تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819211063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش انگیزه های اقتصادی و اجتماعی تصرف جنگل ها ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیراجرایی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی : کاهش انگیزه های اقتصادی و اجتماعی تصرف جنگل ها ضروری است نوشهر ـ ایرنا ـ مدیر اجرایی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی ، مدیریت و حفظ جنگل را به صورت گسسته امکان ناپذیر دانست وگفت : باید به تمام عوامل تاثیرگذار از جمله مسائل اقتصادی و اجتماعی توجه و آن را پیوسته مدیریت کرد به گونه ای که انگیزه های تصرف جنگل کاهش یابد.


ˈ داریوش بیات ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود : اجرای کامل پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در شمال کشور موجب کاهش تصرف اراضی ملی و تخریب جنگل ها و مراتع می شود.
وی گفت : برای کاهش فشار به جنگل باید درآمد جنگل نشینان متنوع شود و آگاهی آنان از نقش ویژه این ثروت خدادادی افزایش یابد که هر دو مورد جزء اهداف مدیریت چند منظوره است.
بیات اظهار داشت : بتازگی تصاویر ماهواره ای با وسعت 120 هزار هکتار ، مربوط به مناطق چهارگانه شمال که پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در آن اجرا می شود، تهیه شد و نکات جالبی از آن استخراج شد.
وی افزود : این عکس های ماهواره ای مربوط به سال های 1980 و 1990 و 2000 و 2013 میلادی است و مقایسه سال های مختلف نشان می دهد که تصرف اراضی و تخریب جنگل در دهه 1990 میلادی بیشتر بود و سپس کاهش یافت.
مدیر اجرایی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی تاکید کرد : این تصاویر ماهواره ای بخوبی نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی و نحوه زیست مردم را در تخریب یا حفظ جنگل نشان می دهد.
وی افزود : به بیان دیگر ، تخریب در دوره زمانی 1359 تا 1392 در ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت ، زیرا مجموع عوامل مخرب اجتماعی و اقتصادی و وضع کشور که باعث فشار بر جنگل شد، در میانه این دوره یعنی دهه 1370 بیشتر بود.
بیات گفت : بدیهی است اگر نیاز اقتصادی مردم، نظیر سوخت و مصالح ساختمانی، برآورده شود، انگیزه تخریب جنگل در آنان کم می شود، زیرا درآمدشان وابسته به جنگل نخواهد بود.
وی افزود : بر همین اساس ما در پروژه مدیریت چند منظوره، با فراهم کردن زمینه کسب درآمد از طریق گردشگری و صنایع دستی و نظایر آن، فشار بر جنگل را کاهش می دهیم.
بیات با اشاره به نقش ویژه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات مردم درباره جنگل اظهار داشت: استفاده از رسانه های مختلف و نظرسنجی های پیوسته برای تعیین نگرش مردم، از دیگر برنامه های اجرایی این پروژه است.
پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی در پی توافق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عمران ملل متحد (UNDP) از اردیبهشت 1392 به صورت آزمایشی و به مدت پنج سال کار خود را آغاز کرد و مرکز آن در معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع در شهرستان چالوس مستقر است.
جنگل های هیرکانی با 9/1 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ در شرق استان گلستان، در پهنه ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد و یکی از طبیعی ترین و ارزشمندترین جنگل های دنیا محسوب می شود. ک/3
7517/1535/1654/506

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن