تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803015386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضیافت الهی در آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/8 سنت‌های رمضان در ازبکستان+عکس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ضیافت الهی در آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/8
سنت‌های رمضان در ازبکستان+عکس
مردم ازبکستان به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای آسیای مرکزی که بیش از 90 درصد ساکنان آن مسلمان هستند، در ماه مبارک رمضان آئین‌های خاصی داشته که افطاری دادن، رمضان‌خوانی و احیاء شب قدر از جمله آنهاست.

خبرگزاری فارس: سنت‌های رمضان در ازبکستان+عکس



به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک، ازبکستان پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که در سال 1991 از اتحاد جماهیر شوروی مستقل شد. مسلمانان ازبکستان پیش از استقلال نمی‌توانستند آئین‌های ماه مبارک رمضان را ادا کنند اما پس از استقلال از امکان انجام مراسم در این ماه برخوردار شدند. «اسلام کریم‌اف» رئیس جمهور ازبکستان هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در مورد برگزاری باشکوه این ماه مبارک در سراسر کشور فرمانی صادر می‌کند. کشور ازبکستان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان فضای معنوی خاصی پیدا می‌کند و یکی از سنت‌های خوب در این کشور این است که مردم قبل از ورود به ماه مبارک رمضان به صله‌رحم و زیارت خویشاوندان به خصوص بزرگسالان می‌روند.

در ضمن، مسلمانان ازبکستان برای انسان‌های کم‌بضاعت و یتیم‌ها کمک مالی ارائه کرده و از بیماران و پدر و مادر عیادت می‌کنند. علاوه بر این، مسلمانان ازبکستان در این ماه مبارک خود را از گناه دور نگه می‌دارند و سعی در انجام دیگر کارهای نیک دارند. مسلمانان ازبکستان نیز مانند دیگر مسلمانان در آسیای مرکزی ماه مبارک رمضان را ارج می‌گذارند و با برگزاری آئین‌های افطاری، محافل قرآنی، مناجات در شب‌های قدر و پختن غذاهایی مخصوص در افطار و سحر مراتب اخلاص و بندگی خود را به درگاه احدیت انجام می‌دهند. از جمله مهم‌ترین آئین‌هایی که در ماه مبارک رمضان در این کشور برگزار می‌شود، ضیافت افطاری است که هر کس به اندازه توان مالی خود غذایی را آماده کرده و دوستان و آشنایان و همسایگان را اطعام می‌کند. افراد با استطاعت مالی برای ضیافت افطاری معمولا دام‌هایی را قربانی می‌کنند و با گوشت آن افطاری می‌دهند و کسانی که توانایی اندکی دارند، مقداری گوشت از بازار خریده و با آن افطاری می‌دهند. در این آئین صاحبخانه «دستار خان» (سفره) را جلوی مهمانان پهن می‌کند و عقیده بر این است که هر کس سفره افطاری را پهن کند، از اجر بیشتر و نعمات زیادتر خداوندی برخوردار خواهد شد. معمولا برای مراسم افطار یک «داملا» (روحانی) یا امام خطیب دعوت می‌شود که این خطیب درباره روزه و آئین روزه‌داری برای حاضران در مجلس موعظه و سخنرانی می‌کند. در مجلس افطاری که برای زنان ترتیب داده می‌شود، «بی‌بی آتون» (مدرس علوم دینی بانوان) این کار را انجام داده و برای بانوان موعظه می‌کند. هدف اصلی برپایی مجالس افطاری، اطعام فقرا، خانواده‌های بی‌سرپرست، مستضعفین و یتیمان است اما همسایگان و اعضای خانواده‌های و فامیل نیز در آن حضور می‌یایند.

مسلمانان ازبکستان برای مراسم افطاری شیرینی مخصوصی می‌پزند که «نشالده» نام دارد. این شیرینی از سفیده تخم‌مرغ، شکر و ریشه گیاه «یتیمک» تهیه می‌شود.

در ضمن، نشالده را همراه با «تالقان» (یک نوع غذایی که نان سفت را آرد می‌کنند و به آن بیشتر شکر و برخی‌ها مغز گردو اضافه می‌کنند) استفاده می‌کنند و خرما نیز بر سر سفره افطاری می‌گذارند.

نشالده را فقط در ماه مبارک رمضان می‌پزند و با اتمام این ماه دیگر آن را نمی‌پزند. مسلمانان این جمهوری در ایام ماه مبارک رمضان بیشتر به قرآن کریم توجه می‌کنند به طوری که مردم در منازل یکدیگر دور هم جمع می‌شوند و یکی از آنها که می‌تواند  قرآن را بخواند، آیات این کتاب آسمانی را تلاوت می‌کند و بقیه افراد که با حروف عربی آشنا نیستند، به امید کسب ثواب به قرائت او گوش می‌دهند. مسلمانان این سرزمین در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌ها و عبادات مخصوصی در مساجد خود برگزار می‌کنند. مساجد ازبکستان در این ماه از مردم متدین پر می‌شوند که یکی از این عبادات خواندن نماز تراویح در آخر شب و بعد از نماز عشاء است.

علاوه براین، قاریان قرآن نیز به مساجد اعزام می‌شوند و آنها هر شب در اثنای خواندن نماز تراویح یک جزء قرآن را نیز ختم می‌کنند. این مسئله در حالی است که  شیخ «عبدالعزیز منصور» معاون رئیس اداره دینی مسلمانان ازبکستان قبلا گفته بود: اوایل استقلال برای تلاوت قرآن در مساجد ازبکستان، قاریان قرآن را بیشتر از کشورهای عرب دعوت می‌کردیم اما امروزه تمام قاریان فارغ‌التحصیلان کشور خودمان هستند. وی تصریح کرد: اکنون در ازبکستان یک انستیتوی دینی، یک دانشگاه اسلامی و یک مدرسه دینی در شهر «تاشکند» و مدرسه «میرعرب» در شهر «بخارا» علوم دینی را به جوانان آموزش می‌دهند. یکی دیگر از مهم‌ترین مراسم ماه مبارک رمضان برای مسلمانان ازبکستان بیداری در شب قدر (لیلة‌القدر) است. شب قدر به عنوان شب مهر و عاقبت به خیری، شب الهی، شب پاکی و پاکیزگی در زندگی معنوی انسان‌ها، در میان ازبک‌ها نیز از جایگاه والایی برخوردار است. مسلمانان ازبکستان روز بیست و ششم و شب بیست و هفتم ماه رمضان را به عنوان شب قدر به عبادت می‌گذارند و تمام شب به خواندن قرآن و دعا مشغول می‌شوند. شب زنده‌داری، تلاوت قرآن کریم، نماز و دعا از آئین‌هایی است که در شب قدر در ازبکستان برگزار می‌شود. هدف از بیدار ماندن در شب قدر، اجابت دعا، رستگاری و پاکی روح است با این حال، ازبک‌ها عقیده دارند که خداوند رحمان گناهان کسی را می‌بخشد که در شب قدر از صمیم قلب دعا و توبه کند. به باور مسلمانان ازبکستان، در چنین شبی به اندازه چشم برهم زدنی، غفلت جایز نیست زیرا ممکن است زمان اجابت همان مدت کوتاه باشد و مؤمن نباید آن لحظه حساس را از دست بدهد. بسیاری از افراد بعد از نماز تراویح در مسجد می‌مانند و از علما در مورد مسائل گوناگون موعظه و پاسخ می‌شنوند و شب قدر را با بیداری به صبح می‌رسانند. در همین حال، برخی از مسلمانان ازبکستان نیز با اعضای خانواده خود در منزل با شب زنده‌داری و تلاوت قرآن کریم، مراسم احیاء را برگزار می‌کنند. رمضان‌خوانی از دیگر مراسم ازبک‌هاست که به آن «یا رمضان» می‌گویند و در تمام روزهای ماه مبارک رمضان توسط کودکان انجام می‌شود. در این مراسم کودکان بعد از افطار در یک مکان جمع شده و از میان خود یکی را به عنوان «سردار» برمی‌گزینند و به همه خانه‌های محله سر می‌زنند و «یا رمضان» می‌خوانند. رمضان‌خوانان ضمن خواندن سرود رمضان، برای اعضای خانواده بخت و سعادت، فرزند، دارایی، آرامش و آسایش طلب می‌کنند. ترجمه بیت‌های عامیانه معروف چنین است: رب من یا رب من یا رمضان 120ساله شود پسرتان رمضان خوانده آمدیم به درتان مثل قوچ، پسر دهد به گهواره تان بالای در شما ماه دیدیم از همه شما را سخی‌تر دیدیم از رمضان‌خوانی مگر شکم سیر می‌شود عادت قدیمی مگر ترک می‌شود صاحبان خانه معمولا کودکان رمضان‌خوان را با دست خالی از در منزل برنمی‌گردانند و با توجه به وضع مالی خود، پول، قند، کلوچه و شیرینی‌های گوناگون به آنان می‌دهند. این هدایا معمولا توسط سردار دسته جمع‌آوری می‌شود تا پس از پایان کار در میان رمضان‌خوانان توزیع شود. یکی دیگر از زیباترین مراسم‌های ماه مبارک رمضان بازدید از تازه‌عروس است اما این مراسم فقط در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان عرف است. تازه‌عروس در این مراسم با غذاهایی که با دست خود پخته، سفره را تزئین می‌کند و این مراسم روز عید سعید فطر آغاز و 3 روز ادامه دارد. به عبارتی تازه‌عروس در مدت 3 روز از میهمانانی که برای دیدار وی می‌آیند، با گشاده‌رویی استقبال می‌کند و با دست خود برای آنها چای می‌ریزد و برای دخترهای کوچک نیز سوغاتی می‌دهد.

عروس وقتی هر بار چای تازه‌دم می‌آورد، لباس‌های ملی خود را نیز به نمایش می‌گذارد. مسلمانان ازبکستان در عید فطر 3 شبانه‌روز جشن می‌گیرند و به این امر بسیار اهمیت می‌دهند. به عنوان مثال، همه‌ مردم چه بزرگسال و چه کودک،چه مرد باشند و یا زن حتما در این عید لباس نو می‌پوشند. در این روز صبح زود هنگامی که مردها برای ادای نماز عید فطر می‌روند، بانوان خانه و دم در منزل را جارو می‌کنند و آب می‌پاشند. روز عید فطر در اطراف مساجد و خیابان‌های منتهی به مساجد فروشنده‌ها جمع شده و نان و شیرینی‌جات را برای عرضه به مردم آماده می‌کنند.

مردم نیز هنگام برگشت به خانه از این نان‌ها و شیرینی‌جات خریداری می‌کنند. مسلمانان ازبکستان پس از ادای نماز عید فطر یکدیگر را به مناسبت فرارسیدن این عید تبریک می‌گویند ضمن اینکه بیشتر مسلمانان برای اقامه نماز عید سعید فطر به مسجد «حضرت امام» می‌روند.

به دلیل آنکه این مسجد بزرگترین مسجد تاشکند است و اداره دینی مسلمانان ازبکستان نیز در مجتمع حضرت امام واقع است. در حال حاضر مفتی ازبکستان «عثمان‌خان عالم‌اف» رئیس اداره دینی مسلمانان ازبکستان است. امروزه در سراسر ازبکستان بیش از 2000 مساجد فعالیت می‌کند که نیاز روحی مسلمانان این کشور را برآورده می‌سازند. هم‌اکنون در ازبکستان بیش از ۲ هزار و ۲۲۰ سازمان دینی از 16 دین مختلف به ثبت رسیده که بیشتر آنها یعنی ۲ هزار و ۴۲ سازمان‌های دینی اسلامی و یا به عبارتی 90 درصد از کل آنها را سازمان‌های مسلمانان تشکیل می‌دهند. امروزه ازبکستان با 30 میلیون و 492 هزار و 800 نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که بیش از 90 درصد مردم آن مسلمان هستند. انتهای پیام/  

93/04/16 - 11:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن