تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802993766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رها شدگی؛ نمکی بر روی زخمهای درياچه نمک!


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: رها شدگی؛ نمکی بر روی زخمهای درياچه نمک!
عمليات اجرايي احياي درياچه اروميه با ابلاغ رئيس جمهور شکل تازه اي به خود مي گيرد.
به گزارش آريا، دکتر حسن روحاني رييس جمهور؛ با ابلاغ دستور آغاز عمليات اجرايي احياي درياچه اروميه، اعضاي کارگروه نجات درياچه اروميه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکميلي و جانبي را به منظور تسريع در اجرا و کاهش هر گونه پيامدهاي منفي احتمالي، در صدر برنامه هاي خود قرار دهند.وي تاکيد کرده که درياچه اروميه نبايد در وضعيت کنوني رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزينه هاي احياي اين درياچه را تأمين کند.
رييس شوراي عالي محيط زيست تأکيد مي کند :بايد بدون تعصب روي طرحي خاص همه راهکارهاي موجود براي نجات درياچه اروميه را مطالعه کرد و پيامدها و آثار اجراي طرح ها به لحاظ اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي را مورد بررسي دقيق قرار داد.






به گزارش آريا، درياچه اروميه يکي از تالاب‌هاي کنوانسيون رامسر مي باشد که به عنوان پارک ملي مادر از آن در سطح کشور ياد مي‌شود.ساليان سال است که اين درياچه مادر منطقه و کشور بوده است و سه دهه از موضوع درياچه اروميه غفلت شده است  که نابودي آن غم و اندوه را به دل دوستداران محيط‌زيست راه داده است.برخي معتقدند سد‌سازي، توسعه کشاورزي، مديريت منابع آب و تحقيقات اقليمي از جمله عوامل موثر و کاهش آب درياچه اروميه بوده است.
البته چندي قبل رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم رونمايي گزارش نهايي ميزگرد تخصصي بين‌المللي حفاظت از تالاب‌هاي ايران و همچنين امضاي سند همکاري دولت ژاپن در احياي درياچه اروميه با اعلام اينکه امسال 700 ميليارد ريال اعتبار براي احياي تالاب‌ها و همچنين مقابله با ريزگردها تخصيص يافته است گفته بود که کارگروه نجات درياچه اروميه از روزهاي اوليه دولت يازدهم تشکيل شده و اخيرا اين کارگروه نشستي را برگزار کرد که با گزارشات خوبي درباره احياي درياچه اروميه همراه بود و در برخي از ابعاد برنامه‌ها وارد فاز عملياتي شده‌ايم .
ابتکار تاکيد مي کند که لازمه پيشبرد برنامه‌ها اراده و توجه جدي دولت و تغيير رويکردها است به طوري که در اين خصوص نيازمند انقلاب در مديريت منابع آب و مصارف کشاورزي،‌صنعتي و شهري هستيم.

علل خشکي درياچه اروميه
منصور حقيقت‌پور نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي معتقد است  درياچه اروميه بر پايه قواي طبيعي، حيات پيدا کرده و برنامه ريزي غلط و مقطعي و همينطور استعداديابي غير کارشناسي و غير منطقي باعث شده است که درياچه اروميه با يک بيماري روبرو شود.
به گفته وي درياچه اروميه 14 ميليون مترمکعب کسري آب دارد و اگر مديران به درستي برنامه‌ريزي مي‌کردند دچار اين مشکل نمي‌شديم.مصوب کردند که زمين‌هاي کشاورزي از 110 هزار هکتار به 450 هزار هکتار افزايش يابد که اين اقدام به ضرر درياچه اروميه بود.
به گفته نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي  طرح‌ريزي‌هايي براي احداث سدهاي فراوان که هم‌اکنون نيز 65 سد در دستور ساخت است، لطمه زيادي به درياچه‌ها مي‌زند.بعضي از مديران باعث شدند که آبخوان درياچه اروميه تبديل به آبکش بشود.






عليرضا دائمي سرپرست معاونت آبفا وزارت نيرو اعلام کرده که درياچه اروميه در سال 74 به بالاترين ميزان آب خود رسيده بود و متأسفانه در سال 87 به شدت ميزان آب درياچه کاهش پيدا کرد.به گفته وي هم اکنون با خشکسالي شديدي روبرو هستيم که اين خشکسالي 14 سال است که در درياچه اروميه ادامه دارد ولي با اين حال توسعه کشاورزي در منطقه متوقف نشده است و خشکسالي و کم‌آبي درياچه اروميه با توسعه کشاورزي و همچنين احداث مخازن و سد‌ها بي‌ارتباط نبوده است که بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي کرد.
سرپرست معاونت آبفا وزارت نيرو مي گويد:خشکسالي درياچه اروميه به موضوعات متعددي چون تغيير اقليم آب و هوا ارتباط دارد و اين در حالي است که در حال حاضر درجه حرارت درياچه اروميه روبه افزايش است و مطالعات نيز نشان مي دهد که درجه حرارت درياچه اروميه 2 درجه بيشتر شده است .
از طرفي يک عضو هئيت علمي موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور معتقد است ؛ اتفاقي که دارد در حوزه آبخيز درياچه اروميه با 2/5 ميليون هکتار وسعت، يعني وسعت پنج برابر لبنان مي افتد، در مقياسي بزرگتر در کل کشور ما با وسعت يک ميليون و 648 هزار هکتار در حال رخ دادن است.
 محمد درويش در خصوص دليل اهميت اين موضوع مي گويد: اروميه 7 ميليارد متر مکعب آب قابل استحصال داشت، در حالي که ميزان کل آب قابل استحصال کشور 126 ميليارد متر مکعب است،‌ يعني وضعيت حوزه آبخيز اروميه به مراتب از وضعيت کل کشور ما بهتر است.اگر شهامت و جسارت اين را نداشته باشيم که مهمترين مولفه هاي اين بحران را شناسايي و کنترل کنيم، با وضعيتي مخرب تر در سطح وطن مواجه مي شويم.
به گفته درويش ،  مطابق آمارهاي شرکت منابع آب و خاک ايران، دشت هاي بزرگ ما سالانه يک و نيم تا دو متر سطح آب زيرزميني شان افت مي کند. در حالي که آب اروميه 28 تا 30 سانتي متر افت کرده و اين بحران به وجود آمده است و اين نشان مي دهد که چه فجايع بزرگتري در کشور ما در زير زمين رخ مي دهد و ما از آنها بي خبريم.
وي مهمترين عامل اين بحران را اينگونه عنوان مي کند  که اوايل دهه هفتاد که وسعت اراضي کشاورزي زياد شد، مسئولان اجازه دادند 380 هزار هکتار زمين کشاورزي به حوزه آبخيز اين درياچه اضافه شود.
وي هشدار مي دهد که با اين روند فعلي،‌ ما درياچه را از دست مي دهيم و بخشي از آب شرب و توسعه خدمات و صنعت ما هم دچار مشکل مي شود.

تاثير تغييرات اقليمي در خشکي درياچه اروميه
احمد‌علي کيخا معاون محيط‌ طبيعي سازمان حفاظت از محيط زيست نيز  تغييرات آب و هوايي و تغييرات اقليمي را بسيار مؤثر عنوان مي کند و اعلام مي کند که در حال حاضر شاهد کاهش 20 درصدي نزولات طبيعي بوده است و آنچه که در حوزه درياچه اروميه اتفاق افتاده نمي‌تواند به دور از تغييرات اقليمي باشد.
به گفته معاون محيط‌ طبيعي سازمان حفاظت از محيط زيست؛  تمامي اتفاقات در درياچه اروميه معلول يک اتفاق بزرگتر است و اينکه آبي را به درياچه اروميه ببريم صحيح نيست.در تمام دنيا آب‌هاي زيرزميني به عنوان ذخاير احتياطي محسوب مي‌شود ولي در کشور ما چنين اتفاقي نمي‌افتد و از آب‌هاي زير‌زميني استفاده مي‌شود و مطمئن باشيد اگر اين شيوه مديريت اصلاح نشود مشکل‌هاي بزرگتري خواهيم داشت.
از سوي ديگر محمد درويش فعال محيط زيست و عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرده که  سال گذشته معاونت نظارت جهاد کشاورزي تأکيد کرد که بودجه‌اي براي اجراي تعهدات مربوط به درياچه اروميه وجود ندارد و اين در حالي است که هم اکنون رقم قابل توجهي از سوي برخي از افراد براي رفع مشکل درياچه اروميه اعلام مي‌شود که بايد در اين زمينه منطقي فکر کرد.







اعتبار 700ميلياردي سازمان محيط زيست
البته ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به  700 ميليارد ريال اعتبار سازمان محيط زيست براي احياي تالاب‌ها و مقابله با ريزگرد ها گفته که در اين باره اقداماتي از جمله توقف سدسازي در حوزه آبخيز درياچه اروميه صورت گرفته که در ادامه راه نيازمند استفاده از تجربيات و مشارکت‌هاي بين‌المللي هستيم.به گفته وي انتقال آب براي احياي اين درياچه به عنوان آخرين گزينه مطرح مي‌شود.
از طرفي عيسي کلانتري دبير ستاد احياء درياچه اروميه نيز گفته است که نجات درياچه بدون همراهي و کمک مردم امکانپذير نيست،اما در دولت قبلي اين کار امنيتي شده بود.رويکرد دولت يازدهم در اين خصوص تغيير کرده و اعتقاد بر اين داريم که بدون مردم نمي توانيم براي درياچه اروميه کاري انجام دهيم.
وي نويد مي دهد که بخشهاي فني ستاد  به نتايجي در خصوص نجات درياچه اروميه دست يافته اند که اگر اجرا شود درياچه زودتر از موعد انتظار به سطح اکولوژيک خود خواهد رسيد البته در اين ميان همراهي و همکاري مردم نياز است.

به هر حال درياچه اروميه نبايد در وضعيت کنوني رها شود و بايستي با تجربيات گذشته و استفاده از توان کارشناسان و صاحب نظران و با اراده و عزم ملي و مديريت جهادي به داد درياچه اروميه رسيد وگرنه تبعات ان گريبانگير مردم منطقه و در نهايت کل کشور خواهد شد.



سه شنبه, 10 تیر 1393 ساعت 14:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن