تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818003628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرود کلنگ وکاشتن تابلو،نشانه های یک طرح در دهدشت کهگیلویه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فرود کلنگ وکاشتن تابلو،نشانه های یک طرح در دهدشت کهگیلویه یاسوج -ایرنا- هفت سال و چندماه پیش کلنگ پتروشیمی دهدشت کهگیلویه با حضور محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد،اما هنوز پس ازگذشت این زمان طولانی تنها تابلویی درمحل این طرح خودنمایی می کند.


بی فرجام ماندن آن کلنگ زنی که با حجمی از تبلیغات و وعده ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد منطقه همراه بود، در حالی است که قرار بود این طرح بزرگ 1000روزه به بهره برداری برسد، اما این طرح تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عملیات این مجتمع در زمینی به مساحت ‎110هکتار در منطقه دشت کلاچو در پنج کیلومتری دهدشت آغاز شد ولی بعد از گذشت سالها انتظار این طرح همچنان در سرنوشتی نامعلوم به تجهیز کارگاه هم نرسیده است.
اجرایی شدن این پروژه مهم که از مصوبات دوره اول سفر هیات دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بوده در هاله ای از ابهام قرار دارد .
قرار بود این مجتمع 300 هزارتن پلی اتیلن را در 11 رتبه (گرید) مختلف تولید کند و لیسانس آن قرار است پس از نهایی شدن مذاکرات از شرکت Lyondel Basel (آلمان) گرفته شود.
خوراک این مجتمع بزرگ صنعتی شامل 305 هزار تن اتیلن در سال و 20 هزار متر مکعب گاز در سال است که باید از طریق پتروشیمی گچساران تامین شود.
گفته شده که به نوعی سرنوشت سه پتروشیمی بید بلند، گچساران و دهدشت با هم گره خورده اند و تامین خوراک این مجتمع ها به صورت زنجیر وار بهم وابسته اند.
به گفته مسوولان و متولیان امردر صورت بهره برداری از مجتمع پیروشیمی دهدشت سود حاصل از این مجتمع سالانه افزون بر 100 میلیون دلار خواهد بود.
رییس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان کهگیلویه گفت: طرح مجتمع پتروشیمی دهدشت در سال 84 در هیات دولت وقت به تصویب رسید.
سید باقر افشین افزود: این مجتمع در آبان سال 85 نیز جواز تاسیس گرفت و 21 فرودین سال 86 با حضور محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس، غلامحسین نجابت معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و جمعی از مسوولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد اظهارکرد: رایزنی ها و مکاتبات فراوانی در چند سال گذشته برای شتاب بخشی عملیات اجرایی این طرح نتیجه بخش نبوده است.
داریوش دیودیده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرنوشت مجتمع پتروشیمی دهدشت به دلیل انکه تامین مواد اولیه آن باید از طریق پتروشیمی گچساران باشد به نوعی بستگی به زمان بهره برداری از این پروژه دارد.
وی بیان کرد: این در حالی است که خوراک مواد اولیه پتروشیمی گچساران نیز باید از طریق پتروشیمی بید بلند 2 در شهرستان بهبهان خوزستان تامین شود.
وی اظهار کرد: با این وجود میزان پیشرفت فیزیکی دو پتروشیمی بیدبلند 2 و گچساران نیز به ترتیب 10 و 20درصد اعلام شده است.
دیودیده ابراز داشت: با این اوصاف بیش از110 هکتار زمین مجتمع پتروشیمی صحرای کلاچو دهدشت بیش از هفت سال است بلاتکلیف رها شده و این امر موجب نگرانی مردم، مسوولان و نماینده مردم شهرستان کهگیلویه شده است.
وی بیان کرد: امسال در مکاتباتی با مقامات وزارت صنعت و معدن خواهان تعیین تکلیف نهایی این پروژه شدیم ووزیر صنعت ، معدن و تجارت دستور لازم برای تعیین تکلیف نهایی آن را صادر کرده است.
وی افزود:یکی از راهکارهای ارایه شده این است که خوراک و خط تولید این مجتمع تغییر یابد و به نوعی منتظر به بهره برداری رسیدن دو مجتمع دیگر گچساران و بیدبلند 2 نباشد.
دیودیده گفت:یکی از مشکلات و دلایلی اصلی که سرمایه گذار این مجتمع مطرح می کند نیز همین موضوع مواد اولیه آن است که اذعان دارد تا زمانی که خط تولید و خوراک این مجتمع به دو مجتمع با سرنوشت نامعلومی گره خورده نمی تواند عملیات اجرایی این طرح را آغاز کند.
نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی بارها و در مصاحبه ها و نشست های متعدد خواستار تعیین تکلیف نهایی این پروژه شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی محمد بزرگواری گفت: سرنوشت نامعلوم پتروشیمی دهدشت همچون پروژه سیمان سپو این شهرستان اکنون به یکی از معضلات اساسی در حوزه انتخابیه ام تبدیل شده است.
وی بیان کرد: بیش از 200 هکتار زمین مرغوب منطقه کشاورزی واقع در صحرای کلاچو در اختیار دو پروژه پتروشیمی و سیمان سپو قرار گرفته که به نظر می رسد چنانچه این میزان زمین زیر کشت پیازو صیفی می رفت سودی به مراتب بیشتر برای مردم منطقه داشت.
محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی در سفری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به یاسوج داشت در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درباره وعده 1000 روزه پتروشیمی دهدشت گفت: اگر دست من بود این پروژه را در همان زمان مقرر به بهره برداری می رساندم.
وی ادامه داد:البته آن زمانی که کلنگ این پروژه به زمین زده شد امکاناتش نیز فراهم بود و اشکال اساسی دولت است که کمک لازم را برای انجام این طرح نکرد.
باهنر افزود: ما در آن روز فکر می کردیم که دولت اهل چنین کارها و خدمت هایی است و نمی دانستیم نمی خواهد پول های خود را در چنین مناطق محرومی هزینه کند ولی انصافا به راحتی در هزار روز می شد، این کار را انجام داد.
گزارش از: حمید جهان
671/7530 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن