تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834559309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلاقیت باید قدم اول معماری باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵




82374.jpg

‌دانشیار معماری دانشگاه ایلام گفت: آتلیه، زمانی با نام استادان مبرز گره خورده بود و آن استاد توانا به دانشجوپروری می‌پرداخت، دانشجو نیز در این فرآیند صاحب سبک می‌شد و منشا تحول بود، اما امروز دانشجوی معماری هردم با استادی و مُدرسی دمخور است و در این روال چارچوب دقیقی برای کار پیدا نمی‌کند. دکتر جمال خداکرمی درگفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه ایلام، اظهار کرد: در تعریفی ساده و علمی می‌توان گفت معماری از دو بخش مسائل فنی و مسائل زیباشناسی تشکیل شده که این پیوند مفهومی واحد را برای تعریفی مناسب سخت می‌کند و در واقع می‌توان گفت معماری مساوی خلاقیت است. وی با بیان این‌که در معماری درک فنی مسائل ساختمان را در دوره‌های درسی هر دانشجو قرار می‌دهند تا با مفاهیم کلی ساختمان آشنا شود، ادامه داد: مسائل فنی را باید از طریق کتب مختلف و سیلابِس‌های درسی آموخت؛ اما جنبه زیبایی‌شناسانه و هنری معماری مفهومی‌تر بوده و آموزش آن بسیارظریف و دقیق است. عضو هیات علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: متاسفانه عمده مشکلات ما جنبه زیبایی‌شناسانه و هنری معماری است؛ چرا که آموزش آن دارای مشکل و نقص است، زیرا تا سال‌های اواسط دهه 70 و مثلا سال 1365 غالب دانشجویان از طریق هنرستان‌های معماری وارد این عرصه می‌شدند و دانشکده هنرهای زیبا که نخستین دانشکده معماری ایران بود اولویت را به افراد دارای دید زیباشناسانه می‌داد و حاصل بسیار مناسب بود. دانشیار معماری دانشگاه ایلام با بیان این‌که امروزه دانشجویان معماری از طریق کنکور سراسری و از فرایند رتبه که فرایندی اجباری است وارد عرصه معماری می‌شوند و این امر سبب‌ساز مشکلات بسیاری شده است، تصریح کرد: ما در دانشگاه باید با چنین دانشجویی روبرو شویم که یک سال زمان لازم است تا او به نقطه مدنظر ما برسد. وی تاکید کرد: ما باید با قراردادن برخی واحدهای ابتدایی طراحی در سال نخست این هدف را دنبال کنیم که او آماده دروس تخصصی‌تر شود، اما با واگذاری واحدهای ابتدایی به اساتید جوان و کم تجربه گام اول ر اشتباه برمی‌داریم و فرایند خلاقانه معماری را از ذهن دانشجو دور می‌کنیم و منجر به برون دهی معمارانی از دانشگاه می‌شود که مردم از روند کاری آنها در جلوه بصری شهر ناراضی هستند، چرا که بخش هنری معماری در کارهای غالب این معماران جلوه مناسبی ندارد. خداکرمی ادامه داد: بخش هنری معماری همواره مورد قضاوت مردم نیز قرار می‌گیرد. با فرض ضرورت انجام امور فنی در یک پروژه به دلیل نظارت نهادهایی همچون شهرداری و نظام مهندسی دانشجوی معماری که می‌خواهد اقدام به فعالیت در یک فرایند ساخت و ساز کند، باید شاکله هنری را به گونه‌ای رعایت کند که آن قدرت خلاقه در طرح نهایی نمود یابد. وی دلیل پایین آمدن کیفیت وضعیت معماری را حضور فله‌ای دانشجویان در رشته‌های معماری با کیفیت‌های نازل عنوان کرد و گفت: ما در بهترین حالت‌ها باید از کلاسی سی نفره انتظار برون داد حداکثر5 نفر معمار را داشته باشیم، این استاندارد هم به معنی دقیق کلمه نیست منظورم همان عرف کلی دانشگاهی است. پرورش معمار در معنی دقیق کلمه کاربسیاری می‌طلبد. عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در مورد شیوه صحیح آموزش در دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان گفت: نخستین تحصیل‌کرده‌های ایرانی معماری که از فرانسه برگشتند دانشکده هنرهای زیبای تهران را بنا نهادند. شاخصه اصلی این افراد درک عمیق هنری از مقوله معماری بود. این افراد منشاء تحولات بسیاری در حوزه معماری در ایران شدند، چرا که با روال بسیار سختی برای کسب مدارج عالیه در غرب روبرو بودند. دوره‌های فشرده چند ترمه خلاقیت و امتحانات ورودی خاص ازجمله این روال بودند. ورودی‌های ابتدایی این دانشکده نیزهمین حال و هوا را داشت و دانشجویان دائما با کاغذ و مداد در حال رسم کروکی و اسکیس بودند و درغالب گروهی در آتلیه کار می‌کردند. دانشیار انرژی و معماری دانشگاه ایلام با بیان این‌که آتلیه زمانی با نام استادان مبرز گره خورده بود و آن استاد توانا به دانشجوپروری می‌پرداخت، دانشجو نیز در این فرآیند صاحب سبک می‌شد و منشا تحول بود، تصریح کرد: امروزه اما دانشجو هردم با استادی و مُدرسی دمخوراست و در این روال چارچوب دقیقی برای کار پیدا نمی‌کند. چارچوب طرح معمارانه او معجونی از سلایق رنگارنگ و بی‌ضابطه است و این به دلیل سردرگم شدن او است و بعد از8 ترم این دانشجوی سردرگم چشم به من دارد تا نقطه شروع کار را به او نشان دهم. بروز این امر را در نگارش پایان نامه‌های بی‌قاعده دانشجویان معماری می‌توان دید. از این چنین افرادی انتظار خلاقیت در طراحی و معماری بیهوده است. خداکرمی در جواب این پرسش که برای داشتن معماران توانمند چه باید کرد؟ گفت: رشته معماری رشته‌ای هنری و آمیخته با قریحه و خلاقیت است. اگر زیاده روی نکرده باشیم باید معماری را مادرزادی بدانیم و یا حداقل کسی که از بدو کودکی استعداد و خلاقیت این کار را داشته باشد. این درحالی است که در سیستم آموزش و پرورش ما خلاقیت جایگاهی ندارد و در سطح صفر است و آنچه که به نام آموزش به کودکان داده می‌شود بسته‌هایی است به اسم کتاب که باید حفظ کند تا نمره بگیرد. دانش آموزان حاصل از این نحوه آموزش جایی در دانشکده معماری که کانون خلاقیت است ندارند، چرا که معماری نه به حفظ کتب درسی بلکه به نبوغ بالای ذهنی و قوه خلاقه طراحی محتاج است. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن