تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830626123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آینه داران زندگی و باورهای توده مردم


واضح آرشیو وب فارسی:الف: آینه داران زندگی و باورهای توده مردم
بخش فرهنگی الف، 16 تیر 93

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۱
آداب‌ و رسوم از زبان و باورهای مردم از زبان حافظ، سعدی و مولانانویسنده: جمال زیانینشر نوید شیراز، چاپ اول ۱۳۹۳شمارگان۱۵۰۰ نسخه۱۷۵ صفحه، ۸۰۰۰ تومان****فولکلور حاصل جمع دو کلمه لاتین «فولک (Folk)» به معنای «توده مردم و عامه» و یا به صورت کلی «عوام» است. البته از این عوام نباید بار منفی مراد کرد، هرچند آن را در نقطه مقابل «خواص» (نخبگان و فرهیختگان جامعه) می‎گذارند. و «لور (Lore)» به معنای «دانش، ادب و مجموعه‎ای از معارف و دانستنی‎های غیر تخصّصی» است.در فرهنگ علوم اجتماعی (نشر مازیار) اشاره شده این واژه برای اولین بار بیش از یک قرن پیش توسط یک عتیقه شناس ساخته و استفاه شده. او نوشته بود: آنچه را که ما در انگلستان، رسوم باستانی عامیانه یا ادبیات عامیانه می‎نامیم، می‎توان دقیقاً با یک ترکیب خوب ساکسونی یعنی «فولک – لور» یا «دانش عامیانه» بیان کرد. در ایران اما به‌جای ترکیب غربی فولکلور فرهنگ‌عامه را در نظر گرفته‌اند. البته اینکه چقدر این واژه گویاست خود جای بحث دارد؛ چراکه فولکلور صرف‌نظر معنای واژگانی، از بار معنایی متغیری در فرهنگ‎ها و زمان‌های مختلف برخوردار بوده. این نکته را هم نباید ازنظر دور داشت که در فرهنگ‎های مختلف، گستره‎ای که فولکلور شامل آن می‎شود، متفاوت بوده و هست.در ایران اولین کسانی که درزمینهٔ فولکلور پژوهش‎هایی انجام داده و ضمن معرفی اهمیت آن را متذکر شدند، نسبت به دامنه شمول فولکلور بعضاً دیدگاهی متفاوت با امروز داشتند. برای نمونه صادق هدایت که در این زمینه پیشگام بود و از اولین کسان در تأکید بر روی فولکلور و گردآوری آن در ایران است؛ بیشتر به سراغ قصه‎ها، افسانه‎ها، آوازها، ترانه‎ها، متل‎ها و نظایر آن رفته است به نظر می‎رسد او کم‌وبیش یک زمینه‎ ادبی و فرهنگی برای فولکلور قائل بوده که برخی موارد را از شمول فولکلور خارج می‎ساخته. اما امروزه نگاهی فراگیرتر به فولکلور وجود دارد؛ از جایگزینی ترکیب «فرهنگ‌عامه» به‌عنوان معادل فارسی آن و متداول شدن این ترکیب جایگین نیز می توان آن را دریافت. از این نظر‌گاه، طرز فکر و عاداتی که مربوط به زندگی عمومی می‎شود، همانند سوگواری و یا جشن و حتی برخی فنون و پیشه‎ها و به‌طورکلی هر آنچه در دامنه دانش و فرهنگ‌عامه مردم قرار می‌گیرد، فولکلور نامیده ‎می‎شود.کتاب «آداب‌ورسوم و باورهای مردم از زبان حافظ، سعدی و مولانا» نیز از همین منظر بدان نگریسته است. نویسنده این کتاب، جمال زیانی، متولد ۱۳۱۴ و ازجمله پژوهشگران منطقه فارس است که سال‎ها در زمینه آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم این منطقه تحقیق کرده که حاصل آن انتشار آثاری همانند مجموعه دوجلدی آداب‌ورسوم و باورهای مردم شیراز و پژوهش‎هایی در زمینه شعرای شاخص این خطه همانند حافظ و سعدی بوده است. بخش‎هایی از کتاب حاضر پیش از این در قالب دو جلد که به آداب‌ورسوم و باورهای مردم از زبان حافظ، و آداب‌ورسوم و باورهای مردم از زبان سعدی اختصاص داشت، منتشرشده بود که نویسنده این بار پا را از منطقه فارس فراتر گذاشته و با افزودن همین موضوع از زبان مولانا، هر سه بخش را در قالب یک مجلد به همت نشر نوید شیراز به علاقه‌مندان این حوزه عرضه کرده است.روش کار نویسنده به این شکل بوده که با غور و بررسی اشعار شاعران مورد نظر در این پژوهش، به سراغ ابیاتی رفته که در آن‌ها شاعر به‌رسم یا باوری و یا آداب انجام کار و مشغله‎ای اشاره داشته که ازنقطه‌نظر کتاب در حوزه فرهنگ‌عامه جای می‎گرفته است. هریک از این آداب‌ورسوم یا باورها به‌عنوان یک مدخل اختیار شده‎اند که به ترتیب الفبا نظم گرفته و در کتاب آمده اند تا خواننده برای یافتن آن‌ها دچار مشکل نباشد.نویسنده در مورد هر مدخل، با استفاده از متون شرح و تفسیر معتبر موجود، توضیحی بدان افزوده که دربرگیرنده معانی گوناگون آن مدخل، شأن نزول آن‌ها و در صورت لزوم حکایات و روایاتی درباره آن است. البته در ذیل هر مدخل خود ابیاتی که منبع استخراج بوده نیز ثبت‌شده است. نویسنده کتاب باوجود آنکه می توانست آن را به صورت یکپارچه تنظیم کند، به دو بخش تقسیم کردهاست. بخش اول دربرگیرنده مدخل های مربوط به آداب و رسوم مردم است که حجم اصلی کتاب را تشکیل می دهد و در فصل دوم مدخل های مربوط به باورهای توده مردم آورده شده اند. زیانی در ابتدای این کتاب که به صورتی گذرا به تعریف آداب ورسوم و باورهای توده مردم پرداخته اشاره ای به دلایل این جداسازی نداشته است.با این حال در یک ارزیابی کلی کتاب آداب‌ورسوم از زبان و باورهای مردم از زبان حافظ، سعدی و مولانا، پژوهشی‎ست قابل‌اعتنا برای علاقه‌مندان و محققان حوزه فرهنگ‌عامه و همچنین علاقه‌مندان حوزه شعر کلاسیک. پژوهشی که جمال زیانی در رابطه با حافظ و سعدی و مولانا به انجام رسانده، می‌تواند نمونه‎ای باشد برای پژوهش‎های بعدی، با همین موضوع و در مورد شاعرانی دیگر. پژوهش‎هایی که  فرهنگ و آداب‌ورسوم پیشینیان را بیش‌ازپیش حفظ کرده و پیش چشم ما قرار می دهند. به‎خصوص آنکه تاکنون هرگاه به فولکلور پرداخته‌شده بر اهمیت فرهنگ و ادبیات شفاهی نسل‎های پیشین اشاره‌شده است. هرچند که با توجه به امکان از دست رفتن و فراموشی فرهنگ شفاهی عامه ضرورت پرداختن به آن از اولویت بیشتری برخوردار است، اما این مانع از آن نیست که به دستاوردهای فرهنگ‌عامه که به‌صورت مکتوب در لابه‌لای متون پیشینیان پنهان مانده کم‌توجه‌ی شده و یا آن‌ها را به دست فراموشی بسپاریم که هر یک از اهمیتی خاص خود برخوردارند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن