تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805478108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکوفایی صنعتی استان فارس از طریق ارتقاء صنعتی شهرستانها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر عنوان كرد: شکوفایی صنعتی استان فارس از طریق ارتقاء صنعتی شهرستانها خبرگزاری پانا ؛ موسوی مهمترین برنامه های در دست اقدام برای شکوفایی استان فارس و ارتقاء صنعتی شهرستانهای لامرد و مهر به عنوان دروازه پیشرفت اعلام کرد.
۱۳۹۳ شنبه ۱۴ تير ساعت 09:59



سید موسی موسوی  نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری پانا بیان داشت : طرح احداث مجتمع آلومینیوم جنوب ، طبق برنامه پنج ساله چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقرر بود ظرفیت تولید سالانه آلومینیوم کشور از ۷۷۰ هزار تن گذر کند.
نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر ابراز داشت: طبق قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز که از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ را شامل می شود، مقرر بود تولید فلز استراتژیک آلومینیوم در کشور به رقمی معادل یک میلیون تن در سال برسد.
وی گفت: به  رغم گذشت چندین سال از اتمام برنامه چهارم توسعه و با وجود آنکه اکنون در سال پایانی برنامه پنجم توسعه قرار داریم، جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ۳ کارخانه تولید آلومینیوم ایرالکو در زنجان و هرمزال و المهدی (عج) در هرمزگان، در مجموع در سال ۹۲ تنها ۳۵۰ هزار تن آلومینیوم تولید کرده است که نشان می دهد نه تنها برنامه پنجم تحقق نیافته، که حتی هنوز نیمی از برنامه چهارم توسعه نیز محقق نگشته است!
 دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت : جمهوری اسلامی ایران هم اکنون جایگاه هفدهم تولید آلومینیوم در جهان را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که از ظرفیتهای بسیار بیشتری در این زمینه برخوردار هستیم و طبق سند چشم انداز، جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ بایست حداقل ۱ و نیم میلیون تن آلومینیوم تولید کند.
وی افزود: از سوی دیگر رقبای ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها با تکیه بر مزیت میدان گازی مشترک ایران با قطر در پارس جنوبی، بیش از ۴ میلیون تن آلومینیوم در سال تولید و طی ۲ تا ۳ سال آینده، این میزان را به ۶ میلیون تن افزایش خواهند داد. این کشورها با سرمایه گذاری کلان به میزان ۵۵ میلیارد دلار، دستیابی به تولید ۱۰ میلیون تن آلومینیوم را تا سال ۲۰۲۲ میلادی هدف گذاری کرده اند و هم اکنون کشورهایی همچون قطر و امارات متحده در جنوب ایران، بیش از یک میلیون تن در سال تولید آلومینیوم دارند.
موسوی گفت : در این شرایط مجتمع آلومینیوم جنوب که در شهرستان لامرد احداث خواهد گشت، با ظرفیت تولید سالانه ۹۰۰ هزارتن آلومینیوم، نقطه امید نظام به منظور نزدیک شدن به افق چشم انداز است و این طرح ملی که بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور است، دستیابی به یکی از چهار شرکت بزرگ خاورمیانه را از اهداف خود قرار داده است.
به گفته موسوی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در سه فاز جداگانه احداث خواهد شد که هم اکنون طرح احداث فاز نخست این طرح با ظرفیت ۲۷۶ هزار تن در سال در دست اقدام است. این طرح در فاز نخست نیازمند حدود ۸۰۰ میلیون یورو اعتبار است (حدود سه هزار و ششصد میلیارد تومان) که از طریق فاینانس خارجی شرکت NFC چین به میزان ۸۵% و مشارکت ۱۵% شرکت سرمایه گذاری غدیر و ایمیدرو انجام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری كرد با راه اندازی این واحد تولیدی در هر فاز حدود هزار نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد و چندین برابر آن (حدود ۴۰۰۰ نفر) نیز فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد خواهد گشت که نقش مهمی در جهت توسعه اقتصادی منطقه ای خواهد داشت. ضمناً پیش بینی می شود با احداث صنایع پائین دستی آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی لامرد چندین هزار فرصت شغلی دیگر ایجاد شود.
نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: نیروگاه اختصاصی شرکت آلومینیوم جنوب نیز در مجاورت کارخانه ذوب آلومینیوم با استفاده از آخرین تکنولوژی نیروگاههای سیکل ترکیبی با ظرفیت ۹۶۸ مگاوات احداث می گردد که هم اکنون شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر به عنوان سرمایه گذار، موافقت اصولی احداث نیروگاه را اخذ نموده و در فاز اول ۵۰۰ مگاوات آن برای تامین برق پروژه آلومینیوم احداث خواهد شد. وی گفت: سرمایه گذاری لازم برای احداث این نیروگاه نیز در مجموع ۶۰۰ میلیون یورو (حدود دو هزار و هفتصد میلیارد تومان) و در فاز نخست بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان است که پس از طی شدن مراحل اداری، در مدت زمان ۳۶ ماه احداث خواهد گشت.

 

وی ادامه داد:  ۶۰۰ میلیون تن ذخایر بوکسیت در کشور گینه کوناکری وجود دارد که این کشور دارای بزرگترین ذخیره بوکسیت جهان است و ایران نیز در معدن آن شریک است که می تواند موقعیت مناسبی را برای تامین بوکسیت مورد نیاز صنعت آلومینیوم ایران فراهم کند.
موسوی در بخش دیگری از صحبتهای خود از طرح احداث تاسیسات اتان گیری پالایشگاه پارسیان خبر داد و گفت:  طرح استحصال گازهای صنعتی جهت تأمین خوراک واحدهای خط اتیلن مرکز از جمله پتروشیمی فیروزآباد در کنار پالایشگاه پارسیان به منظور استفاده از این پالایشگاه برای تأمین خوراک ورودی احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: احداث و راه اندازی این طرح نقش تعیین کننده ای در محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده جهت این شهرستان و شهرستان های فیروزآباد، فسا، داراب،جهرم و استهبان به دنبال خواهد داشت.
 موسوی افزود: هم اکنون گاز حاصل از میادین گازی تابناک، شانول، هما و وراوی حدود ۸۳ میلیون متر مکعب است که به پالایشگاه پارسیان منتقل می شود و پس از آن گاز خروجی از پالایشگاه روزانه حدود ۸۲ میلیون متر مکعب است و میعانات گازی نیز بوسیله خط لوله به عسلویه منتقل می گردد. با توجه به درصد قابل توجه ترکیبات ارزشمند اتان، پروپان و بوتان در گاز میادین پارسیان، احداث تاسیسات اتان گیری بسیار ضروری است.
نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: پیش بینی می شود پس از احداث واحد اتان زدایی علاوه بر تولید گاز طبیعی، سالانه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اتان، ۶۶۰ هزار تن پروپان، ۴۵۰ هزار تن بوتان، و ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن میعانات گازی بدست آید. همچنین شاهد برگشت گاز متان بدست آمده به میزان ۷۳ میلیون متر مکعب در روز خواهیم بود و این گاز مجددا به خط چهارم سراسری گاز تزریق می گردد.
وی گفت: هزینه اجرای این طرح قریب به یک میلیارد دلار (حدود ۳ هزار و سیصد میلیارد تومان) خواهد بود که ۷۰۰ میلیون دلار به منظور احداث تاسیسات اتان گیری و ۳۰۰ میلیون دلار به منظور احداث خط لوله پیش بینی گردیده است. همچنین درآمد سالیانه مجتمع استحصال اتان بالغ بر ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پیش بینی گشته است.
وی اضافه کرد:  تاسیسات اتان گیری در مساحتی ۵۰ هکتاری در پالایشگاه پارسیان و در مدت زمانی ۳۰ ماهه احداث خواهد شد و پس از آن اتان با استفاده از خط لوله ای به مسافت ۵۵۰ کیلومتر به پتروشیمی فیروزآباد منتقل خواهد شد.
موسوی بیان كرد: پتروشیمی فیروزآباد پس از دریافت اتان از پالایشگاه پارسیان، اتان را به اتیلن تبدیل کرده و به پتروشیمی های مستقر در ۴ شهرستان جهرم، فسا، داراب و استهبان منتقل خواهد کرد و در مرحله بعد این پتروشیمی ها نیز خوراک اتیلن را دریافت نموده و آن را به پلی اتیلن سبک و سنگین تبدیل می کنند که خود در ادامه زنجیره ارزش افزوده به عنوان خوراک دیگر صنایع، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی از طرح احداث کارخانجات تولید منیزیوم از دولومیت خبر داد و گفت : دولومیت مصارف عمده ای در صنایع شیشه، کاشی، سرامیک، آجرهای نسوز، حفاری چاه های نفت، آهن، فولاد و … دارد، اما یکی از مهمترین قابلیتهای دولومیت، امکان استحصال منیزیوم از آن می باشد که از اهمیت ویژه ای در صنایع پیشرفته متالوژی برخوردار است. نیاز کشور به فلزات سخت و سبکی همچون منیزیوم در کشور در حال افزایش فزاینده است و وابستگی شدید به واردات اولیه آلومینیوم و هزینه گزاف سرمایه گذاری ثابت در تولید فلز آلومینیوم، به ناچار کشور را به استفاده از منیزیوم به عنوان فلز جایگزین آلومینیوم سوق داده است. غیر پیچیده بودن تکنولوژی تولید منیزیوم، سرمایه گذاری کمتر برای تولید هر کیلو، نداشتن وابستگی به واردات مواد اولیه، قیمت جهانی بالاتر و همچنین سخت تر و سبک تر بودن منیزیوم از جمله مزایای این فلز نسبت به آلومینیوم است.
دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فلز راهبردی منیزیوم بدلیل چگالی پایین، استحکام بالا، جوش پذیری و ماشین کاری آسان و خواص مکانیکی مناسب، استفاده گسترده ای در صنایع خودرو، صنایع دفاعی، فولاد، آلومینیوم و هوافضا دارد و با هدف تامین نیاز کشور به این فلز راهبردی، طرح تولید شمش منیزیوم از دولومیت در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: منیزیوم در تولید فلزاتی همچون آهن، آلومینیوم، فولاد و فلزات غیر آهنی کاربرد دارد. همچنین از منیزیوم برای تولید شیشه، سیمان، گلوله های کوچک گرافیت، تیتانیوم و بدنه اتومبیل نیز استفاده می شود و کاربرد آن در صنایع عمرانی، کشاورزی، شیمیایی، ریخته گری و موشک سازی، کمک به جداسازی گوگرد از آهن و فولاد، ساخت مواد منفجره و فلاش دوربین عکاسی، صنایع خودروسازی، سیمان و سوخت از دیگر مزایای این فلز ذی قیمت است. نیاز صنعت خودرو به تولید قطعات سبک و مستحکم با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین افزایش ایمنی خودروها، از دیگر موارد استفاده از منیزیوم است.
نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر گفت :  معدن دولومیت شهرستان لامرد طبق اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور حداقل قریب به ۳ میلیارد تن (۲٫۷میلیارد تن) می باشد و برخی بررسی های جانبی نیز ظرفیت تقریبی آن را تا ۶ میلیارد تن برآورد کرده است که شواهد حاکی از خلوص و غنای بسیار بالای آن دارد.

 

موسوی بیان داشت:  طبق برآوردهای انجام شده، از هر ۱۰ کیلو دولومیت، ۱ کیلو منیزیوم استحصال می گردد. لذا از معادن ۲٫۷ میلیارد تنی دولومیت لامرد، حداقل ۲۷۰ میلیون تن منیزیوم میتوان تولید کرد. حال اگر اینگونه تصور کنیم که می خواهیم این معادن را ظرف مدت ۳۰سال به مصرف برسانیم، -به عبارت دیگر در طول ۳۰ سال این ۲۷۰ میلیون تن منیزیوم را تولید کنیم-، سالانه شاهد تولید ۹ میلیون تن منیزیوم خواهیم بود. با توجه به اینکه کارخانجات تولید شمش منیزیوم از دولومیت معمولا دارای ظرفیتهای ۶ هزار تنی و ۱۲ هزار تنی هستند، در نتیجه می توان برای تولید این میزان منیزیوم در سال، ده ها کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد احداث کرد.
وی در خصوص اشتغالزایی این کارخانجات گفت :  برآوردهای اولیه نشان می دهد به اِزای هر ۱۰۰۰ تن شمش منیزیوم، ۳۰ فرصت شغلی ایجاد می گردد. یعنی در یک واحد استحصال شمش منیزیوم از دولومیت با ظرفیت سالانه ۶هزار تن، شاهد اشتغال بکار حدود ۱۸۰ نفر خواهیم بود.
نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر  در جمع بندی برنامه های اقتصادی استان گفت :  لامرد به دلیل نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی در شعاع ۱۵۰ کیلومتر، دسترسی به خطوط حمل و نقل دریایی، وجود گاز شیرین به میزان قابل برداشت بالاتر از ۸۰ میلیون متر مکعب در روز (حوزه های تابناک، شانول، وراوی و هما)، دسترسی به امکانات زیربنایی موجود در سایت های پارس ۱و ۲، علاقمندی سرمایه گذاری اهالی بومی منطقه و استفاده از ظرفیت های استان فارس و هرمزگان، مناسب ترین پهنه برای استقرار صنایع انرژی بر شناخته شده است. منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد با یک کریدور ارتباطی به سایت پارسیان متصل می شود. در این کریدور تسهیلات لازم برای انتقال مواد اولیه کالاهای واسطه ای، کالاهای ساخته شده و همچنین ارتباطات جاده ای و ریلی در نظر گرفته می شود.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی استقرار صنایع انرژی‌بر به عنوان طرح عمرانی ملی، وظیفه آماده سازی و تامین زیرساخت ها و زیربناهای منطقه ویژه در سایتهای پارسیان و لامرد را بر عهده دارد و پس از آن، امکان واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران جهت احداث واحدهای صنعتی را خواهد داشت که این آماده‌سازی اراضی به صورت تدریجی و طبق زمانبندی، در بازه زمانی ۱۰ ساله انجام خواهد گردید. بدیهی است با توجه به اینکه محدودیتهایی در منابع و اعتبارات طرح وجود دارد، آماده سازی اراضی در فازهای مختلف تعریف گردیده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اجرای بخشی از پروژه‌ها و تامین زیرساختها و زیربناهای اولیه، امکان حضور سرمایه‌گذاران بخش خدماتی و صنعتی در منطقه مهیا خواهد گردید تا ضمن تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور در منطقه، مراحل درآمدزایی طرح آغاز گردد و پس از این مقطع، مرحله‌ای پیش روی طرح است که طرح توانایی انجام پروژه‌های آتی و تامین زیرساختهای فاز دوم را در صورت حضور سرمایه‌گذاران و با استفاده از درآمدهای خود خواهد داشت و بدین ترتیب طرح دارای استقلال مالی خواهد شد.
وی در پایان اظهار داشت :  از جمله دستاوردهای مهم این طرح کلان ملی اشتغالزایی می‌باشد که پیش بینی می گردد با اتمام فازهای مختلف این طرح و با تحقق فعالیت‌های صنعتی پیش‌بینی شده ، حدود 60000 فرصت شغلی مستقیم ایجاد گردد.
خبرنگار : فاطمه دهقان
 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن