تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846482123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستور زبان عرفان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دستور زبان عرفان
عرفان
زنده یاد قیصرامین پور، شاعر نازک اندیش و خوش‌ قریحه این روزگار یخ زده، حلقه مفقوده چرخ بازیگر دنیا را یک چیز می دانست، عشق.قیصر از دستور زبان عشق سخن می گفت اما به نظرم می شود از دستور زبان عرفان هم سخن راند، خاصه آنکه عشق و عرفان همسایه دیوار به دیوارهم اند، و حکما گفته اند: حکم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز جایز.آنچه می آورم برشی است خواندنی از کتاب" گامی در مسیر" نوشته استاد جواد محدثی«كسب عرفان و معنویت هم برای خود دستوری دارد. در بسیاری از الفاظ و اصطلاحات در علوم مختلف، غیر از معنایی كه به‏صورت عادی از آنها فهمیده می‏شود، مفاهیم دیگری هم می‏توان فهمید.از خود همین «دستور زبان‏» نمونه بیاوریم.دستور زبان، برای تصحیح «گفتار» و «نوشتار» است. ولی... آیا نمی‏شود از آن در تصحیح «كردار» هم كمك گرفت؟دستور زبان برای شناخت روش صحیح كاربرد واژه‏ها و ساختار كلمات ‏و تنظیم جملات است.برای «عمل صحیح‏» چه معیار و دستوری وجود دارد؟ ناهنجاری و غلط در كردار و معاشرت را با كدام دستور باید شناخت؟تازه، درستی گفته و نوشته هم تنها به «بعد ادبی‏» آن منحصر نیست.درست ‏بودن سخن در «مضمون و محتوا» هم شرط كمال و زیبایی آن ‏است. استاد جواد محدثی می گوید: «كسب عرفان و معنویت هم برای خود دستوری دارد. در بسیاری از الفاظ و اصطلاحات در علوم مختلف، غیر از معنایی كه به‏صورت عادی از آنها فهمیده می‏شود، مفاهیم دیگری هم می‏توان فهمیددستور زبان به ما می‏آموزد كه «فعل‏» و «فاعل‏» باید هماهنگ باشد. بین «ضمایر» و «اشخاص‏» هم باید تناسب وجود داشته باشد. ولی... آیارفتار ما فعل به حساب نمی‏آید؟ و آیا حالات درونی ما جزء ضمایر نیست؟ ناهماهنگی میان ظاهر و ضمیر ما آیا «غلط دستوری‏» نیست؟«نهاد» ما چگونه ساخته می‏شود؟برای «مستقبل‏» خود چه كرده‏ایم و «ماضی‏» ما چگونه بوده است؟در كفتار روزمره ما چه قدر «حرف اضافه‏» است؟ اصلا در «صفت‏» و«فعل‏» به چه چیزی و چه كسی «اضافه‏» شده‏ایم؟آیا فعل‏هایی كه از ما سر می‏زند «لازم‏» است؟ «معلوم‏» است؟«مجهول‏» است؟آیا هیچ تمرین می‏كنیم كه «فعل‏های مجهول‏» را به «معلوم‏» تبدیل‏ كنیم؟من غیر از خدای متعال، هیچ «اول شخص مفرد»ی نمی‏شناسم. شما چطور؟چگونه می‏شود از «من‏»ها، «ما» ساخت و مفردها را به «جمع‏» تبدیل‏كرد؟بسیاری از ما كارهایی مشابه انجام می‏دهیم. «ماده‏» افعال ما گاهی‏ مشترك و مثل هم است، اما كدام «شناسه‏» است كه ماهیت ارزشی‏ كارهای ما را تعیین می‏كند؟ شاید آن شناسه، «نیت‏» باشد!اگر كارها و نیت‏ها را از «مركب‏» شدن با خدا و ریا در آوریم و همان‏«ساده‏» خالص باشیم، بهتر است. اگر «خدا» را پیشوند و پسوند همه ‏فعل‏ها و صفات و تركیبات خود سازیم، زندگی‏مان «ادبی‏تر» می‏شود.می‏بینید كه «دستور زبان‏» كاربردهای دیگر و بیشتری هم دارد!...هم «آرایش‏» عمل لازم است، هم پیرایش آن. آرایش به اخلاص ونیت الهی و پیرایش از ریا و عجب و غرور. در این صورت، گل‏های معنویت‏و اخلاق، در بوستان جان می‏روید و زبان فطرت، گویاتر می‏شود و ندای‏حق‏جویی جان آدمی، بهتر شنیده می‏شود.بذری كه در شوره‏زار افشانده شود، هدر می‏رود. شربتی هم كه در جام‏آلوده ریخته شود، تباه می‏شود.پس، ابتدا باید زمین را آماده بذرافشانی ساخت و جام و ظرف را ازآلودگی‏ها پیراست.«دل‏» نیز یك مزرعه است، برای كاشتن «نهال فضیلت‏» و افشاندن‏«بذر حقیقت‏».«جان‏» نیز، ظرفی است كه می‏توان «شراب معرفت‏» در آن ریخت.» فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 570]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن