تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804234538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشورهای حامی گروه های تکفیری درصدد مقابله با نفوذ ایران در منطقه هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان: کشورهای حامی گروه های تکفیری درصدد مقابله با نفوذ ایران در منطقه هستند تهران- ایرنا- سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه از اعتقادات مذهبی مردم منطقه به شیوه غیرمشروع استفاده می کنند، گفت: کشورهای حامی گروه های تکفیری و تروریستی از نفوذ و قدرت ایران در منطقه نگرانند و درصدد مقابله با آن هستند.


«محمد ایرانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درپاسخ به سوالی درباره دلایل شکل گیری و گسترش جریانات تکفیری در خاورمیانه اظهار داشت: جریانات افراطی و خشونت گرا شکل گرفته در منطقه اگرچه عمده شعار خود را بر مقابله طایفه ای ، دفاع از یک جریان و فعالیت یک مذهب علیه مذهب دیگر قرار داده اند، اما اگر دقت کنیم در می یابیم که این حرکت ها اصالت ندارند و تنها ظاهر برخورد طایفه ای و مذهبی به خود گرفته اند.
وی افزود: عوامل سیاسی این جریانات تکفیری به دنبال تحریک کردن مردم و گروه های سیاسی هستند که دغدغه مذهب و نگرانی از دست دادن آن را دارند.
این تحلیلگر مسایل خاورمیانه خاطرنشان کرد:آنها مذهب را ابزاری می کنند، برای جذب مخاطبان بیشتر و برای حمایت مردمی که دلمشغولی آنها مسائل اعتقادی است و از این ابزار به شیوه غیرمشروع استفاده می کنند.
ایرانی اضافه کرد: اما آنچه مشخص است در پس این جریانات گروه ها و کشورهایی هستند که توانایی حضور مستقیم و رویارویی برگرفته از نفوذ قدرتمند در منطقه را ندارند و می خواهند به این ترتیب نقش سیاسی ایفا کنند.
سفیر سابق ایران در اردن افزود: چرا که واقعیت این است که کشورهای منطقه به دنبال ایجاد حوزه نفوذ برای خود هستند تا از قدرت منطقه ای بهره ببرند و امکان دستیابی به منافع خود را بیشتر فراهم کنند.
وی ادامه داد:اما برخی از این کشورها به دلیل نداشتن ایدئولوژی مشخص، توانایی نفوذ و تاثیرگذاری مستقیم بر افکار مردم را ندارند؛ بنا بر این، تلاش می کنند با ابزارهای تخریبی به جنگ روانی دست بزنند.
به گفته ایرانی، بسیاری از کشورهای حامی گروه های افراط گرا،از امکانات مالی فراوانی برخوردارند و با ایجاد جنگ طایفه ای شیعه و سنی حرکت خود را شکل می دهند و درصدد دستیابی به اهداف خود هستند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآورشد: آنچه که اشاره شد یکی از دلایلی است که امروز ما در کشور عراق که سالها با مذاهب، طایفه ها و دیدگاه های متنوع زندگی کرده اند، شاهد شکاف هستیم؛ شکافی که تا امروزمشابه آن وجود نداشته است.
سفیر سابق ایران در لبنان،درباره دیگر دلایل شکل گیری جریانات افراط گرا و خشونت طلب در خاورمیانه گفت: علاوه براین ، باید به اشتباهات طرف مقابل که نیروهای افراطی علیه آنها فعالیت می کنند نیز اشاره کرد. درطرف مقابل، برخوردهای غیرصحیح هم برای مقابله با افراط دراین منطقه، باعث تحریک می شود.
وی با بیان اینکه ما در منطقه ای زندگی می کنیم که آبستن بحران است، توضیح داد: کشورهایی که نگاه اصلی آنها همگرایی است بخوبی می دانند که از وجود اختلافات دینی و مذهبی تنها دشمنان سود می برند ،از این رو آنها تلاش می کنند شیوه های برخورد خود را اصلاح کنند و راهکارهای منجر به همگرایی و همسویی را پیش بگیرند.
کارشناس مسائل خاورمیانه درباره فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق عنوان کرد: بعد از سقوط رژیم صدام حسین و همچنین بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق خود به خود شرایط در این کشور تغییر کرد.
وی اضافه کرد : با خروج آمریکایی ها خلائی ایجاد شد که همه کشورهای منطقه به دنبال یافتن حوزه نفوذی در عراق برای حمایت از منافع خود بودند.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: به طور طبیعی ایران با توجه به تجریه تلخ رژیم صدام و همچنین خشونت اعمال شده نسبت به شیعیان جنوب عراق، نفوذ بیشتری در این کشور پیدا کرد. به طور طبیعی این نفوذ قابل پذیرش بسیاری از کشورها نبود و بسیاری از کشورهای منطقه درصدد جلوگیری از نفوذ ایران برآمدند.
ایرانی گفت: البته نباید فراموش کرد که این تلاش ها در پی رویارویی نیروهای مخالف و دولت سوریه و جنگ سه ساله در این کشور بیش از پیش شدت گرفت.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: وجود مرزهای مشترک بین سوریه و عراق و فعالیت گروه های تروریستی در خاک سوریه ، امکان تردد این نیروها و انتقال افراد مسلح را به هر دو کشور فراهم کرده است.
سیام4**9173**1449

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن