تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805274981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولیت غرب در شکست احتمالی مذاکرات - علی شکوهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مسئولیت غرب در شکست احتمالی مذاکرات - علی شکوهی مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با 1+5 با جدیت جریان دارد و گروه باتجربه دیپلماتیک ایران درصدد است تا چند هدف مهم را توأمان به پیش ببرد.نخستین و مهمترین هدف این است که این مذاکرات به نتیجه برسد و توافق واقعی میان ایران و کشورهای طرف مذاکره پدید آید و «مسأله» هسته ای جمهوری اسلامی دیگر مسأله نباشد و حل شود.


اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، اولاً کشورهای غربی تضمین های لازم برای صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی را به دست خواهند آورد و نگرانی موجود- اگر واقعاً نگرانی باشد- برطرف می شود.
در مقابل، جمهوری اسلامی هم به انرژی صلح آمیز هسته ای دسترسی و تکنولوژی آن را بومی خواهد کرد و در عین حال، تمامی تحریم های موجود غرب علیه ایران از میان خواهد رفت و این فرصتی مناسب برای طرفین است تا در فضای تازه سیاسی، به همکاری در زمینه های نفتی، پتروشیمی و صنعتی بپردازند.
هدف دوم کشورمان در این مذاکرات این است که جمهوری اسلامی بدون عقب نشینی از مواضع و حقوق هسته ای خود به توافق با غرب برسد و بنابراین کوتاه آمدن از مواضع اصلی خود را شاهد نباشد.
در این زمینه غربی ها بخصوص امریکایی ها اصرار دارند که ما را به عدول از منافع ملی وادار کنند و احساس شکست در مذاکرات یا از دست دادن منافع بیشتر را به جان ایرانی ها بیندازند.
این امر از نظر روانی برای آنان مهم است و به نوعی پیروزی آنان در مذاکرات را القا خواهد کرد.
دیپلمات های انقلابی ما در این زمینه باید حواس خود را جمع کنند تا اگر در زمین های مجبور به مصالحه هستند، به شکلی نباشد که احساس شکست به مردم ما دست بدهد بلکه باید به گونه ای باشد که مردم احساس کنند فرصتی تازه برای رشد و پویایی علمی و صنعتی و اقتصادی کشور به دست آمده است و در نهایت این گونه مصالحه، به سود ما تمام خواهد شد. بیان این نکته که اگر در موردی ما تعهدی تازه را بپذیریم، حتماً موقت خواهد بود، ابتکار مناسبی به نظر میرسد مشروط به آن که زمان پایان تعهد جمهوری اسلامی طولانی نباشد و غربی ها، محمل حقوقی برای تمدید آن را در اختیار نداشته باشند.
هدف سوم این است که در جنگ دیپلماسی عمومی، ما دست برتر را داشته باشیم و افکار عمومی مردم جهان از جمله کشور خودمان را در هر صورت قانع کنیم. در این زمینه نیز تلاش دیپلمات های جمهوری اسلامی قابل تحسین است از جمله نگارش مقاله در نشریات معتبر جهان و انتشار فیلم اعلام مواضع از سوی دکتر ظریف، هر چند بر مواضع دیپلمات های طرف مذاکره کم اثر است اما افکار عمومی جهانیان را با ما همراه می کند و نشان می دهد که ایران هم میل به حل مسأله به شکل واقعی دارد و هم قدرت منطق ما قویتر است و هم اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، مسئولیت شکست آن برعهده کشورهای غربی است که با زیاده خواهی خود، یک فرصت تاریخی و بزرگ را از دست داده و آیندهای گنگ و پرخطر را برای ملت های منطقه و جهان ترسیم کرده اند.
همچنان که دکتر ظریف در پیام تصویری خود گفته است مذاکرات میان ایران و غرب در سال 2005 می توانست به نتیجه برسد اما دولت بوش با درخواست تعلیق همه فعالیت های غنی سازی، کار مذاکره را به شکست کشاند.
اینک نیز مطالبات مشابه غربی ها و امیدواری آنان به نتیجه بخشی تأثیرات تحریم، می تواند کار مذاکره را با بن بست مواجه کند.
جمهوری اسلامی قطعاً تا زمانی که امید به توافق دارد، در مذاکره خواهد ماند و در عمل، کاری نخواهد کرد که این مذاکرات بی ثمر رها شود و به همین دلیل، در دیپلماسی عمومی خود تلاش می کند مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات را متوجه دولت امریکا و دیگر کشورهایی کند که قادر به اتخاذ تصمیم دشوار اما معقول نیستند و واقعیت جمهوری اسلامی را به عنوان یک کشور هسته ای به رسمیت نمی شناسند.
* یادداشت روزنامه ایران
اول**1104

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن