تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820738107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کیومرث نوروزی فر؛ شهیدی که به بعد اخلاق در ورزش بسیار توجه داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کیومرث نوروزی فر؛ شهیدی که به بعد اخلاق در ورزش بسیار توجه داشت سمنان - ایرنا – ˈکیومرث نوروزی فرˈ شهید سمنانی که خود اهل ورزش بود، پرورش ابعاد اخلاقی و عقیدتی را در ورزش توصیه می کرد.


فرمانده گردان موسی بن جعفر (ع)، شهید کیومرث (حسین) نوروزی فر در فرازی از وصیت نامه ورزشی خود خطاب به ورزشکاران و مسئولان ورزشی می گوید: به خدا از طریق ورزش می توانید رزمندگانی تربیت کنید تا در آینده ای نزدیک راهی جبهه ها شوند. از حب ریاست و نفس پرستی بپرهیزید و فقط خدا را در نظر بگیرید، از مربیان و سرپرستان متعهد و مسئول استفاده کنید.
با توجه به اینکه هنوز در سال های ابتدایی انقلاب ورزش کشور آنچنان درگیر قراردادهای چند صد میلیونی ورزشکاران رشته های مختلف و مسایل حاشیه ای و بداخلاقی ها نبود، شهید نوروزی فر در وصیتنامه اش اضافه می کند: ˈمعیار و ملاک انتخاب یک ورزشکار در تیم های شهر و باشگاه ها برای شما ابتدا برتری در بعد اخلاقی و عقیدتی و آنگاه لیاقت ورزشی و تخصص و به قول شما تکنیک و تاکتیک باشد.
تیم های خود را طوری پرورش دهید که بموقع در مراسم دعا و نماز شرکت کنند و به موقع در مسابقات حاضر باشند.ˈ
در وصیتنامه الهی این شهید سمنانی آمده است: ˈآنقدر در فکر برد و باخت نباشید، آیا سزاوار است که با این همه برنامه های ارشادی از انقلاب، هنوز هم فکرمان فقط در توپ زدن و یا فوتبال بازی کردن باشد؟ آیا نمی خواهیم فکرمان در ارزش های اصیل ورزش قرار گیرد؟ بلکه می رویم تا جامعه ورزشی خود را بازسازی کرده و نوجوانان و جوانان متعهد و مسئول و درخط امام به جامعه ارائه دهیم.ˈ
شهید کیومرث نوروزی فر بر جنبه تقویت اخلاقی در ورزش و نسبت به داشتن روحیه برد و باخت تاکید داشت: ˈاگر یک روز تیم شما با حفظ این دو بعد اخلاقی و عقیدتی نسبت به تیم حریف بازنده گردید این را بدانید که شما در آن روز یک پیروزمند واقعی و الهی و یک بازنده سرفراز ورزشی خواهید بود.ˈ
برای این شهید بزرگوار، میدان ورزش، مقیاس کوچکی از کل هستی بود و عملکرد ورزشکار نسبت کوچکی بود از عملکرد آدمی در عالم هستی. این شهید حتی در نیایش های خود با باریتعالی به ورزش توجه داشت و خود را در میدان ورزش می دید و با خداوند راز و نیاز داشت: ˈ بارخدایا در زمین ورزش خطا و گناه زیاد کرده ام. الهی از گناهانم در گذر، برادران هم تیمی مبادا خدای ناکرده بعداز شهادت من از این تشکیلات گریزان شوید.ˈ
شهید نوروزی فر رسالت مسئولان ورزش را سنگین می دانست و هدایت ورزشکاران در مسیر درست را یکی از وظایف مسئولان ورزش قلمداد کرده است: ˈ به کلیه مسئولین به ویژه دست اندرکاران ورزش هشدار می دهم که ای عزیزان بدانید که شما با خون شهدا به این مقام رسیده اید؛ پس در کار خود کوشا باشید.ˈ
این ها توصیه هایی است که امروز کمتر کسی به گوش مسئولان ورزشی کشور بازگو کرده است. شهیدانی که به عمق و فلسفه ورزش در زمان حیات ارزشمندشان توجه داشتند، آن را یکی از مسیرهای هدایت می دانستند.
همرزمان شهید نوروزی فر، عرصه ورزش را زمینه ای برای آن شهید برای ارایه درسهای اخلاقی و آموزه های رفتاری و دینی بیان می کنند.
شهید کیومرث نوروزی فر که با الگو قراردادن سرور و سالار شهیدن در دفاع از حق به پاخاسته بود، همواره دوست داشت حسین صدایش کنند و این را همیشه به همرزمانش توصیه می کرد.
وی در ارایه آموزه های اخلاقی به دوستانش بسیار زیرک و محتاط بود و برای یادآوری اقامه سرموقع ˈنمازˈ، به یکی از همرزمان جوان ترش می گفت: ˈزامنˈ فراموش نشود! وی در پاسخ به اینکه ˈزامنˈ به چه معناست؟ پنهانی می گفت: این کلمه را برعکس کن تا فراموشت نشود.
فرمانده گردان موسی بن جعفر(ع)، شیهد کیومرث نوروزی فر که به همراه برادرش شیهد ایرج (میثم) نوروزی فر در این گردان در جبهه های حق علیه باطل حضور داشت، پس از شهادت وی در مرداد سال 62 در عملیات والفجر سه، برای آخرین دیدار با پیکر گلگون برادر شهید کوچکترش به سمنان آمد و پس از آن به جبهه بازگشت.
شهید کیومرث نوروزی فر سال 1341 در روستای خیرآباد سمنان به دنیا آمد و در رشته ریاضی و فیزیک دیپلم گرفت. با آغاز جنگ به جبهه اعزام و همزمان در دانشگاه امام حسین(ع) پذیرفته شد. این شهید بزرگوار در 22 بهمن سال 64 در عملیات والفجر هشت، با اصابت ترکش به بدن و سر و پا، به برادر شهیدش پیوست.
وی که در آبان 64 ازدواج کرده بود، چند ماه پس از ازدواجش به شهادت رسید و به وصیت شهید نوروزی فر، نام تنها دخترش را زینب گذاشتند.
فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و به ویژه ورزشی این شهید همواره زبانزد مردم سمنان و همرزمانش است. ک/4
611/599/508

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن