تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819395430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد خون شهیدان در موزه شهدای اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رد خون شهیدان در موزه شهدای اصفهان اصفهان- این سخن مقام معظم رهبری که ˈ شما در کجای دنیا می توانید جایی مثل استان اصفهان پیدا کنید ˈ، در موزه شهدای اصفهان معنا پیدا کرده است.


باید روایتگر تصویری خوبی باشی تا بتوانی ذهنیات و هنر مردان خدا را خوب ببینی و بشناسی، آنوقت به نقش وجودی شهدا و جاودانگی عشق شان به معبود پی خواهی برد.
در موزه شهدای اصفهان، آثار و نشانه هایی دیده می شود که مختص هنر مردان خداست. تصاویر آغشته به خون، وصیت نامه ها، دست نوشته ها، کتاب ها و تصویر مادری که با اقتدار پیکر پاک فرزند شهیدش را در آغوش گرفته و بر آن بوسه می زند.
در موزه شهدای اصفهان می شود نظاره گر اسوه هایی بود که هویت شان مالامال از عشق است.
جایی به وسعت 900 متر مربع در دو طبقه و مشتمل بر سه تالار« نهضت های اسلامی»، «دوران دفاع مقدس» و « نمایش»، نمایشگر فصلی کم نظیر از ایستادگی، ایثار و جوانمردی یک ملت است.
در بخش نهضت های اسلامی تصاویر و نوشتاری با نام میرزا کوچک خان، سید حسن مدرس و نواب صفوی از شهدای نهضتهای اسلامی یک صد ساله اخیر ایران به چشم می خورد؛ آنها که با بهره گیری از تعالیم متعالی اسلام و با شجاعت و روحیه ظلم ستیزی علیه استبداد و استعمار مبارزه کردند و الگویی برای تداوم راه نهضت اسلامی مردم ایران شدند.
در تالار نهضت های اسلامی صحنه هایی از شکوه ایمان و اراده انسان در معرض دید است.
غرفه نهضت امام خمینی (ره) این تالار به سیر تاریخ شهادت از 15 خرداد 1342 تا بهمن 1357 پرداخته است. دوره ای که در تاریخ ایران اسلامی، دوره شکل گیری و استقامت یک ملت برای حیات و عظمت دوباره تحت رهبری امام خمینی( ره ) این اسوه کم نظیر ایمان و اراده است.
با گذشتن از تالار نهضت های اسلامی که روایتگر آرمان های ایمانی و قیام های صدساله انسان های آزادیخواه است، به تالار دوران دفاع مقدس می رسیم و با دیدن دفترچه های خاطرات آغشته به خون شهدا، برگ زرین دیگری از تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی به تصویر کشیده می شود.
وارد تالار دوران دفاع مقدس موزه شهدای اصفهان که می شوی، بصیرت درونی انسان فاش می شود و آخرین برگ زندگی انسان هایی را می بینی که با خودباوری شان، آخرین ناگفته ها را برای همسر، فرزندان و مادرانشان نوشته اند.
وصیت نامه شهید ˈمجید نصر آزادانیˈ را می بینم که در آخرین نوشته ای که از خود برجا گذاشته، مادرش را خطاب قرار داده و از او خواسته در صورت شهادتش شیون نکند؛ چرا که راه رستگاری را پیدا کرده است. او از اسماعیل و حمزه دو پسرش خواسته راه مردان صالح خدا را بروند و از ولایت فقیه پشتیبانی کنند، وقتی بزرگ شدند پشتیبان مظلومین باشند و با ظالمین دشمن.
تصاویر جنگ گازها و آخرین حربه دشمن و صحنه های دلخراش از حمله شیمیایی به حلبچه بسیار دردآور و سندی دیگر از مظلومیت یک ملت مقاوم و کینه دشمنان است.
لباس های اسرا، سجاده های به جا مانده و قرآن های ترکش خورده همه و همه حکایت از وارستگی و رهایی دارد.
در میان شهیدان جنگ تحمیلی، رد پای جوانانی از اقلیت های قومی ـ مذهبی نیز دیده می شود که در خطوط مقدم جبهه های نبرد جنگیدند و به خیل عظیم شهیدان پیوستند. شهدایی همچون ˈهراج هاکوپیان ˈ که در عملیات کربلای 9 در قصر شیرین،ˈهنریک دراوانسیان ˈ که در ارتفاعات بابا هادی قصرشیرین ،ˈورژ باغومیانˈ که در پاوه همراه غافله شهیدان شدند از چهره های تابناک ارامنه هستند.
جای پیشتازان انقلاب اسلامی و سرداران نیز در این موزه خالی نیست که اینان نه هدایتگران و فرماندهان دور از میدان و آتش که مردان مبارزه در میدان بودند.
شهید مظلوم دکتر بهشتی که امام از او به عنوان یک ملت یاد کرد، آیت الله شهید اشرفی اصفهانی، فرماندهان و سرداران شهیدی همچون حاج ابراهیم همت، حسین خرازی، مصطفی ردانی پور، سردار کاظمی در اینجا هم هدایتگر و سردار هستند.
بخشی دیگر از موزه اختصاص به شهدای صنف های مختلف همانند پزشکان، هنرمندان، ورزشکاران و...اختصاص دارد تا بیانگر وحدت یک ملت در دفاع از آرمانهای خود باشد.
یاد و خاطره 244 شهید خبرنگار دوران دفاع مقدس نیز در غرفه شهدای خبرنگار گرامی داشته شده است.
در تالار «نمایش » موزه شهدای اصفهان فیلم های کوتاه یادآور حماسه آفرینی ها و رشادت ها ی ایثارگران به نمایش گذاشته می شود.
وکیلی، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی اداره کل بنیاد شهید استان اصفهان می گوید: شهدا برگ های زرین تاریخ انقلاب اسلامی هستند و موزه شهدای اصفهان گنجینه ای است ماندگار که سرگذشت این سالکان طریق را روایت می کند.
این موزه ابتدا در سال 1376 در گلستان شهدای اصفهان ایجاد شد و بدنبال استقبال گسترده مردم به فضایی مطلوب تر و با شکلی مناسب تر در خیابان شمس آبادی جنب اداره کل بنیاد شهید انقلاب اسلامی انتقال یافت و بهینه سازی شد.
وکیلی از دوستان و همرزمان و خانواده شهدا خواست آثار این عزیزان را به بنیاد شهید تحویل دهند تا اصل آثار در مرکز اسناد شهدا در تهران نگهداری شود و در صورت نیاز کار مرمت روی آنها صورت گیرد.
رهبر معظم انقلاب فرموده اندˈ چهره های برجسته شهدای اصفهان حالا مثل ستاره می درخشندˈ، در موزه شهدا اصفهان متوجه درخشش انسانهایی می شوی که سرنوشت شان با بقاء گره خورده است و همیشه زنده اند.
گزارش: زهرا باغبان
7141/ 607

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن