تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820354207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئوليت غرب در شکست احتمالي مذاکرات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۳ (۱۱:۳۰ق.ظ)
ايران: مسئوليت غرب در شکست احتمالي مذاکرات
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه ايران چنين نوشت:
مذاکرات هسته اي جمهوري اسلامي با 1+5 با جديت جريان دارد و گروه باتجربه ديپلماتيک ايران درصدد است تا چند هدف مهم را توأمان به پيش ببرد.
نخستين و مهمترين هدف اين است که اين مذاکرات به نتيجه برسد و توافق واقعي ميان ايران و کشورهاي طرف مذاکره پديد آيد و «مسأله» هست هاي جمهوري اسلامي ديگر مسأله نباشد و حل شود. اگر اين مذاکرات به نتيجه برسد، اولاً کشورهاي غربي تضمين هاي لازم براي صلحآميز بودن فعاليت هسته اي جمهوري اسلامي را به دست خواهند آورد و نگراني موجود- اگر واقعاً نگراني باشد- برطرف ميشود. در مقابل، جمهوري اسلامي هم به انرژي صلحآميز هسته اي دسترسي و تکنولوژي آن را بومي خواهد کرد و در عين حال، تمامي تحريمهاي موجود غرب عليه ايران از ميان خواهد رفت و اين فرصتي مناسب براي طرفين است تا در فضاي تازه سياسي، به همکاري در زمينه هاي نفتي، پتروشيمي و صنعتي بپردازند.
هدف دوم کشورمان در اين مذاکرات اين است که جمهوري اسلامي بدون عقب نشيني از مواضع و حقوق هسته اي خود به توافق با غرب برسد و بنابراين کوتاه آمدن از مواضع اصلي خود را شاهد نباشد. در اين زمينه غربيها بخصوص امريکاييها اصرار دارند که ما را به عدول از منافع ملي وادار کنند و احساس شکست در مذاکرات يا از دست دادن منافع بيشتر را به جان ايراني ها بيندازند. اين امر از نظر رواني براي آنان مهم است و به نوعي پيروزي آنان در مذاکرات را القا خواهد کرد. ديپلمات هاي انقلابي ما در اين زمينه بايد حواس خود را جمع کنند تا اگر در زمينه اي مجبور به مصالحه هستند، به شکلي نباشد که احساس شکست به مردم ما دست بدهد بلکه بايد به گونه اي باشد که مردم احساس کنند فرصتي تازه براي رشد و پويايي علمي و صنعتي و اقتصادي کشور به دست آمده است و در نهايت اين گونه مصالحه، به سود ما تمام خواهد شد. بيان اين نکته که اگر در موردي ما تعهدي تازه را بپذيريم، حتماً موقت خواهد بود، ابتکار مناسبي به نظر ميرسد مشروط به آن که زمان پايان تعهد جمهوري اسلامي طولاني نباشد و غربي ها، محمل حقوقي براي تمديد آن را در اختيار نداشته باشند.
هدف سوم اين است که در جنگ ديپلماسي عمومي، ما دست برتر را داشته باشيم و افکار عمومي مردم جهان از جمله کشور خودمان را در هر صورت قانع کنيم. در اين زمينه نيز تلاش ديپلمات هاي جمهوري اسلامي قابل تحسين است از جمله نگارش مقاله در نشريات معتبر جهان و انتشار فيلم اعلام مواضع از سوي دکتر ظريف، هر چند بر مواضع ديپلمات هاي طرف مذاکره کماثر است اما افکار عمومي جهانيان را با ما همراه ميکند و نشان ميدهد که ايران هم ميل به حل مسأله به شکل واقعي دارد و هم قدرت منطق ما قوي تر است و هم اگر اين مذاکرات به نتيجه نرسد، مسئوليت شکست آن برعهده کشورهاي غربي است که با زيادهخواهي خود، يک فرصت تاريخي و بزرگ را از دست داده و آيندهاي گنگ و پرخطر را براي ملت هاي منطقه و جهان ترسيم کردهاند.
همچنان که دکتر ظريف در پيام تصويري خود گفته است مذاکرات ميان ايران و غرب در سال 2005 ميتوانست به نتيجه برسد اما دولت بوش با درخواست تعليق همه فعاليتهاي غني سازي، کار مذاکره را به شکست کشاند. اينک نيز مطالبات مشابه غربيها و اميدواري آنان به نتيجهبخشي تأثيرات تحريم، ميتواند کار مذاکره را با بنبست مواجه کند. جمهوري اسلامي قطعاً تا زماني که اميد به توافق دارد، در مذاکره خواهد ماند و در عمل، کاري نخواهد کرد که اين مذاکرات بيثمر رها شود و به همين دليل، در ديپلماسي عمومي خود تلاش ميکند مسئوليت شکست احتمالي مذاکرات را متوجه دولت امريکا و ديگر کشورهايي کند که قادر به اتخاذ تصميم دشوار اما معقول نيستند و واقعيت جمهوري اسلامي را به عنوان يک کشور هستهاي به رسميت نميش ناسند.
نويسنده: علي شکوهي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن