تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816886517
لباسهایی که «نمنمک» حیا را بر باد میدهد
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
لباسهایی که «نمنمک» حیا را بر باد میدهد
در گذشتهای نه چندان دور، البسه و پوشاک، معرف قومیت، نژاد، فرهنگ و اقلیم محل زندگی اشخاص بود، اما امروزه صنعت پوشاک و مد، حوزهای پر رقابت در تجارت جهانی و البته تاثیر گذار در فرهنگ جوامع بشری به شمار میآید.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، پوشاک جزو ضروریات حیات انسانی است و سیر تحول سریع و گسترده آن، بیشک اثرات عمیقی بر ساختار زندگی انسانها دارد. صنعتی شدن جوامع اروپایی باعث تولید انبوه انواع محصولات، از جمله پوشاک شد. محصولی که با ایجاد جوامعی مصرف گرا و مقلد، میتوانست ثروت کلانی را به دنبال خود بیاورد. ضمن آنکه بمرور زمان با اثرگذاری بر فرهنگ و شیوه زندگی اقشار مختلف سایر ملل، زمینه لازم برای استعمارِ هر چه کم هزینهتر آنان و وابستگی روز افزونشان را فراهم کند. اصلی ترین ویژگی لباسهای دوره حاضر، حرکت آن به سمت ابتذال و برهنگی و در نتیجه تخریب فرهنگهاست. مقولهای که طبق مستندات غیرقابل انکار، پیش از این در اروپا نیز بیسابقه و شرم آور شمرده میشده است. اشیا هرگز تهی از فرهنگ نیستند. آنها با خود فرهنگ و سبک زندگی خاص خود را نیز به ارمغان میآورند. پوشاک روزمره هم از این امر مستثنی نیستند. لباسهای مدرن با خود رفتار مدرن و زندگی مدرن که همان زندگی و تفکر غربی است را به مصرف کننده القا میکند و این پوشاک و فرهنگ اصیل است که به مرور از ذهن جامعه پاک میشود. لباسهای اصیل ایرانی نیز شامل این موضوع میشوند. پوشاکی که علاوه بر هویت بخشی به افراد، بطور قابل توجهی صنعت هر منطقه و باورها و رسوم ساکنانش را صیانت میکرد.
لباس اقوام ایرانی، قبل و بعد از اسلام، علاوه بر کاربردی بودن، از ابتذال و برهنگی دوری میجست. آب و هوا و شرایط منطقه و شیوه زندگی، عامل تعیین کننده در نوع لباس و جنس آن داشت. مردان بلوچ لباسهای خنک، سفید و گشاد میپوشیدند تا از گرما محفوظ باشند. مردان بختیاری و اغلب چوپانان، نمدین میپوشیدند تا هم از سرما و باران و حتی از تابش شدید نور خورشید در امان باشند. کردها دستاری طویل به کمر میبستند تا در بالا و پائین رفتن از کوه و سایر کارهای روزمره از آن یاری بجویند. مردم مناطق کوهستانی، پتاوه را جهت مصونیت از نیش گزندگان، ضربه سنگها و پیچ خوردگی استفاده میکردند.
لباس زنان نیز، از چند تکه تزئین شده و رنگارنگ تشکیل شده بود. البته رنگها در هر منطقه تغییر میکند تا بنا بر رنگ غالب منطقه، رنگی متضاد با آن برخود گیرد تا افراد از دور دستها هم قابل تشخیص باشند. با آنکه در لباس زنان از پارچههای متعددی استفاده میشد، اما مزاحم کار روزمره آنان نبود و راحتی، عاملی بود که در البسه سنتی امروز هم به خوبی رعایت میشود. حتی کفشها هم بنابر منطقه زندگی متفاوت بودند. گاهی خنک بودند و با استخوان شتر شکیل میشدند، برخی اوقات چرمی میشدند تا از نفوذ سرما جلوگیری کنند و در بسیاری اوقات نام گیوه بر خود میگرفتند و سبکی و راحتی را برای صاحب خود به ارمغان میآوردند. هم لباس مردان و هم لباس بانوان، پوشیده و عفیف بودن صاحبش را به رخ بیننده میکشید. لباس بانوان بلند و حافظ حرمت زن بود و حتی در بسیاری از موارد، شامل بخشی به نام چادر هم میشده است و پیراهنها تا یقه، با دکمه بسته میشدند. پارچهها ضخیم بودند و با زیورها و پیرایههایی تزئین میشدند. شلوارها بنا بر نوع منطقه و شیوه زندگی، گشاد یا در برخی قسمتها تنگ میشدند. شلوار بانوان با نوارها یا پولکها تزئین میشدند.
در حقیقت پوشاک مورد استفاده در یک جامعه، منظومهای است که تعیین کننده، معرف و حافظ هویت، حریم، روحیات و سبک زندگی یک انسان در یک فرهنگ است. پوشاک بومی ایران به خوبی این ویژگیها را با خود حمل میکنند، بالاخص که مردم هرمنطقه با توجه به مواد اولیهای که خود تولید میکردند و محیطی که در آن زندگی میکردند، جنس پوشاک را تعیین و آنها را مزین مینمودند. به عنوان مثال: نمد را از پشم گوسفندان پرورش یافتهی به دست خود و پارچههای ابریشمی را از پیلههای تولیدی در محل زندگی شان تهیه میکردند. زنان لچکهایشان را با طرحهایی که نماد کوه و خورشید و گیاهانی که در کوچهایشان میدیدند زینت میبخشیدند. بر خلاف پوشاک امروزی، صنعت تولید پوشاک در گذشته، بومی و خودکفا بود. در حال حاضر جامعه ایرانی با روشهای گوناگون به سمت لباسهای مدرن گرایش پیدا کرده و از عناصر مورد استفاده در پوشاک بومیاش فاصله گرفته است. فاصلهای که در قبال آن هزینهای گزاف پرداخت کرده است. عدم پاسخ گویی مدلهای کنونی لباس به نیازها و اقتضائات فرهنگی مردم مسلمان ایران باعث دوری از فرهنگ اصیل ایرانی و نوعی هرج و مرج در پوشاک شده است. عبور تدریجی از مرز هنجارهای مورد قبول در جامعه، با تغییر ذائقه مخاطب و پی گرفتن این روش با تمرکز خاص روی البسه نوجوانان و جوانان، از مهمترین عوارض این مسئله به شمار میآید. معضل بعدی، وابستگی روز افزون پوشاک به خارج از مرزها و تعطیلی صنعت پوشاک داخلی اعم از نساجی و برشگری و خیاطی است که گریبان گیر جامعه ایرانی شده است. در حالی که ایرانیان لباس خود را متناسب با کار روزمره و جایگاه اجتماعی خود طراحی میکردند، امروزه لباسهای سبک غربی اولویتی برای کاربردی بودن قائل نیستند و چه بسا به بهانه زیبائی تلقین شده از طریق رسانههای اجتماعی، کاربرد خود را به مصرف کننده تحمیل میکنند. به عنوان مثال: پوشاک بانوان در گذشته زیبا و در عین حال همسان با شرایط زندگی روزانه آنها بودند. در مقابل طراحان پوشاک امروزی بانوان هیچ تلاشی برای یاری رساندن مصرف کننده در شرایط مختلف کاری برای حفظ حریم او و در عین حال انجام وظایف روزمره به راحتترین شیوه ممکن نمیکنند. غالبا آنچنان تنگ یا کوتاه میشود که بانوی مسلمان ایرانی برای رسیدن به لباس مطلوب خود و تن ندادن به فرهنگ خزنده برهنگی، یا باید کفش آهنین به پا کند و یا دست به دامان خیاطان شود. سوغات دیگر لباسهای بیهویت امروزی، ترویج تجمل گرایی و فخرفروشی است. مسابقهای که در حوزه برندهایی خاص رنگ و بویی تازه به خود میگیرد. مارکهایی که در بسیاری از اوقات در کارگاههای داخلی به پوشاک داخلی ضمیمه میشوند و علاوه بر دامن زدن به عطش فخر فروشی، سوداگران را به طمع بیشتر وا میدارد. تخریب تفکر ساده زیستی و ترویج سطحی نگری و تقدس جسم در مقابل روح، حاصل چنین بازار پر سود جهانی است. از سوی دیگر، با القای حس بیارزش بودن در گروه کثیری از افراد جامعه، صرفا بخاطر عدم توانایی مالی برای دستیابی به چنین محصولاتی برای تفاخر و اثبات هویت خود، باعث صدمات روحی عمیق و انحراف جوانان از راه امید و تلاش فزاینده در جهت بنیان هویتی پایدار و درون زا میشود. سوق دادن اعضای یک اجتماع به سمت ارزشهای سطحی و عدم توجه آنها به ضرورت تکاپو برای رشد شخصیتی و روحی، باعث هرچه تهیتر شدن و آسیب پذیر شدن آن اجتماع میگردد. آنچه در شرایط کنونی مهم به نظر میآید، تلاش برای رهایی از قید و بند این صنعت تحمیلی و مخرب بر کشور است، به گونهای که در عین تامین نیازهای روز جامعه، پیوند ضروریترین، نزدیکترین و کاربردیترین شی روزمره جامعه ایرانی با فرهنگ غنی خود، به کلی از هم نگسلد. بدین منظور باید فراتر از شعارها و حرکات مقطعی و محدود، سیستم کارآمد و یکپارچه برای ترغیب طراحان لباس جهت طراحی البسه در شان مخاطب مسلمان ایرانی بوجود آید. سیستمی که با حمایت از تولید ملی و جلوگیری از قاچاق گسترده پوشاک به داخل کشور، صنعت پوشاک ایرانی را احیا و هویت بخشی نماید، به گونهای که معرف جامعه و سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد. بیشک با این کار در عین ایجاد اشتغال برای اقشار جامعه، تا حد زیادی از ارز بری جلوگیری شده و در ادامه، این راه به صادرات و ارزآوری برای کشور نیز منجر میشود. در نهایت مهمترین و عمیقترین اثر چنین تدبیری، حفظ، تعمیق، تقویت باورها و هنجارها و جلوگیری از انتشار سبک بیپشتوانه غربی در کشور خواهد بود. عصر انتظار
۱۵/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
دری نجف آبادی: رمضان فرصتی برای احیای ارزشهای اسلامی است
دری نجف آبادی رمضان فرصتی برای احیای ارزشهای اسلامی است اراک - ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت ماه رمضان فرصتی مناسب برای دوری از گناه احیای ارزشهای اسلامی و نزدیک شدن به معبود است آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی شامگاه دوشنبه در نشست تفسیر قرآن در مصلای بیت المقدری نجف آبادی: رمضان فرصتی برای احیاء ارزشهای اسلامی است
دری نجف آبادی رمضان فرصتی برای احیاء ارزشهای اسلامی است اراک - ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت ماه رمضان فرصتی مناسب برای دوری از گناه احیاء ارزشهای اسلامی و نزدیک شدن به معبود است آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی شامگاه دوشنبه در نشست تفسیر قرآن در مصلای بیت المقفارس گزارش میدهد استقبال سرد بانکها از احیای تسهیلات مبادلهای/ سود بانکی همچنان ۲۶ تا ۳۰درصد
فارس گزارش میدهداستقبال سرد بانکها از احیای تسهیلات مبادلهای سود بانکی همچنان ۲۶ تا ۳۰درصدبا وجود اینکه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات عقود مبادلهای را 22 درصد تعیین و به گفته سیف 10 روز پیش ابلاغ شده است نگاهی به عملکرد 20 بانک کشور نشان میدهد همچنان بانکها با آوردنفارس گزارش میدهد، غنیسازی اوقات فراغت بحثی حیاتی است
فارس گزارش میدهد غنیسازی اوقات فراغت بحثی حیاتی استمعاون مدیرکل امور اجتماعی لرستان گفت غنیسازی اوقات فراغت بحثی حیاتی است که باید با هدف برنامهریزی شود به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد ظهرامروز دومین جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی در خرمآباد برگزار شد در این جلسه مریمفرماندار: شهرک صنعتی آبادان احیا می شود
فرماندار شهرک صنعتی آبادان احیا می شود آبادان- معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان اشتغال را یکی از ارکان توسعه و پیشرفت دانست و گفت شهرک نیمه تعطیل آبادان با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید احیا می شود به گزارش خبرنگار ایرنا عزیز ا شهبازی روز سه شنبه در بازدید از شهرک صنفارس گزارش میدهد حکایت چراغهای بادی کوهبنان و رفتگر مشک به دست
فارس گزارش میدهدحکایت چراغهای بادی کوهبنان و رفتگر مشک به دستفارس از حکایت چراغهای بادی کوهبنان و رفتگر مشک به دست گزارش میدهد به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان با گرم شدن هوا و فرا رسیدن تابستان مجالی باز میشود برای استنشاق هوای تازه و فرار از بادهای خنک مصنوعی سری به ففارس گزارش میدهد نابهسامانیهای تنها سالن برگزاری برنامههای فرهنگی اسدآباد
فارس گزارش میدهدنابهسامانیهای تنها سالن برگزاری برنامههای فرهنگی اسدآباد تنها سالن برگزاری همایشها در اسدآباد با مشکلاتی چون سیستم صوتی گرمایشی و سرمایشی و فرسودگی مواجه است به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد در حال حاضر شهرستان اسدآباد با قدمت چنین هزار ساله خود برای برگزفارس گزارش میدهد طبیعت بهاری و دلانگیز منصورآباد دشتروم + تصاویر
فارس گزارش میدهدطبیعت بهاری و دلانگیز منصورآباد دشتروم تصاویرمنطقه منصورآباد دشتروم از آن دسته روستاهای بکر و زیبایی است که دل هر رهگذری را به سوی خود میکشاند به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد با 26 هزار و 416 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربى ایران واستقبال سرد بانکها از احیای تسهیلات مبادلهای
استقبال سرد بانکها از احیای تسهیلات مبادلهای   با وجود اینکه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات عقود مبادلهای را 22 درصد تعیین و به گفته سیف 10 روز پیش ابلاغ شده است نگاهی به عملکرد 20 بانک کشور نشان میدهد همچنان بانکها با آوردن عقود مبادله در قالب مشارکتی سود 26 تا 30فرماندار نظرآباد: مبارزه با مواد مخدر بدون کار فرهنگی نتیجه نمیدهد
فرماندار نظرآباد مبارزه با مواد مخدر بدون کار فرهنگی نتیجه نمیدهدرئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان نظرآباد گفت مبارزه با مواد مخدر بدون کار فرهنگی و آموزشی نتیجه نمیدهد به گزارش خبرگزاری فارس از نظرآباد شهریار آقایی ظهر امروز به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مپوستر/ غفلتی که انرژی بر باد میدهد
پوستر غفلتی که انرژی بر باد میدهدبا بازخوانی فرمایشات رهبر انقلاب از ابتدای زعامت معظم له موارد متعددی از دستورات و فرمایشات ایشان به چشم میخورد که با نگاه خوشبینانه میتوان گفت که از آن ها غفلت شده است سایت دیدبان نوشت با بازخوانی فرمایشات رهبر انقلاب از ابتدای زعامت معظمفرماندار آبادان خبر داد احیای پروژههای راکد گازرسانی در آبادان
فرماندار آبادان خبر داداحیای پروژههای راکد گازرسانی در آبادانفرماندار ویژه آبادان گفت پروژههای راکد گازرسانی به مناطق آبادان با پیگیریهای مستمر این فرمانداری احیا و از سر گرفته شد عزیزالله شهبازی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبادان ضمن اعلام آغاز عملیات پیگیری پروژهفارس گزارش میدهد ماه رمضان و بیآبی در روستای کریمآباد علیا رفسنجان
فارس گزارش میدهدماه رمضان و بیآبی در روستای کریمآباد علیا رفسنجانمردم روستای کریمآباد علیا در شهرستان رفسنجان ماه رمضان را با بیآبی سر میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان روستای کریمآباد علیا رفسنجان از دیرباز دچار افت فشار آب بوده و این کمفشاری در زندگی اهالی روستفارس از هنر قلمزنی در اسدآباد گزارش میدهد جادوی دستان طلایی روی مس
فارس از هنر قلمزنی در اسدآباد گزارش میدهدجادوی دستان طلایی روی مسهنر قلمزنی روی مس در اسدآباد که تداعیگر جادوی دستان طلایی هنرمند است نیازمند حمایت مسئولان و ایجاد بازارچه برای فروش است به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد هنر جادویی برآمده از روح انسان است که ذهن را تا دوردفرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان: همه گونههای حیات وحش سرخآباد بومی منطقه هستند
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان همه گونههای حیات وحش سرخآباد بومی منطقه هستندفرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت همه گونههای حیات وحشی که در منطقه حفاظت شده سرخآباد زیست میکنند بومی منطقه هستند زعفر افشاری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشافارس گزارش میدهد آغاز به کار پاس مدل 93 با معارفه رسمی مهابادی
فارس گزارش میدهدآغاز به کار پاس مدل 93 با معارفه رسمی مهابادیتیم فوتبال پاس همدان از امروز با معارفه رسمی داوود مهابادی کار خود را برای فصل جدید فوتبال آغاز خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان تیم فوتبال پاس همدان این روزها در یک آرامش مثالزدنی به دنبال تدارک جمع کردن یخبرنگار فارس در اسلامآباد گزارش میدهد یورش ارتش به وزیرستان شمالی؛ یک تیر به 4 نشان
خبرنگار فارس در اسلامآباد گزارش میدهدیورش ارتش به وزیرستان شمالی یک تیر به 4 نشاندر حالی که روند خشونت و درگیری در منطقه رو به افزایش است ارتش پاکستان نیز از 15 ژوئن سال جاری میلادی عملیاتی موسوم به ضرب عضب را در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی آغاز کرده است به گزارش خبرنگار خ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها