خشت خام استفاده شده و معماري آن طاق ضربي است. با توجه به اهميت ساخت اين بنا در سفر اول هيئت دولت نهم به استان لرستان مصوب شد در اين مكان تاريخي موزه مردم شناسي قوم لک ايجاد شود که هنوز به رغم گذشت سالها این امر محقق نشده است. در چند سال اخير اقداماتي در راستای مرمت و بازسازي اين بناي تاريخي توسط مسئولان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انجام شد كه اين انتظار مي رود كه با توجه به مصوبه هيئت دولت موزه مرم شناسی برای استفاده علاقه مندان داير شود.

در گذشته بخشي از اين بناي تاريخي بعنوان دارالحكومه و بخش ديگر اين بنا بعنوان محلي براي برگزاري مراسمات ملي و مذهبي استفاده شده است به طوريكه در مناسبت هاي مذهبي و در ايام مختلف سال اين مكان تاريخي به عنوان مكاني براي روضه خواني و برگزاري مراسمات عزاداري از آن استفاده شده است. همچنين اين اثر تاريخي محلي براي تجمع ريش سفيدان و بزرگان منطقه براي تصميم گيري و يا مراسماتي چون خون صلح و دوستي و رفع كدورت ها بين طوايف و حل كردن مشكلات مردم و غيره بوده است. اين اثر تاريخي شهرستان سلسله با شماره 4146 در سال 1380در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

كم توجهي هاي مسئولان در گذشته موجب تخريب قسمتهايي از اين اثر تاريخي ارزشمند شده است كه در صورت عدم توجه به اين بناي تاريخي در آينده شاهد از بين رفتن قسمت هاي بيشتري از آن خواهيم بود. این در حالیست که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلسله در آخرین اظهارات از اختصاص 100میلیون تومان اعتبار برای مرمت قلعه مظفری این شهرستان خبر داده بود.

مختار عزیزی همچنین وعده داده بود که با پیگیریهای مستمر و رایزنی‌های به عمل آمده با اداره کل میراث فرهنگی لرستان قرار است تا یک ماه آینده کار مرمت و بازسازی قلعه مظفری به دست متخصصان صورت گیرد. وی یادآور شد: این اداره به منظور معرفی فرهنگ بومی شهرستان سلسله قصد دارد پس از مرمت و بازسازی قلعه مظفری این بنای تاریخی را به موزه مردم شناسی قوم لک اختصاص دهد.

به هر روی اين انتظار از مسئولان مي رود كه با توجه به اهميت صنعت گردشگري در توسعه اقتصادي و معرفي فرهنگي چند هزارساله اين ديار توجه بيشتري به بناهاي تاريخي اين شهرستان صورت گیرد. بنابر این گزارش در شهرستان سلسله بيش از 200 اثر تاريخي به ثبت رسيده است كه قلعه مظفري تنها يكي از اين آثار تاريخي ارزشمند و شاخص به شمار مي رود.




















۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن