تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820364377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره برداری بی رویه منابع آبی از چالش های بخش آب در کردستان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بهره برداری بی رویه منابع آبی از چالش های بخش آب در کردستان است سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: بهره برداری سنتی و بی رویه از آبخوان های زیر زمینی از مهمترین چالش های منابع آب کردستان است.


اقبال شاه نظری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در صورت تداوم روند برداشت بی رویه و سنتی از آبهای زیرزمینی با پدیده های نشست زمین، ناپایداری زیرساخت های عمرانی و کاهش حجم کمی و کیفی منابع آب تجدیدپذیر مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه این چالش بیشتر در شرق استان است گفت: شرق استان کردستان با 13 هزار و 13 کیلومتر مربع در محدوده های مطالعاتی قروه - دهگلان و دیواندره - بیجار و قمچای، 46 درصد از مساحت استان را در بر می گیرد.
به گفته وی محدوده های مورد اشاره دارای اقلیم نیمه خشک و بارندگی کم و پتانسیل آب های سطحی ضعیف است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در شرق استان، هم اکنون سه دشت آن شامل دهگلان، قروه و چهاردولی جزو دشت های ممنوعه کشور هستند.
شاه نظری افزود: مناطق شرق استان 33 درصد از بارندگی های استان را در بر می گیرد در صورتی که 67 درصد بارندگی ها در سایر سطوح استان حادث می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه 86 درصد دشت های استان در بخش شرقی قرار دارد، این بخش به عنوان قطب کشاورزی مطرح بوده و بیشتر راهکارها و قابلیت های توسعه، متوجه این منطقه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: به دلیل برداشت های بی رویه و اینکه بیشترین درصد آب مصرفی شرب، کشاورزی و صنعت از آب های زیرزمینی تامین می گردد، دشت های شرق استان بویژه سه دشت ممنوعه آن با افت شدید سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم مخزن مواجه شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افت آب در این منطقه را سالانه 83 سانتیمتر براورد کرد و گفت: این منطقه در شرایط بحرانی قرار دارد.
شاه نظری از جمله اقدامات در دست اجرا برای جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی و جبران کسری مخزن را در بعد فرهنگی شامل فرهنگ سازی و آگاهی بخشی، در بعد اقدامات سازه ای را تغذیه مصنوعی و در بعد مدیریتی، طرح تعادل بخشی و انتقال آب از سرشاخه ها و حوضچه های آبریز مجاور عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: استان کردستان با متوسط بارندگی 455 میلیمتر در سال یکی از استان های پر آب و سرشاخه حوضچه های مهم آبریز کشور از جمله دریای خزر، دریاچه ارومیه، خلیج فارس و دریای عمان است.
شاه نظری افزود: بیشترین میزان بارندگی در غرب استان و در شهرستان مریوان با 825 میلیمتر در سال و کمترین میزان بارندگی هم در شرق استان و محدوده های مطالعاتی قروه - بیجار با متوسط بارندگی 292 میلیمتر است.ک/3
7346/533

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن