تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814651668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معماری مدرن دوران پهلوی اول و دوم در حال تخریب است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: معماری مدرن دوران پهلوی اول و دوم در حال تخریب است
“معماری مدرن ما نیاز به توجه دارد. خانه های مدرن ایران که در مسانه قرن بیستم ساخته شده‌اند این روز ها تخریب می شوند. اما خانه های مدرن نظیر خانه افشار را به عنوان یک میراث معماری بادی حفظ کنیم. “
آفتاب- سرویس فرهنگی: علی اکبر صارمی معمار و مدرس معماری با بیان این مطلب در جلسه ای که در محل کانون معماران معاصر تحت عنوان  نشست بررسی طراحی خانه‌های مسکونی به شیوه مهندس صارمی برگزار می شد در مورد معماری در دوران معاصر سخنرانی کرد. 


به گزارش آفتاب، این استاد دانشگاه با اشاره به برهم ریختگی شکل شهر و آلودگی بصری شهر‌های بزرگ ما عامل این مسئله را توجه نکردن به اصول اولیه معماری دانست و گفت: «متاسفانه این چند وقت مد شده است که معماران تزئینات زیادی در معماری بیرون خانه ها انجام می دهند. این مسئله عین ان است که یک انسان زیاد از حد بزک و آرایش کند. همان قدر هم توی ذوق می زند.  بهتر است معماران جوان با در نظر گرفتن مسائل روز و زندگی نوین به طراحی متناسب با ان برای معماری ساختمان ها بپردازند.»


این معمار معاصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حق شهروندان بر شهر خود و انقاد از برج سازی های بی رویه گفت: «تمام شهروندان بر شهر خود حق دارند. نمی شود ه به بهانه تراکم فروشی و برح سازی بی رویه شهروندان را از حق شهری خود محروم کنیم. همه چیز را خصوصی کنیم. بلکه بسیاری از فضاهای شهری متعلق به عموم مردم است.»


صارمی همچنین به بررسی معماری مدرن معاصر پرداخت. نمونه های خوبی از این معماری را برای علاقه مندان معرفی کرد. خصوصا بر روی خانه افشار تاکید داشت. از نظر صارمی: «معماری مدرن با سادگی و هماهنگی اش با طبیعت مطرح است. خانه افشار این خصوصیت را دارد که در عین حال که ساده است با طبیعت و محیط اطراف خودش هماهنگی لازم را دارد.»


خانه افشار درسال 1355 در زعفرانیه توسط صارمی طراحی و اجرا شده است.اکنون در معرض فروش و احتمالا تخریب قرار دارد.


صارمی در ادامه گفت: «ما در آن زمان چیزی داشتم به اسم انتخاب. حق انتخاب هم یکی از ویژگی‌های جهان مدرن بود که ما به تازگی وارد آن شده بودیم. انسان مدرن کسی است که انتخاب کند و در انتخابش هم شک کند! البته ما به این مسئله آگاه نبودیم. حتی اساتید ما هم نمی دانستند ولی آزادی عمیقی که در کارها و انتخاب هایمان داشتیم، به خاطر جهان مدرنی بود که در محدوده دانشکده هنرهای زیبا وجود داشت.»


این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطر تخریب خانه افشار تاکید کرد که: «متاسفانه اکثر معماری های مدرن ما تخریب شده‌اند. معماری قدیم و پیشا مدرن ما لااقل ثبت میراث فرهنگی می شوند اما معماری مدرن دوران پهلوی اول  و پهلوی دوم  متاسفانه همه در حال تخریب شدن هستند. مثلا همین خانه افشار در شمیرانات که در نوع خود در منطقه شمیرانات بی نظیر است هم در معرض فروش و تخریب است. البته ما امیدواریم که مالک آینده آن فردی فرهنگ دوست باشد و ان را حفظ کند.»


در ادامه  این جلسه که به همت کانون معماران معاصر در محل دفتر این کانون برگزار می شد  صارمی  در سخنانی پروژه های مختلف معماری معاصر را به نقد و بررسی نشست و برخی از پروژه هایی که خودش در به وجود آوردن ان ها دخیل بوده است را به علاقه مندا با نقشه و پلان معرفی کرد. از مهمترین پروژه‌ها و کارهای اجرایی که در این برنامه به دانشجویان و علاقه مندان حوزه معماری معرفی شد  می‌توان به خانه افشار در زعفرانیه 1355، هنرستان هنرهای تجسمی در کرج 1372،سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر 1379،سفارت جمهوری اسلامی در تیرانا آلبانی 1384 اشاره کرد.


علی اکبر صارمی در سال 1322 در زنجان به دنیا آمد در سال 1347 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته معماری فارغ التحصیل شد او بین سال‌های 1968 تا 1976 میلادی در پنسیلوانیا تحصیلات خود را اردامه داد و با درجه دکتری معماری P.H.D از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد و رساله پایانی او با راهنمایی استادش لویی کان نگاشته شد صارمی در سال 1359 مهندسین مشاور تجیر را با همکاری جواد بنکدار و تعدادی از دوستانش تاسیس کرد.


کانون معماران معاصر این برنامه را در قالب "هفته فیروزه‌ای" برگزار می کند که قرار است به هفته‌ای برای گفت و گوهای معمارانه میان معماران بدل شود.




تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن