تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805394331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستور زبان عرفان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دستور زبان عرفان
عرفان
زنده یاد قیصرامین پور، شاعر نازک اندیش و خوش‌ قریحه این روزگار یخ زده، حلقه مفقوده چرخ بازیگر دنیا را یک چیز می دانست، عشق.قیصر از دستور زبان عشق سخن می گفت اما به نظرم می شود از دستور زبان عرفان هم سخن راند، خاصه آنکه عشق و عرفان همسایه دیوار به دیوارهم اند، و حکما گفته اند: حکم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز جایز.آنچه می آورم برشی است خواندنی از کتاب" گامی در مسیر" نوشته استاد جواد محدثی«كسب عرفان و معنویت هم برای خود دستوری دارد. در بسیاری از الفاظ و اصطلاحات در علوم مختلف، غیر از معنایی كه به‏صورت عادی از آنها فهمیده می‏شود، مفاهیم دیگری هم می‏توان فهمید.از خود همین «دستور زبان‏» نمونه بیاوریم.دستور زبان، برای تصحیح «گفتار» و «نوشتار» است. ولی... آیا نمی‏شود از آن در تصحیح «كردار» هم كمك گرفت؟دستور زبان برای شناخت روش صحیح كاربرد واژه‏ها و ساختار كلمات ‏و تنظیم جملات است.برای «عمل صحیح‏» چه معیار و دستوری وجود دارد؟ ناهنجاری و غلط در كردار و معاشرت را با كدام دستور باید شناخت؟تازه، درستی گفته و نوشته هم تنها به «بعد ادبی‏» آن منحصر نیست.درست ‏بودن سخن در «مضمون و محتوا» هم شرط كمال و زیبایی آن ‏است. استاد جواد محدثی می گوید: «كسب عرفان و معنویت هم برای خود دستوری دارد. در بسیاری از الفاظ و اصطلاحات در علوم مختلف، غیر از معنایی كه به‏صورت عادی از آنها فهمیده می‏شود، مفاهیم دیگری هم می‏توان فهمیددستور زبان به ما می‏آموزد كه «فعل‏» و «فاعل‏» باید هماهنگ باشد. بین «ضمایر» و «اشخاص‏» هم باید تناسب وجود داشته باشد. ولی... آیارفتار ما فعل به حساب نمی‏آید؟ و آیا حالات درونی ما جزء ضمایر نیست؟ ناهماهنگی میان ظاهر و ضمیر ما آیا «غلط دستوری‏» نیست؟«نهاد» ما چگونه ساخته می‏شود؟برای «مستقبل‏» خود چه كرده‏ایم و «ماضی‏» ما چگونه بوده است؟در كفتار روزمره ما چه قدر «حرف اضافه‏» است؟ اصلا در «صفت‏» و«فعل‏» به چه چیزی و چه كسی «اضافه‏» شده‏ایم؟آیا فعل‏هایی كه از ما سر می‏زند «لازم‏» است؟ «معلوم‏» است؟«مجهول‏» است؟آیا هیچ تمرین می‏كنیم كه «فعل‏های مجهول‏» را به «معلوم‏» تبدیل‏ كنیم؟من غیر از خدای متعال، هیچ «اول شخص مفرد»ی نمی‏شناسم. شما چطور؟چگونه می‏شود از «من‏»ها، «ما» ساخت و مفردها را به «جمع‏» تبدیل‏كرد؟بسیاری از ما كارهایی مشابه انجام می‏دهیم. «ماده‏» افعال ما گاهی‏ مشترك و مثل هم است، اما كدام «شناسه‏» است كه ماهیت ارزشی‏ كارهای ما را تعیین می‏كند؟ شاید آن شناسه، «نیت‏» باشد!اگر كارها و نیت‏ها را از «مركب‏» شدن با خدا و ریا در آوریم و همان‏«ساده‏» خالص باشیم، بهتر است. اگر «خدا» را پیشوند و پسوند همه ‏فعل‏ها و صفات و تركیبات خود سازیم، زندگی‏مان «ادبی‏تر» می‏شود.می‏بینید كه «دستور زبان‏» كاربردهای دیگر و بیشتری هم دارد!...هم «آرایش‏» عمل لازم است، هم پیرایش آن. آرایش به اخلاص ونیت الهی و پیرایش از ریا و عجب و غرور. در این صورت، گل‏های معنویت‏و اخلاق، در بوستان جان می‏روید و زبان فطرت، گویاتر می‏شود و ندای‏حق‏جویی جان آدمی، بهتر شنیده می‏شود.بذری كه در شوره‏زار افشانده شود، هدر می‏رود. شربتی هم كه در جام‏آلوده ریخته شود، تباه می‏شود.پس، ابتدا باید زمین را آماده بذرافشانی ساخت و جام و ظرف را ازآلودگی‏ها پیراست.«دل‏» نیز یك مزرعه است، برای كاشتن «نهال فضیلت‏» و افشاندن‏«بذر حقیقت‏».«جان‏» نیز، ظرفی است كه می‏توان «شراب معرفت‏» در آن ریخت.» فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 562]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن