تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818909807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرانی آرد و تشکیل صف های طولانی نان در نکا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گرانی آرد و تشکیل صف های طولانی نان در نکا ساری - ایرنا - گرانی آرد در بازار آزاد و کمبود نان ناشی از آن در قبل ماه رمضان و در این ماه مبارک در نکا، موجب سرگردانی مردم برای تهیه نان شده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، متاسفانه در هفته های گذشته تشکیل صف های طولانی جلوی نانوائی های نکا سرگردانی مردم را در پی داشته و تماس های مکرر شهروندان نکایی بیانگر اعتراض آنها به وضعیت موجود است.
کمبود نان در چند روز گذشته موجب شده تا شهروندان برای تهیه نان در نکایی که همواره در تولید نان با کیفیت بالا و فراوانی نان در شهرهای اطراف زبانزد است در صف های طولانی بایستند که این تشکیل صف های طولانی در مقابل نانوایی ها و عدم ارائه نان مورد نیاز متقاضیان توسط متصدیان نانوایی ها و گاهی عدم تهیه نان برای سفره های افطاری، موجب اعتراض مردم به وضعیت موجود شده است.
ˈعلی اسبوچین ˈ یکی از شهروندان نکایی با ابراز نارضایتی از توزیع نامناسب آرد و نان در بین مردم خواهان رسیدگی مسئولین به این وضع شد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه با توجه به ورود ماه رمضان و نیاز مردم به این ماده اصلی غذایی، در سطح شهرنکا به دلیل کم کردن ساعات کار در نانوایی ها شاهد کمبود نان و صف های طولانی در جلوی نانوایی ها هستیم.
سفره های رمضان نکایی ها نان ندارد
اسبوچین با بیان اینکه البته کاهش سهمیه آرد نانوایی ها نیز در کمبود نان در نکا و سرگردانی مردم موثر است یادآور شد: مسئولین باید در این رابطه دست بکار شده و با فوریت به داد مردم برسند چرا که ماه رمضان ما با بی نانی شروع شد و به نوعی سفره های ما این روزها نان ندارد.
ˈ رقیه آکردیˈ از دیگر شهروندان نکایی نیز با اشاره به کمبود سهمیه آرد نانوایی ها و اینکه نانواها از آرد آزاد به دلیل گرانی استفاده نمی کنند به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه این روزها با توجه به ماه رمضان، ایستادن طولانی مدت در صف های طولانی نان، توان را از ما گرفته است.
وی اظهار داشت: برخی زمزمه ها بیانگر این است که قرار شده قیمت نان اضافه شود و این کمبود نان هم ایجاد آمادگی در بین مردم است اما در این فصل گرما و با دهان روزه مردم را سرپا نگه داشتن گناه است که مسئولین باید به داد مردم برسند.
ˈ محمد سعیدیˈ یک شهروند دیگر نکایی نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی محافل شنیده شده است که گرانی آرد آزاد موجب شده است که خبازان نکایی با اعتصاب از خرید آرد آزاد ، نان مورد نیاز مردم را تهیه نکنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدار آرد یارانه ای که در اختیار خبازان قرار می گیرد بسیار اندک است، آنان ناچارهستند که آرد آزاد تهیه کنند که با توجه به گرانی آرد آزاد، تولید نان برای آنان به صرفه نیست و از خرید آرد آزاد سرباز زده اند که متاسفانه این ناهماهنگی موجب سرگردانی مردم در تهیه نان شده است.
سعیدی بیان داشت: مسئولان باید با توجه به نیاز جامعه، آرد مورد نیاز را در اختیار خبازان قر ار دهند چرا که در فصل تابستان و با توجه به شروع فصل کشاورزی، مصرف نان بسیار بالا است و شاید همانگونه که خبازان گفته اند جوابگوی نیاز شهروندان نباشد.
وی گفت: شاید اگر قبل از ماه رمضان با کمبود نان روبرو بودیم که اینچنین هم بود نگرانی زیادی وجود نداشت اما در ماه مبارک رمضان با دهان روزه، سرگردانی مردم برای تهیه نان توجیهی ندارد و مسئولان باید با فوریت وارد شده و گره گشایی کنند.
با توجه به گرانی آرد نمی توانیم مشکلات نان شهروندان را حل کنیم
کارشناس و متصدی واحد خبازی و عضو هیات مدیره شرکت تعاونی خبازان شهرستان نکا نیز در این رابطه اظهار کرد: در سال های قبل آرد آزاد کیسه ای 26 هزار تومان الی 35 هزار تومان عرضه می شد و قیمت نان 350 تومان بوده است اما در شرایط فعلی آرد آزاد به قیمت 50 هزار تومان عرضه می شود که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و حقوق کارگران و خمیر نمی شود نان تولید و عرضه کرد.
ˈعباس رسولیˈ گفت:در حال حاضر آردهایی که به واحد های خبازی به صورت مصوب شده ارائه می شود بسیار ناچیز است و با توجه به مصرف بی رویه مردم جوابگوی نیاز آنان نیست و باید آرد آزاد تهیه کنیم که این مسئله هم برای خباز مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: آرد مصوبه ای و یارانه ای در حدود 2 الی 3 ساعت کار روزانه تمام میشود که با این شرایط مشکل نان وجود دارد.
رسولی خاطر نشان کرد: در ماههای گذشته در کنار آرد مصوب ، آرد آزاد با قیمت مناسب حدود 35 هزار تومان و با فروش نان 350 تومان تهیه میکردیم و مشکل زیادی نداشتیم اما اکنون باید آرد آزاد را با قیمت حدود 50 هزار تومان تهیه کنیم که با قیمت فروش نان 350 تومان به صرفه نیست و با توجه به این مسائل از شهروندان شهرستان نکا و حومه پوزش می طلبیم که با توجه به گرانی آرد نمی توانیم مشکلات نان آنان را حل نماییم و مسئولان نکا باید در این شرایط بحرانی به داد خبازان و مردم برسند و مشکل را حل و فصل کنند.
وی گفت: متاسفانه گرانی آرد آزاد مهمترین مسئله در این بین است که خبازان از خرید آرد آزاد با قیمت بالا خودداری می کنند که در صورت رفع این مشکل وضعیت به حالت عادی بر می گردد.
افزایش قیمت مواد اولیه و عدم درآمدزایی مناسب در خبازی ها
برخی از خبازان نیز با اعلام نارضایتی از قیمت نان، عدم ثبات قیمت مواد مورد استفاده در تولید نان، افزایش حقوق کارگران، افزایش بهای آب، برق، گاز و بیمه و نداشتن درآمد لازم را از عوامل مهم در کمبود نان اعلام کردند.
برخی خبازان نکایی معتقدند عدم وجود شرایط لازم برای پخت نان و همچنین افزایش قیمت آرد موجب شده است که آرد کمتری خریده و پخت می شود و در نتیجه با کمبود نان در نکا روبرو هستیم.
امام جمعه نکا نیز با اشاره به کمبود محسوس نان در نکا خواهان پیگیری مسئولان در این رابطه شد.
حجت الاسلام ˈمحمد باقر محمدی لایینیˈ اظهار داشت: مدتی است که مردم در گرفتن نان، به زحمت افتاده و دچار مشکل شده اند که مسوولین دولتی باید در این مورد تدبیری مناسب اتخاذ کند.
تفاوت قیمت آرد آزاد و یارانه ای مهمترین مشکل خبازان / نکا با مازاد نانوایی روبرو است

فرماندار نکا نیز با اشاره به مشکلات کمبود نان شهرستان نکا افزود: درشهرستان نکا هیچگونه کمبود نانی وجود ندارد و با توجه به ماه رمضان و افزایش نیاز مردم به نان گرم بر سر سفره افطار این امر برای بسیاری از شهرها امری طبیعی است و در نکا نیز این مسئله امر طبیعی است و مشکل خاصی وجود ندارد.
ˈعلی رجبیˈ ادامه داد: متاسفانه پیک مراجعه مردم به نانوایی ها در ساعات عصر و نزدیک افطار است که همین مراجعه در ساعات عصر و بعدازظهر موجب شلوغی صف نانوایی ها و ازدحام جمعیت و بروز نارضایتی می شود.
وی گفت: تفاوت قیمت آرد آزاد و یارانه ای برای خبازان، شهروندان را با مشکل روبرو ساخته است.
رجبی ادامه داد: براساس استانداردهای اعلام شده، هر یکهزار و200نفر شهروند باید دارای یک نانوایی باشد که درشهرستان نکا به ازای هر600 نفر یک نانوایی وجود دارد و با مازاد نانوایی در شهرستان روبرو هستیم.
فرماندار نکا با تاکید بر نظارت جدی بر خبازی ها بیان داشت: نظارت بر خبازی ها با شدت بیشتری در حال انجام است و خوشبختانه در بازدیدهای روزانه و دوره ای گزارشی بر کم فروشی نداشته ایم و روزانه چهار بازرس از امور صنفی و صنعت و معدن و فرمانداری بر کار نانوایی ها نظارت دارند و با خبازی های متخلف بطور جدی برخورد می شود.
وی بیان داشت: هم اکنون هم علیرغم شلوغی در نانوایی ها، همه مردم نان دریافت می کنند و کسی بدون نان به خانه بر نمی گردد که امیدواریم با همکاری مردم در رابطه با زمان مراجعه به نانوایی ها این مشکل رفع شود ضمن اینکه بالا بودن قیمت آرد آزاد هم یکی از دلایل است که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم.
آرد کافی برای تامین نان مردم نکا موجود است/ سفره بی نان نداریم
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نکا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آرد به اندازه داریم و براساس سرانه و سهمیه بندی هر نانوایی که برای هر نانوایی براساس ظرفیت اسمی خبازی ها در اختیار آنان قرار می گیرد و برای هر نانوایی متفاوت است ارائه می شود.
ˈمجید مخلصˈ اظهار داشت: مهمترین مشکل فعلی در نکا کاهش سهمیه آرد آزاد توسط خبازان است بدین صورت که در گذشته با توجه به تفاوت کم قیمت آرد دولتی و آزاد که بین 10 تا 15 هزار تومان بوده خبازان آرد دولتی را با آرد آزاد مخلوط و به فروش می رساندند که به صرفه بود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی با افزایش دو برابری قیمت آرد آزاد نسبت به دولتی (آرد دولت کیسه ای 26 تا 35 هزارتومان و آرد آزاد بین 55 تا 60 هزار تومان) خرید آرد آزاد برای خبازان به صرف نیست و لذا خرید آرد آزاد از چرخه خارج شد و به همین نسبت نیز پخت نان کمتری صورت می گیرد و برهمان اساس آرد دولتی نان پخت می شود.
مخلص با بیان اینکه سهیمه آرد دولتی جوابگوی تمام شهروندان نکایی است خاطر نشان کرد: متاسفانه در گذشته با توجه به دارا بودن آرد آزاد خبازان در هر زمانی پخت می کردند و اکنون براساس قوانین و زمان بندی پخت می کنند دچار این مشکل شده ایم.
وی گفت: هیچ گونه مشکل کمبود نان در نکا وجود ندارد و سفره ای بی نان نداریم وعلت اصلی مشکل ما در نکا و ایجاد صف های طولانی، افزایش تقاضای مردم برای نان گرم و زمان بندی شدن ساعات کار نانوایی ها است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نکا در خصوص نظارت بر نانوایی ها نیز گفت: براساس دستور فرماندار نظارت همه روزه بر نانوایی ها، بهداشت، چانه گیری ها و وزن نان انجام می شود و تا کنون مشکلی گزارش نشده است.
مخلص با اشاره به وجود نان بربری و لواش در نکا گفت: وزن نان بربری در نکا براساس استاندارد اعلام شده 430 گرم و نان لواش 180 گرم است.
شهرستان 112 هزار نفری نکا در شرق مازندران دارای 160 نانوایی است که بیش از نیمی از این نانوایی ها در شهر فعال هستند.ک4/
7332/608

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن