تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803328427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسیه در واکنش به تحریم‌های اقتصادی اروپا برای حذف دلار خیز برمی‌دارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
روسیه در واکنش به تحریم‌های اقتصادی اروپا برای حذف دلار خیز برمی‌دارد
ضرب الاجل اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بر سر بحران به وجود آمده در اوکراین، به پایان رسیده اما رئیس‌جمهور روسیه، با مطرح کردن موضوع حذف دلار، ورق را به سود خود برگرداند.


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "استفن هدلاند" می‌نویسد: روسیه در حال ترتیب دادن حمله‌ای هماهنگ و مشترک به موقعیت دلار به عنوان یک ذخیره ارزی جهانی و  همچنین حذف «دلار نفتی» در معاملات نفت و گاز خود است.


*** حمله روسیه به دلار آمریکا می‌تواند به سقوط بازار سهام آمریکا منجر گردد
به شرکت‌های انرژی روسیه گفته شده است که دلار را از معاملات خود حذف کنند و در قراردادهای خود، از روبل و ارزهای رایج کشورهای متحد استفاده کنند.
تمایل برای کاهش استفاده از دلار، در راستای تلاش چین برای ترویج استفاده بین المللی از «یوآن»، واحد پول این کشور قرار دارد. بازارهای نوظهور سایر کشورها نیز تمایل دارند که برتری دلارآمریکا را در معاملات خود کاهش دهند.
حمله روسیه به دلار آمریکا بسیار زیانبار خواهد بود و حتی در عالم فرض می‌تواند به سقوط بازار سهام آمریکا منجر گردد. با این حال، موقعیت دلار به عنوان یک ذخیره ارزی جهانی، هنوز با خطر جدی مواجه نشده است. اما حمله روسیه می‌تواند اقتصاد جهانی را ترغیب کند تا برای ایجاد سیستمی بدون پول برای ذخیره ارزی کشورها، گام بزرگی بردارد.


*** کاهش ارزش دلار، به افزایش تورم و نرخ بهره در آمریکا منجر خواهد شد
اگر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، اوراق قرضه آمریکایی خود را به طور یکجا بفروشند، آنگاه اقتصاد آمریکا مملو از دلار خواهد شد و در نتیجه ارزش دلار سقوط خواهد کرد و به دنبال آن افزایش تورم و نرخ بهره را شاهد خواهیم بود.
در نتیجه، افزایش هزینه بدهی‌های مالی دولت آمریکا بسیار زیاد خواهد بود و دولت مجبور خواهد شد که برای بازگشت به تعادل مالی، از بسیاری از هزینه‌های مربوط به ‌سرويسهاى‌ رفاه‌ اجتماعى‌ صرف نظر کند که این خود به اعتراضات گسترده خیابانی منجر خواهد شد.
در طول چند دهه گذشته، جهان به دلار، به عنوان یک ذخیره ارزی «طبیعی» جهانی نگاه می‌کرد و هشدارها در مورد پایان احتمالی این راه کم هزینه برای تامین کسری بودجه آمریکا، مرتبا نادیده گرفته می‌شد. در حال حاضر نیز اقدامات لازم برای آمادگی جهت کاهش نقش دلار، هنوز به طور کامل صورت نگرفته‌اند.


*** کشورهای بریکس به دنبال راه‌هایی برای حذف دلار هستند
به دنبال بحران وام‌های بی‌پشتوانه مسکن که موجب رکود اقتصادی در سال 2008 شد، و همینطور کاهش تحقیرآمیز رتبه اعتباری آمریکا در سال 2011، هشدارها در مورد اینکه این مسئله تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، افزایش یافت. آن دسته از کشورهایی که آمریکا بیشترین بدهی را به آن‌ها داشته و عمدتا  شامل کشورهای «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) هستند، به دنبال راه‌هایی برای حذف دلار می‌گردند. 
از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، روسیه به دلارهای آمریکا وابسته بوده است. در طول دوران پرتلاطم دهه 1990، دلار آمریکا تقریبا جایگزین روبل دچار سقوط  این کشورشد. اما با افزایش قیمت نفت از سال 2001 ، بانک مرکزی روسیه قادر به ایجاد ثبات در نرخ ارز بوده است و طبیعتا نقش دلار نیز تنزل پیدا کرده است.


*** کرملین به دنبال کاهش آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌ها
اما اقتصاد روسیه به شدت با دلار، اعم از دارایی‌ها و ذخایر ارزی خارجی، با بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که بدهی آن‌ها به دلار است، با دارایی‌های قابل توجه برون مرزی، و بیش از هرچیزی به صادرات انرژی که به دلار صورت می‌گیرند، در هم تنیده شده است. وقتی که تهدیدات مربوط به تحریم‌های اقتصادی توسط غرب مطرح شدند، کرملین به واقع خود را آسیب‌پذیر احساس کرد و از این رو، درجهت کاهش این آسیب‌پذیری، گام برداشت.
کارشناسان بانکی و انرژی روسیه با مقامات دولتی این کشور در مورد راه‌هایی برای حذف دلار از صادرات، بحث و گفت و گو کرده‌اند. «الکسی اولیوکایف»، وزیر اقتصاد روسیه از شرکت‌های انرژی روسیه خواسته است که «در امضای قراردادها به روبل و ارز رایج کشورهای متحد، شجاعانه‌تر رفتار کنند.»


*** ارز مناسب جایگزین دلار، باید قابلیت نقدشوندگی داشته باشد
صحبت‌هایی نیز در خصوص معرفی قانونی برای جایگزینی ارز، صورت گرفته است که به موجب آن، شرکت‌ها مجبور خواهند بود که درصدی از معاملات خود را به روبل روسیه و یا یوآن چین انجام دهند.
شرکت نفتی «روسنف» روسیه، در خصوص معامله «کالا در برابر نفت» با ایران به  توافق رسیده است که به موجب آن، روزانه 500  هزار بشکه نفت ایران، در بازارهای جهای به فروش خواهد رسید. علاوه براین، معامله گازی اخیر 400 میلیارد دلاری شرکت «گازپروم» با چین، از سوی هر دوطرف، به عنوان راهی برای از میان بردن تسلط دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود.
در نهایت باید گفت که یک ارز مناسب جایگزین دلار، به عنوان ذخیره ارزی کشورها، باید دارای قابلیت نقدشوندگی و «عمیق» باشد. یعنی باید بتوان آن را به سرعت و در مقادیر زیاد، بدون تاثیر قابل توجه بر قیمت، به فروش رساند.




انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن