تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804377472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران اوکراین و تهدیدهای فراآتلانتیکی غرب علیه روسیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بحران اوکراین و تهدیدهای فراآتلانتیکی غرب علیه روسیه مسکو - ایرنا- تهدیدهای اخیر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا علیه روسیه مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه مسکو نشان می دهد که غرب در دکترین تقابلی خود با روس ها به هیچ گذشتی تن نخواهد داد و تلاش های کرملین برای تلطیف فضای تنش میان دو طرف به بهانه بحران اوکراین محکوم به شکست است.


به گزارش ایرنا، تجزیه و تحلیل دور جدید مناقشه میان روسیه و غرب به شکل بروز بحران در اوکراین به عنوان دومین جمهوری بزرگ شوروی سابق و تشدید آن در ماه های اخیر در قالب شکل گیری شبه نظامیان جدایی طلب در مناطق جنوب شرق این کشور دال بر این واقعیت است که این بحران تنها نقابی برای شعله ور شدن دیگر بار آتش زیر خاکستر اختلافات ریشه دار میان مسکو و پایتخت های غربی است.
تهدید اوباما و متحدان غربی او علیه پوتین و دیگر سران ارشد روس نشان می دهد که واشنگتن در راستای اثبات پابرجا بودن نظم نوین جهانی مورد نظر خود به قدرت های جدید در حال شکل گیری در عرصه بین المللی به هیچ گونه سازشی معتقد نیست و به همین دلیل می خواهد با تحمیل خواسته های خود بر مسکو در موضوع اوکراین بر برتری جویی نهادینه شده خود در تعامل با کشورهای دیگر جهان تاکید کند.
می توان مصداق این ادعا را در عدم تغییر موضع کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا در قبال مناقشه جاری میان آنها با روسیه در ارتباط با بحران اوکراین مشاهده کرد، به طوری که غرب به رغم چرخش نسبی اخیر سیاست مسکو در این زمینه و تمایل پوتین برای سازش با پایتخت های غربی به ویژه اتحادیه اروپا کوچک ترین گامی در راستای توجه به منافع روس ها برنداشت.
اولگ نیکیفوروف تحلیلگر روس در این باره معتقد است: غرب صرف نظر از گذشت های آشکار کرملین که در این میان قبل از همه باید به امتناع استفاده از نیروهای مسلح در خاک اوکراین اشاره کرد، قصد ندارد از اعمال تحریم ها علیه روسیه دست بکشد.
نیکیفوروف اظهار داشت: از قرار معلوم، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده به تازگی از ولادیمیر پوتین خواسته است ارسال اسلحه به مناطق شرقی اوکراین را متوقف کرده و از کمک به جدایی طلبان دست بکشد زیرا در غیر این صورت با تحریم های جدید مواجه خواهد شد. نخست وزیر بریتانیا نیز چنین موضعی را اتخاذ کرده و حتی از پشتیبانی اخلاقی روسیه از جمهوری های خودخوانده قسمت شرقی اوکراین ناراضی است.
تحلیلگر روس اضافه کرد: بدیهی است که این دفعه تحریم ها علیه بخش های اقتصاد مد نظر است. جالب توجه است که این هشدارها بعد از سفر رئیس جمهوری روسیه به اتریش اعلام شد که در جریان آن توافقات اقتصادی سودمندی برای روسیه و اروپا به امضا رسید. شورای اتحادیه اروپا هم توصیه کرد در اجلاس سران اتحادیه اروپا تحریم های جدید علیه روسیه اعمال نشود در حالی که قبل از آن ژوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپایی و سران کشورهای بالتیک در جلسه خود در تالین به اعمال تحریم های جدید علیه روسیه دعوت کرده بودند.
کارشناسان مسایل سیاسی با اشاره به تهدید تحریمی به عنوان تنها ابزار در اختیار غرب برای فشار بر روسیه به منظور واداشتن مسکو به عقب نشینی از مواضع خود در قبال تحولات جاری منطقه ای و بین المللی می گویند که به نظر می رسد تحریم ها در حال تبدیل شدن به هدف مطلق سیاست غرب نسبت به روسیه است.
در همین راستا بنیاد ˈعلم و سیاستˈ به عنوان یکی از مراکز کلیدی پژوهشی آلمان و ارگان مشاوره ای دولت این کشور به تازگی در گزارشی خواهان اعمال مرحله سوم تحریم های ضد روسی شد.
نکته مهم در خصوص رویکرد تحریمی غرب علیه روسیه، تغییر محور آن از بسته تحریمی علیه مقام های سیاسی این کشور به سمت بخش های اقتصادی و مالی آن می باشد به طوری که در فرمان اخیر باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده درباره تحریم ها علیه فدراسیون روسیه، بخش های مالی، انرژی، استخراجی، ماشین سازی، دفاعی و ... گنجانده شده اند و محدودیت شدید صادرات حامل های انرژی روسی و محدود کردن واردات و صادرات بعضی کالاها مد نظر است.
رادیو صدای آلمان موسوم به ˈدویچه ولهˈ نیز در گزارشی در این خصوص اعلام کرد که ˈاین اقدامات باعث خواهد شد تجارت و معاملات در بازار بین اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه و نیز بین ایالات متحده و روسیه محدود شده یا به طور کلی قطع شود.ˈ
کارشناسان اندیشکده های غربی برای مستدل کردن ضرورت اعمال تحریم های جدید علیه مسکو می گویند مناقشه مسلحانه در قسمت شرقی اوکراین شدت یافته و باعث وخامت اوضاع حقوق بشری در مناطقی همچون جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک شده است.
مولفان این گونه گزارش ها تنها روسیه را مقصر بروز این وضعیت می دانند و بر این باورند که به موازات ادامه این مناقشه، شانس حل و فصل صلح آمیز آن روز به روز کمتر می شود.
کارشناسان غربی با این احتمال که مسکو به طور مستقیم از جدایی طلبان مناطق شرقی اوکراین پشتیبانی می کند، می گویند که کرملین تاکنون جدایی طلبی در استان های دونتسک و لوگانسک را به طور علنی محکوم نکرده است.
آنان اظهار نگرانی می کنند که اگر اوضاع اوکراین تثبیت نشود، پترو پوروشنکو رئیس جمهوری این کشور نمی تواند به اجرای اصلاحات بپردازد.
از سوی دیگر، کارشناسان غربی نگران دودلی اعضای اتحادیه اروپا درباره تحریم های ضدروسی هستند و معتقدند که محدودیت های شدید علیه مسکو باید یکپارچگی جامعه اروپایی را به نمایش بگذارند.
این در حالی است که روسیه در این مورد تردید دارد و بر این باور است که اگر مرحله سوم تحریم های ضدروسی عملیاتی نشود کرملین می تواند درباره ضعف و عدم یکپارچگی اتحادیه اروپا نتیجه گیری کند که این امر نیز به نوبه خود نخبگان روسیه را به تجدید نظر درباره اوضاع اوکراین تشویق نمی کند.
روزنامه نزاویسمایا گازتا در مقاله ای در این باره نوشت: بدون تردید اندیشه همبستگی فراآتلانتیکی در حمایت از خواسته های ضدروسی باراک اوباما و کامرون نقش مهمی ایفا می کند ولی این اندیشه در پرتوی افشاگری های ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، به شدت خدشه دار شده است.
در مقاله روزنامه روسی آمده است: بدیهی است که افزایش فشار آمریکا بر کرملین بدون مشارکت فعال اتحادیه اروپا امکان پذیر نیست زیرا اروپا بزرگترین شریک بازرگانی روسیه است و حجم مبادلات بازرگانی اتحادیه اروپا – روسیه از مبادلات بازرگانی روسیه با آمریکا 14 برابر بیشتر است و بانک های اروپایی با بانک های روسی تعامل تنگاتنگی دارند.
در مقاله نزاویسمایا گازتا اضافه شده است: با توجه به وابستگی بودجه روسیه به صادرات نفت و گاز، صادرات حامل های انرژی آسیب پذیرترین هدف حملات احتمالی غرب علیه مسکو است ولی کارشناسان قبول دارند که وابستگی اروپا به حامل های انرژی روسیه مانع از آن می شود که اروپا به پشتیبانی از تحریم های آمریکایی علیه روسیه تن دهد.
تحلیلگران مسایل سیاسی با اشاره به وضعیت پیچیده مناسبات روسیه با اتحادیه اروپا می گویند که واشنگتن برای همراه کردن اتحادیه ناگزیر از فشار فزاینده بر کشورهای اروپایی است.
آنان برای اثبات این ادعا به اظهارات اخیر گرگور گیزی رهبر حزب چپ گرای آلمان در پارلمان این کشور اشاره و استدلال می کنند که هم اکنون مناقشه جاری اوکراینی در اروپا بیش از پیش به عنوان مناقشه روسیه با آمریکا تلقی می شود.
از این دیدگاه هم طرفداران همبستگی فراآتلانتیکی و هم حامیان تعمیق همگرایی اروپایی در این زمینه از آمریکایی ها پشتیبانی خواهند کرد ولی بعید است که کاخ سفید بتواند مناقشه جاری با روسیه را از سطح تاکتیکی به سطح راهبردی ارتقا دهد.
در نهایت می توان گفت که دور جدید تنش در مناسبات روسیه با غرب بر سر بحران اوکراین شاهد شکل گیری رویکرد همگرایانه اتحادیه اروپا و آمریکا در قالب همبستگی فراآتلانتیکی با محوریت تهدید تحریمی علیه مسکو است تا ضمن تاکید بر پابرجا بودن نظم نوین جهانی تحمیلی شده از سوی واشنگتن، کرملین را به عقب نشینی از مواضع اصولی خود در قبال تحولات جاری منطقه ای و بین المللی وادارد.
اروپام/۵۱۸** 1337

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن