تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819104870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهای آرامش بخش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روزهای آرامش بخش شهرکرد-ایرنا-نوک زبانش را به دور لب هایش می کشد و این نشان می دهد که تشنگی زیادی کشیده است.


تیرماه تابستان، هوا روز به روز گرم تر می شود و این گرما بیانگر روزهای داغ اعتدال تابستانی است که روزها بلند و شبها کوتاه است.
با اینکه در طول روز تشنگی چشیده است اما چهره ای بشاش دارد و با همه ارباب رجوع های اداره به گرمی و نیکی رفتار می کند.
مراجعه کنندگان به اداره نیز از این رفتار او اعلام رضایت می کنند و کارشان که راه می افتد می گویند :ˈخدا برای خوش بخواهد ، خواهد پدرت را بیامرزد ˈ.
همین اول صبحی قبل از این که زمان رسمی اداره آغاز شود ، چند آیه قرآن را زیر لب زمزمه می کند و قرآن را می بوسد تا به کار ارباب رجوع برسد.
به اعتقاد تعدادی از مراجعه کنندگان ،او در طول ماه مبارک رمضان رفتاری با خشوع و تواضع و خوش رویی دارد و کار همه را اگر منع قانونی نداشته باشد راه می اندازد.
بهداشت روان و سلامت روان یکی از مهمترین نیازهای بشر در عصر معاصر است تا با واسطه آن به سلامت جسمی خویش نیز دست یابند.
یکی از مهمترین اهداف دین اسلام نیز تهذیب درونی انسان و همنوایی بیرونی او با ارزشها، هنجارها و قوانین اجتماعی است و در این راستا روزه به عنوان یکی از ارکان دین تاثیر بسیار زیادی در سازندگی انسان و پیوند و همبستگی افراد جامعه ایفا می کند.
فریضه عبادی روزه در کنار جنبه های مثبت روحی و معنوی، آثار و کارکردهای اجتماعی و جامعه شناختی نیز برای افراد دارا می باشد که نخستین تاثیر اجتماعی روزه، بازسازی روابط افراد جامعه و کاهش آسیب ها و انحراف های اجتماعی است.
رمضان فرصت مناسبی است که از سویی، گروه های مختلف اجتماعی را به هم نزدیک کرده و به انسجام اجتماعی می رساند و از سوی دیگر همفکری و انسجام اجتماعی را در سازمانهای دینی از قبیل مساجد افزایش می دهد.
ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه در رابطه افراد در سطح جامعه با یکدیگر تاثیر فراوان و مثبت می گذارد، در رفتارهای خانواده نظیر نوع رابطه والدین با فرزندان و زن و شوهر با یکدیگر نیز تاثیرگذار است و ماه رمضان علاوه بر تاثیرهای اجتماعی، تاثیرهای فردی فراوانی نیز دارد که شاید بسیار فراتر از تاثیرهای اجتماعی آن باشد، زیرا تاثیر اجتماعی بیانگر روح آرام، محبت و عشق به همنوع می باشد.
در همین زمینه محققان درباره تاثیر روزه بر روان افراد روزه دار تحقیقات جامع را انجام داده اند،به گونه ای که تحقیقات بر روی دو گروه روزه دار و غیر روزه دار که از هر لحاظ یکسان بودند با آزمایشهای مستمر نشان داد که گروه روزه دار از صلح، صفا، آرامش و شادابی بیشتری برخوردارند و اضطراب، پرتحرکی و پرخاشگری در آنان دیده نمی شود.
با بررسی ابعاد جامعه شناختی و روانشناختی روزه داری می تواند درک کرد که روزه یکی از موهبتهای الهی به بشریت است تا به واسطه آن انسانها به خود سازی و تزکیه روح و جسم بپردازند.
بررسی آمارهای مختلف نشان می دهد که پرخاشگری و تند خویی در ماه مبارک رمضان روند رو به کاهشی دارد.
براساس آخرین یافته ها و تحقیقات علمی، ˈ روزه داری اسلامی ˈ موجب کاهش استرس و اضطراب در بین افراد می شود.
روزه داری اسلامی همان روزه داری صحیح و اصولی است و با روزه داری برای ترس از عسر و حرج و روزه داری برای رژیم لاغری متفاوت است.
یکی از روانشناسان کشور می گوید:روزه داری صحیح به کاهش استرسها منجر می شود.
ˈمعصومه رضایی ˈ روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا در شهرکرد افزود:پژوهش های علمی نشان می دهد درطول ماه مبارک رمضان کاهش نسبی جرایم راهنمایی و رانندگی نیز می شود.
وی بیان داشت: غذاهای سحر روزه داران باید کم حجم و خواب آنها نیز متناسب باشد و روزه داران از خوابیدن پس از خوردن سحری اجتناب کنند.
به گفته وی، روزه داری موجب امتناع افراد حتی از خوردن مواد حلال مانند آب می شود و این امتناع از حلال ها نیز اراده انسان را قوی می کند.
این روانشناس گفت:عصبانیت های برخی از افراد به هنگام روزه داری به علت پرخوری آنها به هنگام سحر است که بدن را در طول روزبرای جذب آب فعال می کند.
به گفته وی، روزه داری صحیح یک روش ایده آل برای زندگی افراد است و نیت کرده یک اصل در این ماه به حساب می آید.
وی می گوید:شرکت در آیین های ویژه ماه مبارک رمضان موجب تقویت حس ˈ اعتماد به نفس ˈ در افراد می شود.
رضایی افزود: وجود نامهای مبارک همچون رحیم ، رحمان و بخشنده در ادعیه شبهای مبارک رمضان بویژه دعای جوشن کبیر موجب اعتماد به نفس در فرد می شود و به او تسکین روحی و اعتماد به نفس می دهد.
به گفته وی،حضور فرد در مراسم احیای شب قدر همچنین موجب تقویت مسوولیت رفتاری در او می شود و شخص را نسبت به رفتارهای گذشته و آینده مسوولیت پذیرتر می کند.
این روانشناس یادآور شد:در مباحث روانشناسی منبع کنترل افراد به دو گروه شخصیتی بیرونی و درونی تقسیم می شود و افراد دارای شخصیت بیرونی،هر اتفاق منفی و یا مثبت را به منبع بیرونی ربط می دهند و کسانی که کنترل درونی شخصیتی دارند، خود را در حدوث اتفاقات رخ داده سهیم می دانند.
وی گفت:حضور در آیین های ماه مبارک رمضان به وِیزه احیای شب قدر فرصتی برای خودشناسی و بررسی رفتار درونی است و مسوولیت رفتاری،افراد را از شخیصت بیرونی به شخصیت درونی سوق می دهد و موجب می شود، شخص خود را در اتفاقات رخ داده سهیم بداند و شرکت در آیین های احیای شب قدر همچنین باعث تقویت ˈ هویت جمعی ˈ فرد می شود.
عضو سازمان نظام روانشناسی کشور اظهار داشت: حضور در این آیینها موجب بازسازی شخصیت فردی در هر دو گروه یاد شده می شود و انسانها در بسیاری از مسایل زندگی دچار تلاطم می شوند و شبهای قدر تلنگری برای بازگشت به مسیر مستقیم زندگی افراد است و به فرد انرژی روانی برای حضور فعال در جامعه می دهد.
وی گفت:درگذشته برخی روانشناسان فعالیت های مذهبی را برای شخصیت انسان لازم نمی دانستند که این نظریه اکنون تغییر کرده و همان روانشناسان، به صورت علمی دریافته اند که آموزه های دینی موجب رشد شخصیتی افراد می شود.
رضایی گفت:گریه هدفمند ومذهبی با گریه شخصی ناشی از ناراحتی درونی و بی هدفی تفاوت زیادی دارد زیرا گریه برای مصایب دینی و ائمه اطهار (ع) ، هویت و شخصیت تاریخی را در درون فرد زنده می کند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در جهان معاصر، نگاه به مذهب و برپایی آیین های مذهبی تغییر کرده و حتی سازمان ملل با برگزاری نشست سران مذهبی دنیا، به سازندگی و رشد و تعالی بخشی مذهب در جوامع بشری پی برده است.
به گزارش ایرنا،با حلول ماه مبارک رمضان بسیاری از جوانان مسلمان در نقاط مختلف جهان اسلام به ویژه در ایران رهسپار مساجد شده و در آیین های معنوی این ماه بزرگ شرکت می کنند.
7359

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن