تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806643062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوشه‌های طلایی شالی به بار نشست/ فصل درو و دغدغه‌های برنجکاران مازرون


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران گزارش مهر/
خوشه‌های طلایی شالی به بار نشست/ فصل درو و دغدغه‌های برنجکاران مازرون
ساری - خبرگزاری مهر: سرانجام خوشه‌های شالی در برنجزارهای مازندران رنگ طلایی گرفت و با به ثمر نشستن دسترنج چندماهه شالی‌کاران، فصل درو با همه دغدغه‌هایش آغاز شد.



به گزارش خبرنگار مهر، با اولین برداشت مکانیزه برنج در مزارع فریدونکنار، فصل درو این محصول در مازندران کلید خورد و امسال در بیش از 220 هزار هکتار از مزارع مازندران برنج کشت شد که از این تعداد 46 هزار هکتار به روش مکانیزه بوده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: عملیات نشاکاری برنج در بیش از 220 هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران صورت گرفته که 46 هزار و 764 هکتار آن به صورت مکانیزه و مابقی به صورت سنتی بوده است. آغاز رسمی برداشت از دهه پایانی تیرماه عزیزالله شهیدی‌فر در ادامه با اشاره به ظهور خوشه برنج در بیش از 40 درصد شالیزارهای ارقام محلی افزود: مزارع در مراحل مختلف زراعی از پنجه زنی، ساقه، آغاز فاز زایشی و ظهور خوشه قرار دارند و پیش بینی می شود در دهه سوم تیرماه سالجاری عملیات برداشت در استان آغاز شود. وی گفت: با بارش های پراکنده و حتی شدید طی دو هفته اخیر در سطح استان، مشکل خشکی و کم آبی بر طرف شده و هم اکنون تنها حدود هفت هزار و 189 هکتار از زمین ها که عمدتاً در مناطق غربی استان بوده، در صورت عدم مساعد شدن شرایط جوی در معرض استرس آبی قرار خواهند گرفت.

شهیدی‌فر بیان داشت: تاکنون در بیش از 36 هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران عملیات مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم آفت کرم ساقه خوار برنج صورت گرفته است. مبارزه بیولوژیک 26 هزار هکتار از شالیزارها وی با بیان اینکه در این راستا مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت ساقه خوار در سطح 26 هزار و 375 هکتار انجام گرفته است از اجرای عملیات مبارزه شیمیایی علیه آفت کرم ساقه خوار در نسل اول این آفت در سطح 36 هزار و 904 هکتار و نسل دوم در سطح 580 هکتار، مبارزه علیه بیماری بلاست برگ در سطح 19 هزار و 567 هکتار و بلاست خوشه در سطح 8 هزار و 655 هکتار و علیه سایر بیماری ها در سطح 4 هزار و 189 هکتار خبر داد. محمدحسین حسین زاده فرماندار فریدونکنار نیز در حاشیه مراسم اولین برداشت مکانیزه برنج در یکی از روستاهای شهرستان، رابطه میان کشاورزی و کشاورز را رابطه معنوی دانست و آن را ارزشمند توصیف کرد و افزود: این سرمایه بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم. وی گفت: سطح زیرکشت محصولات کشاورزی افزایش پیدا نمی‌کند پس باید راندمان تولید در واحد سطح را با روش‌های علمی و مکانیزه کردن فعالیت‌های کشاورزی افزایش دهیم. ضرورت اجرای طرح ساماندهی برنج حسین‌زاده خواستار اجرای طرح ساماندهی برنج در مراحل مختلف تولید از جمله بازاربرنج شد و بر خرید تضمینی ارقام پرمحصول تأکیدکرد و همچنین خواستار خرید برنج محلی و ارقام کیفی شد و افزود: کشاورزی باید اقتصادی شود. 

فرماندار فریدونکنار با تأکید بر تولید پایدار محصولات کشاورزی و پایداری تولید افزود: ما دیگر فعالیتی به نام برنج کاری برایمان مطرح نیست بلکه شالیزار را به عنوان یک مجموعه فعالیت های تولیدی که برنج کاری یکی از فعالیت های آن است، مدنظرداریم که در این راستا فعالیت هائی همچون پرورش رتون و کشت دوم در جهت اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی باید انجام شود. وی گفت: در 19 استان کشور برنج تولید می شود ولی استانهای گیلان و مازندران را بدلیل اهمیتی که دارد و حدود 82 درصد برنج کشور را این دو استان تولید می‌شود می‌شناسیم.                                                      وی از اجرای 20 هکتار تولید محصول سالم و 50 هکتار طرح آرمانی برنج در شهرستان خبر داد و گفت در شهرستان 74 واحد کارخانه شالیکوبی و 45 قطعه آبندان به مساحت 720 هکتار وجود دارد. سهم پایین بیمه کشاورزی به رغم آنکه سطح قابل توجهی از مزارع مازندران به زیر کشت برنج اختصاص دارد، اما سهم بیمه این محصول در استان پایین است و تاکنون بیش از یک هزار و 386 هکتار از شالیزارهای شهرستان نکا بیمه شدند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا در گفتگو با خبرنگار مهر از انعقاد قرارداد بیمه برنج در بیش از یک هزار و 386 هکتار از شالیزارهای این شهرستان خبر داد.

حسن سلیمی اظهار داشت: در راستای توسعه فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی، با پیگیری های صورت گرفته از سوی کارشناسان این مدیریت، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و برگزاری کلاس‌ها و دوره های آموزشی و ترویجی بیمه، ارسال پیامک های ترویجی، ایجاد تعامل با کارشناسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بکارگیری کارشناسان ناظر برنج، تاکنون در سطح بالغ بر یک هزار و 386 هکتار از شالیزارهای شهرستان نکا قرارداد بیمه برنج با کشاورزان شالیکار این شهرستان منعقد شده است. وی افزود: از سطوح فوق، یک هزار و 224 هکتار بیمه برنج عادی، 82 هکتار بیمه فوق العاده و 80 هکتار نیز بیمه تضمین تولید برنج بوده که در سال زراعی جاری محقق شده است. مقابله با آفات و بیماریهای برنج آفات و بیماریهای متعددی شالیزاهای را تهدید می کند که به تاکید کارشناسانف مبارزه مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در شالیزارها از جمله راهکارهای مقابله با آفات است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از آغاز مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در شالیزارهای این شهرستان خبر داد وگفت: در راستای مبارزه غیر شیمیایی با آفات و بیماری های محصولات کشاورزی، مبارزه بیولوژیک علیه نسل دوم آفت ساقه خوار برنج با توزیع بیش از 280 هزار عدد تریکوکارت زنبور تریکوگراما در سطح دو هزار و 800 هکتار از شالیزارهای  شهرستان محمودآباد آغاز شده است. بهرام مهدوی با اشاره به استقبال روز افزون کشاورزان از اجرای این طرح‌ها، افزود: توزیع تریکوکارت زنبور تریکوگراما در بین کشاورزان همراه با نصب آن‌ها در مزارع شالیزاری با حضور کارشناسان مراکز سه گانه جهاد کشاورزی این شهرستان صورت پذیرفت.

نرخ پایین مکانیزاسیون و هزینه‌های بالای برداشت در حال حاضر هزار و 500 دستگاه نشاء کاری چهار ردیفه و شش ردیفه در مازندران فعالیت دارد که می تواند 60 هزار هکتار از مزارع را بصورت مکانیزه نشاء کاری کند و پایین بودن ضریب مکانیزاسیون از جمله مشکلات بخش کشاورزی در مازندران به شمار می رود. مازندران بیش از 220 هزار هکتار مزارع شالیزاری دارد که بیش از 40 درصد برنج کشور را تولید می کند. افزایش هزینه های کشت و کار، سهم ناچیز بیمه، گرانی نهاده ها، پایین بودن ضریب مکانیزاسیون از جمله مواردی است که هر سال مزارع شالیزاری را در مازندران کوچکتر می کند و رغبت به فروش اراضی را بویژه در مناطق گردشگری استان بیشتر کرده است. افزایش سرسام آور هزنیه های کارگری در فصل برداشت برنج از دیگر دغدغه‌های شالیکاران است و نرخ نشاءکاری در سال جاری در مازندران به ازای هر کارگر به 120 هزار تومان در روز رسیده بود که این نرخ در فصل درو نیز متداول است. مازندران 43 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و سال گذشته در سطح بالغ بر 158 هزار و 384 هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران برداشت مکانیزه برنج صورت گرفته است. همچنین پارسال مجموع سطوح برداشت برنج  استان 217 هزار و 646 هکتار بوده که از مجموع سطوح برداشت شده فوق، 73 هزار و 709 هکتار به ارقام پر محصول و 143 هزار و 937 هکتار به ارقام محلی اختصاص داشته است.


۱۳۹۳/۴/۱۵ - ۱۲:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن