تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805131867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ آیت الله سبحانی به سه شبهه قرآنی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛
پاسخ آیت الله سبحانی به سه شبهه قرآنی خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی ضمن تفسیر آیه هفتم سوره زمر به سه شبهه قرآنی پاسخ داد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بعد از ظهر امروز در مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم به تفسیر آیه هفتم سوره مبارکه زمر پرداخت و اظهار داشت: خدا غنی بالذات است؛ ایمان و کفر ما هیچ ضرری به او نمی زند« إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ». وی افزود: خداند مانند زمام داران امروزی نیست که اگر ملت‌ها به آنها ایمان و علاقه داشته نفع ببرند و از پشت کردن مردم متضرر شوند؛«وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ »اگر شکر گذار باشید خداوند از شما راضی می شود اما در عین حال نیازی به شکر شما ندارد.رییس مؤسسه امام صادق(ع) در تفسیر جمله معترضه«وَ لا یَرْضى‏ لِعِبادِهِ الْکُفْرَ»گفت: خدا راضی نمی شود بندگانش کافر شوند؛ طبق قاعده کلی تمام افعال بندگان حتی ایمان و کفرشان متعلق مشیت خدا است«وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن یَشَاء اللَّهُ» ظاهرا این آیه شریفه با آیه ششم سوره زمر سازگار نیست.استاد برجسته تفسیر قرآن در پاسخ به این شبهه قرآنی، ابراز داشت: مشیت و اراده الهی را به دو شکل می توان در نظر گرفت؛ اول این که مستقیما انجام فعلی را از بشر بخواهد؛ این جبر است و خداوند چنین کاری نمی کند، در این صورت دیگر معنا نداشت که ابوجهل را به دوزخ و موسی(ع) را به بهشت ببرد. حضرت آیت الله سبحانی افزود: مشیت الهی به دنبال مشیت بشر است؛ یعنی جون من خواهان ایمان هستم او نیز خواهان ایمان من است؛ منظور این آیه شریفه مشیت مستقیم است، خدا به صورت مستقیم از بندگان نه ایمان و نه کفر، هیچ کدام  را نمی خواهد؛ اما اگر بنده‌ای خود را در مسیر کفر یا ایمان قرار داد، مشیت خدا نیز به آن تعلق می گیرد.وی در تبیین«وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى»‏گفت: خداوند می فرماید در قیامت کسی گناه دیگری را به دوش نمی گیرد، پدر گناهان پسر را نمی پذیرد، همسایه گناه همسایه اش را به عهده نمی گیرد.این مرجع تقلید با اشاره به این که در اسلام مواردی وجود دارد که گناه را کسی انجام می دهد و دیگری بارش را می کشد، بیان داشت: اگر طفل صغیری به خطا جنایتی انجام دهد دیه‌اش بر عهده عاقله است یعنی حتی شامل برادران و عموهای فرد نیز می شود؛ همچنین اگر پدری از دنیا برود و نماز قضا داشته باشد به عهده فرزند بزرگتر است که آنها را بجا آورد.رییس مؤسسه امام صادق(ع) در پاسخ به این اشکال،‌ گفت: مورد نخست از باب مساعدت و اعانه است و ربطی به این آیه شریفه ندارد؛ بچه نا آگاه است و حتی از روی عمد هم اگر کاری کند در حکم خطا است، از طرف دیگر نفس محترمه‌ای آسیب دیده بنابراین باید عشیره و نزدیکان کودک کمک کنند تا و دیه فرد را پردازند چراکه بجه از عهده پرداخت آن بر نمی آید.استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: در مسأله دوم نیز از قبیل این آیه نیست؛ پدر گردن فرزند حق دارد، عمری برای شما زحمت کشیده است بنابراین باید برای قدرانی و شکرگزاری از او این کار را انجام بدهد.حضرت آیت الله سبحانی در شرح«إِلى‏ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»گفت: بازگشت شما در قیامت به سوی خدا است، ریز و درشت اعمالتان را به شما می گویند«إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»خداوند از آنچه درون سینه‌های شما است آگاه است.وی در طرح این شبهه که درون قلب و سینه چیزی نیست که خداوند از آن آگاه باشد، گفت: قلب و سینه مرکز ادراک نیستند، درک افکار انسان به روح و نفس فرد برمی گردد؛ قلب کارش پمپاژ خون است حتی اعصاب مغز نیز مدرک نیستند بلکه گیرنده و فرستنده اند، اینها تنها ابزاری برای برای فهمیدن هستند؛ اما با این حال خداوند نمی فرماید انه علیم بذات النفوس.این مرجع تقلید در پاسخ اظهار داشت: قلب و مغز مظهر ادراک و حیات هستند و نسبت به تحولات درونی انسان از خود عکس العمل نشان می دهند؛ وقتی خبر خوشحال کننده و یا حزن‌آوری را می شنویم ابتدا ضربان قلب تندتر می شود و سینه سنگینی می کند؛ به همین دلیل است که خداوند به این عضو بدن تأکید دارد و می فرماید«لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا»./928/پ201/ج



۱۳۹۳/۴/۱۶






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن