تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821013093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش 150 درصدی نمونه گیری خون بند ناف در جهاد دانشگاهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افزایش 150 درصدی نمونه گیری خون بند ناف در جهاد دانشگاهی تهران-ایرنا-مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی واحد همدان از افزایش 150 درصدی نمونه گیری خون بندناف در سال جاری خبر داد.


به گزارش گروه علمی ایرنا از جهاد دانشگاهی، دکتر کتایون ذوالفقاری گفت:در سال گذشته به طور متوسط هفت نمونه در ماه جمع آوری می شد که در سال جاری به 20 مورد افزایش یافته است.
وی افزود: در سال گذشته استان همدان رتبه 11 کشور را در این زمینه داشت که با این روند افزایشی شاهد ارتقای چشمگیر رتبه همدان خواهیم بود.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد:اطلاع رسانی به پزشکان شهر همدان و شهرستان های اطراف مانند تویسرکان و نهاوند و تکرار اطلاع رسانی به صورت ماهانه در افزایش استقبال موثر بوده است.
وی ادامه داد: اطلاع رسانی کارآمد در بیمارستان فاطمیه به عنوان تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان در همدان از دیگر اقداماتی است که به منظور افزایش میزان نمونه گیری خون بند ناف صورت گرفته است.
ذوالفقاری برگزاری کلاس های آموزشی برای ارتقای نمونه گیران شاغل و آموزش نمونه گیران جدید را از فعالیت های آتی در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: در آینده نزدیک پیامکی برای شهروندان همدانی ارسال می شود تا افرادی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری دارند، از فعالیت های تخصصی مرکز خون بندناف مطلع شوند.
وی گفت: سلول های بنیادی که از خون بندناف گرفته می شود بسیار پرتوان و نامیرا است و در اثر تکثیر پی در پی پیر نمی شود؛ بنابراین با تزریق آنها در بخش های آسیب دیده بدن می توان به بهبود آن کمک کرد.
ذوالفقاری اضافه کرد: خون بند ناف را می توان برای اعضای خانواده یا سایر افراد استفاده کرد و به مدت 20 سال قابل نگهداری است.
وی استفاده از این خون را به علت داشتن سلول های بنیادی خون ساز برای درمان حدود 80 نوع بیماری موثر دانست و گفت: خون بندناف برای درمان بیماری های خونی مانند تالاسمی ماژور، بیماری سلول داسی شکل و کم خونی فانکونی و سرطان های خون استفاده می شود.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: پیوند خون بند ناف آخرین راه درمان است و زمانی به کار می رود که بیمار به روش های درمانی دیگر مانند شیمی درمانی واکنش مثبت نشان نداده است.
وی در مورد نحوه نمونه گیری توضیح داد: خون موجود در بند ناف و جفت تنها چند دقیقه بعد از تولد لخته می شود، بنابراین برای دسترسی به این منبع مهم تنها 5 تا 10 دقیقه فرصت وجود دارد و در غیر این صورت سلول های بنیادی بسیار ارزشمند موجود در آن بدون استفاده دور ریخته می شود.
ذوالفقاری گفت: این خون بعد از جدا شدن کامل بند ناف از نوزاد قابل جمع آوری است و نمونه گیری از آن هیچ صدمه ای به نوزاد و یا مادر وارد نمی کند.
علمی(1)1834**1440

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن