تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820762466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگی با پاهای چرخدار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

زندگی با پاهای چرخدار همدان-ایرنا- چشمانم را که گشودم دیگر حس راه رفتن نداشتم و نمی توانستم قدم از قدم بردارم با کمک دستانم سعی کردم از پله ها پایین بیایم و برروی ویلچر دختر همسایه بنشینم.


احساس اینکه دیگر نمی توانم راه بروم عذابم می داد اما مجبور بودم کارهای شخصی ام را خودم انجام دهم و دیگر نمی خواستم به کسی تکیه کنم.
از درب خارج شدم تا به سوی آزمایشگاه حرکت کنم با خود گفتم با وسیله نقلیه عمومی که نمی توانم بروم و تاکسی ویژه معلولین هم که در همدان وجود ندارد پس مجبور شدم تا مقصد را با ویلچر حرکت کنم .
سنگینی چرخ های ویلچر از سویی و فراز و نشیب خیابان ها از سوی دیگر، رمق حرکت کردن را از من گرفته بود، با هر زحمتی که بود خود را به آزمایشگاه رساندم و از آنجا که آن مرکز در طبقه دوم یک ساختمان فاقد آسانسور بود، از یکی از مراجعین خواستم که به مسوول آزمایشگاه بگوید به پایین بیاید و از من آزمایش خون بگیرد .
لحظه ای اشک در چشمانم جمع شد، 20 دقیقه انتظار کشیدم مسوول مرکز آمد و آزمایش خون مرا انجام داد و از مرکز خارج شدم.
وقتی از پیاده رو عبور کردم ناگهان چرخ ویلچر به چاله ای کوچک گیر کرد و یکی از شهروندان، ویلچر را برایم تکان داد، تصمیم گرفتم با تاکسی به منزل برگردم کمی منتظر شدم تا یک تاکسی بایستد که صندلی جلو آن خالی باشد.
بعد از مدتی انتظار، یک راننده خیر تاکسی نگه داشت و پیاده شد تا درب را برایم باز کند، ویلچر را نزدیکتر برد و با کمک دستانم با هر زحمتی بود سعی کردم بر روی صندلی تاکسی بنشینم اما دستان من توان تحمل وزنم را نداشت و من به زمین افتادم.
با گریه روی پاهای خود ایستادم و از راننده تاکسی برای کمکش تشکر کردم و ویلچر را خودم در صندوق عقب گذاشتم و با پاهای خودم سوار تاکسی شدم.
راننده تاکسی از کارم تعجب کرده بود و به او گفتم امروز تصمیم گرفته ام زندگی با پاهای چرخدار را تجربه کنم تا شاید بتوانم قلمم را برای جامعه ای که حتی از حقوق اولیه خود محرومند ، بر روی کاغذ تکان دهم.
اگر فقط لحظه ای شرایط معلولین را تصور کنید می توانید درک کنید که این قشر آسیب پذیر، علاوه بر دردهای جسمی و مشکلات معلولیت، بخاطر داشتن چنین مشکلاتی در زندگی، چه غوغایی بر روح و روان شان نیز حاکم است.
شاید تصور کنیم معلولان جامعه می توانند با صندلی چرخدار، عصا و واکر در سطح شهر عبور و مرور کنند اما غافل از آنیم که با وجود ترافیک، دور بودن مسیرها، مناسب نبودن معابر و خیابان ها و حتی ناتوانی برخی از معلولین در راندن صندلی چرخدارشان این تصور رویایی غیر ممکن است.
فرد معلول برای حرکت نیاز به انواع و اقسام وسایل توانبخشی دارد، زندگی فرد معلول متفاوت از زندگی افراد عادی است و شرایط ویژه ای دارد که تامین تک تک آنها ، هزینه بردار است لذا فراهم کردن سرویس ایاب ذهاب رایگان ، یکی از حقوق مسلم معلولین است که مسسولان موظف به تامین آن هستند.
زمانی که سخن از معلولان به میان آید اکثر افراد جامعه ، افراد معلول را می ستایند و قبول دارند که این قشر از جامعه نیز توانایی های بسیاری برای عرضه دارند اما وقتی زمان عمل فرا می رسد و سخن از استخدام معلولان می شود ، آنجا است که سخن از آن همه توانایی کمرنگ جلوه می کند و تمام گفته ها به رویا مبدل می شود.
فاصلۀ میان ˈسخن تا عملˈ برای جامعه معلولان بسیار طولانی است و همین فاصله ها است که معضلات زندگی معلولین را تشدید می کند.
تلاش جامعۀ معلولان برای ارایه توانمندی ها از طرفی و فشار باورهای سطحی افراد جامعه و برخی مسوولین از طرفی دیگر ، عرصه را بر فرد معلول تنگ می کند و کار به جایی می رسد که ممکن است خود فرد معلول نیز در باور داشتن توانایی هایش دچار شک و تردید شود چه برسد به جامعه.
با یکی از بانوان معلول جوان که شاید بتوان او را از زنان خوش شانس جامعه معلول برشمرد چرا که در یکی از دستگاه های دولتی شهر همدان مشغول به کار است گفت و گویی انجام دادم و او ناگفته هایی را بر زبان جاری کرد که برایم جالب بود.
ˈم بˈ در اولین جمله صحبت هایش گفت: مشکلات زنان معلول در وضعیت کنونی جامعه ما چندین برابر مشکلات مردان معلول است.
این بانوی معلول که معلولیت او را از فعالیت های اجتماعی بازنداشته است ادامه داد: خیلی ازخانواده ها از آوردن دختران معلولشان به بیرون از خانه خجالت می کشند و دخترکان معلول مجبورند از کوچکترین شادی های زندگی محروم شوند.
این بانوی رنج کشیده و کم توان همدانی افزود: امنیت خاطر زنان معلول برای تردد، بسیار کمتر از مردان است و گاهی زنان معلول بخاطر ناتوانی و نداشتن پشتیبان مورد سوء استفاده قرارمی گیرند .
وی با بیان اینکه زنان معلول برای جابجایی و تردد رد شهر با مشکلات بسیاری روبروو هستند و همیشه باید یکی از نزدیکان آنها را همراهی کند اضافه کرد: ای کاش از مقطع پیش دبستانی ، بچه ها را با معلولیت آشنا می کردند تا در آینده که فردی نابینا یا ناشنوا یا ویلچری را در جامعه می بینند، بدانند که اینها هم کسانی هستند مثل دیگران فقط با ناتوانی های جسمی و گاهی با توانایی های باورنکردنی !
ˈسجاد بهمنیˈ یکی دیگر از معلولان این شهر نیز حرف هایی را بازگو کرد که روح بزرگ و شکرگزار این جامعه کم توان را نشان می داد.
او بر این اعتقاد است که سرنوشت دست خودماست و خداوند ما را مختار آفریده است پس اگر بخواهیم می توانیم با هرنوع شرایطی، زندگی کنیم و برای داشتن یک زندگی آرام، شکرگذار پروردگارمان باشیم.
وی افزود: همینطور اگر نخواهیم شرایط را قبول کنیم، می توانیم زندگی را بر خود و اطرافیان تلخ کرده و در انزوا و تنهایی، آینده خود و خانواده مان را تباه کنیم.
وی اضافه کرد: اگر قبول کنیم که زندگی ادامه دارد و ما نیز عضوی از قشر عظیم اجتماع هستیم و حق زندگی و نفس کشیدن داریم، آنگاه اگر برای رسیدن به نقطه های روشن و فتح آسمان خوشبختی تلاش کنیم، باید مطمئن باشیم که جامعه نیز یاری مان خواهد کرد.
بهمنی افزود: ˈبا بال شکسته پر کشیدن هنر استˈ و این را همه پرندگان می دانند.
وی عدم مناسب سازی معابر را مهمترین مشکل جامعه معلولین این استان دانست و گفت : به دلیل مناسب نبودن محیط، برای خروج از منزل شخصی هم نیاز به سرویس های خاصی داریم که سازمان بهزیستی برای ما در نظر گرفته است و از دو روز قبل برای آن که به جایی برویم باید آن را رزرو کنیم.
وی رفع معضل بیکاری را از مطالبات اصلی جامعه معلولان استان همدان دانست و پیشنهاد کرد: برای رفع این مشکل می توان برای معلولان اشتغال خانگی و دورکاری ایجاد کرد که فرد بتواند در منزل از طریق اینترنت کار را انجام و تحویل دهد به این صورت مشکلات تردد معلولان هم کمتر می شود.
وی ادامه داد: معلولان نمی خواهند تنها مصرف کننده باشند و اگر مسوولان امکانات لازم را فراهم کنند این قشر می توانند تولید کننده و صاحب درآمد باشند و انگیزه بیشتری برای ادامه حیات داشته باشند.
این توانیاب همدانی اضافه کرد: ما معلولان نمی خواهیم مورد ترحم و دلسوزی دیگران قرار گیریم زیرا اراده محکم و استوار ما شایسته و درخور ترحم نیست اما لازم است جامعه ای که در آن زندگی می کنیم شرایط ما را درک کند.
عضو انجمن ضایعه نخاعی ایران و نماینده انجمن ضایعه نخاعی استان همدان نیز گفت: مناسب سازی معابر برای تردد معلولان باید از مراکز درمانی و مراکز آموزشی آغاز شود .
ˈامیر عراقیˈ افزود: در حالی ادارات و سازمان ها اقدام به نصب رمپ می کنند که فقط برای رفع تکلیف است و هیچ یک اصولی ساخته نشده است.
وی با انتقاد از عدم فرهنگسازی در بین مردم برای احقاق حقوق معلولان گفت: هنوز این موضوع فرهنگسازی نشده است که شهروندان عادی نباید خودروهای خود را در محل پارک خودرو معلولان پارک می کنند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز در این ارتباط گفت: مناسب سازی اماکن عمومی، ویژه معلولان و جانبازان نیست بلکه معیاری برای توسعه شهری است و همه دست اندرکاران اجرایی، شهرداری ها، دهیاری ها، مسوولان و مردم باید به این امر مهم توجه کنند.
ˈاکبر سوریˈ افزود: با توجه به روند رسیدن جمعیت به سنین سالخوردگی، در آینده نزدیک با جمعیت سالمند بسیار بالایی رو به رو خواهیم شد، در نتیجه نیازمند مناسب سازی معابر شهری و اماکن عمومی و توجه به امکانات ورزشی برای معلولان و سالخوردگان خواهیم بود.
وی ادامه داد: مناسب سازی معابر و اماکن فقط وظیفه شهرداری ها نیست بلکه در این مورد، تمامی شهروندان مسوولیت دارند.
وی تصریح کرد: سال 1388 بیش از هشت هزارو 800 نقطه در شهر همدان نیازمند مناسب سازی برای معلولان بود و امروز این تعداد به حدود چهار هزار و 500 نقطه رسیده است.
وی گفت: دو هزار معلول ضایعه نخاعی که اکثر آنها از ناحیه کمر دچار مشکل هستند زیر پوشش بهزیستی استان همدان قرار دارند.
وی با بیان اینکه سطح شیوع معلولیت های جسمی و حرکتی و حسی در استان همدان بسیار بالا است اضافه کرد: با توجه به نیاز این افراد به تردد در سطح معابر شهری ، مناسب سازی شهری و مشارکت اجتماعی برای تسهیل تردد با ویلچر از مهمترین مطالبات معلولان جسمی حرکتی استان همدان است.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت جغرافیایی اکثر شهرستان های استان همدان و شیب تند نقاط شهری و روستایی استان، امر مناسب سازی در استان برای حضور تمامی افراد به ویژه معلولان و سالمندان و افراد کم توان ضروری است.
مدیرکل بهزیستی همدان بیان کرد: با توجه به تاکید استاندار همدان، بررسی راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات معلولان و افراد کم توان و اتخاذ راهکارهای مناسب در دستور کار مسوولان این اداره کل و فرمانداران شهرستان ها قرار گرفته است .
معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار همدان گفت: افراد کم توان و معلولان جسمی حرکتی باید همانند سایر اقشار جامعه از خدمات و امکانات شهری بهره مند شوند.
ˈمحمدعلی محمدیˈ تصریح کرد: قانون برای معلولان و افراد کم توان در استفاده از خدمات شهری ، حقوق مساوی با دیگر شهروندان را در نظر گرفته است و در استفاده از امکانات شهری نباید تفاوتی میان این افراد و سایر اقشار جامعه باشد.
وی بیان کرد: هدف نهایی از مناسب سازی محیط شهری، ایجاد فرصت های برابر در زندگی تمامی شهروندان است که باید با اجرای طرح های صحیح و کارشناسی این شرایط را فراهم کرد.
وی ادامه داد: برابری فرصت به فرایندی گفته می شود که از طریق آن مواردی همچون مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت های شغلی، آموزشی، ورزشی و تفریحی در دسترس تمامی افراد جامعه قرار داشته باشد.
وی اظهار داشت: نهادینه سازی هر کاری نیازمند فرهنگسازی و اطلاع رسانی است و نخستین گام در فرهنگسازی از طریق ارایه آموزش های صحیح برداشته می شود.
وی استفاده از ظرفیت های قانونی و تقویت آن را موجب ارتقای وضعیت شهری در این حوزه ارزیابی کرد و ادامه داد: شهرداری نقشی بسیار برجسته در خصوص هموارسازی معابر و ایجاد شرایط آسان برای زندگی شهروندان دارد.
وی تاکید کرد: تشکیل کارگروه مناسب سازی معابر شهری با حضور تمام مجموعه های موثر و برگزاری جلسات مستمر می تواند آثار مفیدی را در مناسب سازی محیط برای تردد معلولان جسمی حرکتی داشته باشد.
وی ادامه داد: در این جلسات باید مباحث از حالت تئوری خارج شده و به مرحله عملیاتی برسد تا کارهای انجام شده در این حوزه نمود پیدا کند.
176 هزار معلول در استان همدان وجود دارد که از این تعداد 30 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.
7533/576

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن