تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819008484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقدیر روحانی از فضای منطقی دانشگاه‌ها در دولت احمدی‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


دانشجو مطرح کرد؛
تقدیر روحانی از فضای منطقی دانشگاه‌ها در دولت احمدی‌نژاد
کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فنآوری دولت دهم می‌گوید که حجـت‌الاسلام حسن روحانی در آخرین ملاقاتش با وی از "فضای منطقی" دانشگاه‌ها در دولت احمدی نژاد تعریف کرده است.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش جام نیوز به نقل از تسنیم، کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم معتقد است: «فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نباید در حد شعار بماند و شعاری برخورد کردن با فرمایشات آقا، جفا به ایشان است. برخورد با فرمایشات ایشان باید توام با عمل باشد؛ یعنی شعار برای این‌که زمینه را آماده کند، خوب است. زمینه‌سازی کند، شعار بدهیم و دیگران را به فضای گفتمانی بیاوریم. اما باید پیگیری شود که این شعار عینیت پیدا کند و در جوامع عملی شود و در مسائلی که به جامعه مربوط می‌شود، عینیت پیدا کند و جزو سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ما قرار گیرد؛ یعنی سیاست‌های ما را تنظیم کند.»
وی در گفت‌وگویی تصریح کرد: علاوه بر این‌که فرمایشات آقا شعار می‌شود، باید زمینه‌سازی و فضاسازی برای اجرا عملی شود و عینیت پیدا کند. در این راستا باید هر نهاد، وزارتخانه و ارگانی در کار خود به این شعار عینیت ببخشد. فراتر از این، حتی هر فردی باید ببیند که چگونه می‌تواند در زندگی شخصی و اجتماعی خود، فرمایشات آقا را عینیت ببخشد و آن را عملی کند؛ یعنی به جز ارگان‌ها و نهادهای زیر مجموعه دولت و نظام، هر فرد هم باید این کارها را انجام دهد. می‌خواهم عرض کنم که اصلا به همین دلیل است که ولایت‌مداری در عمل سخت است؛ وگرنه شعار که کاری ندارد.
دانشجو ادامه داد: خیلی‌ها لاف ولایت‌مداری می‌زنند اما وقتی به عرصه عمل می‌آیند،کم می‌آورند.
وزیر علوم دولت دهم با تکیه بر دو مقوله «دانش» و «بینش» اظهار داشت: اگر دانش، افزایش دانش و تولید علم در مسیر صحیح قرار بگیرد، برای کشور و ملت اقتدار، عزت و سربلندی می‌آورد؛ کسی هم نمی‌تواند این را انکار کند. اگر علم در مسیر صحیح خود قرار بگیرد، سبب ایجاد «دانش و بینش» می‌شود. علی‌القاعده نگاه آقا و همه مجموعه‌های دلسوز و مردم برای تولید علم به دانشگاه‌هاست. دانشگاه دو ماموریت اصلی دارد؛ یکی تولید علم نافع و مفید و دیگری چیزی که حضرت امام از آن به «کارخانه آدم‌سازی» یاد می‌کردند. وقتی دانش آمد، بعد اعتقادی و بینش خیلی مهم می‌شود.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت دوره تحصیلات تکمیلی و همچنین جذب اعضای هیئت علمی در دولت دهم گفت: حضرت آقا به ما نگفته بودند که بروید و تحصیلات تکمیلی را توسعه بدهید؛ آقا فرموده بودند که علم و  تولید آن مهم است. ما باید ابزار تولید علم را فراهم می‌کردیم؛ آن هم علم نافع، نه علمی که فقط مشکلات آن‌ور آبی‌ها را حل کند. برای این کار فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید تعدادی هیئت علمی جذب کنیم. در چهار سال، 18 هزار نفر جذب کردیم. در حال‌حاضر حدود 65 هزار عضو هیئت علمی داریم؛ در حالی‌که در آغاز کار 45 یا 46 هزار نفر داشتیم.
دانشجو با اشاره به این‌که در دولت دهم تلاش می‌شد تولید علم در راستای حل مشکلات داخل باشد و نه مشکلات خارج از مرزها، خاطرنشان کرد: زمانی‌که ما شروع کردیم در یک جهش قرار داشتیم و اگر با همان فرمان جلو می‌رفت، حتما می‌توانستیم در 4سال اخیر، رتبه خود را تک‌رقمی کنیم. همه شواهد این را نشان می‌داد و همه هم همین را اعلام می‌کردند. دنیا اعلام کرده بود که اگر ایران با این رشد علمی که جلو می‌رود ادامه دهد، در 4-5 سال آینده به رتبه تک‌رقمی می‌رسد و همین باعث وحشت آنها شده بود. آنها از داشته‌های ما هراس دارند، نه از خنده های ما. دشمن از داشته‌های ما می‌ترسد؛ در هسته‌ای هم از داشته‌های ما می‌ترسد.
وزیر علم دولت دهم با بیان این‌که باید روند تولید علم در دولت گذشته تندتر شود، خاطرنشان کرد: ما تولید علم را در 4 سال، 16 برابر کردیم. منظورم از «ما»، مجموعه دانشگاهی ماست. ما زمینه و فضا را آماده کردیم و به دانشجویان و اساتیدمان، آرامش ذهنی و فکری دادیم. اگر اینها درست عمل کنند، باید بتوانند 16 برابر را به 20 و 30 برابر برسانند. باید این شتاب ادامه پیدا کند؛ اگر در 4 سال مسئولیت ما 140 هزار مقاله ثبت شد، امروز باید 280 هزار مقاله ثبت شود. به این هم نباید اکتفا کنیم و باید به 5 برابر برسانیم. اگر این‌طور شد، یعنی خوب عمل کرده‌ایم اما اگر کمتر شد، حتما یک جای کار می لنگد و بیخودی به یک‌سری مسائل پرداخته‌ایم و وقتمان را روی مسائلی گذاشتیم که نباید انجام می‌شد؛ مثل کارهایی که الان می‌کنند.
وی در خصوص اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 700-800 مصوبه در رابطه با دانشگاه اسلامی دارد. کمیسیونی تحت‌عنوان شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که وزیر علوم رئیس و نهاد نمایندگی رهبری قائم‌مقام آن است، در این خصوص تصمیم می‌گیرند. زمانی‌که من شروع به کار کردم این شورا حدود 780 مصوبه داشت. اگر 80 مصوبه هم تاکنون اجرایی شده بود، دانشگاه‌های ما اسلامی شده بودند. اسلامی شدن دانشگاه‌ها را در سال 66 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که دستورالعملی در 14 بند داشت. اگر اینها اجرا شده بود، ما دیگر نباید به‌عنوان مسئول می‌گفتیم که باید اتوبوس دختر و پسر را جدا کنیم و توضیح می‌دادیم و نفس می‌گذاشتیم که چرا باید اتوبوس‌ها جدا شود. زن و مرد در اتوبوس‌های درون‌شهری از هم جدا شده‌اند اما من باید برای این کار توضیح بدهم! آن هم به چه کسی؟! به کسانی‌که خود را فرهیخته می‌دانند!
دانشجو تصریح کرد: مصوبات اجرا نشده بود. من می‌گفتم که اگر آن مصوبات غلط بوده یا الان به آن اعتقاد ندارید، لطف کنید و آن را ملغی کنید. از من سوال می‌کردند که چرا می‌خواهی مصوبه سال 66 را اجرا کنی؟! می‌گفتم که از آنهایی که این مصوبات را اجرا نکرده‌اند باید بپرسید که چرا اجرا نکرده‌اند. من می‌خواهم قانون را اجرا کنم. ما قوانین اجرا نشده فراوانی داریم. یکی از آنها قانون تشکیل شوراها بود که در زمان اصلاحات اجرا شد. ما هم دیدیم این قانون بر زمین مانده و کسی آن را اجرا نکرده و خوب است که آن را اجرا کنیم. اما گفتند برای چه می‌خواهی اجرا کنی؟! تو هم مثل بقیه باش! قانون که قرار نیست فقط روی کاغذ بیاید؛ باید اجرا شود.
وزیر علوم دولت دهم با بیان این‌که دانشگاه‌های ما، اسلامی نشده است اظهار داشت: حضرت امام می‌فرمایند که معنی اسلامی شدن دانشگاه این است که استقلال پیدا کند و خود را از غرب جدا کند. اما حضرت آقا می‌فرمایند که برادران عزیز! دانشگاه اسلامی نیست؛ باید اسلامی بشود و این نمی‌شود مگر با یک تحول عمیق و بنیادی و دلسوزانه و بلندمدت و برنامه‌ریزی‌شده و همه‌جانبه. سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در زمان ما تصویب شده و یکی از افتخارات دوره مسئولیت من این بود که این سند در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بازنگری و تصویب شد و پس از آن در شورای عالی به تصویب رسید. از مسئولان سوال کنید که چقدر از این سند در این یک سال گذشته اجرا شده؟ کارنامه بدهند. مطمئن باشید که این هم مثل قانون سال 60 باقی می‌ماند و 20 یا 30 سال بعد اگر کسی آن را اجرا کند از او می‌پرسند که چرا می‌خواهی اجرایش کنی؟ در حالی‌که باید بپرسند چرا اجرا نشده است.
وی با تاکید بر این‌که مسئولین آموزش عالی کشور، باید حوزه را باور داشته باشند و از آن کمک بخواهند، خاطرنشان کرد: نگویند که علامه دهر هستیم و همه‌چیز را خودمان می‌دانیم، شما کار خود را انجام دهید و ما هم کار خود را می‌کنیم. ما به محض این‌که از حوزه درخواست کردیم، کارگروه تشکیل دادیم. 3000 سرفصل علوم انسانی را به کمک حوزه می‌توان بازنگری کرد. ما درخواست کردیم؛ چراکه کسی نمی‌تواند به زور خود را وارد این پروسه کند. قرار نیست ما در را ببندیم و بعد بگوییم که چرا حوزه کمک نمی‌کند.
کامران دانشجو تصریح کرد: باید بپذیریم که اگر دین می‌خواهیم و دغدغه دین داریم و اگر می‌خواهیم علوم انسانی ما، «علوم انسانی اسلامی» بشود، باید سراغ حوزه برویم. فکر نکنیم که فلان پروفسور ریاضی‌دان یا فیزیک‌دان می‌تواند این کار را انجام دهد. البته از او هم باید کمک گرفت اما باید سراغ حوزه رفت؛ چراکه اصل و ریشه حوزه است. هم ما باید کمک کنیم و هم آنها باید کمک کنند. ریشه فلسفه و انسان‌شناسی اسلامی آنجاست؛ والا باید سراغ دکارت و دیگران رفت.
وزیر علوم دولت دهم با بیان این‌که کسی نمی‌گوید که باید نظریه‌های غربی را حذف کرد، ادامه داد: ما می‌گفتیم که نظریات غربی باشد و خیلی هم خوب است همان‌طور که الان هم هستند، مگر نیست؟! اجازه دهید حداقل نظریات اسلامی به‌صورت تطبیقی کنار آنها بیاید! اجازه دهید آقای خسروپناه و مجموعه‌های حوزوی ورود پیدا کنند. اجازه دهید اندیشه‌های آیت‌الله جوادی‌آملی در ارتباط با خلقت و انسان در منابع دانشگاهی ما بیاید. آیا امروز چنین مسائلی در منابع انسانی ما هست؟ شما یک نفر را می‌آورید که همه نظریه‌های غربی را خوانده، اما بلد نیست اسلامی تدریس کند.
وی در خصوص رابطه تولید علم و اقتدار ملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب نیز گفت: انقلاب، یک امر مستمر است. چیزی نیست که در تاریخی اتفاق افتاده و تمام شده باشد. ممکن است خیلی‌ها دوست داشته باشند بگویند که ما در سال 57 انقلاب کردیم و تمام شد؛ حالا برویم و به زندگی معمولی خود برسیم اما من قائل به این نیستم. ما 40 سال است که در انقلابیم؛ یک پیروزی هم در یک مقطع بر رژیم طاغوتی و شاهنشاهی حاصل شد. یعنی انقلاب بر آن پیروز شد اما متوقف نشد. انقلابی که برای آن زحمات فراوانی کشیده شد و گذشتگان هم در آن دخیل هستند ولی حضرت امام(ره) پرچمدار شدند و در سال 57 نیز انقلاب بر رژیم ستمشاهی پیروز شد اما تمام نشد.
دانشجو تصریح کرد: این انقلاب باید بر طاغوت پیروز شود و فقط رژیم ستمشاهی، طاغوت نبود؛ ریزش و رویش وجود دارد. انقلاب یک امر مستمر و همانند ماشینی است که از یک سربالایی بالا می‌رود؛ یک موتورش گفتمان انقلابی امام و حضرت آقا و موتور دیگر آن دانش و بینش است. اگر هر کدام را کم بیاوریم این موتور از کار می‌ایستد. اگر در دانش توقف پیدا کردید این موتور دچار اشکال می‌شود و اگر هم در بینش توقف پیدا کنید باز هم موتور مشکل پیدا می‌کند. اگر هم در هر دو دچار مشکل شویم، خدای ناکرده موتور می‌ایستد. اگر موتور بایستد، آن ماشین همان‌جا نمی‌ماند بلکه برمی‌گردد و به همان سراشیبی‌ای می‌رود که در آن حرکت می‌کرد.
   




۱۱/۰۴/۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن